Jump to content

Hvordan ser du film nå?


Houseman
 Share

Recommended Posts

Siden dette forumets glansdager og DVD-/BD-tiden har det skjedd noe med distribusjonen av film særlig hjem til stuene våre, med streaming og leie-VOD, premium-filmer til prisen av fire kinobilletter, Netflix og HBO Max, filmer produsert av streamingtjenestene og dermed bare tilgjengelig i et smalt vindu på kino for å bli vurdert til Oscar, filmer kan kjøpes i 4K med enda en runde med relanseringer av de største filmene, og ikke minst er det blitt kaotisk å få oversikt over når filmene slippes, det er ikke lenger et fast vindu på rundt 3 måneder før filmene kan kjøpes eller leies digitalt, med Maggie Gyllenhaals regidebut The Lost Daughter som det siste eksempelet, som tydeligvis ikke kom på Netflix i Norden likevel men heller ikke har noen dato for kinopremiere foreløpig (er visstnok SF som har rettighetene her). Streaming kan jo heller ikke importeres på lovlig vis, i motsetning til fysisk format. Backlog er også en utfordring særlig hvis man foretrekker å leie filmene, mens enkelte streaming-abonnementstjenester har et filmutvalg fra ti år tilbake som minner om et bensinstasjonsutvalg.

Så hvordan forholder du deg til alt dette og hvordan har forbruket eventuelt endret seg? Sverger du fortsatt til kino og bestiller filmer på fysisk format, og har du i så fall omfavnet 4K? Har streaming tatt over helt for BD-kjøpene? 

Selv synes jeg det er greit å leie og bruker bl.a. Google Play og Vega Hjemmekino. Ser sjelden film på HBO Max eller Netflix med mindre filmene er produsert av dem. Kjøper sjelden filmer digitalt og det er uaktuelt å betale over 200 kroner for noe som blir liggende i en app. Skulle imidlertid gjerne hatt fast tre måneder fra kino til streamingpremiere, det er blitt et rot å følge med på kommende filmer. Jeg venter bl.a. på Jan Vardøens Oslo København, men det ser ikke ut til at det er noen plan om utgivelse på fysisk format eller streaming. Det har vært enkelte visninger på Frogner kino etter kinorunden var over så kanskje han holder på den selv til bruk på egen kino.

Link to comment
Share on other sites

 

Gode spørsmål. For min del koker det oftest ned til at jeg vet hvilke filmer jeg gjerne vil se, og så finner jeg ut hvor jeg kan se de enklest, med best kvalitet eller billigst.

Kjøper fortsatt fysisk format (elsk) av spesifikke titler/filmskapere, og da er blu-ray førstevalget. Har pr. i dag ikke omfavnet 4K, da hjemmekinoen min uansett ikke gir støtte for det. Ellers har jeg fremdeles noen hyllemeter med usette DVD-filmer som har ligget i plast lenger enn dette forumets levetid (samt filmer jeg selvsagt gjerne ser på nytt). Tilgang er sjeldent et problem. Ser nok også en del fra strømmetjenester (abonnerer for tiden på Netflix, HBO Max, Disney) og leier film online. Kjøpe film digitalt til 150-200 kroner er uaktuelt og aldri gjort. Kan også finne på å bevege meg ut på det illegale markedet om det er nødvendig, samt ser gjerne eldre/obskure filmer gratis på f.eks. YouTube. Til slutt er tradisjonell kino selvsagt det optimale, men blir altfor sjeldent det blir prioritert for tiden.

Link to comment
Share on other sites

 

Solgte for ikke lenge siden hele min dvd / blu-ray samling på Finn. Dem tok bare plass og samlet støv. Jeg er lat, så ser mest av tv og film via strømme tjenester eller Plex. Vil jeg ha gammel film så kan jeg bruke Criterion, nytt med HBO Max eller Netflix. Men synes dem skyter seg selv litt i foten nå ved å ha så mange forskjellige tjenester, frister mer og mer å slutte å betale å gå for den "gratis" metoden istedenfor (som jeg forsåvidt bruker ofte enda). Skulle hatt en Spotify for film, der alle studioene faktisk går sammen for en gangs skyld, men men.

Link to comment
Share on other sites

 

Har ikke mye DVD og BD igjen selv. Har noen bokser av regissører jeg liker og noen regissører som jeg har samlet det mest essensielle av, mest for å ha et slags synlig bevis på en filminteresse. Ja, også har jeg en norsk film-samling med ambisjon om å samle høydepunktene fra vår 110 år lange filmhistorie, og der kjøper jeg nye utgivelser av klassikere samt de beste filmene som kommer. Å sette på en DVD fra 15 år tilbake, f.eks. de greie Star Media-utgivelsene av Hanekes filmer fra 2007, føles som å gå langt tilbake i tid teknologisk.

Link to comment
Share on other sites

 

Det går mest i strømming - først og fremst Criterion og MUBI, deretter det andre rasket vi abonnerer på. Kino etterstreber man å få til innimellom, men det skjer ikke akkurat ofte. Gikk to ganger ila en uke nylig, og det føltes helt vilt..

Kjøper sjelden fysiske filmer nå, men fristes av og til av ekstramateriell og kjærlighet noen selskaper gir sine utgivelser. Har dog kvittet meg med store deler av samlingen - har kanskje et par hundre titler igjen. 4K har jeg ikke begynt med, men det skjer nok så fort hardwaren blir oppgradert hjemme. Men først skal varmepumpe installeres osv osv.


Om det skulle dukke opp en gammel tsjekkisk perle i en eller annen shady bakgate, er det ikke umulig at en gammel klient fyres opp. Jeg orker ikke vente i 30 år på at den kanskje skal bli tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

 

Etter å ha prøvd å sett dvd på 65" skjerm (jesus, for en kvalitet) så var valget enkelt å kvitte seg med det meste av dvd. De opptok uansett bare verdifull bodplass der alt mulig ræl av babyutstyr må lagres. Det ble ikke mange kronene igjen for noe man har brukt mange år og titusenvis av kroner på å samle. 

Kino blir det veldig lite av, maks noen få turer i året, da vi ikke har noe barnevakt tilgjengelig. Men det har jo ikke akkurat hjulpet på med koronarestriksjoner og utsettelser. Jeg tror jeg teller 6 turer i løpet av 2021 på kino. Den sjuende som var planlagt før jul - verdens verste menneske - gikk bort da kona ble syk. 

Går for det meste i strømming, skifter litt abb. på de forskjellge tjenestene. Føler jeg alltid ligger såpass langt etter i å se filmer jeg har lyst til, det har virkelig hopet seg opp, så jeg har sluttet å ha noe veldig behov for nedlasting. 

Link to comment
Share on other sites

 
  • 4 weeks later...

Prøver å dra jevnlig på kino, men blitt mindre siden de nyeste restriksjonene, og nå har også Cinemateket i Oslo stengt for oppussing så ikke blitt noen turer på kino så langt i år. Bortsett fra kino ser jeg sikkert 90% av filmene via torrents og Plex. Strømmetjenestene klarer ikke levere samme kvalitet som en blu-ray rip fra nettet, de gjør det vanskelig å finne frem til filmene og alt er spredt på en million forskjellige tjenester. Jeg har tilgang på både Netflix, HBO, Viaplay, Discovery+ og Disney, Prime men de blir nesten ikke brukt da ulovlige alternativer dessverre er så mye bedre.

Er vel et luftslott, men håper en dag at bransjen kan bli enige om en felles platform. Hadde gledelig betalt en tusenlapp i måneden for et like stort bibliotek, og en like sømløs opplevelse som det torrentsider kan gi meg.

Link to comment
Share on other sites

 

Det eneste eg abbonerar på jevnleg er danskfilmskat.dk . Elles køyrer eg kinoklubb, men relativt mange av dei vert flytta på pga restriksjonar så det har blitt langt færre enn ein i månaden i det siste.

2020 var forøvrig eit veldig rart år. Den einaste filmen eg såg på kino var Cats. Så per definisjon den beste filmen eg såg, men heilt klart den verste og.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...