Jump to content

Oscar 2015


Jarmusch
 Share

Recommended Posts

De nominerte

 

På Søndag samles filmverden omsider igjen for at en gruppe middelaldrende hvite amerikanske menn skal vurdere fjorårets mest berkyktede filmer og dele ut verdens mest forutsigbare priser. Men fra stereotyp (med en god porsjon sannhet) og pessimisme til optimisme... Årets nominerte innebærer en norsk filmregissør, en nykomling og Sundance-vinner, en kontroversiell Clint Eastwood, en leken Wes Anderson en opprørsk og visuelt briljerende Alejandro González iñárritu, en independent filmskaper fra Austin også videre også videre...

 

Kan bli spennende med andre ord. Skal folk se? Hva tenker dere om de nominerte? Hvem vinner? Hvem burde vinne?

Link to comment
Share on other sites

 

Syns oppskriften på hvem som vinner virker ganske fastsatt i år, i hvert fall ut fra hvem som har vunnet hva i utdelingene opp mot Oscarutdelingen. Kanskje enda mer forutsigbart enn tidligere? Desto artigere om det skjer noen overraskelser, men sannsynligheten regner jeg som veldig lav.

Link to comment
Share on other sites

 

La oss forhøre oss med spåmennene i år. Beste film... Boyhood, Regissør... Linklater, Mannlig hovedrolle... Keaton (muligens Redmayne) Kvinnelig hovedrolle... Moore, Mannlig birolle... Simmons, Kvinnelig birolle... Arquette, Cinematography... Birdman, osvosv.. Samtlige spåkuler fra globes, bafta, critics choice og alt det der enes.

 

Syns Woody Allen oppsummerer meningsløsheten med prisutdelinger godt i Annie Hall: "What's with all these awards? They are always giving out awards. Best fascist dictator: Adolf Hitler."

 

Kommer sikkert uansett til å se på. Må jo fore den elendige studenttilværelse-døgnrytmen min med noe.

Link to comment
Share on other sites

 

Sett 4 av 8 for beste film. Skulle ha sett resten, men har ikke mye motivasjon til det.

 

Sett:

Birdman: Ingen tvil på at denne filmen har utmerket kinematografi, noe av det bedre jeg har sett. Flere ganger jeg ble ganske blown away. Men en "dyp" film er det ikke. Skulle gjerne hatt litt mer dybde i karakterene, brydde meg liksom ikke om noen av dem. Joda, kjempeflott skuespill, men idgaf når det kom til selve karakterene. 7.5/10

 

Boyhood: Igjen, en film som henger ganske mye på ett konsept. Birdman på "1 tagning konsept", og denne på 12 år konsept. Det som er mest imponerende er vel sjansen dem tok, hvem som helst kunne ha dødd eller lignende og prosjektet hadde blitt satt på is. (Eller bare omskrevet). At den er filmen i noen dager over 12 år er ikke så imponerende. Men jeg likte den, føltes som regel veldig naturlig. Ett ganske riktig lys på familielivet. Noen veldig dårlige skrevet scener, imens andre scener var godt skrevet og føltes naturlig. Siste scenen med moren var kjempeflott. 7.5/10

 

The Grand Budapest Hotel: Igjen, flott kinematografi, han har en veldig unik stil. Filmen var søt, med en dært melankoli. Har ikke så mye å si om denne egentlig, den var bare morsom, søt og bittelitt trist. Han er dog på kanten til å bli parodi på seg selv, tread carefully Wes. 7.5/10

 

Whiplash: Favoritten fra "Best Film" hittil. Dette er en film jeg kan se om igjen og om igjen, veldig rytmisk, nesten som en musikal. Elsket skuespillet til begge, Simmons var som forventet veldig flott. Var noe med bevegelse hans jeg likte, måten han bevegde armene på, intens prestasjon. Veldig "tight" film, nesten perfeksjon (men ikke helt). 8.5/10

 

Jeg håper på at Whiplash vinner, men det tviler jeg stort på. Jeg tror den går til Boyhood.

 

Grunnen til at jeg ikke har sett American Sniper, The Imitation Game, Selma og The Theory Of Everything er vel de virker veldig som "Oscar bait". Jeg kan selvsagt ta feil, men jeg tror jeg står over for nå. Jeg er åpen for å se dem tho.

 

Ellers av andre nominasjonene så har jeg sett disse:

 

Ida: 9/10

Foxcatcher: 8.5/10

Gone Girl: 8.5/10

Nightcrawler: 8/10

How To Train a Dragon 2: 7/10

Guardians of the Galaxy: 7/10

X-Men: Days of Future Past: 7/10

Dawn of the Planet of the Apes: 6.5/10

Big Hero 6: 6/10

Lego Movie: 6/10

Hobbit 3: 5/10

Link to comment
Share on other sites

 
 

Mitt forsøk på gjette. På gøy.

 

Best Picture

Boyhood

 

Best Director

Richard Linklater - Boyhood

 

Best Actor

Eddie Redmayne - The Theory of Everything

 

Best Actress

Julianne Moore - Still Alice

 

Best Actor in a Supporting Role

J.K. Simmons - Whiplash

 

Best Actress in a Supporting Role

Patricia Arquette

 

Best Original Screenplay

Birdman

 

Best Adapted Screenplay

Whiplash

 

Best Cinematography

Birdman

 

Best Film Editing

Boyhood

 

Best Sound Editing

American Sniper

 

Best Sound Mixing

American Sniper

 

Best Visual Effects

Interstellar

 

Best Costume Design

The Grand Budapest Hotel

 

Best Production Design

The Grand Budapest Hotel

 

Best Make Up and Hairstyling

The Grand Budapest Hotel

 

Best Original Song

"Glory" - Selma

 

Best Original Score

The Theory of Everything

 

Best Animated Feature

How to Train Your Dragon 2

 

Best Foreign Film

Leviathan

 

Best Documentary

Citizenfour

 

Best Short Film, Live Action

Parvaneh

 

Best Short Film, Animated

The Dam Keeper

 

Best Short Film, Documentary

Joanna

Link to comment
Share on other sites

 
 

Hva er dette påtatte hatet for Boyhood? Om noe er opphauset, så er det nå denne liksomkritikken. Opphauset? Filmen var en uavhengig liten film, en risk der fanget publikum og kritikere. Hva så? Hadde det vært en film dere likte, ville pipa hatt en annen tone. Hva med å faktisk omfavne at dette er noe fra en helt uavhengig regissør, selvlært og som har løftet filmskapning andre steder enn kun Hollywood og New York? For all del, ikke lik filmen, men argumenter i alle fall for det. Det eneste opphauset her er denne liksomkritikken.

 

Ellers var Oscars 2015 rimelig kjedelig. Åpningen var morro nok, Jack Black var kanskje det beste med hele showet. Hvorfor spurte de ikke han om å lede? Ja, og takk for TO Gone Girl spoilers!

Link to comment
Share on other sites

 

Showet var rimelig tamt i år, ja. Neil Patrick Harris er vell sjarmerende nok, men han gjorde veldig lite ut av det. Milevis i fra hva Ellen De Generes gjorde i fjor. Utdelingen gikk stort sett som forventet. Overraskende lite oppmerksomhet til Boyhood, og kjekt med pris til Ida, men ellers lite variert og kjedelig. Takketalene var kanskje spesielt stive i år, greit at det skal være en ganske formell begivenhet, men det tar litt av når de både skal kjøre kampanje for feminisme og anti-rasisme m.m. Det kanskje morsomste var å følge dekningen til VG. Der fikk vi høre om hvordan en viss "norsk" film ble snytt for diverse priser, og full ståhei når Graham Moore fikk for manus. Var god stemning i chatten her da. Takk for en hyggelig stund der! :)

Link to comment
Share on other sites

 

Filmen var en uavhengig liten film, en risk der fanget publikum og kritikere. Hva så? Hadde det vært en film dere likte, ville pipa hatt en annen tone. Hva med å faktisk omfavne at dette er noe fra en helt uavhengig regissør, selvlært og som har løftet filmskapning andre steder enn kun Hollywood og New York? For all del, ikke lik filmen, men argumenter i alle fall for det. Det eneste opphauset her er denne liksomkritikken.

Det er en film som har fått voldsomt mye oppmerksomhet og skryt, mest fordi den er filmet over 12 år virker det som. Hvis det er en så effektiv gimmick at mange lar seg rive med så gjerne det, men som coming of age synes jeg den er underutviklet, intetsigende og uten å føre noen vei, de fleste coming of age-filmer viser jo en viss utvikling hos hovedpersonen. Blant bifigurene er det dessuten svært ujevnt og man kunne ha klippet den bedre, mange scener fader ut i ingenting. Til å havne om noe så universelt som oppvekst synes jeg også den er underlig stedsavhengig, nærmest en opplæringsvideo i amerikanske oppvekstriter. Men det virker som den er veldig hit or miss og det får være greit, så lenge innvendinger også aksepteres. Jeg fikk omtrent ingenting ut av den og burde forlatt kinosalen hvis jeg visste hva jeg gikk til.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...