Jump to content

Fotball Vm 2014


Jarmusch
 Share

Recommended Posts

Trådtittelen sier det meste. Har vert en ganske spennende turnering så langt. Spania er allerede ute. Brasil halter litt, men kommer seg nok videre. England ligger tynt ann, selv om de har spilt overraskende bra. Italia har imponert så langt. Det er også Nederland (noe veldig), selv om jeg ikke så kampen deres på onsdag mot Australia. Tipper Tyskland eller Nederland som verdensmestre, selv om mange tror på et Sør-Amerikansk land.

Link to comment
Share on other sites

 

Syns det er veldig positivt at så mange av de mindre Sør-Amerikanske lagene gjør det bra. Spesielt Chile og Costa Rica har imponert mer enn både Brasil og Argentina så langt. I tillegg har også Mexico og Uruguay gjort det veldig bra. Enig i at Tyskland og Nederland er gode europeiske kandidater til å bli verdensmestere, men må også legge til Frankrike, spesielt etter dagens kamp mot Sveits. Har til nå vært et veldig spennende VM med mange sensasjonelle overaskelser. Flott å ha Spania ute av konkuransen (ettersom de vant både VM og EM sist) og forhåpentligvis går Uruguay videre i steden for Italia. Fulgte ikke så mye med i kvalifiseringen, så er det forresten noen som kan fortelle meg hvorfor ikke Sverige og Danmark er med?

Link to comment
Share on other sites

 

Synes det er heller sørgelig, spesielt fordi Costa Rica har åpenbare fordeler når ekstremvarmen slår inn. Man så tydelig at Italienerne slet i varmen, og det ble selvfølgelig ikke bedre av at alle involveringene til Cassano var katastrofale. Synes Pirlo kanskje er VMs smarteste spiller, og hvis han ikke blir med videre, er det et stort tap. Costa Rica viser at de ikke er i stand til stort mer enn å flakse inn mål med god defensiv organisering, og at slike middelmådige lag kan ende opp med å koste VM profiler er bare trist. Bolanos var god da, det skal han ha. Men man skal likevel alltid regne med Italia.

 

Tror at Brasil fortsatt har gode sjanser, og hjemmebanefordelen skal ikke kimses av. Sør-Amerikansk fotball slår meg som ganske uinteressant med unntak av de to store, og jeg har ingenting til overs for outsidere. Suarez var god mot England, og tror han kan skyte Uruguay ganske langt. De spiller imidlertid også veldig kjedelig fotball. Belgia er fortsatt en outsider, men redd for at de heller ikke takler varmen. Tror Nederland blir for svakt jevnt over da de er svært avhengige av profilene Robben og Van Persie. Andreomgangen til Robben mot Spania var dog VMs største prestasjon hittil, så man vet aldri.

Link to comment
Share on other sites

 

Italia har absolutt noen store spillere, og har et jevnt over godt lag, men spillet de setter i gang siste halvtime for å sikre seier er alltid de verste øyeblikkene i disse turneringene. Enkelte av de Sør-Amerikanske lagene har bare en mye renere og etter min mening langt større lagmoral. Er veldig enig i det du sier om at Nederland er for avhengige av de individualistiske spissene for eksempel. Jeg har på den andre siden ikke sett et stort mer samkjørt lag til nå enn Chile, hvor det er tydelig at lagmoral betyr langt mer enn enkeltprestasjoner. Ellers stemmer det nok at Suarez er viktig for Uruguay, og at Sør-Amerikanerne generelt har fordel av klimaet. Det er uansett ikke et gyldig argument ettersom turneringen flytter seg verden rundt og alltid kommer til å ha fordeler og ulemper for alle. Syns bare det er fint at søramerikanerne får vist seg frem nå som det er deres tur. :)

Link to comment
Share on other sites

 
 

Heia Ghana! For et fyrverkeri de var mot Tyskland.

 

Og så kjip Joachim Löw er.

 

http://i.minus.com/ibfcM3tJF6meLg.gif

 

Dessuten har Ghana de kuleste supporterne:

 

http://www.sportscrusader.com/wp-content/uploads/19.-Ghana.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Jesus for et overraskende VM. Costa Rica og Chile videre. Spania og nå også (desverre) England ute. Italia sugde mildt sagt hardt mot Costa, med Pirlo som eneste lyspunkt. Kom seg jo aldri igjennom forsvaret, ble konstant liggende utenfor 16-meteren. I Tyskland kampen var det nok heller Ghana som var gode, siden Tyskalnd spilte ganske så greit. Men Frankrike da! Synd de mangler sin beste, men Benzema i spisen ser det likevel ganske så lovende ut.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Brasil kjørte som forventet over Kamerun, mens Mexico vant en tett batalje med Kroatia. Likevel grunn til å stille spørsmål ved angrepet til Brasil. Hverken Fred eller spesielt Hulk er klassespillere, så mye av ansvaret faller på Neymar. Thiago Silva var veldig solid, og det virker som David Luiz har lagt av seg noen uvaner, mens Marcelo var svært angrepsvillig. Keeperen er selvfølgelig et spørsmål, og for meg uforståelig at Fernandinho ikke starter. Synd at de ikke har flere angrepskort å spille på. Oscar var god, men han og Willian er litt for like typer til at det fungerer med tre spisser. Synes Ramires gjorde en grei jobb da han kom innpå, men tror Brasil raskt blir offer for sine egne vidløftige ambisjoner hvis de fortsetter med to dårlige spisser/kanter. Ser for meg at det er mulig å slå dette Brasillaget hvis de blir for offensivt orienterte, og fortsetter med å benke Fernandinho. Kanskje ikke det mest publikumsvennlige å spille med Neymar som enslig spiss, og jeg ser for meg at han imponerer mindre uten to fysisk sterke kolleger, men Brasil har virkelig for få offensive kort å spille på.

 

Nederland seiler opp som en av favorittene med en Robben i storslag. Imponerende å slå Chile i en kamp der ingen av lagene hadde så veldig mye å spille for.

 

Gleder meg til morgendagens batalje mellom Italia og Uruguay. Kommer til å bli en jevn kamp, spår jeg, men spørs om ikke Uruguay med Suarez vil trekke det lengste strået. Balotelli er fortsatt for mye humørspiller, og Pirlo er langt fra like god når han blir liggende dypt og ikke kan mate spisser og kanter med lekre pasninger. Det var hovedgrunnen til at de ikke skapte mer mot et hardtarbeidende og godt organisert Costa Rica.

 

Peru: Synes det er ganske stor forskjell på 25 grader og 30+, som Brasil til tider byr på. Europeisk spill foregår stort sett om vinteren, så man spiller vanligvis i rundt 15-20 grader. Ingen unnskyldning for det slappe spillet til Italia, men jeg tror det er en forklaring. Må huske på at Pirlo, som Italia er svært avhengige av, ikke er så ung lenger, og når han må jobbe defensivt har han ikke så mye overskudd til å være verdens beste pasningsspiller. :P Håper uansett at Cassano benkes for godt, for maken til dårlige involveringer tror jeg ikke jeg har sett. Aldri vært noen fan av denne individualisten uten spesielt gode tekniske ferdigheter, og det idiotiske imaget han dyrker gjør det ikke akkurat bedre.

Link to comment
Share on other sites

 

Og Uruguay går videre! Kampen er forøvrig et klasseeksempel på hvorfor jeg misliker Italias landslag. De var videre med uavgjort og førte derfor ultradefansiv, drepende kjedelig fotball mesteparten av kampen. De viser i de siste 10 minuttene at de også kan være gode offansivt etter at Urugay gikk opp i ledelse, men at de ikke skapte noe før er bare deres egen feil. Uruguay på sin side spilte ikke akkurat en kjempekamp, med lite aggrassivt spill og en kjempeusportslig Suarez. Det bittet var et av de tåpligste øyeblikkene i VM så langt, i tillegg til at han spilte forkastelig individualistisk i de øyeblikkene laget hadde sjangser. Litt urettferdig at Italia fikk det røde kortet, men i det store bildet gjorde ikke det noen særlig forskjell.

Link to comment
Share on other sites

 

Brasil halter seg videre med nød og neppe. Tviler fortsatt på at de vinner VM, da må de i så fall forbedre seg. Neymar grei i første, men slapp utover andre. Colombia også videre; Rodriguez med temmelig nydelig mål. Også Nederland sliter litt, men kommer seg likevel til kvart. Og fuck Robbens såkalte dårlige rykte, han er lett VMs beste så langt. Rein Ribery magi på karen.

 

EDIT: Og faen som jeg savner Pirlo...

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...