Jump to content

The Omen


Houseman
 Share

Recommended Posts

Jeg er ny på dette forumet og vet ikke helt hvilket nivå man skal legge seg på her, men utifra de andre omtalene jeg har lest i denne den av forumet er mine omtaler muligens litt for korte og ikke grundige nok. Begynner derfor med en omtale jeg har skrevet på et annet forum tidligere, så får responsen avgjøre om min måte å skrive omtaler på passer inn på dette forumet.

 

The Omen (John Moore, 2006)

 

Handling

Diplomaten Robert Thorn og kona venter barn sammen, men barnet er dødfødt og det er ikke første gangen for ekteparet. Da Thorn får tilbud fra en prest om å «overta» et barn som ble velfødt, men som moren til ikke overlevde, sier han ja uten å fortelle kona, og denne sønnen viser seg å være sønnen til Satan selv. Og - så - går - det - galt.

 

Min mening

2006-versjonen av The Omen er en remake av en film fra 1976, også den hadde premiere 06.06. For å ta fordelene først: The Omen spiller bevisst og vellykket på stemning og illevarslende tegn, framfor å overøse publikum med slemme ting som kommer gjennom vinduer og opp fra bakken. Filmen utnytter det sataniske knyttet til djevelen og 666 for alt det er verdt, og er derfor en perfekt film å se 06/06. Dessuten klarte den å skremme meg ordentlig 2-3 ganger i løpet av filmen, noe jeg ser på som en prestasjon - det skjer ikke for ofte med skrekkfilmene jeg ser. På skuespillersiden imponerer Mia Farrow, som har holdt på i en årrekke siden hun debuterte i Rosemary's Baby i 1968, og fortsatt har mye å komme med som djevelungens slemme barnepike. Bare litt synd rollen hennes er så liten, for hun gjør det mye bedre enn de noe mindre begavede Liev Schreiber og Julia Stiles (som virkelig tar seg god plass på lerretet). Andre ulemper er at filmer av denne typen fort blir litt dumme, man roter litt med betydningen av djevelens nummer (det har for det første ingenting med dommedag å gjøre), og å ha en søt unge i en viktig rolle er sjelden noen fordel (uansett hvor slem han er). Slike karakterer i Hollywood-filmer kan det bare gå én vei med, de dør aldri, noe som gjør det hele svært forutsigbart i dette tilfellet. Men man skal ikke pirke for mye, The Omen er en godkjent remake og helt på nivå med f.eks. The Descent. Liker du skrekkfilmer, og særlig hvis du ikke har sett originalen, er The Omen et rimelig sikkert valg. 6. juni neste år, for eksempel.

 

6/10

Link to comment
Share on other sites

 

Velkommen til forumet! De som starter med en anmeldelse har alltid nesa full av bein. (Øh..)

 

Nå har ikke forumet noen formell mal på hvordan anmeldelser skal skrives, og jeg er litt usikker på hvordan det isåfall skulle gjøres. Anmeldelsen din holder finfin standard uansett mal, vil jeg si. :)

Hvordan fant du dette forumet?

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...