Jump to content

Musikk!


Zann
 Share

Recommended Posts

Hva hører du på for tida? Har du noe du vil anbefale for Diskuterfilms brukere? Noe du lurer på?

 

Selv er jeg for tida ekstremt hektet på "The Mouse and the Mask" av Danger Doom, samarbeidet mellom DJ Dangermouse og MF Doom. Ypperlig hip hop, kanskje noe av det mest tilgjengelige den superaktive MF Doom har vært med på uten at det har gått ut over den særegne stilen hans. Anbefales!

 

http://img454.imageshack.us/img454/7707/9815f3380633ae3208916574a39886.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Kanskje jeg får sjekke Danger Mouse ut engang.

 

Her er det mest random. Endel Urørt artister fordi jeg prøver å finne OK låtmateriale som er enkelt å få rettigheter til å bruke i en film jeg holder på med.

 

Ellers hører jeg endel på Matmos og Datatch'i.

Og gamle Mansun albumer, av en eller annen grunn.

Ikke peiling på om dette er noe for folk på diskuterfilm, og vil derfor ikke våge å anbefale noe.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Matmos må da være noe for DFs brukere! Datatch'i er et ukjent navn for meg. Spennende...

 

Men altså - Danger Doom-plata er en finfin inngangsport til MF Doom sin herlige verden, selv om man (som jeg) ikke kjenner til Cartoon Network-tegnefilmene dette er basert på.

Link to comment
Share on other sites

 
Er ikke mf doom noe i samme gata som dj Shadow og Rjd2? Eller tar jeg feil? Har hørt en del på jeff buckley og oasis i det siste. Oasis kommer jo te spektrum om ikke så lenge!!
Link to comment
Share on other sites

 
Nja, MF Doom er en rapper, mens DJ Shadow og RJD2 er produsenter, så helt det samme er det nok ikke. Men de befinner seg alle i alternativ/indie/nerde-hip hopen, så en viss likhet er det jo. DJ Dangermouse, produsenten i Danger Doom, kan dog helt klart sammenlignes med de to du nevnte, så dette prosjektet er nok det nærmeste MF Doom har vært DJ Shadow og RJD2 sin musikk.
Link to comment
Share on other sites

 

MF Doom er vel ikke i samme gata som rjd2 og dj shadow siden Doom primært rapper, ikke legger instrumentalspor (driver jo med det og). (edit:ble slått på målstreken av zann der).

 

Dangerdoom var litt skuffende. Noen gyldne låter, men mye forglemmelig. Hyggelige beats og tekster, men ikke særlig mer som belønner gjentatte lyttinger. I tillegg finner jeg skitsene med ATHF -karakterene mest plagsomme. Synes også Mm..Food, som var litt ujevn den og, er bedre enn Dangerdoom.

 

 

 

For tiden hører jeg mest på Animal Collective som nylig slapp det grensesprengende, fantastiske albumet Feels, et nytt mesterverk i den ubrutte suksessrekken som er deres diskografi.

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg pløyer igjennom karrieren til Kate Bush fortiden. Hadde ikke hørt så veldig mye av denne ”helium-jenta” før. Jeg gjør dette i forbindelse med hennes nye album Aerial, et album som skal kjøpes/bestilles denne uken.
Link to comment
Share on other sites

 

Gjengangere hos meg for tiden...

 

Deep Purple - Hey Joe

Jimi Hendrix - Hey Joe

Air - Surfing on a Rocket

Ash - Burn Baby Burn

Ash - A Life Less Ordinary

Alice Cooper - Schools Out for Summer

The Runaways - Cherry Bomb

Air - Remember

War - Why Can't We Be Friends

Alice Cooper - No More Mr. Nice Guy

War - Low Rider

Kings of Convenience - Manhattan Skyline

Kings of Convenience - Gold in the Air of Summer

Rush - The Spirit of the Radio

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg lever fortsatt i rusen av Of Montreal, noe jeg har gjort det siste halvåret. Mine lite nyanserte musikkbeskjeftigelser ble ikke bedre etter en konsert i Gøteborg som reiste ti timer tur retur for å se. Men nu så. Tar vel slutt en gang. Hvis det er noen som har lyst til å prøve seg, så anbefaler jeg først og fremst The Gay Parade ("gay" står for "glad" i denne kontekst). Albumet har en god mengde vårlige hymner å by på. Til forskjell fra andre album har pianoet en sentral plass her, og så preger lyse mannestemmer musikken i enda større grad. Cherry Peel er litt mer tradisjonell kjærlighetsmusikk. Utrolig vakre tekster. Hvis dere ønsker noe litt mer rocka og elektronisk, så er Satanic Panic in the Attic en solid plate å begynne med (skjønt noe mer ujevn enn forgjengerne). Coquelicot Asleep in the Poppies minner kanskje mest om The Gay Parade, men den har enda flere instrumenter og enda flere lyder som legger grunnlag for enda mer eksperimentering. Veldig artig plate. :-)

 

Ellers hører jeg nesten utelukkende på andre Elephant 6-band, først og fremst The Apples in Stereo og Beulah, selv om jeg prøver å lete opp litt godsaker blant de mindre ettertraktede bandene.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg føler jeg er litt i villrede i det siste. Hørt på mye "Ok", som My Morning Jacket, Fiona Apple, A Silver Mt. Zion, Paul Weller, Jeff Hanson og nye Depeche plata. Men ingenting fenger så ufattelig mye, igrunn.

 

Jeg trenger noe jeg kan høre masse, masse på !!

Link to comment
Share on other sites

 

Nja, MF Doom er en rapper, mens DJ Shadow og RJD2 er produsenter, så helt det samme er det nok ikke. Men de befinner seg alle i alternativ/indie/nerde-hip hopen, så en viss likhet er det jo. DJ Dangermouse, produsenten i Danger Doom, kan dog helt klart sammenlignes med de to du nevnte, så dette prosjektet er nok det nærmeste MF Doom har vært DJ Shadow og RJD2 sin musikk.

 

ah, sånn det var! Har ikke hørt noe særlig av MF Doom, men det forstod du sikkert:p

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Cure er tingen her i gården.

The Cure er min favorittartist også:)

Har ikke hørt så mye på dem i det siste da, og har heller ikke så mye annet jeg ahr hørt veldig mye på i det siste.. jeg klarer liksom aldri å holde meg til noen få plater om gangen over tid.

har hørt en del på brazilians bailefunk musikk de siste dagene, mest for å sjekke det ut, ikke fullt så mye fordi det er så jævla bra. men er jo en del av det som funker, bare synd jeg ikke kan portugisisk:P

Link to comment
Share on other sites

 

Of Montreal høres igrunn ut som et moderne Beatles. Skjønte det var noe.

 

Ang. Datach'i så er de superhyperduper.

Anbefaler albumet The Elements hvis du liker litt sånn trommene-våre-har-gått-til-helvete-og-der-fortsetter-de-faktisk-å-spille-av-seg-selv-musikk. Grimt, men steintøft. Liker man Aphex Twin, Autechre og slikt er dette midt i blinken. Dette er bare mer dystert og skittent.

 

http://www.cargorecords.co.uk/pics/itempics/elements.jpg

 

Flott skive, "The Elements". Anbefaler også recordlabel-buddies Venetian Snares.

 

Man kan forresten høre et par låter direkte her:

http://www.myspace.com/datachi

"In Silence"!

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Oi! Flott cover! Sjelesøker Datach'i nu!

 

Jeg kjenner godt til Venetian Snares. Synes han blir litt flinkis, og at han gjentar seg selv en del, men årets "Rossz Csillag Alatt Született" overbeviste meg stort. På den plata gjør han virkelig nye og spennende ting!

 

En av de fineste platene jeg har hørt i drill'n'bass-sjangeren er forvørig "Swarm and Dither" av Hrvatski. Anbefales hvis du ikke allerede er 'in the know'. Platene han gir ut under sitt eget navn, Keith Fullerton Whitman, er nesten enda finere, men de befinner seg i et annet musikalsk nabolag. Droner, musique concrete og annen 'samtidsmusikk'.

Link to comment
Share on other sites

 

drill'n'bass blir litt tungt for ørene i lengden, men er jo noe som funker. synes venetian snares er ganske kult, men har ikke fått hørt så mye på det siste albumet.

men burde kanskje sjekke ut de der andre dere nevner, siden musikksmaken min egentlig er ganske åpen for det meste:P

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Jeg synes "The Campfire Headphase" langt overgår "Geogaddi", men at den ikke når opp i forhold til Warp-debuten kan jeg være enig i. Jeg har ramlet litt av Autechre-vogna, hvordan er den siste i forhold til de forrige?

 

(Og egentlig synes jeg det er litt meningsløst å nevne Boc og Autechre i samme åndedrag siden de tross alt driver på med radikalt forskjellige ting.)

Link to comment
Share on other sites

 

synes egentlig ikke Autechre er såå fett, ahr ikke hørt så mye på det nyeste albumet, abre noen samples, men hørtes ikke ut som jeg ville likt dem så mye bedre nå enn før.

 

er jo en god del andre bra album fra i år, som f.eks BOC, som ikke levde opp til de tidligere, men fortsatt bra. har jo også Jackson and his Computer Band - Smash som var sinnsykt kult, Wisp - Nrthndr (som jeg oppdaget når jeg skulle sjekke ut Datach'i, for de er på samme label) liker jeg også svært godt, men har ikke fått hørt skikkelig på det enda, men det er fantastisk. men også Kettel - Through Friendly Waters og Venetian Snares - Rossz Csillag Allat Szuletett har imponert i år, så det er ikke så lett..

Link to comment
Share on other sites

 
"Untilted" i forhold til eldre Autechre album. Tja. Snakker du de første albumene deres, som incunabula's flytende ambiens-øvelser, så kan det ikke sammenlignes. Datt du av litt senere har du nærmet deg gradvis, og kan trekke fra en "blokk" per album, og se hvor nærme det nye albumet er det du sist hørte. De drar 'organisert kaos' kjennemerket deres enda lengre, høy hastighet og et regn av beat-bruddstykker. Jeg synes det er et lekent og herlig album der de tvinner vanvittig fete rytmer og groovy melodier rundt intrikate lydtepper som funker bedre enn det meste innenfor den sjangeren. Jeg drar paralleller til latinsk musikk, karneval og sambaparty, men jeg skal ikke påstå å ha funnet noen likesinnede der. Last ned 'Sublimit' for en smakebit.
Link to comment
Share on other sites

 
Jeg falt av etter den forrige Autechre-plata, som hadde noen hyggelige høydepunkter, men som for meg stort sett framsto som drøvtygging av ting jeg har hørt før. Favorittene mine er "EP7" og "Confield". Må høre "Untilted". Tror den forsvant helt ut av radaren min fordi det var så mange andre fine plater som kom ut akkurat da.
Link to comment
Share on other sites

 

"Untilted" i forhold til eldre Autechre album. Tja. Snakker du de første albumene deres, som incunabula's flytende ambiens-øvelser, så kan det ikke sammenlignes. Datt du av litt senere har du nærmet deg gradvis, og kan trekke fra en "blokk" per album, og se hvor nærme det nye albumet er det du sist hørte. De drar 'organisert kaos' kjennemerket deres enda lengre, høy hastighet og et regn av beat-bruddstykker. Jeg synes det er et lekent og herlig album der de tvinner vanvittig fete rytmer og groovy melodier rundt intrikate lydtepper som funker bedre enn det meste innenfor den sjangeren. Jeg drar paralleller til latinsk musikk, karneval og sambaparty, men jeg skal ikke påstå å ha funnet noen likesinnede der. Last ned 'Sublimit' for en smakebit.

Ja har lastet ned noe av dem nå, men har ikke fått hørt på det enda, men satser på å bli positivt overrasket, kan jo hende jeg bare har gamle vrangforestillinger om Autechre.

 

Og har fått helt dilla på Wisp albumet, som jeg nesten allerede tør kalle årets album, for dette er noe av det beste jeg har hørt på lenge, og låten Musket Iron på Datach'i albumet som svankmajer anbefalte. den er helt enorm.

Link to comment
Share on other sites

 

Har vært samler av filmmusikk siden slutten 80tallet. Men utenom det er favorittene Zero7, Massive Attack, Mercury Rev, UNKLE, Radiohead, Death in Vegas, Smashing Pumpkins, Metallica på 80tallet, Pearl Jam, Alice in Chains (konserten på sentrum scene i 93 glemmer jeg aldri), Soundgarden, Røyksopp, Ralph Myerz, Kings of Convenience, Grimfist, Faith No More, Ladytron for å nevne noe.

 

Akkurat nå er jeg inne i en Sigur Ros periode.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...