Jump to content

Musikk!


Zann
 Share

Recommended Posts

 

Jeg har plutselig gått fra en 70-talls-amerikansk-high-school-musikk-periode til en 90-talls-amerikansk-high-school-musikk-periode. Hører nå på en del morsom punk og litt annet snacks fra 90-tallet (som feks. The Cranberries, Presidents of the United States og Gin Blossoms).

 

Disse to dillene anbefales på det sterkeste.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Ja har lastet ned noe av dem nå, men har ikke fått hørt på det enda, men satser på å bli positivt overrasket, kan jo hende jeg bare har gamle vrangforestillinger om Autechre.

Problemet med å sette seg inn i nyeste plata er at første minuttet av så å si alle låtene kan virke veldig 'off-putting' på hvem det måtte være. Vi snakker en hul 'dunk..dunk..dunk' repetert, og det kan virke så døllt så døllt. Men alle låtene vokser og vokser og vokser og blir atmosfæriske og nydelige musikkstykker.

 

Den nye plata har en del eksempler på samspill mellom bakgrunnsmelodi og rytmer, hvordan de kan backe opp hverandre og forhøye til n'te grad. Dette kjenner vi igjen fra tidligere album, mens på for eksempel 'Draft 7.30' var det så å si ikke-eksisterende. Finner det litt snodig at du fant det albumet drøvtyggende , Zann. Men så er vi kanskje ikke helt på samme bølgelengde, da jeg synes EP7 er et for langt album med en del døllt, dog med noen vanvittige høydepunkt. 'Draft 7.30' tok meg flere måneder å få tak på, men når jeg gjorde det ble jeg nesten mer imponert enn av noen andre Autechre-opplevelse. Jeg lytter på albumet sjeldent, for det er mettende, men når jeg gjør det er det alltid gull. Som sagt er det mindre bakgrunnsmelodier og mer snakk om at de 'kaotiske' rytmene og beatsene fyker rundt hverandre og danner sine egne melodier, en struktur innenfor beat-regnet. Å lage strukturert godlyd ut av et regn 'klikk'-lyder er helt fantastisk, og setter en seg ned med det som eneste fokus kan albumet fengsle en totalt.

 

Rabler fælt i vei her nå, i en tråd ment for kjapp oppsummering av 'hva hører du på nå?', men sånn går det gjerne når en er engasjert.

Link to comment
Share on other sites

 

Som regel sitter jeg og hører på Dag Ingebrigtsen, Top Gun OST eller Anaal Nathrakh. :)

 

Finfint band! Deres siste epos Domine Non Es Dignus var en ren maktdemonstrasjon. Venter spent på å høre hvordan Anaal Nathrakh kommer til å følge opp denne.

 

Ellers hører jeg mye på grindcorebandet Pig Destroyer (blir bare mer og mer begeistret for disse gutta), Ghoul Cult (går aldri lei denne formen for thrash), Grimfist (ny herlig metalhybrid ute nå) og Obituary (noe av det fremste innen death metal spør du meg). Er relativt nyfrelst på Aphex Twin og Sigur Rós. Har holdt meg unna de to sistnevnte med vilje i lang tid, overbevist om at ingen av dem ville falle i smak. Så feil kan man ta.

Link to comment
Share on other sites

 

Akkurat nå er jeg helt hekta på:

 

Summoning - Long Lost To Where No Pathway Goes

Borknagar - Vintervredets Sjelesagn

Darkthrone - Under A Funeral Moon

Darkthrone - En Vind av Sorg

Darkthrone - Quintessence

Emperor - The Burning Shadows of Silence

Nachtmystium - Solitary Voyage

Nattefrost - Dinsadansdjeveldyrkaar

Solefald - Philosophical Revolt

Aeternus - Sentinels of Darkness

Extol - Burial

Grimfist - Fight or Die

Incantation - Decimate Christendom

Incantation - Dying Divinity

Obituary - Don't Care

Obituary - Deadly Intentions

Obituary - Slowly We Rot

 

Coldplay - Fix You

Coldplay - Speed of Sound

Israel Kamakawiwo'ole - Somewhere Over The Rainbow & What A Wonderful World (fra lotto reklamen som går nå for tiden)

Mazzy Star - Bright As Yellow

Mazzy Star - Wild Horses

Mazzy Star - Five String Serenade

Katie Melua - Nine Million Bicycles

Tito & Tarantula - After Dark

Tito & Tarantula - Angry Cockroaches

The Blasters - Dark Night

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 

Har gått i Soads nyeste den siste uken - Hypnotize. Glimrende album, faktisk bedre enn Mezmerize. Låta Holy Mountains er vel den beste Soad-låta noensinne pr. dags dato :blink:

uff, tror jeg må være en av ganske få som synes SOAD er helt grusom musikk. virker som nesten alle synes det er genialt eller helt enormt, mens jeg synes det er noe av den værste dritten jeg kan høre på. takler ikke stemmen til han vokalisten, og egentlig melodiene heller:\

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

uff, tror jeg må være en av ganske få som synes SOAD er helt grusom musikk. virker som nesten alle synes det er genialt eller helt enormt, mens jeg synes det er noe av den værste dritten jeg kan høre på. takler ikke stemmen til han vokalisten, og egentlig melodiene heller:\

 

Har det litt på samme måte. 80% av vennene mine digger dem og det blir mye småkrangling om man sier noe annet, selv synes jeg ikke de er helt håpløse da. De har da noen tøffe sanger her og der(forrest). klarer ikke helt å forstå statusen som verdens største band av den grunn.

 

I forhold til band som Pearl Jam og Nirvana er de ikke stort, spør du meg...

Link to comment
Share on other sites

 

I det siste: Municipal Waste! Utrolig underholdende thrash/hardcore-hybrid. Særlig er debuten "Waste 'Em All" storveies der de freser gjennom 16 sanger på 17 minutter. Og hvem kan la være og elske et band som har en sang som heter "Terror Shark"?

 

http://img395.imageshack.us/img395/5036/o1051593li.jpg http://img395.imageshack.us/img395/2606/o3912025hu.jpg

Link to comment
Share on other sites

 
 

Disse albumene hører jeg på nå (skriver eksamensoppgave i psykologi):

 

Vital Remains - Dechristianize

Stormlord - At The Gates Of Utopia

Månegarm - Havets Vargar

Mystic Circle - Open The Gates Of Hell

Abigor - Channeling The Quintessence Of Satan

Ten Masked Men - The Phanten Masked Menace

Gorillaz - Demon Days

Prosthetic Cunt - Fuckin' Your Daughter With a Frozen Vomit Fuck stick

Link to comment
Share on other sites

 
 

hørtes heftig ut ;)

Vel, det er egentlig bare 50 grindcorelåter med filmsitat og skrikelyder i bakgrunnen. :D

Bruce Cambell er med i kanskje 5 av sangene.

 

Et annet band som filmnerdene må høre er "frankenstein drag queens from planet 13", de har nemlig en herlig hyllest til Plan 9 from Outer Space. ;)

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
har litt "madchester-feel" akkurat nå.. så tror det blir en del new order, joy division,(de er ikke helt fra den perioden kanskje, men fra samme by ihvertfall) stone roses, happy mondays etc. idag. om jeg ikke bare holder meg til New Order.
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg graver meg litt dypere ned i Elephant Six-verdenen ved å lytte gjennom musikk av de mindre bandene, mest i forbindelse med en artikkel jeg arbeider med på Wikipedia. The Essex Green går vel ikke inn under de minste bandene, men det er de som berøver meg for mest tid akkurat nå. Også her har gitaren en sentral plass (såklart), men de bruker også en hel del andre hyggelig instrumenter, bl.a. orgel og fløyter. Kjempekoselige greier.

 

Ellers hører jeg på noen samleskiver av The Kinks og Simon & Garfunkel. Og så går jeg gjennom skivene til Beulah på nytt. Og så prøver jeg å holde meg unna Of Montreal. :)

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg hører kun på Aphex Twin om dagen. Trodde alt han sto for var mest sånne frika greier, men jeg fant ut at "Melodies From Mars" plata som er en av hans gamle utgivelser er noe helt annet. Melodiøs, barnevennlig og underfundig elektronika. Mesteparten kunne godt gjort seg til TV-spill til det eldste Nintendo-konsollet igrunn.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...