Jump to content

Pirates 2: Dead Man's Chest


Vandreren
 Share

Recommended Posts

Pirates of the Carribean - Dead Mans Chest

 

http://i2.photobucket.com/albums/y37/droidguy1119c/Review%20Threads/pirates_of_the_caribbean_dead_mans_.jpg

 

Helt f0rst vil jeg beklage at jeg sitter nede i Australia og har desverre ikke tilgang paa de 3 siste bokstavene i alfabetet. Bruker derfor "ae", "0' og "aa" for aa tette inn disse hullene. Blir det uleselig saa er det bare aa beklage.

 

Jeg likte veldig godt Curse of the Black Pearl. Det var ikke noe annet enn en 'summer blockbuster', men det var en utrolig underholdene en. Saa aa si at jeg saa fram til 2'ern er aa underdrive noe. Naa er den her endelig (her nede iallefall) og jeg saa den for 2 dager siden. Ville la den synke litt inn f0rst f0r jeg ga min mening.

 

La oss f0rst begynne med historien. Will (Orlando Bloom) og Elisabeth (Kiera Knightley) blir avbrudt like f0r bryllupet deres for aa bli kastet i fengsel av den "onde" (det er jo strengt tatt piratene som er skurker) Lord Becket (Tom Hollander), en av filmens nye skurker. Hans maal er aa utrydde alle pirater (ja saa orginal er han). Will klarer aa ordne seg til en avtale som inkluderer aa lokalisere Captain Jack (Johnny Depp). Lord Cutler er nemlig interresert i Jack's kompass - som kan brukes til mer enn bare aa finne gullet fra den 1. filmen. Men Jack har som vanlig flere problemer enn han kan klare aa holde styr paa saa noen lett oppgave skal det ikke bli. Etter at alle vaare helter har blitt gjenforent er det ut paa "skatte" jakt samtidig som en ny ond skurk er i helene etter Jack (skal vel ikke si hva det innebaerer).

 

http://i.imdb.com/Photos/Ss/0383574/09754R2.jpg

 

Filmen begynner meget tregt og ikke saerlig bra - til aa begynne med. Den f0rste halve timen inkluderer en noe uklar historie, daarlig skuespill av hele gjengen og ikke spesielt mye positivt. Johnny Depp strever for mye med aa vaere morsom. Han er i denne filmen hovedsaklig dum og morsom, og blir som pirat sidestilt. Orlando Bloom strever generelt med alt i begynnelsen og Knightley er forferdelig. I tillegg saa blir filmen noe "over-the-top" teit i begynnelsen. Den pr0ver med andre ord for mye aa vaere morsom, men klarer det ikke. Men, heldigvis saa tar det seg opp, men det tar jeg senere.

 

Skuespillerene gj0r en grei jobb. Johnny Depp er jo Jack, dog bedre i den f0rste. Orlando Bloom er generelt bedre enn den 1 og Knightley er som vanlig ikke mye aa snakke om - til tider faktisk irriterende.

 

Det er de nye rollene som overrasker. En kan ikke gj0re annet enn aa b0ye seg i st0vet for ILM (tror det er ILM) som staar for filmens hovedskurk, Davy Jones. Til tider er en usikker paa om dette faktisk er animasjon - men det er det. Bill Nighy er fortreffelig. Hans stemme passer perfekt - og han spiller ansikts bevegelsene til Jones. Hans karakter er ond, grusom og interresant paa en gang. Videre har vi Stellan Skarsgaard som Bootstraps Bill, William Turners far, som er en del av Davy Jones mannskap. Han stjeler regelrett alle scenene (som desverre kan telles paa en haand) han tar del i. Tom Hollander gj0r ikke store jobben som Lord Becket, men det trenger han heller ikke. Naomi Harris har i tillegg en rar liten rolle - som var umulig aa forstaa til tider (ikke tekst i Australia).

 

http://i.imdb.com/Photos/Ss/0383574/0006.jpg

 

Som vanlig i en oppf0lger saa skal alt vaere st0rre - desverre saa betyr ikke det bedre. En treveis sverkamp mellom 3 av filmens hovedroller (alle mot alle kamp) pr0ver aa overgaa alle sverdscenene i den f0rste filmen paa en gang - men gj0r en noe daarlig jobb. Den er lang, til tider daarlig korografert og med til tider alt for kaotisk kameraf0ring. Sj0monsteret Kraken er derimot ypperlig. Jeg var sterkt kritisk til sistnevnte f0r filmen, men legg tvilen til side. Dette var en ting de virkelig klarte. Det var nytt, friskt, spennende og utrolig bra laget. Kraken er uten tvil et av tidenes beste CGI monster - paa h0yde med balrogen i Ringenes Herre - og naar tentaklene kryper opp siden av skipet kan du naermest f0le lukten av det gigantiske monsteret.

 

Musikken har denne gang gaatt til Hans Zimmer (som kun produserte i nummer 1). Det er Hans Zimmer hele veien gjennom - men det fungerer. Til tider er musikken meget bra - for eksempel musikken ("theme" - husker ikke norsk term) til Davy Jones. Regien er noe daarligere under nummer 1, men helt grei. Noe mer er det egentlig ikke aa si paa det omraadet.

 

Filmen er noe lang. Den strekker seg over hele 2 timer og 35 minutter hvor av minst 20 burde vaert spart til DVD'en. Det er faktisk strengt tatt bare en haandfull sekvenser som er n0dvendige for aa sette opp nummer 3. Resten er glasur. Du vet hvordan det er, en kake med 4/5 glasur blir noe kvalmende. Begynnelsen er som sagt treg og du gjesper litt midt i filmen. Det er dog et dr0ss av action scener og en god del morsomheter som trekker opp. Men denne filmen kan desverre ikke d0mmes som en film. Den ender med en "cliff hanger" og alt den egentlig gj0r er aa sette opp for nummer 3. Og i den kategorien gj0r den en god jobb. Jeg ser utrolig fram til nummer 3 og gleder meg til aa faa svar paa alt dette. Filmens aller siste sekvens (som b0r holdes hemmelig) er et STORT lyspunkt og smilet mitt gikk nesten helt rundt hodet. Det er vel meningen at man skal gaa ut av kinoen med en god f0lelse - og det gj0r du, nesten.

 

7/10

 

(Referanse: Jeg ga Curse of the Black Pearl 9/10)

 

PS: Dette h0rtes kanskje negativt ut, men for min del saa er 7/10 bra. Den setter opp for en forhaapentligvis fantastisk avslutning, men den er desverre kun del 1 av 2 - og det er en svakhet. Den staar ikke bra nok paa egne ben. Det er nesten saa du venter paa "to be continued" i slutten (men det kommer heldigvis ikke).

 

PPS: Saa til sp0rsmaalet alle lurer paa. Hvilken idiot registrerer seg paa et forum og slenger inn en anmeldelse som sitt f0rste bidrag. Vel, jeg gikk under navnet Andre (med aprostrof over e'en - som jeg ikke finner paa dette tastaturet) paa diskuterfilm.net og viste ikke f0r noen dager siden at dere var oppe igjen under nytt domene. Hei, og takk for sist forresten til alle som fortsatt er her (saa en del kjente navn).

 

PPPS: Min f0rste anmeldelse paa over 1 aar, og har ikke skrevet norsk paa lenge, saa er kanskje noe rusten. Ikke klag :)

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Jeg likte ikke eneren noe særlig, så jeg har minimalt med forventninger til nummer to. Hadde det ikke vært for at Herr Depp gjør en meget god jobb, hadde det ikke vært noe igjen. Greit nok, den er til en viss grad underholdende, men på et plan som ikke helt når opp til det jeg syns gjør en god film.

Jeg kommer nok ikke til å se den før jeg blir invitert med på kino, eventuelt noen jeg kjenner låner/kjøper den på dvd.

 

Forøvrig en god anmeldelse :)

Link to comment
Share on other sites

 

Erm, pr0vde aa sitere Svank her, men litt ny til invision. Mer en vB bruker.

 

Hehe, joda, men som Ben Kingsley sa: "I live on both sides of the fence, the grass is always green" :)

 

Jeg ser mye filmer fra begge omraader. Jeg er en slik raring som kan bli underholdt av en blockbuster like mye som en smal film.

 

Edit: Hehe, saa lenge klarte imdb aa vise bildene jeg pyntet med:(

Link to comment
Share on other sites

 

Erm, pr0vde aa sitere Svank her, men litt ny til invision. Mer en vB bruker.

 

Hehe, joda, men som Ben Kingsley sa: "I live on both sides of the fence, the grass is always green" :)

 

Jeg ser mye filmer fra begge omraader. Jeg er en slik raring som kan bli underholdt av en blockbuster like mye som en smal film.

 

Edit: Hehe, saa lenge klarte imdb aa vise bildene jeg pyntet med:(

 

Det beste er vel muligens å se litt av hvert ja. :)

 

IMDB tror jeg automatisk kutter av kilden til bilder.

Du siterer på Invision ved å trykke på Sitat+Svar.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Angående musikken. Hans Zimmer skrev faktisk hovedtemaene i første filmen, men tok ikke kredit for det (bare som produsent for musikken). Så hvis dere synes det er rart at Klaus Badelt og "musikken hans" fra eneren ikke får annerkjennelse på rulleteksten eller cd'en i denne nye så vet dere hvorfor.
Link to comment
Share on other sites

 

Filmen ble en langtekkelig og masete affære for min del. All humor virket så mye mer pålagt, og da blir det svært umorsomt. Jeg lo kanskje litt to ganger. Historien virket nesten som en klone fra 1eren også, bare med ennå mer datagrafikk for å imponere oss. Dessuten har de faen meg stjelt setting og voodoo-dama fra Monkey Island spillene.... det er å tråkke på hellig grunn!

 

 

Jeg var liksom på "digital" visning på prinsen 3, men syns ikke bildet var så overveldende bedre, derimot bare mye mørkere. Lyden på Prinsen 3 suger også balle.

 

Nei, huff..gi meg en filmatisering av Monkey Island istedet...gjerne med meg selv som regissør !

 

 

5/10

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

blausen måtte også ha spilt alle rollene.

 

 

Nei, jeg har allerede tenkt ut alle rollene. Perfekt besatt. Men jeg har glemt det akkurat nå....kommer tilbake med mine tanker om prosjektet senere !

Link to comment
Share on other sites

 
Dessuten har de faen meg stjelt setting og voodoo-dama fra Monkey Island spillene.... det er å tråkke på hellig grunn!

 

Sant, men enern var vel for så vidt ikke noe bedre når det er snakk om rapping fra MI. Hvor mange var det ikke som tenkte Guybrush Threepwood når Orlando Bloom ødela lampen i huset til guvernøren i den første filmen? (for ikke å snakke om at attraksjonene i Disneyland og Disneyworld, som filmene er basert på, i seg selv til dels er baserte på MI). Manusforfatterne er jo helt nødt til å være litt smålige fans (siden de ikke gir noen kreditt til spillene, de burde ha med en homage eller to synes jeg).

 

Ikke at jeg har noe i mot Pirates of the Caribbean altså. Filmer med pirater i kan jo knapt trå fullstendig i salaten, men jeg synes det er litt for få personer som faktisk erkjenner at hele sulamitten hadde sin kime i et dataspill fra 1991. Dette synes jeg burde vært innprentet i den kollektive allmennkunnskap.

 

Jeg er også for MI-film med blausen i regisetet. Hva med å starte en petition samt lage en innsamlingsaksjon? Kanskje vi kan prøve å få tak i noen grunker fra den neste TV-aksjonen?

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 4 weeks later...

Tror det er en del her som glemmer at attraksjonen kom før Spillene ;)

 

Hørte litt på en podcast med Ron Gilbert (han som laga monkey island) og her snakka de litt om akkurat dette. Han er forresten en av de mest interresante personene jeg har lyttet til.

 

Om du har lyst på podcasten så finnes den på gamespot her: http://www.gamespot.com/features/6153188/i...igner%20threads

 

Er ca 40 min.

Link to comment
Share on other sites

 

Vel, attraksjonene hadde ikke Guybrush :)

 

Hvis du liker Ron Gilbert bør du henge på «Grumpy Gamer», bloggsiden hans. Han er en av «raddisene» innenfor spillutvikling, og er sammen med Warren Spector en av mine favorittpersoner i industrien. Han har mye bra på hjertet.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Var på et sjeldent kinobesøk her forleden og så denne, ganske enig i anmeldelsen. En del artige scener har den jo, men 2 timer og 20 min er jo alt for langt da den er ganske lik den første. Depp løfter den selfølgelig et par hakk. 7/10
Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...