morty 8 Posted May 5, 2013 Report Share Posted May 5, 2013 Dr. Terror's House of Horrors (Freddie Francis, 1965)http://imageshack.us/a/img203/3303/drterrorshouseofhorrors.png Herlig antologifilm fra Amicus, det andre store "horror"-selskapet fra England. Her møter vi bl.a. Peter Cushing og Christopher Lee, som sammen med 4 andre menn deler en togkupé. Cushing er Dr.Schreck, en mystisk elder som bl.a. spår i tarotkort. Dette danner rammen for fem utrolige historier. Dr. Terror's House of Horrors har sine små skjønnhetsfeil, med sine noe magre budsjett. Men de var desto mer kreativitet. Tommel opp fra meg! Thunderbirds are GO (David Lane, 1968) Om du kommer deg over kneika, så er dette megafett. Munster, Go Home! (Earl Bellamy, 1966) http://imageshack.us/a/img580/7848/fredgwynneinmunstergoho.jpg "I want to go to the party and put on funny hats and be obnoxious and talk too loud and get stoned- uphold the American image abroad." Groovy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty 8 Posted May 10, 2013 Report Share Posted May 10, 2013 The Ghost & Mr. Chicken (Alan Rafkin, 1966) - Søt "haunted house"-film for hele familien, med en lettskremt "spøkelsesjeger" i Don Knotts skikkelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted May 12, 2013 Report Share Posted May 12, 2013 Okei Pretender. Siden du har sett så mye og jeg var litt ufin med å gi deg Pentimento forrige gang, så får du noen valg denne gangen. Valg: Matka Joanna od Aniolow (1961)/Pirosmani (1969)/Inspector Palmu's error (1960)/Die Parallelstrasse (1962) eller The Brig (denne er så kort at du kan se enten Yek Atash (1961) eller The night it rained (1967), i tillegg) Jeg tror du kan like alt dette.Heisann! Først, beklager lovlig sent svar. Ser ut som veldig gode anbefalinger. Har sett to av disse, og de er glimrende. Joanna; er blitt fan av Kawalerowicz pga denne litt Rublev-aktige The Devils (de er basert på samme materiale), og Night Train og Pharaon. Palmu var både morsom og fascinerende, lekkert finsk krimmysterium med partyfaktor. Synd de andre Palmu-filmene virker litt vanskeligere å få tak i. Men mulig de er mindre gode. Så ja, jeg skal få sett en eller flere av de andre. Mot-anbefaling kommer snart, skal bare tenke en smule. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
awf 0 Posted June 22, 2013 Report Share Posted June 22, 2013 1. Andrei rublev2. Branded to kill3. 8 1/24. Carriage to Vienna5. The innocents6. Seppuku7. Last year at marienbad8. The Brig9. Die Parallelstrasse10. Unsere afrikareise 11.Spalovac mrtvol12. Marketa lazarova13. The house is black 14. Diamonds of the night15. Night of the living dead16. The Woman in the dunes17. Invasion (1969)18. Not reconsiled19. Faces20. The great silence 21. Kingdom of crooked mirrors22. The night it rained (67)23. The sword of doom24. Yek atash (61)25. Spiderbaby26. Loneliness of the long distance runner27. Baron prasil28. Satsujin kyo jidai29. Kill Baby Kill 30. Black Sunday 31. Black Sabbath32. Pepperminte frappe33. Mother Joan Of the Angels (61)34. Samurai rebellion35. Mediterranee36. The red and the white37. Pirosmani38. L’armee des ombres39. Psycho40. Vargrimmen 41. Easy rider42. Black god, white devil43. The Vampire of Dusseldorf (65)44. Return of the prodigal son (67)45. The sun in a net46. The devil's trap47. Strange voyage (1964)48. Nattlek49. Hunting scene from bvaria50. Vedreba 51. Loves of a blonde52. The fifth horseman is fear53. The invation of thunderbolt pagoda (68)54. Once upon a time in the west55. L’enfance nue (68)56. Vidas secas57. Chelsea Girls 58. Onibaba59. Symbiopsychotaxiplasm: Take one60. La jetee 61. Obchod na korze62. The exterminating angel63. Titicut follies64. Akahige65. Lawrence of Arabia66. Persona67. Peeping tom68. The leopard69. Detruire dit-elle70. Kristoball 71. Blast of silence (61)72. Sult73. Les jeux des anges74. The Days of Matthew75. The saragossa manuscript76. The dersert archipelago (69)77. When a woman ascends the stairs78. Akai satsui (64)79. Inspector Palmu's error80. A tanu (69) 81. Reconstituirea82. The insect woman83. In the year of the pig84. Aa bakudan (64)85. Davis Holzman's Diary86. Zert (1969)87. La donna del lago88. The pawnbroker (1964)89. Fuego en Castilla90. Judex 91. Hadaka no shima (60)92. Goyokin (69)93. Le Quattri Giornate di Napoli (62)94. Le vieil homme et l’enfant (67)95. Moju (69)96. Acephale (68)97. The cool world (64)98. Koshikei (68)99. Yabu No Naka No Kuroneko (68)100. The pale flower Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CypheroN 10 Posted June 30, 2013 Report Share Posted June 30, 2013 Spennende liste som alltid, awf! Jeg har stjelt to filmer fra to forskjellige lister som jeg har sett. Menq (1969) av Artavazd PeleshianI likhet med Our Century av samme mann, er denne fabelaktig. Peleshians filmspråk er særegent. Skildringer av folkemasser, dyredrap, religion, natur, industri, ansikter. Akkompagnert med rytmisk, nesten transeaktig musikk, med kamera nesten alltid i bevegelse, kan det omtrent ikke bli bedre. Listeplass. The Brig (1964) av Jonas MekasOpprinnelig et skuespill, handler denne filmen om noen marinesoldater på en camp i Japan som blir utsatt for kontinuerlig psykisk og fysisk tortur av sine egne sersjanter. Mennene gjennomgår ritualer hvor de må underkaste seg sine overordnede til det ytterste gang på gang, i noe som virker som en meningsløs syklus - poenget er å ikke flippe ut og unngå å havne i isolat. Filmen foregår konstant i et klaustrofobisk rom, og i tillegg er mennene plassert i et bur inne i dette rommet. Kameraet virrer rundt som en stum tilskuer: det føles som man er i rommet, og i en time må man se på torturen som soldatene blir utsatt for. Man blir selv satt på prøve, tilskueren blir torturert på sin egen måte. Filmen er svært realistisk, flere skuespillere ser virkelig redde ut til tider. Full Metal Jacket blir barnegrøt i forhold. Anbefales. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir 3 Posted July 2, 2013 Report Share Posted July 2, 2013 Må vell si meg mett på 60-tallet for denne gangen. Skal bare se Week End av Godard nå så har jeg i alle fall fullført diskuterfilms forrige 60-talls liste. Har vell ligget på et litt mer grunnleggende nivå enn de fleste her, men må si jeg har fått utvidet horisontene en god del i løpet av kåringen. Tikket vell innpå en seksti filmer og har funnet mange nye favoritter. 01. La Dolce Vita (Fellini, 60)02. The Apartment (Wilder, 60)03. L'eclisse (Antonioni, 62)04. Nattverdsgästerna (Bergman, 63)05. 2001: A Space Odyssey (Kubrick, 68)06. Rocco and His Brothers (Visconti, 60)07. Vivre sa Vie (Godard, 62)08. Akihage (Kurosawa, 65)09. Andrey Rublyov (Tarkovskiy, 66)10. Il Grande Silenzio (Corbucci, 68)11. Midnight Cowboy (Schlesinger, 69)12. Last Year at Marienbad (Resnais, 61)13. L'avventura (Antonioni, 60)14. Easy Rider (Hopper, 69)15. Faces (Cassavetes, 68)16. Le mépris (Godard, 63)17. Gertrud (Dreyer, 64)18. Woman in the Dunes (Teshigahara, 64)19. Who's Afraid of Virginia Wolf (Nichols, 66)20. The Man Who Shot Liberty Valance (Ford, 62) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted July 4, 2013 Report Share Posted July 4, 2013 Ok, awf. Jeg glemte helt av dette, men skal se Die Parallelstrasse i løpet av inneværende døgn (så den lå høyt på lista di). Så nettopp den perfekte motanbefaling, så hvis du har anledning i den nærmeste framtid, ta gjerne en titt på denne. Hvis ikke, er det selvfølgelig greit, ift. det håpløse tidspunktet. Kanskje Pah gir litt ekstra ekstra-slack? Bare litt?http://i008.radikal.ru/1202/37/c9a76fc1cbd9.pngThe Golden Fern / Zlate Kapadri er et magisk og brutalt 1700-talls epos, om en mann som gjennomgår noen sviende erfaringer med kvinner (og tyrkere og østerrikere). Filmen har blitt sammenlignet med The Saragossa Manuscript, men Vlacil og Bergman kan også trekkes inn. Foto og ikke minst lyddesign er suverent, og fortellingen snirkler seg magisk frem på hensynsløst vis. Det vil si at antydelsens kunst går hånd i hånd med spade i bakhodets kunst. Ikke la deg lure av at protagonisten har irriterende liten forståelse for kvinner eller ligner litt på Thor Hushovd (tror han hadde gjort seg som skuespiller i historisk drama, forøvrig. Nå som sykkelen uansett snart er på hylla). Han lærer etterhvert, og siste bildet er verdt filmen alene. Filmen er Featured på KG (ergo null ratio-trøbbel), og også tilgjengelig i HD på samme gymnasie. Herved anbefalt. Fyrer opp liste snart. Gøy å se at kåringen har bidratt på filmhorisonten, Sir! (og Zelmo og Co - Marketa Lazarova er selvsagt på lista mi... Criterionutgaven er fap fap fap). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CypheroN 10 Posted July 4, 2013 Report Share Posted July 4, 2013 01. Jules & Jim (Truffaut, 1962)02. Vivre sa Vie (Godard, 1962)03. Akahige (Kurosawa, 1965)04. Lawrence of Arabia (Lean, 1962)05. Persona (Bergman, 1966)06. Week End (Godard, 1967)07. Andrei Rublev (Tarkovskij, 1966)08. 2001: A Space Odyssey (Kubrick, 1968)09. 8 1/2 (Fellini, 1963)10. Nattvardsgästerna (Bergman, 1961) 11. Le mépris (Godard, 1963)12. Psycho (Hitchcock, 1960)13. Le Samourai (Melville, 1967)14. Harakiri (Kobayashi, 1962)15. À bout de souffle (Godard, 1960)16. Såsom i en spegel (Bergman, 1961)17. Menq (Peleshian, 1969)18. The Birds (Hitchcock, 1963)19. Night of the Living Dead (Romero, 1968)20. Dr Strangelove (Kubrick, 1964) En del dfilm-klassikere jeg ikke har fått sett (Matteusevangeliet, Carriage to Vienna, Balthazar). De skal sees i nærmeste fremtid, så presenterer en nokså konvensjonell liste, men er fornøyd med topp 5. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
awf 0 Posted July 4, 2013 Report Share Posted July 4, 2013 Ok, awf. Jeg glemte helt av dette, men skal se Die Parallelstrasse i løpet av inneværende døgn (så den lå høyt på lista di). Så nettopp den perfekte motanbefaling, så hvis du har anledning i den nærmeste framtid, ta gjerne en titt på denne. Hvis ikke, er det selvfølgelig greit, ift. det håpløse tidspunktet. Kanskje Pah gir litt ekstra ekstra-slack? Bare litt?http://i008.radikal.ru/1202/37/c9a76fc1cbd9.pngThe Golden Fern / Zlate Kapadri er et magisk og brutalt 1700-talls epos, om en mann som gjennomgår noen sviende erfaringer med kvinner (og tyrkere og østerrikere). Filmen har blitt sammenlignet med The Saragossa Manuscript, men Vlacil og Bergman kan også trekkes inn. Foto og ikke minst lyddesign er suverent, og fortellingen snirkler seg magisk frem på hensynsløst vis. Det vil si at antydelsens kunst går hånd i hånd med spade i bakhodets kunst. Ikke la deg lure av at protagonisten har irriterende liten forståelse for kvinner eller ligner litt på Thor Hushovd (tror han hadde gjort seg som skuespiller i historisk drama, forøvrig. Nå som sykkelen uansett snart er på hylla). Han lærer etterhvert, og siste bildet er verdt filmen alene. Filmen er Featured på KG (ergo null ratio-trøbbel), og også tilgjengelig i HD på samme gymnasie. Herved anbefalt. Fyrer opp liste snart. Gøy å se at kåringen har bidratt på filmhorisonten, Sir! (og Zelmo og Co - Marketa Lazarova er selvsagt på lista mi... Criterionutgaven er fap fap fap). Har sett den. Tror faktisk jeg skaffa den som FT for litt Ratio boost. Det viste seg å være ganske smart. Den kunne lett vært med på lista mi, hvor det meste forøvrig er ganske tilfeldig plassert. Kanskje jeg skal gjøre plass til den. Die Parallelstrasse er dog unekeltig en interessant film. Hvis du har noe annet så får du rope ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted July 4, 2013 Report Share Posted July 4, 2013 Alright. Awf og øst-europeisk mesterverk, burde tenkt meg at du hadde vært der allerede. Glad du likte den iallefall. Drar på med en israelsk erstatning, en annen FT:http://i.imgur.com/4RH52.jpgHole in the Moon er litt som en israelsk Godard eller Bunuel med dertil hørende glimt i øyet, men mest av alt noe helt genuint. Veldig leken satire. Skulle du ha sett den også, eller frister det lite, er det alltids Jagdszenen aus Niederbayern. På tide å dra fram frasen "Bavarisk bygdeidioti" igjen. Sterke saker.http://img694.imageshack.us/img694/9493/jagd9.png Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas2k 3 Posted July 4, 2013 Report Share Posted July 4, 2013 Ikke fått sett på langt nær så mye som jeg ønsket så poster kun en topp 10. 1. The Apartment (1960) | Wilder2. C'era una volta il West (1968) | Leone3. Le samouraï (1967) | Melville4. La jetée (1962) | Marker5. 2001: A Space Odyssey (1968) | Kubrick 6. The Man Who Shot Liberty Valance (1962) | Ford7. Cool Hand Luke (1967) | Rosenberg8. Blowup (1966) | Antonioni9. Le trou (1960) | Becker10. Il buono, il brutto, il cattivo. (1966) | Leone Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted July 4, 2013 Report Share Posted July 4, 2013 Die Parallelstrasse. Interessant nybrottarbeid, veldig New German Cinema a la Alexander Kluge, Straub & Huillet - i essayfilmene de har lagd. Som kan bli litt tørre og kalde i lengden. Denne består av en serie "Dokumenter", klipp fra en reise over hele verden kommentert på poetisk, ironisk, kritisk eller annet vis... ofte kryptisk, var en del som suste over hodet mitt der. Menneskeheten selv er under lupen, eller forholdet til naturen, hele tiden ledsaget av dokumentteksten. Eller villedet. Tidvis ganske morsomt. Filmen kunne også hett "motgående kjørefelt" uten at jeg hadde hevet brynene noe ekstra av det. Tråden i filmen er fem menn som under oppsyn av sjefen sitter på et kontor og prøver å drøfte disse "dokumentene". Noe særlig konkret kommer det ikke ut av samtalene ("Dere har lov til å bytte plasser maks tre ganger"), men helhetlig siger en rekke filosofiske spørsmål frem. Pent foto. Herlig original anbefaling, Awf. Tommel opp, men dette var mye å projisere. --Liste: Andrey RublyovPersonaNattvardsgästernaMarketa LazarovaL'Armee des Ombres2001: A Space OdysseyPeppermint Frappé (Saura 1967)MouchetteKocár do VídneDrak sa vracia/The Return of DragonPasazerka (Munk 1963)FacesV ogne broda net/No path through fire (Panfilov 1968)Swiadectwo urodzenia/Birth CertificateEl Ángel ExterminadorBalada o siedmich obesených (Holly 1968)Dablova Past/The Devil's Trap (Vlacil)Zlate kapadri/The Golden FernGamlet (Kozintsev)Cosmic Ray (Conner) --Ramla utenfor:Nattlek (Zetterling)Io la conoscevo bene/I Knew her well (Pietrangeli)The ShootingAu hasard BalthazarLe TrouLa NotteJagdszenen aus NiederbayernDog Star ManHotel pro cizinceLa ragazza con la valgia/Girl With a SuitcaseCsillagosok, katonák/The Red and the WhiteLa Dolce Vita8,5Le MeprisTini zabutykh predkivQue la Bete MeureKäpy selän allaHole in the MoonThe Party and the guestsTystnadenIvans barndomJomfrukilden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zelmo Swift 0 Posted July 5, 2013 Report Share Posted July 5, 2013 Mange gode, interessante lister så langt. Selv falt jeg av litt etterhvert, men fikk nå sett en del. Slik må det bli: 01: Au Hasard Balthazar (Bresson)02: Faces (Cassavetes)03: An Autumn Afternoon (Ozu)04: Death by Hanging (Oshima)05: Une femme mariée (Godard)06: Intimate Lighting (Passer)07: La religieuse (Rivette)08: Valley of the Bees (Vlacil)09: Profound Desires of the Gods (Imamura)10: l'Enfance nue (Pialat) 11: l'Armee des ombres (Melville)12: Nanami (Hani)13: Andrey Rublyov (Tarkovsky)14: le Trou (Becker)15: Sunna no onna (Teshigahara)16: Yearning (Naruse)17: An Untitled Film (Gladwell)18: The Joke (Jires)19: Nattvardsgästerna (Bergman)20: l'Avventura (Antonioni) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CypheroN 10 Posted July 5, 2013 Report Share Posted July 5, 2013 Jeg tror Paah har glemt fristen (og forumet?). Veldig synd at det er så lite aktivitet her for tiden, synes jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badering 2 Posted July 5, 2013 Report Share Posted July 5, 2013 Bærre ti.L'Eclisse (Antonioni) Vivre sa Vie (Godard) Titicut follies (Wiseman) La jetée (Marker) Dog Star Man (Brakhage) An Autumn Afternoon (Ozu) Persona (Bergman) Mouchette (Bresson) Paris nous appartient (Rivette) Diamonds of the Night (Němec) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svankmajer 21 Posted July 5, 2013 Report Share Posted July 5, 2013 CypheroN: Ja, er veldig sånn i vippemodus om man skal vurdere å gi forslag til å trekke ut pluggen til forumet etter sommeren. Vi har hatt et good run alle disse årene, og det har dabbet av, så det virker jo som kanskje som en naturlig ting å vurdere. Men folk blir jo alltid så sentimental når man tar det opp, så det er ikke enkleste temaet. Minner litt om aktiv dødshjelp debatten, heh. Hva som er rett blir overskygget av følelser. Hvis man skulle prøve å gjøre noe for forumet er jeg mer på spørrende hva som kan gjøres. Jeg er ikke sikker hva som skulle skyte opp noe aktivitet lengre. Det føles som folk her inne har vokst veldig fra hverandre bare. Klart, man kunne jo prøvd å finne på noe som et forsøk. (Personlig tror jeg forresten ikke jeg orker å lage noen liste denne gangen, men 60-tallet var helt klart et fint år.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engangsgrill 16 Posted July 6, 2013 Report Share Posted July 6, 2013 Hei. Var litt usikker på om jeg skulle bite på, men hver gang Svankmajer spekulerer på å fase ut forumet blir jeg trist. Diskuterfilm er fortsatt det eneste skikkelige nettstedet for film i Norge, og å legge det dødt ville være å drepe en mye større del av den norske filmkulturen enn jeg tror du er klar over. Her ses og snakkes det om film som enten ikke får oppmerksomhet andre steder eller bare får latterlig oppmerksomhet og det er minst fem folk som skriver her som etter mitt syn er minst like flinke som noen andre i landet, samt mange boblere. Det er naturlig at folk beveger seg videre, og ja, nyrekruttering suger, men jeg blir ofte inspirert av å lese på det som for meg er mye mer enn bare et filmforum. Jeg kan bare snakke for meg selv, men grunnen til at jeg skriver mindre er at jeg både har vært syk og uten nett etter at jeg flyttet, men det er kanskje mange som mener at det er like greit at jeg holder kjeft fordi jeg, i den grad slikt er et problem, ikke akkurat kommer hit for sosial sammenknytting. Hvis målet er kardemomme by forstår jeg frustrasjonen din, men der tror jeg vi er veldig uenige. Uansett ser jeg masse film, men siden jeg ikke er noe glad i kåringer holder jeg meg stort sett unna disse. Fint å ha et sted å gå for tips, refleksjoner og diskusjoner selv om du har rett i at sistnevnte har en tendens til å dras for langt. Lov å være engasjert, men når såpass sterke personligheter møtes i døra merker jeg selv at det er vanskelig å la ting gli forbi. Mvh. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frenzy 5 Posted July 6, 2013 Report Share Posted July 6, 2013 Jeg liker alltid dine bidrag, Tonny, og er også helt enig i det du skriver her. Jeg har hatt mye å gjøre de siste årene med filmskriverier, studier og jobbing, så da har diskuterfilm kommet litt i bakgrunnen (jeg mistenker at endringer i livssituasjon er grunnen til at så mange har falt litt fra). Men jeg leser alltid det som skrives her og synes fortsatt det er givende. Har sett litt 60-tallsfilm de siste dagene: The Fall of the Roman Empire (1964)http://wondersinthedark.files.wordpress.com/2010/07/fall-of-the-2.jpg Episk Anthony Mann-film som attesterer romerrikets fall til Commodus' regjeringsperiode. Filmen bruker Shakespearianske virkemidler: Konspirasjoner, uekte sønner, attentat og familiefeider. Den har masser av potensial med glimrende skuespillere som Alec Guinnes, James Mason og Christopher Plummer, fantastiske kulisser og kostyme (kulissene er kunstverk i seg selv; de har gjenskapt Forum Romanum med ekte, firedimensjonale bygg) og Anthony Mann er jo ikke en dum regissør. Men til tross for at elementene for en god film er på plass, fungerer dette ikke så bra som det burde. Sophia Loren, som spiller en viktig rolle for at det emosjonelle i filmen skal fungere, er stiv og kjedelig. Det samme er Stephen Boyd som spiller hovedrollen. Der Shakespeares dramaer eskalerte på akkurat riktig tidspunkt, er problemet i The Fall of the Roman Empire at dramaet føles fragmentert og enkelte nøkkeløyeblikk kommer rett ut av det blå i stedet for å være en logisk kulminasjon fra narrativet. Men her er massevis med ambisjon og komplekse handlingsforløp for en kommersiell episk film, og denne kan fort vinne seg inn med flere gjensyn; klarer man å legge vekk behovet for en klar og sterk dramaturgi er her mye fint å ta tak i. Det menneskelige dramaet= midt på treetDet storslåtte og episke, de interessante bildekomposisjonene, det politiske= ganske bra! http://wondersinthedark.files.wordpress.com/2010/07/fall-of-the-1.jpg The Professionals (1966)http://demonsresume.files.wordpress.com/2013/05/005.jpg Kommers western ala Butch Cassidy and the Sundance Kid, men jeg liker det. En gjeng med tidligere soldater blir rekrutert av en oljemagnat for å redde hans kidnappede kone (Claudia Cardinale) fra meksikanske revolusjonære. Burt Lancaster er dynamittekspert, Woody Strode ekspert i speiding apache-style, Lee Marvin er våpenekspert og Robert Ryan hestetrener. Richard Brooks har laget en sjangerfilm, men en sjangerfilm som også utfordrer og ekspanderer typiske sjangertrekk. Derfor føles den frisk og klisjeene blir ikke trykkende. Høydepunktet er når de inntar fiendens leir om natten: flott fotografert og fin spenningsoppbygging. Hovedpoenget er konflikten mellom idealisme og profesjonell kynisme, der Lancaster og Marvin befinner seg på hver sin ende. Men i all hovedsak er dette fjas, underholdende fjas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svankmajer 21 Posted July 6, 2013 Report Share Posted July 6, 2013 Hei. Var litt usikker på om jeg skulle bite på, men hver gang Svankmajer spekulerer på å fase ut forumet blir jeg trist. Diskuterfilm er fortsatt det eneste skikkelige nettstedet for film i Norge, og å legge det dødt ville være å drepe en mye større del av den norske filmkulturen enn jeg tror du er klar over. Her ses og snakkes det om film som enten ikke får oppmerksomhet andre steder eller bare får latterlig oppmerksomhet og det er minst fem folk som skriver her som etter mitt syn er minst like flinke som noen andre i landet, samt mange boblere. Det er naturlig at folk beveger seg videre, og ja, nyrekruttering suger, men jeg blir ofte inspirert av å lese på det som for meg er mye mer enn bare et filmforum. Jeg kan bare snakke for meg selv, men grunnen til at jeg skriver mindre er at jeg både har vært syk og uten nett etter at jeg flyttet, men det er kanskje mange som mener at det er like greit at jeg holder kjeft fordi jeg, i den grad slikt er et problem, ikke akkurat kommer hit for sosial sammenknytting. Hvis målet er kardemomme by forstår jeg frustrasjonen din, men der tror jeg vi er veldig uenige. Uansett ser jeg masse film, men siden jeg ikke er noe glad i kåringer holder jeg meg stort sett unna disse. Fint å ha et sted å gå for tips, refleksjoner og diskusjoner selv om du har rett i at sistnevnte har en tendens til å dras for langt. Lov å være engasjert, men når såpass sterke personligheter møtes i døra merker jeg selv at det er vanskelig å la ting gli forbi. Mvh. Jo, jeg skjønner jo dette, og det er jo flott at du setter pris på Dfilm. For ordens skyld så er dette altså en sober vurdering jeg har hatt de siste årene, og ikke egentlig en 'needy' etterspørring av lovprising av forumet. Dette er bare min personlige vurdering. Kanskje det bare er jeg som er lei, og føler meg litt for evig fotlenket i dette krevende spindelvevet som jeg ikke alltid brenner like mye for lenger.. men samtidig ser jeg jo at det meste her inne har sluknet og aktiviteten og miljøfølelsen(som nok henger veldig integrert sammen, om du nå liker det eller ei) nærmer seg et nullpunkt, så jeg synes jo det er et valid spørsmål å stille, selv om jeg skjønner sentimentaliteten selvsagt. Dfilm har for all del betydd mye for meg også tidligere, men alt har jo en naturlig slutt vel, og for min egen del skulle jeg ønske å slippe å se Dfilm bli enda en spøkelsesby på nettet bare. Akkurat det synes jeg er langt verre... om man først skal vise respekt til nettstedet. Noe jeg jo synes vi skal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zelmo Swift 0 Posted July 6, 2013 Report Share Posted July 6, 2013 Synes ikke forumet burde stenges. Selv om det ikke postes så mye her akkurat nå er jeg ofte innom for å bla gjennom gamle film-, musikk- og litteraturtråder, for å få anbefalinger og finne frem til ting jeg ikke har hørt om fra før. Det er mye kunnskap her inne, mange fine diskusjoner og anmeldelser, altfor mye til at det burde bli slettet. Og om det ikke slettes, er det vel like greit å holde det åpent? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svankmajer 21 Posted July 6, 2013 Report Share Posted July 6, 2013 Skulle man komme til den konklusjonen så ville sikkert forumet vært oppe noen år i arkivform, ja. Det er bare mitt eget ønske å legge ned forumet, men det skal jo sies at forumet jo ikke er mitt og det er ikke opp til min avgjørelse alene derfor naturligvis. Hadde man åpnet en demokratisk tråd om forumet ser jeg lett for meg at forumet ville bli stemt ganske enstemmig for å holdes oppe videre. Slik som sist. Mer realistisk derfor handler det vel mer om at jeg kanskje har fått min dose i forhold til vervet mitt her. Jeg forstår ikke hvorfor jeg må administrere dette forumet år etter år etter år(for det er jo litt jobb og ansvar, selv om det kanskje ikke alltid ser slik ut) når det er andre som vil ha det oppe, og ikke jeg selv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engangsgrill 16 Posted July 6, 2013 Report Share Posted July 6, 2013 Gode poenger, svank. Har jo litt erfaring med å drive nettsted, og skjønner godt at den biten føles lite konstruktiv selv når du vet at folk setter pris på det du gjør. Likevel står jeg for at å miste diskuterfilm vil være et alvorlig slag for norsk filmkultur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty 8 Posted July 6, 2013 Report Share Posted July 6, 2013 Regner med at lister ennå tas imot, så here goes... 1.2001: A Space Odyssey2.Seppuku/Harakiri3.If..4.Hadaka no shima5.Where Eagles Dare6.‘El ángel exterminador7.Playtime8.In Cold Blood9.Once Upon a Time in the West10.Au coeur de la vie 11,Psycho 12.Andrey Rublyov 13.Jason and the Argonauts14.Night of the Living Dead 15.The Haunting 16.The Fearless Vampire Killers 17.Faster, Pussycat! Kill! Kill! 18.Danger: Diabolik 19.Hello Down There 20.Who Killed Teddy Bear Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty 8 Posted July 7, 2013 Report Share Posted July 7, 2013 Det er slettes ikke slik at du må ta ansvaret. Svank. Har du ikke valgt det selv? Du spurte meg om å overta i 2012, noe jeg var helt åpen for. Men du valgte å fortsette selv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svankmajer 21 Posted July 7, 2013 Report Share Posted July 7, 2013 Jo, det var vel meningen. Du kunne jo så lite om nettsider da dessverre, Morty. Da jeg spurte i alle fall virket du temmelig blank. Du visste jo ikke en gang hva ftp var en gang.. så det virket for komplisert og grøtete hele prosessen. Hadde du eller den jeg spurte vært "ekspert"(eller i alle fall kunnet nok) hadde det vært en annen sak og jeg hadde sikkert dratt den gang. Om jeg bestemmer meg for å pensjonere meg fra forumet ved en anledning så lyser jeg sikkert ut den rollen igjen da. Om det er noe du ønsker å lære. Det er jo ikke veldig komplisert... Ellers er du jo Administrator like mye som meg uansett allerede, så det er nå mest av ren nødvendighet at jeg gjør det meste administrative, siden ingen andre gjør det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.