Jump to content

Diskuterfilm kårer: De beste fra 60-tallet (2013-utgave)


paah
 Share

Recommended Posts

Dr. Terror's House of Horrors (Freddie Francis, 1965)

http://imageshack.us/a/img203/3303/drterrorshouseofhorrors.png

 

Herlig antologifilm fra Amicus, det andre store "horror"-selskapet fra England. Her møter vi bl.a. Peter Cushing og Christopher Lee, som sammen med 4 andre menn deler en togkupé. Cushing er Dr.Schreck, en mystisk elder som bl.a. spår i tarotkort. Dette danner rammen for fem utrolige historier.

Dr. Terror's House of Horrors har sine små skjønnhetsfeil, med sine noe magre budsjett. Men de var desto mer kreativitet.

Tommel opp fra meg!

 

Thunderbirds are GO (David Lane, 1968)

 

Om du kommer deg over kneika, så er dette megafett.


 

 

Munster, Go Home! (Earl Bellamy, 1966)

http://imageshack.us/a/img580/7848/fredgwynneinmunstergoho.jpg

 

"I want to go to the party and put on funny hats and be obnoxious and talk too loud and get stoned- uphold the American image abroad."

 

Groovy.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

The Ghost & Mr. Chicken (Alan Rafkin, 1966) - Søt "haunted house"-film for hele familien, med en lettskremt "spøkelsesjeger" i Don Knotts skikkelse.

Link to comment
Share on other sites

 

Okei Pretender. Siden du har sett så mye og jeg var litt ufin med å gi deg Pentimento forrige gang, så får du noen valg denne gangen.

 

Valg:

 

Matka Joanna od Aniolow (1961)/Pirosmani (1969)/Inspector Palmu's error (1960)/Die Parallelstrasse (1962) eller The Brig (denne er så kort at du kan se enten Yek Atash (1961) eller The night it rained (1967), i tillegg)

 

Jeg tror du kan like alt dette.

Heisann! Først, beklager lovlig sent svar.

 

Ser ut som veldig gode anbefalinger. Har sett to av disse, og de er glimrende. Joanna; er blitt fan av Kawalerowicz pga denne litt Rublev-aktige The Devils (de er basert på samme materiale), og Night Train og Pharaon. Palmu var både morsom og fascinerende, lekkert finsk krimmysterium med partyfaktor. Synd de andre Palmu-filmene virker litt vanskeligere å få tak i. Men mulig de er mindre gode.

 

Så ja, jeg skal få sett en eller flere av de andre. Mot-anbefaling kommer snart, skal bare tenke en smule.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...

1. Andrei rublev

2. Branded to kill

3. 8 1/2

4. Carriage to Vienna

5. The innocents

6. Seppuku

7. Last year at marienbad
8. The Brig

9. Die Parallelstrasse

10. Unsere afrikareise

 

11.Spalovac mrtvol

12. Marketa lazarova

13. The house is black

14. Diamonds of the night

15. Night of the living dead

16. The Woman in the dunes

17. Invasion (1969)

18. Not reconsiled

19. Faces

20. The great silence

 

21. Kingdom of crooked mirrors

22. The night it rained (67)

23. The sword of doom

24. Yek atash (61)

25. Spiderbaby

26. Loneliness of the long distance runner

27. Baron prasil

28. Satsujin kyo jidai

29. Kill Baby Kill

30. Black Sunday

 

31. Black Sabbath

32. Pepperminte frappe

33. Mother Joan Of the Angels (61)

34. Samurai rebellion

35. Mediterranee

36. The red and the white

37. Pirosmani

38. L’armee des ombres

39. Psycho

40. Vargrimmen

 

41. Easy rider

42. Black god, white devil

43. The Vampire of Dusseldorf (65)

44. Return of the prodigal son (67)

45. The sun in a net

46. The devil's trap

47. Strange voyage (1964)

48. Nattlek

49. Hunting scene from bvaria

50. Vedreba

 

51. Loves of a blonde

52. The fifth horseman is fear

53. The invation of thunderbolt pagoda (68)

54. Once upon a time in the west

55. L’enfance nue (68)

56. Vidas secas

57. Chelsea Girls

58. Onibaba

59. Symbiopsychotaxiplasm: Take one

60. La jetee

 

61. Obchod na korze

62. The exterminating angel

63. Titicut follies

64. Akahige

65. Lawrence of Arabia

66. Persona

67. Peeping tom

68. The leopard

69. Detruire dit-elle

70. Kristoball

 

71. Blast of silence (61)

72. Sult

73. Les jeux des anges

74. The Days of Matthew

75. The saragossa manuscript

76. The dersert archipelago (69)

77. When a woman ascends the stairs

78. Akai satsui (64)

79. Inspector Palmu's error

80. A tanu (69)

 

81. Reconstituirea

82. The insect woman

83. In the year of the pig

84. Aa bakudan (64)

85. Davis Holzman's Diary

86. Zert (1969)

87. La donna del lago

88. The pawnbroker (1964)

89. Fuego en Castilla

90. Judex

 

91. Hadaka no shima (60)

92. Goyokin (69)

93. Le Quattri Giornate di Napoli (62)

94. Le vieil homme et l’enfant (67)

95. Moju (69)

96. Acephale (68)

97. The cool world (64)

98. Koshikei (68)

99. Yabu No Naka No Kuroneko (68)

100. The pale flower

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

Spennende liste som alltid, awf!

 

Jeg har stjelt to filmer fra to forskjellige lister som jeg har sett.

 

Menq (1969) av Artavazd Peleshian

I likhet med Our Century av samme mann, er denne fabelaktig. Peleshians filmspråk er særegent. Skildringer av folkemasser, dyredrap, religion, natur, industri, ansikter. Akkompagnert med rytmisk, nesten transeaktig musikk, med kamera nesten alltid i bevegelse, kan det omtrent ikke bli bedre. Listeplass.

 

The Brig (1964) av Jonas Mekas

Opprinnelig et skuespill, handler denne filmen om noen marinesoldater på en camp i Japan som blir utsatt for kontinuerlig psykisk og fysisk tortur av sine egne sersjanter. Mennene gjennomgår ritualer hvor de må underkaste seg sine overordnede til det ytterste gang på gang, i noe som virker som en meningsløs syklus - poenget er å ikke flippe ut og unngå å havne i isolat. Filmen foregår konstant i et klaustrofobisk rom, og i tillegg er mennene plassert i et bur inne i dette rommet. Kameraet virrer rundt som en stum tilskuer: det føles som man er i rommet, og i en time må man se på torturen som soldatene blir utsatt for. Man blir selv satt på prøve, tilskueren blir torturert på sin egen måte. Filmen er svært realistisk, flere skuespillere ser virkelig redde ut til tider. Full Metal Jacket blir barnegrøt i forhold. Anbefales.

Link to comment
Share on other sites

 

Må vell si meg mett på 60-tallet for denne gangen. Skal bare se Week End av Godard nå så har jeg i alle fall fullført diskuterfilms forrige 60-talls liste. Har vell ligget på et litt mer grunnleggende nivå enn de fleste her, men må si jeg har fått utvidet horisontene en god del i løpet av kåringen. Tikket vell innpå en seksti filmer og har funnet mange nye favoritter.

 

01. La Dolce Vita (Fellini, 60)

02. The Apartment (Wilder, 60)

03. L'eclisse (Antonioni, 62)

04. Nattverdsgästerna (Bergman, 63)

05. 2001: A Space Odyssey (Kubrick, 68)

06. Rocco and His Brothers (Visconti, 60)

07. Vivre sa Vie (Godard, 62)

08. Akihage (Kurosawa, 65)

09. Andrey Rublyov (Tarkovskiy, 66)

10. Il Grande Silenzio (Corbucci, 68)

11. Midnight Cowboy (Schlesinger, 69)

12. Last Year at Marienbad (Resnais, 61)

13. L'avventura (Antonioni, 60)

14. Easy Rider (Hopper, 69)

15. Faces (Cassavetes, 68)

16. Le mépris (Godard, 63)

17. Gertrud (Dreyer, 64)

18. Woman in the Dunes (Teshigahara, 64)

19. Who's Afraid of Virginia Wolf (Nichols, 66)

20. The Man Who Shot Liberty Valance (Ford, 62)

Link to comment
Share on other sites

 

Ok, awf. Jeg glemte helt av dette, men skal se Die Parallelstrasse i løpet av inneværende døgn (så den lå høyt på lista di). Så nettopp den perfekte motanbefaling, så hvis du har anledning i den nærmeste framtid, ta gjerne en titt på denne. Hvis ikke, er det selvfølgelig greit, ift. det håpløse tidspunktet. Kanskje Pah gir litt ekstra ekstra-slack? Bare litt?

http://i008.radikal.ru/1202/37/c9a76fc1cbd9.png

The Golden Fern / Zlate Kapadri er et magisk og brutalt 1700-talls epos, om en mann som gjennomgår noen sviende erfaringer med kvinner (og tyrkere og østerrikere). Filmen har blitt sammenlignet med The Saragossa Manuscript, men Vlacil og Bergman kan også trekkes inn. Foto og ikke minst lyddesign er suverent, og fortellingen snirkler seg magisk frem på hensynsløst vis. Det vil si at antydelsens kunst går hånd i hånd med spade i bakhodets kunst. Ikke la deg lure av at protagonisten har irriterende liten forståelse for kvinner eller ligner litt på Thor Hushovd (tror han hadde gjort seg som skuespiller i historisk drama, forøvrig. Nå som sykkelen uansett snart er på hylla). Han lærer etterhvert, og siste bildet er verdt filmen alene. Filmen er Featured på KG (ergo null ratio-trøbbel), og også tilgjengelig i HD på samme gymnasie. Herved anbefalt.

 

Fyrer opp liste snart. Gøy å se at kåringen har bidratt på filmhorisonten, Sir! (og Zelmo og Co - Marketa Lazarova er selvsagt på lista mi... Criterionutgaven er fap fap fap).

Link to comment
Share on other sites

 
01. Jules & Jim (Truffaut, 1962)
02. Vivre sa Vie (Godard, 1962)
03. Akahige (Kurosawa, 1965)
04. Lawrence of Arabia (Lean, 1962)
05. Persona (Bergman, 1966)

06. Week End (Godard, 1967)

07. Andrei Rublev (Tarkovskij, 1966)
08. 2001: A Space Odyssey (Kubrick, 1968)
09. 8 1/2 (Fellini, 1963)
10. Nattvardsgästerna (Bergman, 1961)
11. Le mépris (Godard, 1963)
12. Psycho (Hitchcock, 1960)
13. Le Samourai (Melville, 1967)
14. Harakiri (Kobayashi, 1962)
15. À bout de souffle (Godard, 1960)
16. Såsom i en spegel (Bergman, 1961)
17. Menq (Peleshian, 1969)
18. The Birds (Hitchcock, 1963)
19. Night of the Living Dead (Romero, 1968)
20. Dr Strangelove (Kubrick, 1964)
En del dfilm-klassikere jeg ikke har fått sett (Matteusevangeliet, Carriage to Vienna, Balthazar). De skal sees i nærmeste fremtid, så presenterer en nokså konvensjonell liste, men er fornøyd med topp 5.
Link to comment
Share on other sites

 

Ok, awf. Jeg glemte helt av dette, men skal se Die Parallelstrasse i løpet av inneværende døgn (så den lå høyt på lista di). Så nettopp den perfekte motanbefaling, så hvis du har anledning i den nærmeste framtid, ta gjerne en titt på denne. Hvis ikke, er det selvfølgelig greit, ift. det håpløse tidspunktet. Kanskje Pah gir litt ekstra ekstra-slack? Bare litt?

http://i008.radikal.ru/1202/37/c9a76fc1cbd9.png

The Golden Fern / Zlate Kapadri er et magisk og brutalt 1700-talls epos, om en mann som gjennomgår noen sviende erfaringer med kvinner (og tyrkere og østerrikere). Filmen har blitt sammenlignet med The Saragossa Manuscript, men Vlacil og Bergman kan også trekkes inn. Foto og ikke minst lyddesign er suverent, og fortellingen snirkler seg magisk frem på hensynsløst vis. Det vil si at antydelsens kunst går hånd i hånd med spade i bakhodets kunst. Ikke la deg lure av at protagonisten har irriterende liten forståelse for kvinner eller ligner litt på Thor Hushovd (tror han hadde gjort seg som skuespiller i historisk drama, forøvrig. Nå som sykkelen uansett snart er på hylla). Han lærer etterhvert, og siste bildet er verdt filmen alene. Filmen er Featured på KG (ergo null ratio-trøbbel), og også tilgjengelig i HD på samme gymnasie. Herved anbefalt.

 

Fyrer opp liste snart. Gøy å se at kåringen har bidratt på filmhorisonten, Sir! (og Zelmo og Co - Marketa Lazarova er selvsagt på lista mi... Criterionutgaven er fap fap fap).

 

Har sett den. Tror faktisk jeg skaffa den som FT for litt Ratio boost. Det viste seg å være ganske smart. Den kunne lett vært med på lista mi, hvor det meste forøvrig er ganske tilfeldig plassert. Kanskje jeg skal gjøre plass til den. Die Parallelstrasse er dog unekeltig en interessant film.

 

Hvis du har noe annet så får du rope ut.

Link to comment
Share on other sites

 

Alright. Awf og øst-europeisk mesterverk, burde tenkt meg at du hadde vært der allerede. Glad du likte den iallefall. Drar på med en israelsk erstatning, en annen FT:

http://i.imgur.com/4RH52.jpg

Hole in the Moon er litt som en israelsk Godard eller Bunuel med dertil hørende glimt i øyet, men mest av alt noe helt genuint. Veldig leken satire.

 

Skulle du ha sett den også, eller frister det lite, er det alltids Jagdszenen aus Niederbayern. På tide å dra fram frasen "Bavarisk bygdeidioti" igjen. Sterke saker.

http://img694.imageshack.us/img694/9493/jagd9.png

Link to comment
Share on other sites

 

Ikke fått sett på langt nær så mye som jeg ønsket så poster kun en topp 10.

 

1. The Apartment (1960) | Wilder

2. C'era una volta il West (1968) | Leone

3. Le samouraï (1967) | Melville

4. La jetée (1962) | Marker

5. 2001: A Space Odyssey (1968) | Kubrick

 

6. The Man Who Shot Liberty Valance (1962) | Ford

7. Cool Hand Luke (1967) | Rosenberg

8. Blowup (1966) | Antonioni

9. Le trou (1960) | Becker

10. Il buono, il brutto, il cattivo. (1966) | Leone

Link to comment
Share on other sites

 

Die Parallelstrasse. Interessant nybrottarbeid, veldig New German Cinema a la Alexander Kluge, Straub & Huillet - i essayfilmene de har lagd. Som kan bli litt tørre og kalde i lengden. Denne består av en serie "Dokumenter", klipp fra en reise over hele verden kommentert på poetisk, ironisk, kritisk eller annet vis... ofte kryptisk, var en del som suste over hodet mitt der. Menneskeheten selv er under lupen, eller forholdet til naturen, hele tiden ledsaget av dokumentteksten. Eller villedet. Tidvis ganske morsomt. Filmen kunne også hett "motgående kjørefelt" uten at jeg hadde hevet brynene noe ekstra av det. Tråden i filmen er fem menn som under oppsyn av sjefen sitter på et kontor og prøver å drøfte disse "dokumentene". Noe særlig konkret kommer det ikke ut av samtalene ("Dere har lov til å bytte plasser maks tre ganger"), men helhetlig siger en rekke filosofiske spørsmål frem. Pent foto. Herlig original anbefaling, Awf. Tommel opp, men dette var mye å projisere.

 

 

--

Liste:

 

Andrey Rublyov
Persona
Nattvardsgästerna
Marketa Lazarova
L'Armee des Ombres
2001: A Space Odyssey
Peppermint Frappé (Saura 1967)
Mouchette
Kocár do Vídne
Drak sa vracia/The Return of Dragon

Pasazerka (Munk 1963)
Faces
V ogne broda net/No path through fire (Panfilov 1968)
Swiadectwo urodzenia/Birth Certificate
El Ángel Exterminador
Balada o siedmich obesených (Holly 1968)
Dablova Past/The Devil's Trap (Vlacil)
Zlate kapadri/The Golden Fern
Gamlet (Kozintsev)
Cosmic Ray (Conner)

 

--

Ramla utenfor:

Nattlek (Zetterling)
Io la conoscevo bene/I Knew her well (Pietrangeli)
The Shooting
Au hasard Balthazar
Le Trou
La Notte
Jagdszenen aus Niederbayern
Dog Star Man
Hotel pro cizince
La ragazza con la valgia/Girl With a Suitcase
Csillagosok, katonák/The Red and the White
La Dolce Vita

8,5
Le Mepris
Tini zabutykh predkiv
Que la Bete Meure
Käpy selän alla
Hole in the Moon

The Party and the guests

Tystnaden

Ivans barndom

Jomfrukilden

Link to comment
Share on other sites

 

Mange gode, interessante lister så langt. Selv falt jeg av litt etterhvert, men fikk nå sett en del. Slik må det bli:

 

01: Au Hasard Balthazar (Bresson)

02: Faces (Cassavetes)

03: An Autumn Afternoon (Ozu)

04: Death by Hanging (Oshima)

05: Une femme mariée (Godard)

06: Intimate Lighting (Passer)

07: La religieuse (Rivette)

08: Valley of the Bees (Vlacil)

09: Profound Desires of the Gods (Imamura)

10: l'Enfance nue (Pialat)

 

11: l'Armee des ombres (Melville)

12: Nanami (Hani)

13: Andrey Rublyov (Tarkovsky)

14: le Trou (Becker)

15: Sunna no onna (Teshigahara)

16: Yearning (Naruse)

17: An Untitled Film (Gladwell)

18: The Joke (Jires)

19: Nattvardsgästerna (Bergman)

20: l'Avventura (Antonioni)

Link to comment
Share on other sites

 
 

Bærre ti.

  1. L'Eclisse (Antonioni)
  2. Vivre sa Vie (Godard)
  3. Titicut follies (Wiseman)
  4. La jetée (Marker)
  5. Dog Star Man (Brakhage)
  6. An Autumn Afternoon (Ozu)
  7. Persona (Bergman)
  8. Mouchette (Bresson)
  9. Paris nous appartient (Rivette)
  10. Diamonds of the Night (Němec)
Link to comment
Share on other sites

 

CypheroN: Ja, er veldig sånn i vippemodus om man skal vurdere å gi forslag til å trekke ut pluggen til forumet etter sommeren. Vi har hatt et good run alle disse årene, og det har dabbet av, så det virker jo som kanskje som en naturlig ting å vurdere. Men folk blir jo alltid så sentimental når man tar det opp, så det er ikke enkleste temaet. Minner litt om aktiv dødshjelp debatten, heh. Hva som er rett blir overskygget av følelser.

Hvis man skulle prøve å gjøre noe for forumet er jeg mer på spørrende hva som kan gjøres. Jeg er ikke sikker hva som skulle skyte opp noe aktivitet lengre. Det føles som folk her inne har vokst veldig fra hverandre bare. Klart, man kunne jo prøvd å finne på noe som et forsøk.

(Personlig tror jeg forresten ikke jeg orker å lage noen liste denne gangen, men 60-tallet var helt klart et fint år.)

Link to comment
Share on other sites

 

Hei. Var litt usikker på om jeg skulle bite på, men hver gang Svankmajer spekulerer på å fase ut forumet blir jeg trist. Diskuterfilm er fortsatt det eneste skikkelige nettstedet for film i Norge, og å legge det dødt ville være å drepe en mye større del av den norske filmkulturen enn jeg tror du er klar over. Her ses og snakkes det om film som enten ikke får oppmerksomhet andre steder eller bare får latterlig oppmerksomhet og det er minst fem folk som skriver her som etter mitt syn er minst like flinke som noen andre i landet, samt mange boblere. Det er naturlig at folk beveger seg videre, og ja, nyrekruttering suger, men jeg blir ofte inspirert av å lese på det som for meg er mye mer enn bare et filmforum. Jeg kan bare snakke for meg selv, men grunnen til at jeg skriver mindre er at jeg både har vært syk og uten nett etter at jeg flyttet, men det er kanskje mange som mener at det er like greit at jeg holder kjeft fordi jeg, i den grad slikt er et problem, ikke akkurat kommer hit for sosial sammenknytting. Hvis målet er kardemomme by forstår jeg frustrasjonen din, men der tror jeg vi er veldig uenige. Uansett ser jeg masse film, men siden jeg ikke er noe glad i kåringer holder jeg meg stort sett unna disse. Fint å ha et sted å gå for tips, refleksjoner og diskusjoner selv om du har rett i at sistnevnte har en tendens til å dras for langt. Lov å være engasjert, men når såpass sterke personligheter møtes i døra merker jeg selv at det er vanskelig å la ting gli forbi.

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg liker alltid dine bidrag, Tonny, og er også helt enig i det du skriver her. Jeg har hatt mye å gjøre de siste årene med filmskriverier, studier og jobbing, så da har diskuterfilm kommet litt i bakgrunnen (jeg mistenker at endringer i livssituasjon er grunnen til at så mange har falt litt fra). Men jeg leser alltid det som skrives her og synes fortsatt det er givende.

 

Har sett litt 60-tallsfilm de siste dagene:

 

The Fall of the Roman Empire (1964)

http://wondersinthedark.files.wordpress.com/2010/07/fall-of-the-2.jpg

 

Episk Anthony Mann-film som attesterer romerrikets fall til Commodus' regjeringsperiode. Filmen bruker Shakespearianske virkemidler: Konspirasjoner, uekte sønner, attentat og familiefeider. Den har masser av potensial med glimrende skuespillere som Alec Guinnes, James Mason og Christopher Plummer, fantastiske kulisser og kostyme (kulissene er kunstverk i seg selv; de har gjenskapt Forum Romanum med ekte, firedimensjonale bygg) og Anthony Mann er jo ikke en dum regissør. Men til tross for at elementene for en god film er på plass, fungerer dette ikke så bra som det burde. Sophia Loren, som spiller en viktig rolle for at det emosjonelle i filmen skal fungere, er stiv og kjedelig. Det samme er Stephen Boyd som spiller hovedrollen. Der Shakespeares dramaer eskalerte på akkurat riktig tidspunkt, er problemet i The Fall of the Roman Empire at dramaet føles fragmentert og enkelte nøkkeløyeblikk kommer rett ut av det blå i stedet for å være en logisk kulminasjon fra narrativet. Men her er massevis med ambisjon og komplekse handlingsforløp for en kommersiell episk film, og denne kan fort vinne seg inn med flere gjensyn; klarer man å legge vekk behovet for en klar og sterk dramaturgi er her mye fint å ta tak i.

 

Det menneskelige dramaet= midt på treet

Det storslåtte og episke, de interessante bildekomposisjonene, det politiske= ganske bra!

 

http://wondersinthedark.files.wordpress.com/2010/07/fall-of-the-1.jpg

 

 

The Professionals (1966)

http://demonsresume.files.wordpress.com/2013/05/005.jpg

 

Kommers western ala Butch Cassidy and the Sundance Kid, men jeg liker det. En gjeng med tidligere soldater blir rekrutert av en oljemagnat for å redde hans kidnappede kone (Claudia Cardinale) fra meksikanske revolusjonære. Burt Lancaster er dynamittekspert, Woody Strode ekspert i speiding apache-style, Lee Marvin er våpenekspert og Robert Ryan hestetrener. Richard Brooks har laget en sjangerfilm, men en sjangerfilm som også utfordrer og ekspanderer typiske sjangertrekk. Derfor føles den frisk og klisjeene blir ikke trykkende. Høydepunktet er når de inntar fiendens leir om natten: flott fotografert og fin spenningsoppbygging. Hovedpoenget er konflikten mellom idealisme og profesjonell kynisme, der Lancaster og Marvin befinner seg på hver sin ende. Men i all hovedsak er dette fjas, underholdende fjas.

Link to comment
Share on other sites

 

Hei. Var litt usikker på om jeg skulle bite på, men hver gang Svankmajer spekulerer på å fase ut forumet blir jeg trist. Diskuterfilm er fortsatt det eneste skikkelige nettstedet for film i Norge, og å legge det dødt ville være å drepe en mye større del av den norske filmkulturen enn jeg tror du er klar over. Her ses og snakkes det om film som enten ikke får oppmerksomhet andre steder eller bare får latterlig oppmerksomhet og det er minst fem folk som skriver her som etter mitt syn er minst like flinke som noen andre i landet, samt mange boblere. Det er naturlig at folk beveger seg videre, og ja, nyrekruttering suger, men jeg blir ofte inspirert av å lese på det som for meg er mye mer enn bare et filmforum. Jeg kan bare snakke for meg selv, men grunnen til at jeg skriver mindre er at jeg både har vært syk og uten nett etter at jeg flyttet, men det er kanskje mange som mener at det er like greit at jeg holder kjeft fordi jeg, i den grad slikt er et problem, ikke akkurat kommer hit for sosial sammenknytting. Hvis målet er kardemomme by forstår jeg frustrasjonen din, men der tror jeg vi er veldig uenige. Uansett ser jeg masse film, men siden jeg ikke er noe glad i kåringer holder jeg meg stort sett unna disse. Fint å ha et sted å gå for tips, refleksjoner og diskusjoner selv om du har rett i at sistnevnte har en tendens til å dras for langt. Lov å være engasjert, men når såpass sterke personligheter møtes i døra merker jeg selv at det er vanskelig å la ting gli forbi.

 

Mvh.

 

Jo, jeg skjønner jo dette, og det er jo flott at du setter pris på Dfilm. For ordens skyld så er dette altså en sober vurdering jeg har hatt de siste årene, og ikke egentlig en 'needy' etterspørring av lovprising av forumet. Dette er bare min personlige vurdering. Kanskje det bare er jeg som er lei, og føler meg litt for evig fotlenket i dette krevende spindelvevet som jeg ikke alltid brenner like mye for lenger.. men samtidig ser jeg jo at det meste her inne har sluknet og aktiviteten og miljøfølelsen(som nok henger veldig integrert sammen, om du nå liker det eller ei) nærmer seg et nullpunkt, så jeg synes jo det er et valid spørsmål å stille, selv om jeg skjønner sentimentaliteten selvsagt. Dfilm har for all del betydd mye for meg også tidligere, men alt har jo en naturlig slutt vel, og for min egen del skulle jeg ønske å slippe å se Dfilm bli enda en spøkelsesby på nettet bare. Akkurat det synes jeg er langt verre... om man først skal vise respekt til nettstedet. Noe jeg jo synes vi skal.

Link to comment
Share on other sites

 

Synes ikke forumet burde stenges. Selv om det ikke postes så mye her akkurat nå er jeg ofte innom for å bla gjennom gamle film-, musikk- og litteraturtråder, for å få anbefalinger og finne frem til ting jeg ikke har hørt om fra før. Det er mye kunnskap her inne, mange fine diskusjoner og anmeldelser, altfor mye til at det burde bli slettet. Og om det ikke slettes, er det vel like greit å holde det åpent?

Link to comment
Share on other sites

 

Skulle man komme til den konklusjonen så ville sikkert forumet vært oppe noen år i arkivform, ja. Det er bare mitt eget ønske å legge ned forumet, men det skal jo sies at forumet jo ikke er mitt og det er ikke opp til min avgjørelse alene derfor naturligvis. Hadde man åpnet en demokratisk tråd om forumet ser jeg lett for meg at forumet ville bli stemt ganske enstemmig for å holdes oppe videre. Slik som sist. Mer realistisk derfor handler det vel mer om at jeg kanskje har fått min dose i forhold til vervet mitt her. Jeg forstår ikke hvorfor jeg må administrere dette forumet år etter år etter år(for det er jo litt jobb og ansvar, selv om det kanskje ikke alltid ser slik ut) når det er andre som vil ha det oppe, og ikke jeg selv.

Link to comment
Share on other sites

 

Gode poenger, svank. Har jo litt erfaring med å drive nettsted, og skjønner godt at den biten føles lite konstruktiv selv når du vet at folk setter pris på det du gjør. Likevel står jeg for at å miste diskuterfilm vil være et alvorlig slag for norsk filmkultur.

Link to comment
Share on other sites

 

Regner med at lister ennå tas imot, så here goes...

1.2001: A Space Odyssey

2.Seppuku/Harakiri

3.If..
4.Hadaka no shima
5.Where Eagles Dare
6.‘El ángel exterminador
7.Playtime
8.In Cold Blood
9.Once Upon a Time in the West
10.Au coeur de la vie

 

11,Psycho

12.Andrey Rublyov

13.Jason and the Argonauts

14.Night of the Living Dead

15.The Haunting

16.The Fearless Vampire Killers

17.Faster, Pussycat! Kill! Kill!

18.Danger: Diabolik

19.Hello Down There

20.Who Killed Teddy Bear

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Det er slettes ikke slik at du må ta ansvaret. Svank. Har du ikke valgt det selv? Du spurte meg om å overta i 2012, noe jeg var helt åpen for. Men du valgte å fortsette selv.

Link to comment
Share on other sites

 

Jo, det var vel meningen. Du kunne jo så lite om nettsider da dessverre, Morty. Da jeg spurte i alle fall virket du temmelig blank. Du visste jo ikke en gang hva ftp var en gang.. så det virket for komplisert og grøtete hele prosessen. Hadde du eller den jeg spurte vært "ekspert"(eller i alle fall kunnet nok) hadde det vært en annen sak og jeg hadde sikkert dratt den gang. Om jeg bestemmer meg for å pensjonere meg fra forumet ved en anledning så lyser jeg sikkert ut den rollen igjen da. Om det er noe du ønsker å lære. Det er jo ikke veldig komplisert... Ellers er du jo Administrator like mye som meg uansett allerede, så det er nå mest av ren nødvendighet at jeg gjør det meste administrative, siden ingen andre gjør det.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...