Jump to content

Musikk!


Zann
 Share

Recommended Posts

 
Det spørs jo hvilken type ambient man vil ha. Ambient kan være så mangt. Noen klassikere: Substrata av Biosphere, Selected Ambient Works-platene til Aphex Twin og f.eks Gas og Stars of the Lid.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Carbon Based Lifeforms er en gruppe jeg hører litt på. De har mye fint. Hvis du liker type ytre rom-ambient musikk, så har jeg en spilleliste på Spotify med 700-800 låter, hvis det finnes en måte du kan legge meg til der.

 

Funker dette?

 

Surrer med en sci-fi animasjonsfilm, altså derfor jeg har gått til så ekstreme lengder å samle opp den type musikk, hvis noen undrer. Wikipedia har en artikkel om Space Music. Eksemplene der jeg gikk ut fra når jeg samlet musikken til spillelisten. Har ikke kommet så langt i å utforske sjangeren og spillelisten selv enda, så jeg kan ikke gi noen oppsummering over de beste artistene enda. :)

 

Den japanske artisten Kitano virker veldig lovende da, og tydeligvis sentral i sjangeren. Svær diskografi. Det er dessverre lite av han på Spotify. Så hans musikk må man finne frem til på andre måter.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 

Fett, takker for alle anbefalinger! Global Communications 76:14 var plata som fikk meg til å interessere meg for ambient, så til de som ikke har hørt den er det noe å sjekke ut.

 

Svank: Jeg kjører Linux (mint), får ikke åpnet spotify-lenker via browseren (og ser heller ingen mulighet for å søke opp brukere eller brukerspillelister gjennom programmet). Men linken din i seg selv er det ikke noe galt med. Har windows på maskina i tillegg, skal prøve å sjekke ut lista di derfra. "ytre rom-ambient" er nok veldig min gate!

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 weeks later...

Favorittplate akkurat nå:

 

http://1.bp.blogspot.com/-IUToDzM4gSk/TeSjJTSF2TI/AAAAAAAAAfY/y0y56z78-vM/s1600/cuthands-afronoise.jpg

 

Hvem hadde trodd at William Bennett skulle lage noe så lyttevennlig og fengende? Eksempel:

 

http://www.youtube.com/watch?v=96ht66t05fQ

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Direkte fra Lasse, 100 spenn inkl. porto. Regner med Tiger, Looop og lignende også kommer til å selge det. Slippfest på Torpedo bokhandel i Oslo 8. desember. Tror ARCN TEMPL og Zweizz skal spille.
Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 1 month later...
 
Er det noen som melder seg frivillig til å ta på seg jobben med å telle opp noen stemmer? I så fall kan jeg fyre opp noen musikkrelaterte kåringer for å friske opp aktiviteten nå som det kanskje begynner å ta seg opp her. Jeg hoster kåringene, you do the math. EVENTUELT kan vi droppe matten og bare liste opp og prate om musikken.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Sjokk! Jeg har hørt på Plastic Beach kontinuerlige siste tre dagene nå. Stått og surret i bakgrunnen på jobben.

 

 

 

Jeg trodde jeg hatet Gorillaz jeg.

 

Oppdatering; Nå har jeg hørt alle tre studioalbumene og jeg kan konkludere med at Gorillaz er et veldig spennende prosjekt. Jeg er ikke noen stor fan av Jamie Hewletts tegnestil. Den purunge og ukritiske fansen har ikke hjulpet stort heller. Hvis man ser i bort fra et par singler så virker det som konseptet har overskygget musikken. Noe som er synd for alle tre albumene er brilijante på hver sine måter. Førstealbumet er så rikt produksjonsmessig (noe som egentlig ikke er overraskende siden den er produsert av Dan The Automator) med en fyldig lyd. Dette er et hodetelefon-album uten like. Det virker som det har vært et større fokus på bandets fiksjonelle status dog. Sangnavn som "Punk", "Double Bass" og "Sound Check" virker som vitsing over bandets falskhet (ikke at det er noe gærent i det). Jeg kan se for meg at dette blir et album jeg faktisk kommer til å plukke opp en del. Det er nok variasjon her til å pirre nysgjerrigheten til flere lytt.

 

Demon Days er til forskjell fylt til randen med gjestestjerner. Det er forøvrig den av platene som har grabbet meg minst hitill. Trenger noen flere lytt, før den sitter men jeg tror dette kan bli bra. Ingen låter som stikker seg ut veldig, men det fungerer bedre som album enn Gorillaz. Bedre flyt, men ingen enkeltlåter som stikker seg ut ennå.

 

Plastic Beach er det minst spennende produksjonsmessig og det med høyest ambisjoner. Her bugner det over av gjestestjerner og mye av det føles litt halvbakt, spesielt Glitter Freeze hvor Mark E. Smith bare får et par linjer inn før han blir skyvet tilbake i bakgrunnen. Noe som er synd for han gir virkelig alt i B-side versjonen. Hvorfor de ikke gikk med den kan jeg fortsatt ikke fatte. Dessuten høres de tre balladene påfalllende like ut. Etter Empire Ants blir Broken og To Binge bare bleke skygger den forekommende. Dessuten mister jeg interessen etter On Melancholy Hill. Litt for langt, overambisiøst, og men ikke

 

Damon Albarn redder seg i land med gode tekster dog (Rhinestone Eyes har noen av de beste tekstlinjene jeg har hørt fra ham, potensiell favoritt hos meg) og en attitude som vitner om at han ikke alltid tar seg like seriøst. Historien som følger det fiksjonelle bandet virker nesten som det parodierer produksjonen av album som Plastic Beach. Store, pretensiøse konseptalbum lagd av folk med altfor store egoer og for liten forståelse for hva de prøver å si. Men siden det ligger en selvparodisk mine i hvordan bandet blir portrettert klarer jeg og svelge det. På den måten vil jeg si at konseptet ikke var så bortkastet som jeg hadde førsteinntrykk av. Jeg har blitt en fan på godt og vondt.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

I tillegg til det Angeleno nevner, et par som kanskje kan bli interessante: Animal Collective, Swans, A Place to Bury Strangers, The xx (klarer de å følge opp?), Sigur Rós, Cat Power, Dirty Projectors, Guided By Voices (selv om jeg ikke er sikker på om noen hører på Guided By Voices i 2012 da), The Avalanches (første på 10 år! Kun rykter da).

 

Spiritualized-plata er nok den jeg er mest spent på.

 

He revealed in an interview that the album he will "embrace" more poppy songs. Jason Pierce also stated that the album is partly inspired by the experiences of performing "Ladies and Gentlemen We Are Floating in Space" live in its entirety.
Link to comment
Share on other sites

 
Colin Stetson og Mats Gustafsson-samarbeid utgitt av Rune Grammofon. Lasse Marhaug og Merzbow-prosjekt på Mego. Ny Oren Ambarchi-skive på Touch.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Det er vel kanskje like greit å like fjonge ting i moden alder, så blir man ikke forledet til å tro at man likte ting bare fordi man var ung og dum (det kan veldig fort skje med Jokke, tror jeg).
Link to comment
Share on other sites

 
Hva er greia med at Jarle Bernhoft er Norges store artist? Når skjedde det egentlig? Jeg zappet innom Spellemannsprisen og der vant han det ene og det andre, inkl "Årets Spellemann". Minnes at min første tanke rundt hans solomusikk var "Span, kom tilbake" - og det skal litt til.
Link to comment
Share on other sites

 

Folk virker kjempefascinert over at han bruker slike pedaler for å lage et lydbilde til låtene bare ved hjelp av gitar og stemme. Mest en gimmick egentlig, og flere internasjonale artister har gjort det for evigheter siden.

 

Har egentlig ikke hørt på ham selv, det eneste jeg har tenkt er at han har en veldig alminnelig og gjennomsnittlig kjedelig stemme, som ihvertfall ikke fronter "soul" noe særlig.

 

 

Edit: Jeg må tydeligvis begynne å få med meg utdelingen på tv. Folkets dårlige smak gir god tv og nyhetsoppslag.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...