Jump to content

Ukens film


Jarmusch
 Share

Recommended Posts

Begynte å lese Game of Thrones i 2002, og det den gang så unge og lettpåvirkelige sinnet mitt gjorde at jeg ble ganske fenget. Hang en del på forumet (den gang var det bare ett skikkelig et) før jeg kom i konflikt med noen ganske framtredende medlemmer og istedenfor endte opp i en utbrytergruppe som hadde spesialisert seg på erotisk fanfiksjon. Etter at interne konflikter drepte den lille klanen vår (det var mye min skyld) har jeg bare skumlest de siste bøkene. Med andre ord kan jeg veldig lite om tv-serien (så første sesong), men desto mer om de tre første bøkene som faktisk er ganske bra. Vil vel derfor påstå at jeg forstår at det fenger, uten at jeg ser noen videre grunn til at noen skal se det. Spesielt etter ASoS (sesong tre, vel?) tar bøkene uheldige vendinger som føles direkte hatefulle. Favorittkarakteren min (Cersei) ble gjort til en vits, mens det ellers bare handlet om å gjøre groupiene til Martin fornøyd. Kanskje tv-serien ikke blir like ille, men broren min ser den, og han blir mindre og mindre imponert. Skulle ønske at high-fantasy-elementene ble tonet ned til slik det startet, men hvis Winds of Winter faktisk blir ferdig, som feitingen nå truer med, regner jeg med at det blir den første boka i serien jeg ikke gidder å lese.

 

Men hold dere til tema!

Link to comment
Share on other sites

 

Står glatt over alt som har med Game of Thrones å gjøre.

 

Når det gjelder Tarantino pleide han (i hvert fall det nivået han legger seg på i 2000-talls filmene) å være min kopp med te, men nå drikker jeg champagne.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...
 

Jeg har sett den.

http://www.unica-cartelera.com.ar/images/posters/MR.TUNER2053_poster.jpg

 

En vrang og lang biopic som ikke følger biopic-formelen, men som evner å fange malerens sjel framfor å gjøre den biografisk korrekt ned til enhver detalj. Noen av hans egne motiver er mesterlig gjenskapt som filmscener og den har et eller annet som gjør den severdig som et slags kostymedrama selv for oss som vanligvis ikke liker kostymedramaer. Mike Leigh trenger dessuten ikke forklare seg for noen.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

Mr. Turner er flott ja. Et filmatisk portrett må man nesten kalle det. Tar nesten mer fra kunstformen maleri enn den tar i fra film. Essensen av William Turner blir malt med de filmatiske virkemidlene som med en pensel. Vakkert og forfriskende fra Mike Leigh!

 

Game of Thrones er jeg også blank på. For min del står jeg over alt som har med TV å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 weeks later...
 
  • 1 month later...

Nå har jeg sett Turner, og det er liten tvil om at det er en av de Leigh-filmene jeg setter høyest. Timothy Spall har jeg faktisk ikke sett bedre enn dette der han fanger noe av det mest beundringsverdig menneskelige som har blitt gjort siden Apu-trilogien. Turner er så mye i denne filmen at det fortsatt fascinerer meg. Bildekomposisjonene utmerket seg gang etter gang, og flettes inn som det er den mest naturlige ting.

 

Dette er det beste nye jeg har sett på veldig lenge.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...