Jump to content

Musikk!


Zann
 Share

Recommended Posts

Noen som har anbefalninger innen jazz? Jeg prøver å høre på jazz for tiden, ettersom det er en sjanger jeg alltid synes har vært litt skummel og uoversiktlig. Jeg vet om Alice Coltrane og Charles Mingus, men jeg ser etter annet. Andre grupper som er elektronisk eller rock, men har jazzelementer i seg er også interessant.
Link to comment
Share on other sites

 
Når du bruker ord som "elektronisk" og "rock" i innlegget ditt får det meg til å tenke at det er Miles Davis i perioden fra sent 60-tall til midten av 70-tallet du er ute etter. Sjekk ut In a Silent Way, Bitches Brew og Get Up With It. Hvis du vil virkelig kaste deg ut på dypt vann er liveplatene Pangaea og Agharta tungt anbefalte.
Link to comment
Share on other sites

 
Ja, god idé. Miles Davis skal sjekke ut mer. Jeg tror jeg har In a Silent Way på CD fra år tilbake faktisk uten at har fått hørt på det ordentlig. Kanskje tiden omsider er inne.. Har du noe peiling på mer moderne typer jazz, Zann? Jeg liker jazz som kan bli bråkete, skitten og kaotisk.. noe ala utviklingen av National Anthem av Radiohead eller Blood Money av Primal Scream. Merker jeg ikke blir like fenget av ting ala behagelig radio jazz. Har du noen favoritter på Mingus og Coltrane?
Link to comment
Share on other sites

 

Er ingen ekspert på Mingus, men har hørt en del på Mingus Ah Um. Fin den. Coltrane er så mangt. Hvis du vil ha noe av det mer ytterliggående kan jeg anbefale Ascension. En personlig favoritt er plata My Favorite Things, men den er mer melodiøs og pen. (Forøvrig favorittplata til Chris in the Morning fra Northern Exposure.)

 

Nyere jazz - det er så mye! Supersilent har du hørt? Jeg synes norske Puma har tatt litt over tronen når det gjelder den typen jazz. Puma spiller hardt. Og så kan kanskje svenske Fire! være noe. Pyskedelisk fusion-jazz med en god del tangenter mot postrock. Trommisen kommer fra rocken, og det merker man. Jeg har skrevet om begge platene deres i Groove, så du kan jo sjekke der.

 

Generelt er jazz et utrolig stort område å dekke. Jeg har hørt mer og mer på jazz de siste årene, og jeg forstår bare hvor mye jeg ikke har hørt.

Link to comment
Share on other sites

 
Matana Roberts og Colin Stetson er to nyere artister som lager bra, eksperimentell og vrien jazz. Fire! som Zann nevner er også veldig kult, for eksempel albumet Unreleased? med Jim O'Rourke fra i fjor.
Link to comment
Share on other sites

 

Ja, å spørre om jazz generelt er kanskje ikke så veldig langt unna å spørre om rock i forhold til omfanget av begrepet.

Det er jo likevel også en litt merkelig svær verden litt på utsiden av den allmenne verden det ikke er greit å vite hvor man skal begynne.

Takk for tips. Jo, liker jo Supersilent selvsagt. Skal sjekke ut det nevnte til nå.

Link to comment
Share on other sites

 

Forresten, var det Alice eller John Coltrane du mente når du spurte om favoritter? Jeg regner med at du har oversikt over Alice Coltranes katalog, den er jo ikke så stor. De sju første platene hennes er alle verdt å høre, de etter har jeg ikke hørt. Har inntrykk av at jeg ikke er alene om det.

 

Forresten så anbefaler jeg å gå på alle konserter der Paal Nilssen-Love er involvert. Han er et unikum og spiller i ca. tusen band. Alle er bra.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvis du er interessert i Mingus er The Clown kanskje en av de beste inngangsportene ved siden av Mingus Ah Um. Den er litt hardere og mer frentisk enn Mingus Ah Um så den passer kanskje bedre etter hva du anbefaler. Hvis du er virkelig i det eventyrlige hjørnet, så kan Pithecanthropus Erectus og The Black Saint and the Sinner Lady anbefales. Vil dog anbefale de to førstnevnte som et startpunkt og gå til de to andre senere.

 

Regnes Ultralyd som jazz? Likte Inertiadome og hørte en del på den da den kom ut. Den er i hvert fall støyende og kaotisk som du spør etter Svank.

Link to comment
Share on other sites

 

Mange bra forslag her, spesielt Black Saint... og Ascension. Å høre på sistnevnte med høy feber vil nok for alltid være den beste musikkopplevelsen jeg kommer til å ha (med mindre jeg begynner på hallusinogener eller no').

 

Har hørt på mye Pharoah Sanders de siste månedene, og vil anbefale Karma og Jewels of Thought. Saksofonsoloen 2/3 ut i Hum-Allah-Hum-Allah-Hum-Allah er monumental.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Fem personlige Mingus-favoritter som er tøffere enn toget:

 

http://img818.imageshack.us/img818/4580/mingusfavoritter.jpg

 

Fant ut at jeg hadde en ganske ålreit Mingus-spilleliste på Spotify også.

 

Av nyere ting som blander inn en del eksperimentelle/rock-elementer kan jeg anbefale den nyeste til Nils Petter Molvær (Baboon Moon, med Pumas Stian Westerhus med på produsentsiden), Leucocyte av Esbjörn Svensson Trio og Erland Dahlens Rolling Bomber.

Link to comment
Share on other sites

 

http://www.thelineofbestfit.com/wp-content/images/2008/12/the-asteroid-no4-these-flowers-of-ours.jpg

 

 

http://www.theaquarian.com/wp-content/uploads/2012/06/06-06-Discs-A-Place-to-Bury-Strangers-Worship.jpg

Link to comment
Share on other sites

 
Støymusikk, hva er de essensielle platene? Hørt litt Jazkamer, Merzbow og de åpenbare, men skulle gjerne dukket litt dypere. Syntes An Anthology of Noise & Electronic Music-serien på Sub Rosa var fin forøvrig.
Link to comment
Share on other sites

 
Er ikke nok ikke noe etablert støy-kanon som det er i andre sjangere. Sheer Hellish Miasma av Kevin Drumm. Pulse Demon av Merzbow. Noe av Whitehouse, kanskje. Definitivt noe av Incapacitants. Spørs litt hvilken støy du vil ha.
Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 1 month later...
Jeg glanet nettopp opptaket fra "The Boss" opptreden i dag på vg.no. Unnskyld, men er ikke gitarklimpringa hans helt på jordet ? Høres ut som noe fra ungdommens kulturmønstring. Evt når jeg spiller Rock Band og feiler miserabelt.
Link to comment
Share on other sites

 

Ja, la merke til det selv. Det kan være at capoen hans ikke var helt festet. Da får vi disse lydene av dempede strenger, som ofter kommer av at man ikke trykker ned strengene tilstrekkelig. Eller kanskje har Brucern fått problemer med hendene?

 

Uansett var ikke konserten allverdens. Men Til Ungdommen var fin.

Link to comment
Share on other sites

 

Ser forresten De Lillos bidrag får mye kritikk for å være for brutal, noe jeg syns er litt hårsårt. Sangen var ganske dårlig med sin corny western-twang, men det er vel ingenting galt med å være direkte, vel? Innebærer ikke åpenhet at vi også snakker om de grusomme tingene uten å danse for mye rundt grøten? Kanskje det var western-soundet i samspill med innholdet som ble oppfattet som bad taste...

 

Syns personlig Marit Larsens tolkning av Randy Newman's I think it's going to rain today var konsertens beste, i lag med avslutningen.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Jeg prøvde å se på den konserten men måtte gi meg etter to minutter. Toleransen min for strykermarinert føleri er nok ganske lav.

 

Det er forøvrig en smal grensegang mellom mer kjærlighet, åpenhet og demokrati, og massasje av det nasjonale egoet.

Link to comment
Share on other sites

 
Dessuten, hvis Svank fremdeles vil ha jazztips: den nye plata til Fire! sammen med Oren Ambarchi utgitt av Rune Grammofon nå nettopp. Suverent tøff plate.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Joda, dette var jo ganske bra. Selv om den kunne passet inn som en av de svakere låtene på II. Satser på at de har et par kuler til i magasinet på resten av plata.

 

Ærlig talt brukte jeg mesteparten av tia på å følge med på og fundere over det merkelige fenomenet SoundCloud-kommentarer er.

 

She sounds like a mermaid.

Link to comment
Share on other sites

 

Forresten, jeg må jo stille et spørsmål jeg har ønsket svar på ganske lenge. Hva er DFilms stilling til Black Flag, kanskje spesielt i forhold til Minor Threat, når man først snakker gammaldags hardcore?

 

Minor Threat er jo tusen ganger bedre spør'u meg lissom.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...