Jump to content

Diskuterfilm Historie (2003-2022)


Svankmajer
 Share

Recommended Posts

Diskuterfilms historie (2003-2022)

DfilmHistory2.jpg

Diskuterfilm.net - fra løsunge til adoptivbarn (2003-2005)

Hvordan startet så Diskuterfilm? Historien til dette forumet startet med Diskuterfilm.net som ble stiftet i slutten av 2003.
Det opprinnelige forumet eksisterer ikke mer, og har ikke gjort det på mange år, men man kan fortsatt se hvordan det en gang så ut under via archive.org.

www.diskuterfilm.net.jpg

Man kan også fortsatt besøke denne forsiden via archive.org. 
https://web.archive.org/web/20040714162352/http://www.diskuterfilm.net/

Det meste av linkene til postene vil ikke fungere, men noen få gjør. Her er f.eks en tråd med Svankmajer, JonasRH, Z. Marcas, Pretender og Blausen (med Nukie avatar!) fra 2004:
https://web.archive.org/web/20050907040911/http://www.diskuterfilm.net/index.php?s=b7c3469d35c9fe4d621195da73cc94ab&act=ST&f=7&t=29&view=getlastpost

Diskuterfilm.net ble opprinnelig satt opp av en Formel 1 entusiast. Han kalte seg bare "Administrator" på det forumet. Han hadde rett og slett bare hadde satt opp forumet, ved siden av et annet formel 1 forum som så ganske likt ut. Det er uvisst i dag akkurat hvor filminteressert han var, siden han jo postet svært lite om film selv. Det sagt, forumet så i alle fall ganske pent ut til den tiden  sammenlignet med andre filmforumer på nettet den gang, som var et lite trekkplaster. 

Det var opprinnelig ikke så fryktelig mye aktivitet på Diskuterfilm.net, men fortsatt et tett lite miljø. Administrator lagde så en tråd og spurte om folk mente man kunne gjøre forumet bedre og mer brukt. Jeg (Svankmajer) tøyset og sa blandt annet at de burde gjøre meg til Administrator. Det var egentlig bare en dum og frekk spøk, jeg så forumet som relativt døende, og jeg var nok på vei ut, men han sendte meg en melding og spurte om jeg faktisk ville være (med-)Administrator. Jeg var svært overrasket, men svarte ja. Jeg husker også Simon og JonasRH også ble moderatorer rundt denne perioden. Simon, som senere kom tilbake til forumet i ettertid som «Boba», var en gigantisk stor Star Wars fan, mens JonasRH faktisk var veldig sentral på forumet den gang.

Administratoren forsvant derimot helt etter hvert. Han glemte kanskje helt at han hadde forumet, selv om han fortsatt eide nettsiden. Forumet virket på et punkt å tørke inn, så jeg tenkte å gi det en siste sjanse. Derav inviterte jeg alt som var av filminteresserte på VGD, som faktisk hadde et ganske aktivt film online miljø der den gang. Til min overraskelse kom de fleste av stamfolkene der stormende inn... som MoreTEN (Morty), Pretender, Zann, Blausen, 2plus2 og mange andre. 

Derfra var det faktisk enorm blomstringstid på Diskuterfilm. Masse diskutering av ulik film, regissører, og tja, det var rett og slett hvetebrødsdager for forumet, men historien skulle ikke ende godt, fordi en vakker dag kom Herr Administrator tilbake, og var helt overveldet over hvor mye aktivitet det var blitt. Først var det bare positivt virket det som. Hva som skjedde siden var aldri forklart. Mistanken var alltid at administratoren kan ha mislikt noe han så på forumet. Kanskje ble noen av regissørene eller filmene han likte ble kritisert, eller noe slikt, men akkurat det er også spekulering. For selv om jeg alltid sa jeg kunne ta over forumet hvis han ikke ville ha det mer, og han godt forsto at forumet betydde mye for meg og mange, og det var mye aktivitet på forumet, så bare trakk han bare plutselig pluggen på hele forumet over natten uten forklaring. Jeg fikk kontaktet han, men han latet som jeg hadde kommet til feil epost og feil person, selv om denne eposten han sendte fra var knyttet til domenet. 

Det triste med dette er at alt av trådene og postene eksisterte på Diskuterfilm.net gikk tapt. Det ironiske er at så mye som man kan kalle Administratoren hva man vil så er han fortsatt ansvarlig for navnet på kanalen helt frem til i dag. Det var riktignok enkelte forslag å bytte det ut i årenes løp, men det forble Diskuterfilm, da folk kanskje var blitt så vant til det. 

Diskuterfilm.com ble startet i protest (2005-2022)

Så ble Diskuterfilm.com satt opp istedet. Dette kunne han naturligvis ikke gjøre noe med, fordi .com-varienten var ikke hans domene, men han sørget for at vi aldri fikk tilbake Diskuterfilm.net. Selv om han aldri hadde planer for Diskuterfilm.net så betalte han sta for det gamle forumet sitt domene i alle år senere, slik at vi aldri skulle få det tilbake. Etter nesten 20 år betaler han faktisk enda for det. En litt underlig type, men hvis noen lurer på hvor selve navnet Diskuterfilm kom fra, så er dette altså han man må spørre. Selv om hvorfor han valgte det navnet neppe er det mest spennende. Det er historien likevel hvordan Diskuterfilm.com ble til. På en måte er Diskuterfilm mer en slags adoptivunge til en far som brøt bånd med det og ikke ønsket det mer. 

Diskuterfilm.com gikk heldigvis veldig bra i mange år, mye takket være mange dedikerte brukere og moderatorer, som alle vet hvem de er. Det er veldig mange år fra 2005 frem til 2022, og det er litt vanskelig å dele det opp i epoker, men vi kan se på et par designs. 

Designs

Her er en 2007-modell av forumet. Diskutabelt et de aller beste designene forumet hadde, og sikkert er nostalgisk å se for mange gamle brukere fra den tiden. Tror det faktisk er visuelt designet av Pretender faktisk, inkludert logoen, men satt opp av en tekniker som kunne lage skins for Invision. 

Dfilm2007.jpg

Man kan besøke en arkivert versjon av dette forumet her. 
https://web.archive.org/web/20070315183626/http://www.diskuterfilm.com/forums/ 
Dessverre er det litt prøving og feiling om tråder fungerer i archive.org, men heldigvis er absolutt alle trådene lagret på Diskuterfilm.com helt siden oppstarten i 2005.

Diskuterfilm anno 2012

Forum 2012.jpg

Diskuterfilm anno 2016

forums2016.jpg

Hva er det som går og går aldri kommer til døra? Svar: Forsiden til Diskuterfilm

Det var alltid meningen at Diskuterfilm skulle ha en slags forside. Tanken var alltid at det skulle bli noe lignende som det Montages.no senere gjorde. Vi startet egentlig tidligere enn dem, men vi kom aldri i mål. idéen med forsiden var at brukere skulle kunne lage anmeldelser og artikler om film, og at det skulle få sitt eget liv, og gjerne med slags korrelasjon mellom forumet og forsiden.  

Dessverre var det utrolig mye rot i denne prosessen. Det var i alle fall tre forskjellige personer (Topher, Santo og Uruloki) som kom inn i tre ulike tidsperioder og skulle lage denne ambisøse forsiden, men av ulike årsaker ble det bare aldri helt fullt operativt. 

Det forsøket som kom lengst var laget av Uruloki, som lagde denne fra 2009.
https://web.archive.org/web/20090414081504/http://www.diskuterfilm.com/

Dfilm sin forside 2009.jpg

Denne forsiden ble tatt ned midlertidig, men kom aldri opp igjen. Jeg husker ikke helt årsaken.
Her er ellers noen linker til noen mer underholdende vente-forsider lagret på archive.org: 

https://web.archive.org/web/20060705015924/http://www.diskuterfilm.com/ (2006 nr 1)
https://web.archive.org/web/20060831191407/http://www.diskuterfilm.com:80/ (2006 nr 2)
https://web.archive.org/web/20061030051649/http://www.diskuterfilm.com:80/ (2006, nr 3, med et spøkelsesbilde av Pretender og Blausen)

De fleste bokmerket uansett kun forumet, og sjekket så og si aldri forsiden, da den jo forble en uferdig konstruksjon i alle år. Diskuterfilm har uansett mest værende mest et filmforum, og overlevde som det i overraskende mange år også.

Profilen til Dfilm

Det var nok alltid var litt uenighet om vi var et alternativt filmforum eller ikke. Forumet het jo kun Diskuterfilm, som virket passelig generelt og lite spesifikt i utgangspunket, men forumet ble likevel litt synonymt med film utenfor mainstreamen. Av medlemmer og folk fra f.eks andre filmforaer som Diskusjon.no eller VGD og andre steder så ble forumet beskrevet mer "sofistikert" eventuelt "snobbete", "pretentiøst", alt etter om de likte forumet eller ikke. Alt i alt var nok var nok retningen på filmene som ble diskutert mer i slektskap med Cinematekene og filmklubbene i Norge. Jeg tror når det gjelder Hollywood og mainstream popkorn film, så var det alltid litt mer delt, slik det kanskje gjerne er blant cineaster generelt. 

Her er en passelig interessant beskrivelse fra forumet fra 2009 fra forsiden den gang:
https://web.archive.org/web/20170312230923/http://www.diskuterfilm.com/omdfilm.php

omdfilm.jpg

Hvor kjent forumet var på sitt aller største er vanskelig å si. På sitt mest besøkte var det tydelig at mange mennesker besøkte det utover medlemmene som postet der. Det kunne man se på hvor mye besøk forumet fikk. Jeg merket selv da jeg f.eks gikk på en filmskole i Lofoten i (2007-2009) at flere som var der visste om forumet uten at jeg noen sinne hadde nevnt det. De fleste som suste gjennom nettforaer om film på den tiden virket å kjenne til Diskuterfilm, uavhengig om de var positiv eller negativ til hva de syntes. 

Det var i perioder forsøk å prøve å koble opp Diskuterfilm til filmklubbene i Norge, eller Cinematekene. Jeg tror Jos i en samtale hadde snakket med Jon Iversen (leder Norsk Filmklubbforbund), som visstnok hadde sagt det kunne være interessant, men jeg tror ikke det ble til så mye. Kanskje vi ikke fulgte det godt nok opp den tråden. Tromsø Filmklubb lenket i en lang periode til forumet, som deres forum, ettersom at lederen, Mats, også frekventerte forumet her en del i denne perioden. Trondheim Filmklubb postet en gang programmet sitt her inne. Det var veldig mange planer med forumet som aldri helt skjedde. Til syvende og sist overlevde Diskuterfilm mest på seg selv og en ganske stabil og dedikert brukergruppe, som bare likte å henge rundt på forumet... som er greit nok, kanskje.  

Konsepter på Forumet

Det var mange ulike konsepter og tiltak som skjedde på forumet i årenes løp. Her er noen av dem. Garantert glemt noen.  
- Visninger Och Rop var en slags filmklubb der en bruker foreslo en film som "alle" skulle se, så kunne man diskutere den etterpå i lag.
- Månedens Tema var meningen skulle være et konsept der man hver måned dedikerte til én regissør, der man kanskje skulle se og diskutere disse regissørene. Til å begynne med var det også meningen at alle skulle skrive en artikkel en film av regissøren. Et ambisiøst prosjekt, men ble kanskje for tungt og krevende å holde gående en ny regissør hver måned. Det var likevel totalt 7 temaer rundt disse regissørene alt i alt. 1. Stanley Kubrick, 2. Werner Herzog, 3. Martin Scorsece, 4. David Cronenberg, 5. Claire Denis, 6. Apichatpong Weerasethakul
- Andre vel så viktige konsepter var alle avstemningene. Det var tidlig i forumet sin historie avstemminger for de beste filmer for ulike regissører, men senere også for alle de ulike 10-årene. Pretender var ansvarlig for mange av sistnevnte. Uruloki gjorde også en veldig stor avstemning over alle favorittfilmer på forumet, som ble lagt sammen til en stor liste.
- Noen av brukerne har også postet sine egne ymse filmer her opp gjennom årene. 
Bilde Quiz har også vært ganske populært. 

Alt i alt

Hvor mye fremtid Diskuterfilm har er ikke godt å si. Kanskje de beste dagene er omme, men det har i alle fall en god del historie tilbake i arkivene som kommer til å være lagret her i noen år fremover. Hvis bare man får søkemotoren i gang igjen blir det kanskje lettere å navigere seg rundt også. Føy gjerne på mer informasjon hva du mener er viktig historie, da denne artikkelen sikkert har glemt å nevne mange ting.  

Link to comment
Share on other sites

 

Vakkert fortalt i tekst og bilder!

Hvor ble det av JonasRH? Levde han med noen rådyr på et fjell i Kroatia eller husker jeg feil? Jobbet forresten Morty som privatdetektiv en periode, og skrev lange stemningsrapporter?

Er enig i at 2007-designet var ganske pent, men tror ikke jeg skal ha æren for dét. Vi var vel enige om prøve å få til noe med rødfargen fra forrige forum - og det ble til og med mindre glorete enn v1 ser jeg nå. Men tror noen andre stod for logo i alle fall. Kan det ha vært Uruloki? Jeg vet jeg prøvde meg på et design, men det ble stygt og jeg viste det ikke til noen.

Her er forresten introfilmen til Kubricktemaet fra 2009, forumets skribenter som aper, prøver å få til noe med Kubrick: 

 

 

Vi hadde også en tråd hvor vi skulle produsere reklamefilmer for forumet en gang. Ser gjerne noen av de igjen, husker blant annet en lang seanse med diverse hatter, tipper det var i din film! Husker også en horror av blausen og vakker montasje av Morty.

Filmen jeg lagde klippet jeg litt om og la ut som en slags kortfilm et par år senere, så den har ikke lenger Dfilm-logoen på slutten. Originalopplegget er sikkert borte. Men husker det var en bruker som het noe sånt som Mango eller noe (Noen som husker? Det er ikke snakk om Montag, kongen av hånlig quizoppførsel), som skrev en vittig anmeldelse av en eller annen film en gang, og at den ble lagt i munnen på Microsoft Mike og lagt inn i filmen. Her er den:

 

Link to comment
Share on other sites

 

Aha, så du lagde faktisk den filmen til den Dfilm-reklame greia? Jeg mistenkte etterhvert at det kanskje var motsatt. At du hadde lagd noe som du ikke visste hva du skulle bruke den til, og Diskuterfilm reklamen ble brukt for anledningen (kanskje fordi sammenhengen mellom den og reklame til et filmforum ikke er umiddebar). Husker jeg var utrolig imponert over den. Særlig fordi første gang jeg så den skjønte jeg ikke at det var gjort på datamaskin, så når en statue fløy gjennom veggen utover gangen ble jeg litt satt ut hvordan det var gjort. Stemningen har jo også litt sånn tidlig Lynch-stemning, nesten. Har også noen ganger undret hva den handlet om. Det er jo en frihetsgudinne som eksploderer, så det er jo åpent for mange ulike tolkninger. Kanskje best du aldri sier det. 

Ja, jeg lagde en hattegreie med noe indisk musikk over, og reklamerte for de rareste filmene jeg kom over. Morty lagde en veldig fin montasje med Goodfellas soundtracket over. Jeg husker ikke Blausen sin må jeg innrømme. Jeg tror har alle et sted. Ironisk nok så kan jeg ikke huske at vi brukte noen av disse videoene til noen form for promotering akkurat.. sånn, hvis det var poenget å lage reklamefilmer for Dfilm i alle fall, men det var gøy. Jeg husker også Sitar Wars selvsagt. Spesielt siden du lagde den over natten basert på en vits jeg hadde på forumet. 

Jeg husker ikke noen Mango i det hele tatt. Men det var en kompis av Morty som het Mongus, og som hadde et slags rølpete band.. kanskje det er han? Jeg husker Morty sin privatdetektivperiode, ja. Han skrev noen krimnovelle-aktige dagbokinnføringer over noe mystisk oppdrag han var på. Det hørtes nesten ut som han hadde fått oppdrag å forfølge og spionere på noen. JonasRH. Jeg er ikke sikker. Han var jo en av de opprinnelige stamfolkene på forumet, før så og si alle andre, men han sluttet vel etterhvert å frekventere så mye her. Han var jo den litt utrolige historien skolelyset og 6'r eleven på skolen som ble anarkist og sluttet. Husker han skrev et innlegg et eller annet sted at han foretrakk å lære selv, og at han den akkurat dagen hadde lyst til å lære om glassmaneter, så da gjorde han det. Tror du har rett. Han dro ut å reiste ut i verden og bodde ulike steder. Jo, han forsvant vel etter hvert fra forumet. Vil gjette at film kanskje var viktig en periode for han, helt til andre ting tok helt over muligens? Han kom vel tilbake brått en periode mye senere og skulle invitere alle på Dfilm på middag hos seg, tror jeg. Antar det ikke skjedde. 

Det føltes som at den logoen var før Uruloki, men jeg kan faktisk ta feil. Kan ha vært han. Oops i så fall. Archive arkiverer ingen forumer i perioder, så det kan ha vært andre designer, men jeg mener du designet noe en gang. Du sa noe som at du ikke klarte å forklare hvordan du så for deg designen og at du heller ville vise den. Så mekket du noe i photoshop, som alle syntes var bra og som ble basis for et av designene. Jeg husker det fordi jeg viste det til han som satt opp skinnet til forumet. (Jeg husker også han var usedvanlig treig.) Trodde det var det jeg refererte til, men når du sier nei, så vet jeg ikke. 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Flott post, Svank. Hadde fortjent å være oppført i wikipedia !

Undres på hvorfor jeg hadde Nukie-avatar i 2004, er ganske sikker på at jeg aldri har sett den. Men har jo blitt matet forskjellige klipp fra Svank av det snørrete romvesenet, det er jo sånt man aldri glemmer synet av. 

Link to comment
Share on other sites

 

Husker bare noe av at du var opptatt av dansingen til Nukie, Blausen. For de som er forvirret over greia med Nukie så fascinerte filmen meg pga av en morsom filmanmeldelse på Somethingawful.com som slaktet filmen. Nukie var en forferdelig rip off av Mac & Me, som igjen er en forferdelig rip off av E.T., så Nukie blir jo ganske elskverdig i sitt fullstendig håpløse utgangspunkt som en kreasjon. Jeg skrev en stor anmeldelse av den på Diskuterfilm.net som dessverre gikk tapt med lasset da det forumet med tatt ned. 

Edit: 

Her er den notoriske åpningslinjen fra Nukie anmeldelsen på Somethingawful:

Picture this: it's your twenty-first birthday. For twenty-one long years you've been good - you've never had so much as a drop of alcohol. You pick up your best friend in the new car you bought to commemorate this new chapter in your life, and the two of you head to a bar. You toss back a few drinks, share some laughs, and have a great time. Then you and your best friend get back into the car. You realize that you're a little tipsy but you don't think you're too drunk to drive. On the way home, you swerve a little bit, but since the roads are empty you don't pay any heed. As you turn onto your street, a woman and a dog dart into the road. You try to avoid them but end up hitting them both and crashing your car, sending your best friend flying through the windshield. You are unharmed, but as you crawl out of the wreckage you see that the woman and the dog are both dead... and that the woman was your girlfriend and the dog was your dog. There's nothing more you can do for them, so you rush to your best friend's side. He's mortally injured and he asks you to come closer. You take him in your arms and his blood flows all over you. In his final breath he tells you that he has AIDS and now you do too. Despite all this, you have nothing to complain about because you fucking haven't seen "Nukie."

Link to comment
Share on other sites

 
On 1/12/2022 at 11:34 AM, Svankmajer said:


Jeg husker ikke noen Mango i det hele tatt. Men det var en kompis av Morty som het Mongus, og som hadde et slags rølpete band.. kanskje det er han? 

 

Ja, stemmer det var Mongus. Han postet vel bare bittelitt på den gamle siden.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Iversen sa ja til å gjøre df til det offisielle Filmklubbforumet men jeg tviler litt på at han kunne ta den beslutningen alene. Er vel greit å ta det på et NFK-årsmøte.
Brukerne her inne var uansett lunkne til ideen. Og Iversen kontaktet meg aldri mer om det så da skjedde det ikke noe mer.

Det var noen aktive brukere på df,net som vi ikke fikk med oss over til df.com. Det var vel det verste med at forumet ble nedlagt. Når jeg ble med så svarte jeg på 50 innlegg første dagen, så dere var veldig godt igang før det. (Jeg begynte å studere et nytt sted i 2003, og det var ikke internett på studenthyblene ihvertfall det første halvåret, så kanskje 2004?)

Link to comment
Share on other sites

 
On 1/28/2022 at 11:27 AM, Jos said:

Iversen sa ja til å gjøre df til det offisielle Filmklubbforumet men jeg tviler litt på at han kunne ta den beslutningen alene. Er vel greit å ta det på et NFK-årsmøte.
Brukerne her inne var uansett lunkne til ideen. Og Iversen kontaktet meg aldri mer om det så da skjedde det ikke noe mer.

Det var noen aktive brukere på df,net som vi ikke fikk med oss over til df.com. Det var vel det verste med at forumet ble nedlagt. Når jeg ble med så svarte jeg på 50 innlegg første dagen, så dere var veldig godt igang før det. (Jeg begynte å studere et nytt sted i 2003, og det var ikke internett på studenthyblene ihvertfall det første halvåret, så kanskje 2004?)

Jeg tror ingen var lunken til idéen om at forumet skulle bli noe for de norske filmklubbene, for meg var det en enorm nyhet, men vi klarte vel bare aldri å følge det opp. Vi skulle vel kanskje bare ha pushet på siden han sa det var interessant. Jaja. 

Kan ikke huske noen av de helt sentrale brukerne på Dfilm.net som ikke ble med til Dfilm.com.. hvis man ikke regner med Administratoren. Er det noen spesielle du husker? Jeg husker en som kalte seg Tarkovsky-fan og en som het Camarat som hadde en Gollum avatar og en annen med Gizmo avatar. De forsvant vel med flyttelasset. Kan være det er noen andre jeg ikke husker. Det var en gigantisk Star Wars fan som het Simon, som jeg tror først ikke kom med, men han fant forumet senere og kalte seg for Boba, og postet her på .com en del. Shit, jeg kom også på en kvinnelig bruker som jeg tror het Ripley, og hun la spåkort for mange brukere. Det er ganske sprøtt å tenke tilbake på. Er det noen andre som husker det?

Jeg husker veldig godt da du kom inn på forumet Jos og du svarte på nesten alle trådene i løpet av en dag. Det var litt sånn "Wow, der har vi en tungvekter". Du hadde noe å si om det meste. Jeg husker Pretender spøkte litt småfrekt og sa det enda var noen få tråder du ikke hadde svart på. 

Forresten. Siden jeg ikke gidder å lage en helt ny tråd om det:
Jeg klarte omsider å installere en cronjob-server til Diskuterfilm nå, som var et herk siden jeg knapt visste hva Unix var før jeg startet. Jeg ble anbefalt det av Invision for at ting skulle bli raskere og sidensøkemotoren ikke mer fungerte. I alle fall søkemotoren skal være helt i orden nå, samt en del andre mindre funksjoner som ikke har virket.  

Link to comment
Share on other sites

 

Ripley skulle studere noen innen film/TV også. Sminke eller scenografi eller noe sånt. Så vi har kan truffet henne mange ganger på sett 😛

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...