Jump to content

Diskuterfilm tilbake 2022


Svankmajer
 Share

Recommended Posts

Logo2022.jpg

Velkommen tilbake,

- Så, hvordan har alle det?
- Hvem ser film? Hvis ja, hva ser dere? Noen spesielle sjangere, kategorier, regissører, komponister eller cateringbyråer dere er interessert i?
- Hvis ikke, hva gjør dere i stedet?
- Hva er favorittfilmene deres de siste årene, som dere ønsker andre skal høre om?
- Favorittminner fra Diskuterfilm?

De færreste trodde skrukketrollet Nukie kunne gjenoppstå fra graven, men når han da faktisk står foran deg, så må du nesten bare tro på han. Tro det eller ei, men siden forumet startet i 2003, så nærmer vi oss faktisk snart 20 års jubilieum. 

Har blitt overrasket over hvor engasjert og glad enkelte har blitt over idéen å gjenåpne forumet ble, siden jeg kanskje trodde folk hadde glemt forumet og kanskje burde ha bedre ting å gjøre i dag. Siden ingen tydeligvis ikke har det, så er derfor Diskuterfillm tilbake. Har tidligere luftet idéen mest for Pretender, Morty, Uroloki og Tristano, men ting har blitt utsatt, før det ble konkludert at 1 Januar 2022 virket som et fint tidspunkt. Vi får se hvordan dette rustne maskineriet fungerer nå som vi setter i gang tenningspluggen. 

Teknisk
Har prøvd å få forumet oppe å gå igjen. Mye av den gamle softwaren var håpløst utdatert, så det var faktisk en ganske stor operasjon å få det tilbake. Har også fått installert et nytt skin. Ikke alt er 100% på plass enda, men Roma ble ikke rivet ned og gjenbygd på en dag, og det ble vanskelig å utsette nyttårsaften bare for forumets åpning, så dere får ta det gode med det onde, enn så lenge.

Gamle medlemmer
Har virkelig prøvd å kontakte de fleste som var medlemmer her opp igjennom - men problemet er at man er begrenset til å kontakte folk på via e-postene de har registrert brukerne sine på, og mange bruker kanskje ikke de samme eposter som de er registrert til her. F.eks Melkor og Tåa sine eposter fikk jeg tilbake i retur, så disse to har i alle fall ikke fått beskjed, og siden jeg ikke har andre metoder å si i fra til de på ellers, så spre ordet til dem, og eventuelt andre, hvis du kjenner dem eller andre noen utenfor forumet.

Bilder
Alt innholdet er tibake nå, og skal være tilgjengelig, men det er trist at flere av bildene som ble postet på forumet kan ha gått tapt. Siden bildene er en del av presentasjonen i historien og i postene, så dette er naturligvis ganske trist.

Dette er fordi de oftest ble postet eksternt på en nettstedet Imgur, og lenket tilnake her. Imgur sine gamle bilder virker å ikke finnes mer. (Selv om det skal sies jeg ikke er 100% sikker på om bildene ikke finnes et sted på deres servere, men lenkene virker ikke mer her på forumet.)

Søkemotoren på forumet (OPPDATERT 31 Januar 2022)
Søkemotoren på forumet fungerte ikke med gjenoppstart av forumet, men har nå startet en Cronserver via Unix som skal hjelpe katalogiseringen av det enome innholdet på forumet. Så søkemotorene skal fungere igjen nå. 

Problemer med å logge inn?
For dem som ikke klarer å logge inn med gamle brukernavn, eller har glemt passordene sine, ta gjerne kontakt på svankmajor@gmail.com. Det skal være mulig å få ordnet. 

Fremtiden til Diskuterfilm
Jeg er dedikert til å holde forumet oppe så lenge det er interesse for det, tror jeg. I verste fall er det oppe som et slags museum over svært mange år med livlige diskusjoner og diskusjoner om film og alt mulig annet. De fleste har kanskje travlere liv i dag, noen kanskje med familier, tidskrevende jobber, kanarifugler, eller andre halvdårlige unnskyldninger, så man kan ikke forvente at folk henger her inn hele tiden. Hvis noen har noen idéer eller initiativ til å skape litt aktivitet her inne, så er det velkommen. Jeg skal i alle fall prøve å tenke på noen prosjekter fremover. Diskuterfilm har alltid være 100% drevet av brukerne. 

For å svare spørsmålene for min egen del
Jeg har det helt fint, selv om man sikkert kan tolke at å gjenopprette Diskuterfilm er et tegn på et lite begivenhetsrikt liv ellers, (noe jeg i så fall ikke har noen kommentar til).

Selv har jeg utrolig nok klart å holde filminteressen noenlunde levende de siste årene. Jeg logger litt på Letterboxd det jeg ser, men det er kanskje litt kjedelig siden jeg ikke har rater så mye. Det er enkelte andre av de tidligere Dfilm-traverne der også forøvrig, som Morty, Tristano, Zann, Badsmile, Houseman, Euphoria, Kiddo, Valuska, Paah... og kanskje andre som ikke jeg vet om.

alt av Andrej Tarkovskij på nytt i år, til og med studentfilmene hans, noen dokumentarer, og ikke minst at jeg leste "Sculpting In Time" boka, (også kjent som "Pretender sin Bibel", mener jeg å huske). Det var et interessant dyptdykk absolutt. Burde kanskje ha skrevet noe mer utdypende om dette, men er redd det er kanskje ikke friskt nok i minnet mer. Vi får se. Så også alt av Wam & Vennerød. Norges store turbulente duo. Som kjent døde dessverre Petter Vennerød i 2021, så nå er begge to verdig å bli nevnt i den gode gamle "Mr. Miyagi has left the building"-tråden, skulle man tro. Begge to døde ellers av Parkinsons, som er et merkelig sammentreff. Houseman (som også har sett alt av duoen) og jeg lagde tidligere hver vår W&V toppliste på Letterboxd. Her er hans, og her er min. Selv synes jeg de er noen av de mest fascinerende filmskaperne Norge har hatt, og at Åpen Post filtret («kanke du snurpe igjen smella di, du maser som et lokomotiv») kanskje ga de et litt urettferdig post-omdømme. Jeg har også sett mye James Bond siden jeg aldri hadde sett så mye Bond tidligere, trodde aldri det var min greie, men siden Tristano tipset meg hva jeg burde se har jeg sett en god del nå. Lisence To Kill (1989) den beste Bond filmen til nå, synes jeg. Ellers har ikke filmsmaken min skiftet så veldig.

Favorittminner fra forumet får jeg komme tilbake til. Det er jo 19 år med minner i grunn, men får si Herr Kalkun i rosa dress og hjelm forblir en klassiker verdt å nevne, selv om jeg kan se at andre kanskje lener seg mot den pissefisken i stedet. Vi kan kanskje ha en vote om det en dag hvis det blir forferdlig mye krangling om hvilket av disse to som var best, som det sikkert blir. 

Uansett, vi får erklære Diskuterfilm gjenåpnet. Godt nyttår. 
 

Edited by Svankmajer
Oppdatering på søkemotoren. Kort fortalt: Den fungerer igjen nå.
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

 
  • Svankmajer changed the title to Diskuterfilm tilbake 2022

Velkommen tilbake! Håper det blir litt aktivitet igjen, skal prøve å få være litt aktiv selv, må få sett mer film fremmover. Ikke mye har endret seg siden sist, ser litt film / tv serier (mye Masterchef Australia), blitt mye spill. Streamer på Twitch hver kveld (BadSmileHQ), så er vel mest det jeg driver mer. Livet er egentlig ganske kjedelig ellers. Håper å se noen gamle brukere her etter hvert!

Favoritt filmer fra nyere tid: Burning (2018) , Loveless (2017), The Killing of a Sacred Deer (2017) og Destruction Babies (2016). Alle 10/10. Ellers så har jeg sett Inside (2021) litt for mange ganger. 

Favoritt minner fra DF? En tid hvor jeg så mye mere film, og kvalitetsfilmer generelt. Husker jeg også posta mye fæle dikt, good times. 

Anyway, godt nytt år.

Link to comment
Share on other sites

 

Godt nyttår folkens, det var lenge siden sist. Visstnok ikke vært logget inn siden 2014.

Måtte stikke innom etter smigeren i eposten. Regner med den var 100% unik og ikke var den samme som gikk ut til alle. Imponert over å bare trenge noen få forsøk på å huske passordet mitt (Og ikke så imponert av passordsikkerheten min).

Blir ikke så mye filmtitting lenger. Spesielt ikke smal film siden når jeg ser film er det oftest sammen med andre. Men det hender! Tar en liten oppsummering i den riktige tråden.

Tror ikke filmsmaken min har forandret seg så mye, men kan si at favoritten av nye filmer jeg så det siste året må være Adams æbler. En god blanding av morsom, rar og uforutsigbar.

Ellers må jeg si at du burde skaffe https på siden Svankmajer. Trodde jeg ikke husket riktig URL først, men så viste det seg at jeg måtte passe på å gå inn på http-versjonen. Mulig andre sliter med det samme.

Link to comment
Share on other sites

 

Hyggelig at forumet har gjenoppstått! Ser fortsatt mye film. Har blitt mye usett John Ford i år, som har imponert stort. Har også blitt mye William Wyler og generelt amerikansk film før 60-tallet.

Av nye funn må Delmer Daves "The Hanging Tree", Fassbinders "Chinese Roulette", Puius "Malmkrog", Wylers "Jezebel", Fords "Sergeant Rutledge", Curtiz "The Breaking Point" og Viscontis "Senso" nevnes.

Har også hatt gjensyn med Tarkovskij og skal se alt opp igjen. Zerkalo og Andrei Rublev var mektige gjensyn.

Favorittminne må være Visninger og Rop - det var veldig gøy.

Link to comment
Share on other sites

 

Velkommen tilbake, alle! Har savnet dere og har savnet et seriøst filmforum. Har prøvd å skrive om film på fora som har andre hovedformål og det er ikke like givende.

Jeg ser fortsatt film, om enn ikke like mange som før siden jeg ble far på tampen av 2020. Min store interesse er norsk film, som jeg nå har sett 578 av, og jeg er også glad i horror og backlog. Jeg er også ajour med norsk skrekkfilm og ønsker meg mer og saftigere norsk horror. Nå som forbruket har gått ned prøver jeg mest å få med meg det mest relevante fra året, 35 av 2021s filmer av totalt 75 sett. Jeg driver også Venner av norsk film på Facebook. Om noen flere enn Zann er på Underskog er det fortsatt tid til å delta i årets filmer 2021-kåringen.

I 2022 gleder jeg meg bl.a. til Red Rocket, Licorice Pizza og Pig. Får vel ta en tur på kino for å få sett The Batman og. 

Mitt hyggeligste minne fra DFilm er ikke filmrelatert, det er teatertråden. Ellers trivdes jeg med å henge her sammen med dere og følge med på det dere skrev.

Runder av med ønske om et godt nytt filmår og jevnlig aktivitet framover!

Link to comment
Share on other sites

 

Holy Shit !

Har alltid hatt diskuterfilm i mine bookmarks i håp om at dette skulle skje. Har jo merket det har vært noe små oppdateringer de siste månedene, så hadde litt håp. Det er jo bare gull nok i seg selv at alle tråder er oppe igjen, jeg tror jeg henter meg en øl og bytter ut de opprinnelige planene for kvelden med å se på gammelt innhold. 

Ser fremdeles film. Selv om familieliv har tvunget antallet ned drastisk de siste årene, så prøver jeg å balansere hva som sees. Det blir selvfølgelig mye serier, som er enklere å spise unna på kortere intervaller. Er vel ingenting jeg har elsket av det jeg har sett i den siste tiden, men satt pris på filmer med dyriske titler som Pig, Lamb og First Cow. Skuffelser har vært Last Night in Soho og den siste bond-filmen. 

Link to comment
Share on other sites

 

Så underlig å se forumet gjenopplivet. Å vanke i dette digitale universet var en stor del av barndommen min (rett nok kanskje ikke til alle brukernes glede de første årene), og sannsynligvis ganske formativt for min del. Håper det blir litt fres her igjen.

Som fersk filmstudent blir det jo en del film på meg nå på mine eldre dager. De siste årene har jeg vært særlig oppslukt av Bergman, Bresson og Haneke, selv om det selvsagt stadig er en myriade av filmskapere som opptar meg. I juletiden har jeg blant annet hatt gleden av å oppleve to solide kunstnerportretter for første gang – «Mishima: A Life in Four Chapters» og Peter Watkins sin «Edvard Munch».

Av nyere film etterlot den nye Bond-filmen meg ambivalent, «Verdens verste menneske» var herlig leken og levende, både «The Card Counter» og «The French Dispatch» vitnet om to etablerte filmskapere som våger å dyrke stil og besettelser tross faren for pastisj (selv om sistnevnte ble litt for vanntett for min smak), Sopranos-filmen hadde tross unge Gandolfinis potensiale problemer med å holde fokus. Jeg setter pris på at Vogt og Trier forsøker å gjøre allegorisk skrekkfilm på norsk – nå «De uskyldige» fra førstnevnte – men deres arbeid innenfor dramasjangeren har alltid appellert mer til meg. «Don’t Look Up» manglet den sofistikerte satiren til Strangelove og Starship Troopers (selv om den var inne på mye relevant og interessant, ble den for arrogant og åpenbar). Jeg er ikke så overveldet av Ducournau (Sciamma er en mye mer slående ny fransk regissør), men «Titane» var mer interessant enn den noe tynne «Raw»; likevel føler jeg Cronenberg gjorde det Ducournau prøver på så mye bedre, men hennes nyeste trenger nok et gjensyn.

Jeg er for øvrig også på Letterboxd, titulert på provokativt vis.

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Hei Svank og alle andre, Diskuterfilm var jo noe av det som var bra med internett, synes jeg. Det er sikkert nye plattformer jeg ikke kjenner til, men mitt inntrykk er at internett etter hvert er blitt upersonlig og strømlinjeformet (for ikke snakke om konspiratorisk!)

Jeg er storkonsument av tv-serier. Ledig tid brukes til musikklytting. Har MUBI og har sett noen grusomme kunstneriske ambisjoner. Beholder abonnementet like fullt, en slags trass, og fremtidig mulighetsrom!

Med småbarn blir det noen spede forsøk på å tre inn filmkultur innimellom den glatte, friksjonsløse underholdningen som dominerer. Chaplin fenger! Og Mr. Bean på ferie (er på utkikk etter digitale versjoner av Hulot, for å synliggjøre sammenhenger...).

Så kanskje noen kjenner den tsjekkiske animasjonen av Robinson Crusoe som ble sendt på norsk barne-tv på 90-tallet? Fant noe på Youtube, dessverre tvilsom kvalitet. 
 

Hyggelig å lese bidrag her. 
Z

Link to comment
Share on other sites

 

Fint å se forumet gjenopplivet! Ser at jeg sist var logget inn her i 2015 etter å ha registert meg første gang i 2005. Jeg leste nok mer enn jeg skrev, men var i perioder innom daglig i 10-årsperioden med ca. 2.000 innlegg ifølge profilen. Tror de fleste var under brukernavnet "oldboy" som tydeligvis på et tidspunkt ble endret til "maestro", uten at jeg husker når eller hvorfor. Det er ikke et brukernavn jeg benytter noe annet sted.

Interessen for film har egentlig aldri avtatt, selv om jeg siden storhetstiden har gått fra null til tre barn og har måttet prioritere tiden noe annerledes. Blir mye tv-serier, men blir stadig flinkere til å snike inn filmtid. Hver torsdag kveld er satt opp i kalenderen som hjemmekinokveld i kjellerstua (dedikert til film med 92" lerret og flott lydanlegg). På denne tiden av året har det tradisjonen tro vært særlig filmhektisk med alt fokus rettet på å få sett så mye som mulig av relevant/interessant ny film fra 2021 i forbindelse med årlig topplistearbeid for bl.a. Montages.no (der jeg var redaksjonsmedlem de første årene, deretter skribent, og de siste årene kun vært involvert med tilknyttet blogg). Har i mange år skrevet om film sporadisk i bloggformet på Speilet (speilet.montages.no), og for noen uker flyttet jeg den til Speilet.net i et forsøk på å revitalisere og utvide den til et personlig filmmagasin med hyppigere oppdateringer. Er ellers abonnent og aktiv med profil på nydelige MUBI, mens har vært inaktiv omtrent siden start på Letterboxd, men nå med ambisjon om å bli aktiv også der og loggføre alt jeg ser fra dette året. 

Nå gleder jeg meg til å følge med videre på diskuterfilm, og bli inspirert som jeg ofte ble før av å være her. Det føles trygt og godt. God film!

Link to comment
Share on other sites

 

Speilet så veldig røddig ut etter oppdatering ! Har jo lest når det har vært linker til artikler via montages, men blitt litt sporadisk at jeg har vært innom. Herved bookmarked.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Godt å være tilbake! Og selvsagt hyggelig å se at grilldressen og fiskebildet er det Svanky husker best fra gamle DF.

Når det kommer til film, så er interessen fortsatt der, men jobb og andre forpliktelser stjeler mye mer av tida nå enn for 10-15 år siden.

Etter melding fra Svankmajer i går ble jeg minnet på Jerkbeast, så målet for dagen i dag er å se om jeg finner DVDen (brent, såklart).

Link to comment
Share on other sites

 

Hei alle. Takk til Svankmajer som har blåst litt liv i dette gamle liket! Hyggelig å se gamle travere stikke fjeset inn!

Jeg var over middels opptatt av dfilm i «gullalderen», og har ikke sett noe lignende i årene etterpå. Jeg føler det var et sted hvor folk bød på litt ekstra. Selv om det er litt skummelt å se at alt det gamle ligger her fortsatt. Skal smuglese litt etterhvert…

Filminteressen har vedvart, men har i likhet med flere her fått et par kids, og sliter med svunnen tid og energi. Har sovnet av det meste, og brukt opptil åtte kvelder på å komme igjennom én film. Sett mye Peppa Gris, da. Sverger fortsatt til film, men ser det oftere og oftere på seriemåten merker jeg. Av det som har gjort mest inntrykk siden sist er dog en serie, eller faktisk også en film om vi skal høre på regissøren. Og Cahiers du Cinema. Kanskje denne er noe å ta opp i David Lynch-tråden etter hvert..? Har i år Apichatpongs Memoria som favoritt, men har ikke sett så mange.

Men ja, har savnet dette.

Mitt beste minne var da jeg ikke vant en livequiz siden quizmaster insisterte på at Arthur C Clarke fortsatt levde. Selv bilder av Clarke i åpen kiste var ikke nok til å få endret resultatet.

Har faktisk dukket opp noen herfra på finn ifm. salg av noen gamle dvder de siste årene, det var vært en hyggelig påminnelse!

 

Link to comment
Share on other sites

 

Fint å se mange gamle kjente riddere er tilbake, og rundt det runde bord igjen, og så mange fine oppdateringer. 

Quote

Kosmonaut: Ellers må jeg si at du burde skaffe https på siden Svankmajer. Trodde jeg ikke husket riktig URL først, men så viste det seg at jeg måtte passe på å gå inn på http-versjonen. Mulig andre sliter med det samme.

Errr. Såpass. Ja, OK. Skal se skrive det opp på vaktmesterlisten.
Neida, skrev ikke "pot boiler" e-poster, Kosmonaut. Det dumme med det er at jeg ikke rakk å nevne dette til alle. Jeg har egentlig flere igjen å skrive til om at forumet skulle åpne, som sikkert ikke vet om forumet enda, men jeg håper de tilgir meg at jeg ikke rakk det. Jeg hadde en plan om å lage en video til åpningen også, men pga alt teknisk fikk jeg ikke tid til alt. Også vanskelig å vite hvem som bruker epostene sine mer. Både Herr Kalkun og Tristano sa de ikke hadde tilgang til de gamle epostene sine, og måtte endre dem. Det er mulig å endre brukernavnene til nyere eposter, til de som ønsker det. 

Quote

Pretender: Mitt beste minne var da jeg ikke vant en livequiz siden quizmaster insisterte på at Arthur C Clarke fortsatt levde. Selv bilder av Clarke i åpen kiste var ikke nok til å få endret resultatet.

Hei kjære Pretender.. Godt å se at du enda er en like dårlig taper. Det er så vanskelig med så mange forandringer i livet hele tiden, så det er godt og trygt at noe er stabilt og slik det alltid har vært. Quiz-Rolf var jo en særdeles hederlig og ærlig quizvert. 

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, kanskje litt dårlig taper. Men gode tapere gjør seirene kjedeligere.  Merkelig hvordan opplevelsen sitter så godt i etter 12 år. Når demensen en dag tar over er det sikkert det siste som forsvinner.. «Arthur C. Clarke er død! Jeg skal ha poeng!». Men merk at jeg kalte det en godt df-minne. Hva Quiz-Rolf angår, prøvde han kanskje sitt beste innen redelighet, hvor det beste ikke var spesielt imponerende.

Leser litt i gamle tråder her, fikk du ferdig den surrealistiske tidsdokumentaren fra Kabelvåg? Eller har jeg sett den? Husker noe som foregikk i et snøvær, men det var kanskje bare et klipp eller noe annet?

Registrerer også at den tissende fisk er omtrent eneste bilde hvis link har overlevd!

Link to comment
Share on other sites

 

Oi, dette var en utrolig hyggelig overraskelse. Jeg tok selv et google-søk etter Diskuterfilm akkurat nå, helt tilfeldig, og har ikke fått noe e-post (sikkert skiftet mail siden den gang?). Morsomt å se at det plutselig er i gang igjen. Og at jeg ikke har postet siden 2014 - rart å se!

Selv er jeg så vrang at jeg ikke har skaffet Letterboxd, men logger hva jeg ser på ICheckMovies (samt lager filmlister på MUBI.com og legger ut bilde av fysisk format på Instagram). Filminteressen har altså ikke dabbet av som man har blitt eldre - og det største jeg nok har oppdaget de siste par årene er nok Satyajit Ray.

Link to comment
Share on other sites

 

Heia! Kort oppsummert siden sist: Null barn, litt mindre film (men fremdeles meget interessert!), omtrent like mye musikk. Generelt dårligere tid! 

Veldig gøy at forumet har våknet til liv igjen. Ble litt overrasket over å se hvor mye greier vi faktisk holdt på med, dette var jaggu et aktivt sted i velmaktsdagene!

Det viktigste som har skjedd siden sist er at jeg har blitt stor fan av Taylor Swift. Håper Peru også vender tilbake sånn av vi kan diskutere Taytay.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Hei!

Artig at forumet er oppe og går igjen! Diskuterfilm er utan tvil den beste filmnettstaden i norsk språkdrakt. Eg har nok aldri vori blant dei mest aktive medlemma og har brukt forumet meir til å lese enn til å skrive, men eg satsar på å bidra til å blåse nytt liv i denne merkelege plassen.

Filminteressa mi er like stor som den alltid har vori, og eg er fortsett like glad i Tarr, Bergman, Hasse & Tage og enkelte obskuritetar i NRK Fjernsynsteatret (som til dømes denne). Men eg ser mykje nyare film òg. Favorittfilmane mine frå dei siste åra er Laissez bronzer les cadavres (Let the Corpses Tan), Sorry We Missed You, Mid90s, Da xiang xi di er zuo (Elephant Sitting Still) og You Were Never Really Here. Eg er som sagt på Letterboxd, der eg av og til krotar ned nokre tankar på ein engelsk som sikkert er litt halvdårleg.

Quote

Jarmuch: (...) og Peter Watkins sin «Edvard Munch»

Edvard Munch er fantastisk, og dei andre store verka til Watkins er også veldig verdt å sjekke ut, sånn som Resan, Fritänkaren og La commune (Pais, 1871).

Forresten bør Visninger og rop-konseptet gjenoppstå!

Link to comment
Share on other sites

 

Hallo alle sammen, wow, minnene strømmer på. Husker best bildet av han nakne i badekaret. Jeg kan også ha drømt, men var det uruloki, mon tro?

Jeg ser også mye mindre film nå. Legger skylden på alle de gode TV-seriene. Og at jeg ikke har hatt et fungerende filmrom på et par år (begge forsterkerne røk og så ble det bare utsatt). Akkurat nå, i lunchen, så jeg ferdig The Hand of God som var grei nok til å være en Fellini-kopi. På topp i 2021 var for meg Get Back, Last Night in Soho og Don't Look Up.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg startet min ferd her i 2005. Nå holder jeg meg selvsagt ikke like godt som pretender, da demensen min setter en stopper for akkurat den datoen. Men det er hyggelig å se at blausen, som ble medlem to dager etter meg, besøkte profilen min på søndag som var. Godt å være tenkt på! Det er også veldig godt å være tilbake her.

Hever min kopp kaffe i ære av deg, Svankmajer. Det at du faktisk gidder å ta deg bryet, gleder en avdanka gammel gråsprengt dement skrott. Hyggelig å "se" dere alle igjen.

Som Zann har jeg null barn. Utrolig nok fortsatt gift. Men 2021 viste seg å være lite hyggelig, spesielt for oss i utelivsbransjen. Men heldigvis et jævlig bra år for filmen og meg. Der er jeg villig til å gi mye av æren til "Mandy" (2018), som rørte meg til tårer i mørket hos Cinemateket opptil fem ganger. Fra der har det tatt seg opp, og satser på at 2022 blir enda bedre. 

Fikk sett litt god god film på kino. "Petite Maman", "Drømmmemannen", "Dune" & "The Green Knight" var alle flotte filmopplevelser fra 2021. På hver sin måte. En annen favoritt er "Bo Burnham: Inside". En liten og morsom - og litt rørende - pandemi musikal. 

Året har også bydd på mye annen god film med favoritter som "Mannen på Taket", "Captains Courageous", "The Ascent", "Stunt Rock", "The Frontier Experience", Charlton Hestons svette gullgraverepos "Mother Lode", "The Kid Detective", "Smultronstället", "The Taking of Pelham One Two Three", "Love & Mercy" & "Just Before Dawn". Sistnevnte slo knockout på meg, og har blitt en av mine absolutte favorittfilmer. Med flere gjensyn gjennom året.

Prøver å fokusere på film, men vil trekke frem et par godbiter av serier. Den deilige teatralske "Midnight Mass", Adam Curtis fryktinngytende mesterverk "Can’t Get You Out of My Head".

Ellers har 2021 bydd på mye alpinklatring. Da trygt utført hjemme på sofaen. Anbefaler spesielt to joviale karer, "Don Whillans Last Climb" (1985) & Chris Bonington`s "Everest the Hard Way". Det blir ikke mer jovialt enn Don Whillans! Vil også trekke frem den poetiske "The Man Who Skied Down Everest" (1975). Samt hardcore Everest-porno i "The Ghosts Above" (2020), som står i sterk kontrast til hva Bonington og Whillans drev med.

Ellers ble årets store skuldertrekk "Verdens verste menneske". Nok en film om bøker fra Joachim Trier.

Årets raring ble "The Death of Klinghoffer". En opera om internasjonal terrorisme, hvor det bl. a.  synges om smørbrød.

Årets skuffelse ble "The Last of Sheila". Men James Coburn, azz. Sukk!

Årets kortfilm ble "The Clockwork Elves". Trippy.

Årets guilty pleasure ble "The Assault". Jim Wynorski`s feministiske mesterverk.

Der ble også noen lavmål. Som remaken av "Fjolls til Fjells", "Børning 3", "Shirley", "Flowers 02" & "Scare Me". 

 

Har startet 2022 med mer alpinklatring. Endelig fått banket inn "Touching the Void", som var storveis. Mulig det er demensen, men var ikke dette en forumfavoritt?

Så i samme åndedrag "The Beckoning Silence" (2007), som spinner videre på Joe Simpson. Anbefales.

Også banket inn to om Everest. Den noe mer standard "Everest: The Death Zone" (1998), som likevel er veldig kledelig, informativ og velgjort. Samt veldig behagelig med Jodie Foster som fortellerstemme. Dobbelt sukk!

Den andre, "The Epic of Everest" (1924), blir nok garantert en av mine favoritter fra 2022. Nydelig restaurert av BFI, med et forførende lydspor av Simon Fisher Turner.

 

På toppen av det har jeg sett "Kommando 52" (1965), om noen av de mest avskyelige menneskene som har vandret denne jorden. Ligger i sin helhet på The Cave of Forgotten Films, som jeg anbefaler på det sterkeste. 

https://rarefilmm.com/2021/11/kommando-52-1965/

Uansett. Det gledes. Hyggelig å være tilbake. Ser frem til å lese mye om film fra dere i år. God film!

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

 
On 1/4/2022 at 2:23 PM, pretender said:

Ja, kanskje litt dårlig taper. Men gode tapere gjør seirene kjedeligere.  Merkelig hvordan opplevelsen sitter så godt i etter 12 år. Når demensen en dag tar over er det sikkert det siste som forsvinner.. «Arthur C. Clarke er død! Jeg skal ha poeng!». Men merk at jeg kalte det en godt df-minne. Hva Quiz-Rolf angår, prøvde han kanskje sitt beste innen redelighet, hvor det beste ikke var spesielt imponerende.

Leser litt i gamle tråder her, fikk du ferdig den surrealistiske tidsdokumentaren fra Kabelvåg? Eller har jeg sett den? Husker noe som foregikk i et snøvær, men det var kanskje bare et klipp eller noe annet?

Du må huske på det Pretender at Arthur C. Clarke nok aldri vil dø.

Jo…. den filmen var faktisk avgangsfilmen min på den filmskolen i 2009. Det var en surrealistisk falsk dokumentar om at tiden hadde stoppet i Henningsvær i Lofoten, og at menneskene som bodde på stedet måtte leve i en tilværelse der tid som fysisk ressurs var oppbrukt. Klokkene hadde synket til bunns på viserne, så alle klokkene sto på halv seks. Det hele hadde også en slags kvasi-vitenskapelig forklaring hva som hadde skjedd (masse svada inkludert namedropping Stephen Hawkings teorier om tid), men konseptet var at tid var en oppbrukbar ressurs som nå er tom. Ganske rar sak. Det var vel også en blanding av ekte dokumentar, og falsk dokumentar. Det ble intervjuet en lesbisk prest om tid. Hun var faktisk sporty som stilte opp til noe så merkelig, siden hun også skulle dukke opp i en fiksjonell rolle senere. Viste den ikke til så mange siden jeg aldri anset den som ferdig. Kanskje dumt jeg aldri fullførte den filmen. Angående det klippet. Hmmm. Yikes. Du har tydeligvis ikke demens helt enda i alle fall. Undrer på om det du tenker på er en liten øvelse jeg gjorde i et dokumentarkurs. Husker jeg filmet masse rart, inkludert snøstorm, og hadde noe cheesy polarmusikk en gammel mann på synth på Urørt lagde. Kan være det du så, selv om jeg er overrasket hvis jeg faktisk lastet det opp.. men den hadde jo noen fine bilder jeg husker jeg likte, så det er vel sikkert den. Selv venter jeg forresten enda tålmodig på en ny sesong av Kanal 1. Den burde være her snart slik jeg regner på det. Krysser fingrene på et sted i 2022. I det minste Naturmannen 3 eller Skrukkelbein 2. 

Zann: Kontaktet Peru før nyttår, men aner ikke om han bruker den eposten mer… men kanskje han er der ute et sted enda.. dansende til Girls Aloud på iPoden.. 

Morty: Åh, du var nok mye tidligere ute enn 2005. Hvis man regner med Diskuterfilm.net som startet i slutten av 2003. Ganske sikker på at du var svært aktiv på Diskuterfilm.net pr 2004. Det sagt, det var nok Blausen også. Husker ikke hvem av dere som var først, men tror dere begge ble lokket og lurt inn til Dfilm fra VGD i begynnelsen av 2004. Ellers må du være bittelitt forsiktig å snakke slik om "Verdens Verste Menneske", siden Diskuterfilm sin egen Uruloki faktisk var veldig aktiv i produksjon og på settet gjennom hele den filmen. Men klart, den filmen har vel fått så mye hype ellers at ingen lider så mye nød... men sender Uru herr Trier etter deg får du rapportere konfrontasjonen. Interessant kjør du har med slike fjellklatrer filmer forresten. Fikk lyst til å sjekke ut noen av dem. 

Ellers et overveldende hav med filmer man må sjekke ut tydeligvis. 

Angående en ny runde av Visninger Och Rop så er det jo en interessant teknologisk tidsalder vi er i nå, siden vi i teorien muligens kunne streame filmer i kollektive løsninger nå, som kunne vært interessant i forhold til det konseptet. Kanskje? Jeg mener V&R var Uruloki sin oppfinnelse, så får la han, eventuelt noen andre, få vurdere gjenoppstand. 

S,

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 
10 hours ago, morty said:

Ellers har 2021 bydd på mye alpinklatring. Da trygt utført hjemme på sofaen. Anbefaler spesielt to joviale karer, "Don Whillans Last Climb" (1985) & Chris Bonington`s "Everest the Hard Way". Det blir ikke mer jovialt enn Don Whillans! Vil også trekke frem den poetiske "The Man Who Skied Down Everest" (1975). Samt hardcore Everest-porno i "The Ghosts Above" (2020), som står i sterk kontrast til hva Bonington og Whillans drev med.

 

Anbefaler Free Solo og Meru av fjellklatrer og regissør Jimmy Chin. Free Solo har vel sikkert de fleste her inne sett regner jeg med, mens Meru er mer den klassiske klatre-dokumentaren om menn som på død og liv skal opp en isvegg som aldri er klatret før. Klatrer Conrad Anker fra Meru var faktisk han som oppdaget liket av Mallory på Mount Everest. 

I en litt annen disiplin, men tematisk veldig lik, kan doku-serien 100 Foot Wave på HBO anbefales varmt. Det er noe fascinerende med folk som tilsynelatende har alt av lykke i livet og har oppnådd omtrent det som er, som likevel ikke er fornøyd og bare må pushe grensene og sette liv og lemmer på spill likevel. 

 

130139-jacobsohn-mcnamara-bigwave-tease-embed_mn3gfj.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 
13 hours ago, blausen said:

Anbefaler Free Solo og Meru av fjellklatrer og regissør Jimmy Chin. Free Solo har vel sikkert de fleste her inne sett regner jeg med, mens Meru er mer den klassiske klatre-dokumentaren om menn som på død og liv skal opp en isvegg som aldri er klatret før. Klatrer Conrad Anker fra Meru var faktisk han som oppdaget liket av Mallory på Mount Everest. 

I en litt annen disiplin, men tematisk veldig lik, kan doku-serien 100 Foot Wave på HBO anbefales varmt. Det er noe fascinerende med folk som tilsynelatende har alt av lykke i livet og har oppnådd omtrent det som er, som likevel ikke er fornøyd og bare må pushe grensene og sette liv og lemmer på spill likevel. 

 

Har hatt "Meru" på radaren, men underlig nok ikke lagt til "må se"-listen. Gjort nå! 

Jimmy Chin er en balansert filmskaper, og jeg likte opplevelsen av "Free Solo". Den led derimot av å handle om Alex Honnold, som jeg egentlig ikke finner noe spesielt likendes. Men ser frem til "Meru". Ser Chin er har co-regi på "The Rescue", så legger den også til. Takk for alle tips.

15 hours ago, Svankmajer said:

Morty: Åh, du var nok mye tidligere ute enn 2005. Hvis man regner med Diskuterfilm.net som startet i slutten av 2003. Ganske sikker på at du var svært aktiv på Diskuterfilm.net pr 2004. Det sagt, det var nok Blausen også. Husker ikke hvem av dere som var først, men tror dere begge ble lokket og lurt inn til Dfilm fra VGD i begynnelsen av 2004. Ellers må du være bittelitt forsiktig å snakke slik om "Verdens Verste Menneske", siden Diskuterfilm sin egen Uruloki faktisk var veldig aktiv i produksjon og på settet gjennom hele den filmen. Men klart, den filmen har vel fått så mye hype ellers at ingen lider så mye nød... men sender Uru herr Trier etter deg får du rapportere konfrontasjonen. Interessant kjør du har med slike fjellklatrer filmer forresten. Fikk lyst til å sjekke ut noen av dem. 

Ellers et overveldende hav med filmer man må sjekke ut tydeligvis. 

 

Sikker på at Uruloki gjorde en strålende jobb på "Verdens Verste Menneske", det er en smekker film som burde sees på kino. Men som film ga den meg ikke mye, og det har heller ingen andre av herr Joachim "Godard/Bøker" Trier. Som Werner Herzog kanskje ville sagt det:"Someone like Joachim Trier is for me intellectual counterfeit money when compared to a good Børning film."

Tror du kunne likt "The Epic of Everest", fordi den også er veldig poetisk. Og har en sans for naturen. Men jeg først er inne på Herzog, kan jeg jo også anbefale hans "Gasherbrum – Der Leuchtende Berg". Med smooth Popol Vuh-soundtrack. 

Hadde helt glemt av .net! Demensen slår til!

Det var nok en bråte som kom fra VGD, men kan ikke huske om blaus var en traver der. Uansett skremmende lenge siden, men selvsagt mange gode minner.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Trivelig overraskelse med gjenoppstandelsen, ble glad da e-posten fra Svankmajer dukket opp i "spammottaksadressen" min! Et par dager senere fødte kona, og siden den tid har jeg befunnet meg i en invers situasjon av den hvor tid som oppbrukbar ressurs er tom. Dermed et kort heisann herfra i denne omgang.

Filmtittingen har rast til et minimum de siste årene, og det lille jeg ser er stort sett kinesisk (som med serier, som jeg ser litt mer av, og bøker, som jeg knapt leser lenger). Dette for å opprettholde det språklige nivået, eller i det minste bremse forfallet. Noe pliktbetont over det hele, må jeg innrømme, men et kompromiss som funker der jeg er i livet akkurat nå. To kinesiske høydepunkter sett de siste årene: "So Long, My Son" (2019) og "The Piano in a Factory" (2010). Ellers så jeg litt fra Billy Wilder i fjor og både "Witness for the Prosecution", "Sunset Boulevard", "The Apartment" og "One, Two, Three" var knall.

Hyggelig å høre fra gamle travere, håper flere kaster seg på!

Link to comment
Share on other sites

 

Takk for kinesiske tips, og gratulerer med smått, dodraugen!

Er det første? Jeg fikk faktisk sett masse film rett etter første var født, siden han sov ekstremt mye. Hadde han liggende i et hjørne - men etterhvert begynte han å hyle hver gang filmen jeg så var svart/hvitt, og etter det har det bare gått nedover...

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...