Jump to content

Filmåret 2014


Jarmusch
 Share

Recommended Posts

 
 
 
 

1. Vintersøvn
2. Nightcrawler
3. Nånting måste gå sönder
4. En due satt på en gren og funderte over tilværelsen
5. Nymphomaniac (ville antageligvis vært høyere opp hvis vi hadde fått se Director’s Cut i Oslo)
6. Locke
7. ’71
8. Blind
9. Girlhood
10. To dager, en natt

Link to comment
Share on other sites

 

Pdd. ser listen slik ut, men har et par andre filmer jeg mistenker kan snike seg inn (Inherent Vice, Girlhood, Whiplash, Cloud of Sils Maria, Adieu au Langage, Mommy, Leviathan, Timbuktu, Mr. Turner, Force Majure, Birdman, Citizenfour for å nevne noen).

1. Vintersøvn
2. En due satt...
3. Calvary
4. The Grand Budapest Hotel
5. Starred Up
6. Enemy
7. Nightcrawler
8. Under the Skin
9. The Tale of the Princess Kaguya
10. Gone Girl

Link to comment
Share on other sites

 

Pdd. ser listen slik ut, men har et par andre filmer jeg mistenker kan snike seg inn (Inherent Vice, Girlhood, Whiplash, Cloud of Sils Maria, Adieu au Langage, Mommy, Leviathan, Timbuktu, Mr. Turner, Force Majure, Birdman, Citizenfour for å nevne noen).

 

 

Flere av de der har premiere først neste år og er vel riktigere å sette på neste års liste, selv om man jo sitter litt i glassbur med Nightcrawler på egen liste (men den hadde vært lansert i Norge nå hvis norske distributører hadde fulgt med, Sverige har den på kino bl.a., mens f.eks. Inherent Vice ikke kommer til Europa før utpå våren).

Link to comment
Share on other sites

 

Totalt har jeg sett 50 filmer i 2014. 20 fra 2014 og 30 eldre (som jeg ikke har sett før)

 

2014

01. 09 Kis uykusu (2)

02. 09 The LEGO Movie (3)

03. 09 X-men: Days of Future Past (4)

04. 08 Gone Girl (6)

05. 08 Dawn of the Planet of the Apes (8)

06. 08 Guardians of the Galaxy (9)

07. 08 Veronica Mars (10)

08. 08 Interstellar

09. 08 Captain America: The Winter Soldier

10. 07 The Homesman

 

Verst i 2014

01. 01 And so it Goes

02. 02 Maleficent

03. 02 The Hobbit: The Battle of the Five Armies

04. 03 The Amazing Spider-Man 2

05. 04 The Expendables 3

 

2013 og bakover

01. 09 Her (2013) Norsk kinopremiere i 2014 og ville vært på topp om jeg hadde tatt utgangspunkt i de (1)

02. 08 Dallas Buyers Club (2013) Norsk kinopremiere i 2014 (5)

03. 08 Soshite chichi ni naru (2013) Norsk kinopremiere i 2014 (7)

04. 08 How to Train Your Dragon (2010)

05. 08 En helt vanlig dag på jobben (2010)

06. 07 Rise of the Planet of the Apes (2011)

07. 07 Saving Mr. Banks (2013) Norsk kinopremiere i 2014

08. 06 The Heat (2013)

09. 06 Teen Wolf (1985)

10. 06 Kong Curling (2011)

 

og de verste i de gamle tider

01. 01 Paranormal Whacktivity (2013)

02. 02 Tender Loving Care (1997)

03. 02 The Day the Earth Stood Still (2008)

04. 02 Meet Joe Black (1998)

05. 02 Practical Magic (1998)

06. 03 Gåten Ragnarok (2013)

07. 03 xXx (2002)

08. 03 The Jerk (1979)

09. 04 xXx: State of the Union (2005)

10. 04 Thor: The Dark World (2013)

 

Skal utover dagen skrive mer utfyllende på bloggen min, så enten kopierer jeg over her eller lager link. Den bloggen gjør også at jeg planlegger å se minst to filmer hver dag i 2015 slik at jeg kommer meg gjennom biblioteket mitt. Og et utvalg på minst 730 filmer vil (kanskje) gi en litt mer spennende liste enn 50. Vi får se om et år :)

 

Sånn i forhold til Oscar, så vil jeg bli veldig skuffet om LEGO Movie ikke får for beste animasjon. Selve animasjonen i den er perfekt, og den leker med mediet og historien. Det som trekker ned er en scene med ekte skuespillere mot slutten, som nesten er ren markedsføring. Jeg vil også bli skuffet om Boyhood vinner beste film. Det er en fin prestasjon å lage film over 12 år, så det er typisk filmkritikkermat, men det blir ikke nødvendigvis en god film. Her er det massevis av småscener som resulterer i ingenting. Hovedkarakteren har ingen karakterark, og den er minst 30 minutter for lang. I 2014 var det to filmer jeg regelrett kjedet meg på: Hobbiten og Boyhood.

Link to comment
Share on other sites

 

Framstemt fellesliste på Underskog som jeg nettopp har regnet sammen, for øvrig:

 

1. Boyhood (124 poeng)
2. Interstellar (82)
3. Blind (52)
4. Grand Budapest Hotel (42)
5. Nebraska (38)
6. Nånting måste gå sönder (36)
7. Her (34)
8. En due satt på en gren og funderte på tilværelsen (32)
9. Nightcrawler og Nymphomaniac (28)

 

Boblere: The Wolf of Wall Street, Locke, Vintersøvn og Guardians of the Galaxy

 

Med unntak av den overvurderte filmen på førsteplass er det vel en grei liste.

Link to comment
Share on other sites

 

Har ikke vert så veldig flink i år heller, siden jeg fremdeles har mange filmer fra året til gode. Likevel skirbler jeg litt om det jeg har fått med meg.

 

La oss begynne med superheltfilmene, for de dominerer virkelig for tiden med fire av sine verker på box office topp 10 lista. Den mest interessante av dem er Captain America: The Winter Soldier. Marvelsjef Kevin Feige sier disse filmene kan bli en egen sjanger slik som western en gang var og vare i opp til 30, 40 år. Mulighetene for sub-plot er store. Og dette er denne filmen et godt eksempel på, i sin 70-talske politiske thriller stil (til forskjell fra den tydelige eventyrlige andreverdenskrigfilmen den første var). The Winter Soldier bruker denne settingen (og for å gjøre det hele litt ekstra 70-talsk er selvsagt Robert Redford castet) for å ta opp dagsaktuelle politiske spørsmål, som bruk av droner.

 

Nevnes må også selvbevisstheten til disse filmene, en slags ny postmodernisme kan man nesten påstå. I alle fall stille spørsmål ved. Både hvordan filmene knytter bånd til hverandre og kulturreferansene. Likeså har de også problemer. Den nye Captain America tjener på å roe ned den hyperaktive actionen med mer balanserte måter å underholde publikum på, men ender likevel opp i et ganske tamt CGI-klimaks på slutten. Det samme må sies om Guardians of the Galaxy, en film som for all del har flere gode løsninger, men som også blir temmelig repeterende og pregløs til tider.

 

Hollywood har vert flinke til å bruke enkle og smarte konsepter i år. Her vil jeg trekke frem Edge of Tomorrow og X-Men: Days of Future Past. Dette er Groundhog Day og Back to the Future i nytt sjangerformat, men fungerer likeså. Edge har jeg snakket om før, i hvordan den gjennom filmen presterer smarte og fornyende narrative løsninger for å holde underholdningsverdien på topp. Den nyeste X-Men filmen funker fordi den kommer med noen spennende scener. Her blir CGI-effekter brukt på smart vis, i lekne slow-mo øyeblikk. Likevel må det sies at den film til tider preges av et klisjéfylt manus.

 

Perspektiv har vert sentralt i noen av årets filmer, henholdsvis Under the Skin og Only Lovers Left Alive. Førstnevnte har valgt en interessante løsning, siden manuset egentlig var mye mer ordinært, men måtte omskrives på grunn av mangel på budsjett. Filmen har et utrolig naturlig og realistisk preg, og dette fordi de fleste av skuespillerne var ekte irske menn filmet med skjult kamera i bilscenene med Scarlett. Samtalene var improviserte. Et annet viktig element i hvorfor filmen lykkes er hvordan Glazer lar det visuelle bære hele filmen.

 

Og når vi først er innom visuell historiefortelling, må jeg trekke frem en av mine personlige favoritter fra 2014, nemlig Ida. Gjennom vakre og velkomponerte bilder, forteller polske Pawel Pawlikowski om en ung kvinnes problematikk med egen identitet. Drivkraften til filmen ligger i hvordan han gjør dette. Bildene forteller historien, blant annet gjennom hvordan de er komponert og satt sammen. Karakterene presses ytterst i kantene av rammen for å skildre ustabiliteten i deres liv. I slutten brytes den statiske stilen med håndholdt for å vise at Idas avgjørelse preger henne psykisk og at identiteten hennes fremdeles er like usikker. Ida er dessuten en narrativt enkel og veldig fokusert historie, slik at karakterene og bildene får mye rom.

 

Norsk film har også hatt et spennende år, der jeg vil trekke frem tre gode prestasjoner: Blind, Mot Naturen og Natt til 17. De to første er subjektive filmer. Vogt skal ha heder og ære både for sin friske lek med historiefortelling, men også for sin modighet i det han tar opp porno i vår moderne verden, samt Utøya på en ærlig måte. Mot Naturen funker også på grunn av sin ærlighet. Den tar tak i A4-familielivet i dagens middelklasse Norge, men gjør det uten å ty til ironi eller overdrivelse.

 

Sistnevnte skildrer ungdomstiden ved å bruke følelser og energi som sin styrke. Jeg må også berømme Natt til 17. for dens smarte og diskre bruk av speil som virkemiddel. I motsetning til mange andre filmer, som f.eks. vår egen Yatzy, der hovedpersonen står og stirrer på sitt eget speilbilde i et åpenbart identitetsspørsmål, gjør regissør Svensson dette på bedre vis. Han gjør for så vidt det samme, men karakterene i filmen hans glimter bare seg selv i speilene i det de passerer.

 

Vi utvikler også ulik sjangerfilm her til lands for tiden og spennende er det. Børning er vår første bilfilm. Hvor vellykket den er kan diskuteres, men litt underholdende var den i alle fall. Doktor Proktors prompepulver er ingen suksess siden den sliter med å etablere universet sitt. Og joda, det er fint å se at norsk film er stilbevisst, men dette føles da i overkant Wes Andersonsk.

Link to comment
Share on other sites

 

Interessante betraktninger!

Grunnleggende uenig i noe av det du sier, mens andre ting kanskje har med min forståelse av blockbusteren som det siste samlende kulturelle ildstedet vi enda har. Filmfortellingen lar oss fortsatt samle oss om en opplevelse, til tross for individuelle forskjeller, på en helt annen måte enn den mer sekteriske moderne tv-kulturen. Forskjellige mennesker som møtes uten å veksle et ord, men likevel er en del av *noe*.

Kanskje min skepsis til superhelten bunner ut i akkurat det. Som vår tids nerdenes hevn tvinges vi til å følge evige føljetonger med mer absurde plottgrep år for år. Har aldri vært noen kjenner av tegneseriene, men på et eller annet tidspunkt må narrativene bryte sammen, uansett hvor innholdsløse de er. Nå så jeg ikke hele Winter Soldier, men for meg virket den mer som post-camp enn noen politisk kommentar. Hva er det den sier? Jeg spør av interesse. Er det noe der som vi ikke så i Minority Report for femten år siden?

Jeg er ikke spesielt positiv til filmens framtid. Det virker som stadig færre mestrer formspråket som definerte spillefilmen, og at man ender opp med tomme fraser til å beskrive komplekse opplevelser. Groundhog Day og Back to the Future? Var det ikke den logikken Amerikas siste genuint store filmskaper gjorde narr av i The Player?

Mye av det du nevner har jeg ikke sett, men for å snakke om Edge of Tomorrow, synes jeg filmens største prestasjon er å oversette tv-spill-mestring til en fornøyelig og gyldig kontekst. Ikke akkurat suveren i mine øyne, men sammen med Oblivion er den et eksempel på at Tom Cruise fortsatt har gode instinkter. Det kan man vel ikke si om noen andre av nittitallets store stjerner.

Ida virket veldig kynisk, så styrte unna den. Kjøpte Blind nylig, og må vel se den etter hvert, selv om kommentar på porno ikke er spesielt radikalt eller utfordrende å nyansere.

Sliter litt med å relatere meg til den formalistiske linja du legger deg på. Har aldri vurdert filmer som vellykkede eller det motsatte. For meg dreier det seg mer om "hvorfor liker jeg dette?". Det går desverre lengre og lengre mellom hver gang jeg kan bruke positivt fortegn på betraktningene mine.

Link to comment
Share on other sites

 

For min del...

1. Blue Ruin
2. The Trip to Italy

3. The Grand Budapest Hotel
4. Boyhood
5. What We Do in the Shadows
6. Guardians of the Galaxy

7. The Babadook
8. The Borderlands
9. Electric Boogaloo: The Wild, Untold Story of Cannon Films

10.Godzilla

Link to comment
Share on other sites

 

Utdyp gjerne hva du likte med Guardians morty.

 

Engangsgrill: Jeg mener The Winter Soldier blant annet kan ses i sammenheng med Obamas bruk av droner i Midtøsten de siste årene. Den tar et litt lettvint grep ved å gi skurkene nazistiske hensikter, men så må vi igjen huske på at også Starship Troopers gjorde noe av det samme for å slippe igjennom sensuren. Jeg ser også noen mener den tar opp andre politiske spørsmål, som blant annet USAs håndtering av og årsaker til Irakkrigen.

 

Uttalte meg litt vagt angående Blind. Dens kraft ligger ikke i at den tar opp porno, men hvordan den gjør det. Med stor åpenhet.

 

Og vel… jeg har endret synet mitt på film til noe mer åpen. Ser med mer overblikk. Selvsagt finner jeg ting jeg liker/ikke liker også, men så skal jeg jo bli regissør, ikke kritiker, så derfor blir det viktig for meg å vurdere filmene etter utgangspunkt og hvor vellykket de er.

Link to comment
Share on other sites

 

Selv synes jeg det minner mer om en akademisk tilnærming. Lest veldig lite betraktninger fra regissører, og det kan godt være at de fleste tenker som deg. Sikkert utfordrende å selge filmer, men litt skummelt å si at man skal gjøre film til enhver pris. Er muligens litt romantisk anlagt, men det siste film som medium trenger er folk som vil lage film fordi det høres kult ut. Sikkert et greit utgangspunkt for å mele sin egen kake, men jeg liker å tro at man kommuniserer noe annet en banale ideer om ditten og datten. Analyse er noe som sikkert er nyttig for enkelte, men jeg har ingen ambisjoner om å *bli* kritiker. Jeg tror folk flest finner et eller annet de er flinke til og tar det deretter. Prisverdig at du har bestemt deg så tidlig, men håndverk handler om mer enn å lære seg hva som er vellykket og ikke, for meg. Selvfølgelig ser jeg visse tråder i ulike forfatterskap, men hvis essensen i en film er å etterape noe andre har gjort tidligere med visse oppdateringer, kan man vel like gjerne generere filmer med datamaskiner. Det jeg gjør er stort sett å skrive om de tingene jeg bryr meg om, og gi faen i andres meninger så langt det lar seg gjøre. Virkelighetsorienteringer er vanligvis fine, men ulike tilbakemeldinger til ulike tider. Når jeg skriver her gjør jeg det for min egen del, og så lenge ingen betaler meg forventer jeg bare å ikke å bli uthengt på tvilsomt grunnlag. Jeg er i overkant paranoid etter å ha skrevet kritikk for penger, som er utfordrende fordi leserne dine ser ut til å mene at de har RETT til å grafse i privatlivet ditt. Dessverre. Derfor tror jeg generelt det er en dårlig idè å la seg styre av forventninger eller riktig smak. Noen ganger går det selvfølgelig ikke etter planen, men tykk hud er ikke noe jeg har opparbeidet meg enda. Så ja, vil egentlig bare gjøre greia mi på en måte jeg kan føle tilfredshet over. Nok om det siden det ikke er spesielt interessant for andre enn meg. Hobbyer er jevnt over bra å ha.

 

Så ja, jeg tror gode instinkter er vel så viktig som analytisk kunnskap i de fleste former for aktivitet. Håper perspektivet mitt gir litt mening, i det minste. Kunne trukket fram en haug med sitater som støtter opp om kunst som noe eget, men det jeg liker best kommer fra Henry James, så det får stå som en passende epistel.

 

“We work in the dark - we do what we can - we give what we have. Our doubt is our passion, and our passion is our task. The rest is the madness of art.”

Link to comment
Share on other sites

 

Du vet, jeg er ung og identitetsgåten er så langt fra løst. Det er først nå det siste året jeg har begynt å ta kontroll, for det må man jo visst en har ambisjoner. Måten jeg for tiden skriver om film er fundering og observering. Bordwell var med på å endre måten jeg ser film på. Så at du syntes det virker akademisk, er ikke nødvendigvis så rart. Jeg observerer, lærer og leser en del av andres meninger. Selv mener jeg at dette har gjort meg mer åpen og mindre egoistisk (og det er ikke rettet mot deg på noen måte, kun meg selv). Kanskje lar jeg meg påvirke for mye, men også min egen stemme jobber jeg med å finne. For jeg har en lang vei igjen mens jeg sikter mot høydene.

 

Og nei, ikke alle regissører tenker nødvendigvis slik. Bergman var veldig personlig; han fortalte ofte simpelthen om filmene som kjedet ham, men også de han beundret.

 

Og angående etteraping, er det jo en stor del av narrativismen innen film. Kommer selvsagt an på hvordan man gjør det, men vil du påstå at Tarantino og Coen-brødrene også da er syndere? Selvsagt har begge disse eksemplene sine egne originaliteter som gjør filmene unike, men selvbevisstheten og referering er en stor del av måten de forteller historier på.

Link to comment
Share on other sites

 

Utdyp gjerne hva du likte med Guardians morty.

 

Guardians vekket minner om den Star Wars vi alle elsket, og mye av den samme kulturelle soeppelsekken jeg vokste opp i. Filmen oser b-film, 80s og James Gunn prater et spraak jeg forstaar og elsker. Den fanger ogsaa opp mye av det jeg elsket med Marvel, som er en stor del av oppveksten min. Derfor faar den en solid tommel opp fra meg!

Link to comment
Share on other sites

 

Sett veldig lite, så nøyer meg med en veldig enkel topp fem.

 

1. Interstellar

2. Gone Girl

3. The Imitation Game

4. Dawn of the Planet of the Apes

5. Edge of Tomorrow

 

Og da kan jeg slenge på en top fem verste, også.

 

1. Transcendence

2. Angry Video Game Nerd: The Movie

3. Paranormal Activity: The Marked Ones

4. The Quiet Ones

5. Aux yeux des vivants (Among the Living)

Link to comment
Share on other sites

 
Og da kan jeg slenge på en top fem verste, også.

 

2. Angry Video Game Nerd: The Movie

 

Off. Sukk. Ja, den var en stor skuffelse. Ikke at jeg hadde forventet spesielt mye, men den var bare fullstendig totalt blottet for humor, sjarm og lekenhet.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, en skulle i utgangspunktet kunne forvente bedre, fordi det virker som om han kan veldig mye og at han har god forståelse for hva som gjør en film i den sjangeren bra. Likevel viste den det helt motsatte, og det at den er fan-funded gjør det hele litt provoserende i tillegg, når den er så svak.

Link to comment
Share on other sites

 

Da har man sett Imitation Game. Foreløpig beste film fra 2014. (Nummer 2 etter Her i kinoåret) Da er det bare å vente på Birdman og Nightcrawler for å sette en endelig sluttstrek

Link to comment
Share on other sites

 

1. The Wolf of Wall Street

2. Gone Girl

3. Interstellar

4. Nymphomaniac

5. En duva satt på en gren och funderade på tillvaron

6. Noah

7. The Grand Budapest Hotel

8. Under The Skin

9. Mommy

10. The Guest

11. Boyhood

12. The Tale of Princess Kaguya/The Wind Rises

13. 12 Years a Slave

14. Turist

15. Lucy

16. Starry Eyes

17. Snowpiercer

18. Only Lovers Left Alive

19. Winter Sleep

20. The Babadook

 

Boblere: Dallas Buyers Club, Jeune & Jolie, Edge of Tomorrow, Enemy, Blind, Like Father Like Son, Ida, The Raid 2, Dawn of the Planet of the Apes, Joe, Calvary, The Lego Movie, Lone Survivor, The Immigrant, ’71, Godzilla, Blue Ruin, Locke, A Field In England, The Trip To Italy, Two Days One Night, Nebraska, Sorg og glede

Link to comment
Share on other sites

 

Mangler mye essensielle, men fikk skrapet en topp 20.

 

1. Two Days, One Night

2. Maps to the Stars

3. Gone Girl

4. The Raid 2: Berandal

5. Jodorowsky's Dune

6. Only Lovers Left Alive

7. All is Lost

8. Interstellar

9. Inside Llewyn Davis

10. Nebraska

11. 22 Jump Street

12. Under the Skin

13. Blue Ruin

14. Fruitvale Station

15. Snowpiercer

16. Boyhood

17. Calvary

18. Locke

19. Dawn of the Planet of the Apes

20. 20,000 Days on Earth

 

Rævmøkk: Divergent, Død snø 2, I, Frankenstein, Jack Ryan: Shadow Recruit, The Monuments Men

Link to comment
Share on other sites

 

Noen som vet om noen som sender Golden Globes i natt? Siden Imitation Game potensielt kan ta en håndfull priser burde det vært interessant for noen i Norge å vise det direkte. Men noen som vet om en utenlandsk stream?

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 4 weeks later...

Omtrentlig oppsummering av året for min del:

 

Favoritter: Ida, To dager en natt, Mr. Turner, Vintersøvn

Ekstra klapp på skulderen: Turist, Timbuktu, Foxcatcher, Mot Naturen

+/- Ok: Leviatan, Mommy, En due satt på en gren…, Blind, Under The Skin, The Grand Budapest Hotel, Gone Girl, Nightcrawler, Miss Julie, Boyhood

Rævmøkk: Whiplash, The Imitation Game, Nymphomaniac, Interstellar, American Sniper, Hobbiten 3

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...