Jump to content

Hva faen skal vi med diskuterfilm?


Engangsgrill
 Share

Recommended Posts

De siste dagers utvikling har fått meg til å tenke på verdien av diskuterfilm. Jeg har rett og slett fått nok av at det som en gang var et bra forum har blitt redusert til tomleplass for tvilsomme og regressive ideer. De som ikke har fulgt med på konflikten mellom meg og tåa vil kanskje finne dette uforståelig, så jeg anbefaler at dere leser dere opp på den. Tidligere har jeg jo forsvart diskuterfilm ganske kraftig, men jeg synes at de siste dagers utvikling burde være en ganske solid grunn til å revurdere diskuterfilms eksistens. Hva slags positiv virkning har diskuterfilm på medlemmene sine? Hva forventer vi skal oppstå av gode ideer når enhver konflikt ender opp med personkritikk?

 

Jeg registrerer at svært mange medlemmer synes diskuterfilm har en positiv plass i livet deres. Men når det kommer til hvorfor har ingen så langt presentert et gyldig argument. De som liker diskuterfilm er fanget i en fantasiverden, for på dette tidspunkt bør det være åpenbart at forumet ikke har noen framtid, men er dømt til å bli redusert til en spøkelsesby på et eller annet tidspunkt. Nyrekrutteringa har vært katastrofal i flere år nå, og jeg kan ikke tenke meg at de som kommer utenfra føler seg sjarmert av de interne stridighetene som spiser opp enhver debatt. Hvis vi går tilbake noen år var det fortsatt konflikter, men på meg virker det ganske tydelig at de hadde en humoristisk snert som har forsvunnet fullstendig. Latterlige hersketeknikker florerer, og ingen ønsker lenger en nyansert diskusjon, slik vi kan se i eldre tråder som de om Dawkins og Hjernevask.

 

Utgangspunktet for denne tråden er at jeg har brukt de siste dagene på å lese meg opp på gammelt diskuterfilm-stoff, og dagens versjon av forumet er et ganske katastrofalt vrengebilde av hva diskuterfilm brukte å stå for. Jeg skal ikke legge skjul på at dette ble framprovosert av Svankmajers karakteristikker av meg som endte med at han stengte et emne. For å ha mitt på det rene sendte jeg en pm til morty hvor jeg ba ham om å åpne emnet igjen, men jeg har enda ikke mottatt noe svar. Jeg vet oppriktig talt ikke hva som har foregått mellom tåa og Svankmajer, men jeg syntes det var på sin plass å få morty på banen siden Svankmajer allerede hadde bestemt seg for hvilken side han skulle ta. Men noen ganger kan interne konflikter gi rom til revurderinger, og jeg må si at jeg nå forstår Svankmajers tankegang der han ikke ønsker å se meg dra forumet lenger ned i møkka.

 

Jeg har absolutt ingenting positivt å si om diskuterfilm slik det ser ut nå. Og hvis det finnes noen positive sider ved forumet, ser jeg ingen grunn til at disse tingene ikke kan videreføres gjennom andre kanaler. Twitter, Facebook, diskusjon.no, montages.no og spillegal.no er bare noen sider som tjener svært lignende funksjoner, men der miljøet har åpenbare fordeler. Når det i tillegg er slik at mange medlemmer kjenner hverandre utenfor forumet, tror jeg ikke det vil være et tap for noen om diskuterfilm fikk aktiv dødshjelp.

 

Gjør dette meg sprø? Jeg utfordrer diskuterfilms medlemmer til å finne de ikkeeksisterende argumentene for at diskuterfilm skal fortsette. Hvis ikke dette blir gjort, er det over for min del. Jeg tar min hatt og går.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg stengte kun tråden fordi jeg ikke ville aksellerere det som skjedde, Engangsgrill. Ingenting annet. Det var vond lesning.

Ellers prøvde jeg å være nøytral så godt jeg kunne. Ingenting personlig. Jeg har alltid støttet deg her inne Engangsgrill.

Jeg kan dog ikke forsvare sterke personangrep basert på at du mener noen er fanatisk og fundamentalistisk, og synes du går litt langt på det punktet kanskje. Men du kan ha rett i at jeg kanskje ikke er nøytral nok til å vurdere det siden jeg jo var med i debatten. Det er helt ok at du spør Morty hva han mener sånn sett. Kan hende han er ute i verden da. Tror han reiser mye.

 

Jeg skal i begravelse i dag så dette kom litt ubeleilig om man skal diskutere forumet ellers. Kanskje senere.

 

Vi kan godt åpne tråden igjen.

Link to comment
Share on other sites

 

Sei meg, Engangsgrill, har du vore på diskusjon? For, som du kanskje allereie veit, er skilnaden mellom her og der enorm, og diskusjon.no vil nok aldri bli det same som DF var, og er. Med andre ord, og det eg eigentlig prøver å seie er, at DF har ein spesiell gnist som gjer det unikt. Ein type ærlighet man ikkje finn på nokre andre, norske filmdiskusjonsforum. Ei samansmeltning av ulike personar og alle typar filmsmak som uansett kor langt inn i mørket me omsider har komme, framleis gjer forumet levande. For joda, ting har gått nedover, og er nok ikkje på same høgdar som dei var før. Men det betyr ikkje at me burde gje opp vel? For eit utganspunkt har me jo. Det har jo du tidlegare skrive fint om, og no har eg også nemnt det. Enten må me prøve oss fram, teste ut kva som fungerer og ikkje. Halde fram med å forsøke. Eller kanskje me burde vente. La forumet gå sin gong og sjå kvar det fører oss. Kanskje ein gong i tida, så vil DF nå sin ende, men der er me ikkje enda.

Link to comment
Share on other sites

 

Tror mye av det lille aktivitet har mye med at det ikke diskuterer så mye film mer. Jeg ser mere av musikk, spill, reise, øl, fotball og politikk tråder enn det jeg gjør av film. Jeg tror kanskje vi hadde fått mere medlemmer av mere film diskusjon enn alt det andre. "Oi, dette er jo en god side med filmdiskusjon, kanskje jeg vil bli medlem?", rather than "ikke så mye filmdiskusjon her, diskusjon.no film delen virker mere interessant, selv om det bare er en hau av plebs der".

 

Men nå har vel jeg litt av skylda, da jeg ikke er så aktiv mer. Er innom siden hele tiden tho.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Det jeg lurer på er hvorfor denne private feiden mellom to brukere nødvendigvis må kobles opp mot forumets fremtid.

Dette oppsummerer vel ting ganske greit.

Link to comment
Share on other sites

 

Nei, ikke helt de idéelle premissene å diskutere forumets fremtid med... særlig hvis mye av dette stammer fra en frustrasjon over at jeg har tatt en side i en personlig feud. Noe som egentlig ikke helt stemmer likevel.

For å brodere mitt ståsted: Etter mitt syn synes jeg riktignok Engangsgrill sine personangrep på Tåa inni mellom er ganske over-the-top, og at Tåa har rett til å reagere, sterke upopulære meninger må få være lov på et diskusjonsforum, men jeg kan på den andre siden kan jeg forstå at Tåa nok har henglet mye i hælene på Engangsgrill når Engangsgrill tydelig ikke har ønsket diskusjon, og tydeligvis tirret, så jeg kan jo se at Engangsgrill må ha blitt veldig irritert her. Selv om jeg ikke forstår helt volumet på denne irritasjonen. Utover det synes jeg mest det er synd at det forstyrrer en ellers fin debatt jeg personlig ellers har likt ganske godt.

Jeg prøver virkelig ikke å "ta side", og det var ikke derfor jeg låste tråden, og forstår ikke hvordan det kan misforstås heller da jeg jo sa det kun var en dag eller to for å roe ned utviklingen. Engangsgrill fikk tilogmed siste ordet før jeg låste tråden. Det beste jeg kan si er at jeg støtter og setter pris dere begges bidrag her inne, og for min del må dere gjerne bli, men det er opp til dere selv til syvende og sist. Ikke noen andre. (Begge parter har altså truet med å dra fra forumet..)

Uansett. Å lage denne tråden, prøve å bruke Morty i mot meg, trekke inn forumet i helhet, og å snakke om forumets fremtid på basis av alt dette synes jeg er et litt, hva skal vi si, litt uvirkelige valg, særlig når det antageligvis er basert på en misforståelse i tillegg, men så har det altså skjedd så da får vi leve med det. Sånt skjer. I guess... men litt av en 'punch-up' :)

Jeg er ellers helt for å diskutere fremtiden til forumet på et punkt, men jeg håper det kan gjøres i en seperat tråd og under litt andre omstendigheter. Håper ellers alle rammede i dette har en fortsatt fin sommer, hva enn som er igjen av den.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvordan forsøker han å bruke meg imot deg, Svank? Jeg oppfatter det slettes ikke slik, ønsket var jo å åpne tråden. Ikke ha noen diskusjon med deg. Kan vi ikke bare slutte å spekulere i motiver?

 

Forøvrig har Engangsgrill min sympati. Dette er et resultat av frustrasjon, og vi har da sett mye mye verre enn dette før. Da også uten at noen har brydd seg nevneverdig. Engangsgrill har forøvrig et godt poeng, det handler om å holde på nye brukere. Brukere som fort kan føle seg fremmedgjort. Uten nye brukere dør forumet, så enkelt er det.

 

Jeg har forøvrig fulgt den pågående diskusjonen, og synes Engangsgrill har fått unødig mye dritt kastet etter seg fordi han nettopp har "sterke upopulære meninger". Hva kan vel være mer upopulært på forumet enn å forsvare et religiøst ståsted? Og Svank, har ikke Engangsgrill da den samme retten til å reagere på Tåas personangrep?

Link to comment
Share on other sites

 

... jeg kan på den andre siden kan jeg forstå at Tåa nok har henglet mye i hælene på Engangsgrill når Engangsgrill tydelig ikke har ønsket diskusjon, og tydeligvis tirret, så jeg kan jo se at Engangsgrill må ha blitt veldig irritert her.

 

Kva for "hengling" er det eigentleg snakk om her? Eg har stilt spørsmål ved ein del ting Engangsgrill har sagt her inne, jau då, men aldri oppfatta at han tok dette ille opp inntil no dei siste dagane. Og i religionsdebatten spesifikt har han involvert seg 100% på eige initiativ.

 

Og kan nokon vere så snill og presisere kva for personåtak eg har kome med utanom dei aller siste, som faktisk er reaksjonar på langvarig hån frå Engangsgrill si side? Altså, eg er verkeleg lei meg for å ha tatt ein slik tone, men det var ikkje så reint lite eg hadde sett gjennom fingrane med fram til eg gjorde det.

Link to comment
Share on other sites

 

Huff blir rimelig svett av å lese DF innlegg for tiden. For en som oftest står utenfor og oberverer, og ikke gidder å delta i lange diskusjoner grunnet den såkalte tidsklemma (barn, jobb, hjem etc) og det faktum at jeg er forskjøvet 10-12 timer fra resten av gjengen, så blir det litt uforståelig at man kan virkelig nå slike høyder gjennom å diskutere samfunnsrelaterte temaer. Vet ikke helt om jeg har rett til å skyte noe som helst inn i denne diskusjonen, men jeg kan prøve.

 

Svaret er at forumet har et formål selv om det har degredert i det siste. Men det er viktig er at man følger visse gunnregler:

- Hold oss til temaet som er under diskusjon

- Personangrep er ikke tillatt. Hvis folk ikke klarer å følge denne regelen så bør moderatorer ha lov til å fjerne innlegg som er rettet mot andre brukere. Brukere bør også kunne utestenges, men det bør være strengt grunnlag for utestengelser, siden mentaliteten er free spirit og rett til egne meninger

- Husk hvorfor DF ble opprettet til å starte med. Vi er alle her for å dele formeninger om film, musikk, samfunnsspørsmål osv, og bør alle gjøre det ytterste å respektere andres meninger, selv om det virker helt hull i hodet for andre individer. Egne meninger er kun rett for oss selv og kan ikke forventes å deles av noen som helst andre. Joda, noen formeninger er mer populære i samfunnet, men det er alltid noen som er uenige. Husk det, og la dem ha den rett å være uenige.

 

Vet ikke om dette hjelper i det hele tatt, men følte for å skyte inn med en mer nøytral og distansert mening.

Link to comment
Share on other sites

 

Morty: Når Engangsgrill ordlegger det som "På tide å få Morty ut på banen" når han føler at jeg har alliert meg for mye med Tåa, så høres det litt søkt ut bare. Klart, kan vel være helt tilfeldig at det er akkurat deg han vil ha tak i kort tid etter jeg vi har hatt et par skarpe ord mot hverandre her inne, men det er da ikke løs spekulasjon akkurat når resten at tråden virker å være i samme sjargong. Han har tydeligvis sett at du alltid går rett i mot meg uansett hva jeg sier, så det er nok ikke tilfeldig at det er deg han kontakter og ikke Pretender, Zann eller Blausen.

Jeg innrømmer ellers at jeg jo er inhabil i tråden ellers siden jeg jo nok deltok i den, men for meg ser det ut som tåa er den som blir oftest blir angrepet som person ganske jevnt hele veien i disse trådene. Engangsgrill har sikkert fått pes for en del ting han har sagt da, ikke det. Men jeg vil si mest for ting han har ment, og gjerne ikke utdypet. Person og tema er to forskjellige ting, og begge tingene har hatt mye kjør i de trådene. Jeg synes det ser ut som det er han som nekter å diskutere med tåa(som i seg selv er hans rett), og heller kommer med sterke personkarakteristikker tilbake som også skal forklare hvorfor han ikke vil diskutere med tåa(som jo blir personangrep, og ikke konstruktivt for temaet). Det kan godt være gode grunner å ha sympati med Engangsgrill ellers, ikke det. Jeg burde nok ikke være den som bedømmer dette ellers.

Jeg låste uansett tråden fordi det tok sånn av bare. Ikke noe annet. Kanskje jeg ikke skulle gjort det, jeg er ikke sikker lengre. Den er uansett åpnet igjen nå.

Å forsvare religion er kanskje ikke superpopulært bestandig heller, men å mene religion er et negativ er vel strengt tatt mer motkulturelt. Det har det vel også alltid vært og det kommer det nok alltid til å være. For hva er vel mer tabu enn å kritisere noens religiøse tro? Finnes det et større tabu? Her på forumet er det hvis du har fulgt med egentlig langt flere som forsvarer religion enn motsatt. Var jo opprinnelig derfor jeg hoppet inn i den tråden til Tåa "Hva (faen) skal vi med religon?".. da jeg syntes det ble veldig mye "alle mot tåa". Selv var jeg jo egentlig ferdig med de diskusjonene her inne for år tilbake. Det var mest fordi jeg syntes debattene jo ble unyanserte jeg kom inn, da jeg jo er enig med mange av tåas konklusjoner.

Tåa: Jeg har jo sett du har svart veldig mye på ting Engangsgrill sier, og at han har ignorert deg og du har fortsatt å svare han og kommentere. Du snakker jo også til han på fornavn, noe han ikke virker å ha likt. Jeg vet ikke. Jeg prøver bare å rasjonalisere hvorfor ting fyret seg sånn opp. Jeg vil helst ikke blande meg så mye mer i dette ellers, og jeg kommer nok ikke til å besøke denne tråden mer.

Ellers et veldig bra innlegg av Norsk Kiwi. Jepp jepp. /Signout

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har jo sett du har svart veldig mye på ting Engangsgrill sier, og at han har ignorert deg og du har fortsatt å svare han og kommentere. Du snakker jo også til han på fornavn, noe han ikke virker å ha likt.

 

Eg trudde faktisk oppriktig talt at eg og han hadde ein god tone saman fram til veldig nyleg, og ante ikkje at han hadde noko imot at eg tiltalte han ved namn (noko eg forresten slutta med straks han sa noko om det).

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har hatt kontakt med Engangsgrill før, og der har alltid vært en god tone mellom oss. Så valget falt nok naturlig. Kan ikke huske noen "skarpe ord" mellom oss i det siste, så jeg vet ikke.

 

Såvidt meg bekjent, så er vel den eneste kristne på forumet Engangsgrill og en til. Han som jeg tror er broren til Engangsgrill. Eller?

Link to comment
Share on other sites

 
 

Kan folk vær så snill å komme seg tilbake til å diskutere film (eller musikk, samfunn, øl eller krydder, (om det er eit større ynskje))? Byrjar å bli jævlig lei av all klaginga over kor forferdelig alt her inne er for tida, når veldig få i det siste ikkje har tatt noko som helst intiativ til diskusjon rundt film. Så vær-så-fuckings-snill!

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...