Jump to content

Ukens film


Jarmusch
 Share

Recommended Posts

Ok, vi prøver noe nytt. Konseptet er simpelt og som følger: En av oss velger en film. Så diskuterer vi den. Folk er velkomne til å slenge ut både det ene og det andre om vedkommende film. Så satser vi på at en heftig debatt utvikler seg. Når det har gått en uke velger vi ny film. Altså en film i uken; ukens film. Man kan også velge en tv-serie om det er et ønske.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 
 

Den er altfor glatt, pregløs, stereotyp og uten personlig særpreg fra regissøren, skjønner verken at den har fått så mye skryt eller at folk mener det er en stor triumf for Tyldum (med mindre man mener å få utgitt noe i USA er en prestasjon i seg selv, være seg dette eller Pirates of the Caribbean 5).

Link to comment
Share on other sites

 
 

Er vell ikke så mye å si om den egentlig. Historien er for all del interresant, men formmessig er det lavmål. Generic Hollywood, som ikke tørr å utvikle seg utenom begrepets ramme på noe vis. Tyldum blir mer en slave for systemet enn en regissør som klarer å etablere en egen kunstnerisk stemme.

Link to comment
Share on other sites

 

Bred enighet om at den er lite interessant med andre ord. Hva tenker folk generelt om Tyldum? Det han gjorde her hjemme? God grunn til å se den er det selvsagt, Engangs. Morten er jo en av de første norske regissørene som virkelig har lykkes i Hollywood.

 

Selv velger jeg å være litt mindre hard enn dere, men forstår frustrasjonen. Først og fremst vil jeg berømme Benedict for en sterk prestasjon. Han gjør karakterene sin veldig menneskelig, de små, naturlige smilene i ny og ne. Manuset derimot, har for mange klisjéer. Det blir nok filmens største problem. Gjør den temmelig forutsigbar og stjeler mye spenning fra en ellers veldig spennende historie. Vendingene i historien fungerer ikke, vi har sett det for mange ganger før. Slutten minner om slutten på Max Manus.

 

Og regien er det ikke så mye å si på nei. Ganske pregløs, det kan jeg være enig i. Begynner bra, men daler etter hvert. Hodejegerne hadde nok en tydeligere stil.

Link to comment
Share on other sites

 

Også enig med alle over. Det eneste jeg sitter igjen med er Cumberbatchs prestasjon som et høydepunkt. At jeg allerede har glemt store deler av filmen selv om jeg så den for ca. 1 måned siden er ikke et godt tegn.

 

Jeg syns Hodejegerne var så som så. Potensialet for de mest minneverdige scenene var stor, men jeg syns svak regi og timing ødela scener som ellers hadde vært absurd minneverdige. Hvor ofte får man sett en biljaktscene i en skog med en fyr som kjører en truck med ei bikkje spidda på gaflene? Dessverre var det så svakt utført at jeg såvidt rynket på nesen. Tenk hva f.eks. timingen til Coen-brødrene hadde gjort for scener som den.

Link to comment
Share on other sites

 

SOMETIMES ITS THE PEOPLE WHO NO ONE IMAGINES ANYTHING OF WHO DO THE THINGS THAT NO ONE IMAGINE

 

blrergufghhhh

 

sagt flere ganger i filmen. En sensasjonell historie fra virkeligheten redusert til platt facebook-visdom!

 

Den verste biopic'en fra Hollywood i moderne tid.. og det krever litt!

 

Dårlig håndtverk? Ja, med fornærmende omskriving av historien. En spennende fyr redusert til Rain Man. En vanvittig operasjon som påvirket en hel verden i krig redusert til en personlig maktkamp med stereotyp kortsynt overordnet.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Harmony Korine's Spring Breakers er en sosial kommentar på ungdomskulturen og hedonismen. Det er en eksplosjon av neon og Skrillex, sex og narkotika, unge kvinner og Aliens. Men viktigst av alt, er det en metafor for Britney Spears 'totale sammenbrudd.

Link to comment
Share on other sites

 

Joda, en fin oppsummering det der over filmens substansielle verdier. Det mest fremtredende med Spring Breakers ligger vell likevel på formsida. Dette er brusende postmodernisme. Manuset er et eneste puslespill av referanser til samfunn og kultur. Vår egen virkelighet drukner i en syndeflod av oppblåste versjoner av sine mest forråtnende sider. Dette er film som et levende organisme, i ekte Eisenstein-ånd. Bare utviklet til sin foreløpig siste form. Et beist overfylt med substans, som når som helst står i fare for å sprekke.

 

Jeg har nå beskrevet denne filmen så objektivt jeg kan. I mine øyne er alt over egentlig ikke annet enn synonymer for ren møkk. Den er sannsynligvis et formalistisk mesterverk, men det får den i såfall bare være. Kall meg gjerne usympatisk, men jeg greier altså ikke å arbsorbere noe av det.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har også problemer med å ta inn hele filmen, særlig slik den utvikler seg etter at Alien kommer inn i bildet. Men jeg anerkjenner forsøket og synes første del har noen virkelig flotte scener, f.eks. ransscenen.

Link to comment
Share on other sites

 

Problemet mitt med Spring Breakers er uten tvil den repeterende historiefortellingen. Husker jeg ble ganske lei av setningen "Spring break forever", føltes ut som filmen bare gikk i sirkel og sirkel og sirkel og sirkel. Ja, filmen hadde fin atmosfære, kamera, skuespill, osv osv, men det hjelper ikke stort da filmen ble kjedelig etter 1 time for min del.

 

Ellers fin kommentar på ungdomskultur og slike ting.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg likte den også svært godt den første timen. En slags anti-Malick stemning. Etter James Francos inntreden gikk interessen min i gulvet, han er så karikert at det faller gjennom.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Jeg liker Spring. Den fanger amerikansk og moderne kultur på en underholdende og interessant måte. Den føles moderne og i tiden, rett og slett. Og Franco sin karakter funker da bra. Karikert definitivt, men dypt ensom og litt fortapt i matrealisme innerst inne. Det er det jeg liker med filmen; mye overflate (og visuelt glamorøs og nyskapende er den), men den har også en bunn.

Link to comment
Share on other sites

 
 

http://www.cinematze.de/wp-content/uploads/2013/02/DjangoUnchained_poster2-e1362056421858.jpg

 

Skriver for tiden en eksamensoppgave om denne filmen (vet, kjedelig valg). Hadde derfor vært litt interessant å høre deres meninger.

Link to comment
Share on other sites

 

Mye bra i denne filmen, men syns det er den dårligste Tarantino-filmen så langt, med unntak av "Death proof".

For første gang syns jeg de velkjente Tarantino-dialogene begynner å bevege seg over i det parodiske, og manglet spenning. I motsetning til f.eks åpningssekvensen i "Inglorious basterds". Scenen der Tarantino selv dukker opp var helt elendig.

Husker jeg gledet meg mye til denne, men ble ganske skuffet. Syns også filmen er altfor lang.

Dette er nå bare min mening.

 

Gleder meg til "The hateful eight", though.

Link to comment
Share on other sites

 

Har skrevet ferdig og levert oppgaven nå. Må bare si at jeg er ganske lei av all oppmerksomheten Tarantino får av utdanningsinstutisjonene. Da jeg gikk på medier og kommunikasjon på videregående hadde vi eget prosjekt viet til han, og på universitetet får vi oppgave om han på eksamen. Føler meg ganske utenfor målgruppa, kan man si.

 

Mitt største problem med Django Unchained er filmens ideologiske avvik fra Spagetti Western-sjangeren. Hele verdien med den sjangeren, hvis du spør meg, er det kritiske og distanserte blikket den har til Western-samfunnet. De totalt kyniske og håpløse antiheltene de klassiske filmene er fulle av, er tydelige representasjoner for det lovløse og voldsbaserte samfunnet de lever i. I DU derimot er disse verdiene byttet ut med billig Hollywood-vennlig blaxploitation-ræl. Klisjefylt 'de-gode-mot-de-onde konflikt', veldig tidsriktig og feig holdning til etnisitetene (offerrollen til de svarte, og den stereotypiske fremstillingen av de hvite) samt den tydelige prioriteringen av estetikk framfor tematikk. Slaveritematikken blir kun en fasade, en unskylning til å leke seg med ultravold, blod og gørr. Dette er kun underholdning for perverse, under-utviklede tenåringer. Tarantino har gått ut på dato for lenge siden.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
  • 4 weeks later...
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...