Jump to content

Organisering av dvd-samling


gbang
 Share

Recommended Posts

Fra toppen av hylla: filmbokser sortert alfabetisk etter regissøren (f.eks Woody Allen-boks med forskjellige filmer) eller filmseriens (Star Wars etc.) navn, etterfulgt av serier sortert etter tittel og sesong, og så musikkdvder sortert etter navn.

 

Så en egen hylle for Bergman-filmer sortert kronologisk, etterfulgt av Artificial Eye-dvder sortert alfabetisk etter tittel.

 

Resten av filmene er sortert alfabetisk etter tittel.

 

Vurderer et nytt system, ettersom jeg uansett må rydde opp i hylla snart. Disse tiårskåringene har ledet til at jeg har røska ut alle filmene fra det aktuelle tiåret, så det er et salig rot for øyeblikket.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Alfabetisk etter tittelen på coveret, og med eksempelvis Herzog-boksene plassert under H. Har en bokhylle med de 300 beste filmene, og et par hundre til i en annen hylle, de er ikke fullt så godt organisert. Jeg har store planer om å gå over til å sortere etter regissørs etternavn.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Føler du trangen til å komplettere "seriene", eller er ikke det en del av poenget for deg?

 

 

Det er egentlig ikke så viktig, nei. Kjøper ikke filmer jeg har fra før i criterion for eksempel. Jeg er egentlig mest oppsatt på å få sett filmer, er ikke så veldig kresen på lyd og bilde egentlig. Men merker jeg blir litt ekstra fornøyd når jeg har kjøpt en Criterion; nydelig cover, informativ booklet og spennende ekstramaterial. Men som sagt; det er filmene som er viktig. Har ikke så veldig mye til felles med "samlere" dvs de som gjerne kjøper en film 3 ganger fordi det er en ultra ekstra versjon i begrenset opplag.

 

Hva med deg?

Link to comment
Share on other sites

 

Har nesten ingen Criterion-utgaver, mest i en stille protest på grunn av prisen.. Men så veldig konsevent er jeg ikke, er det salg hender det selvfølgelig jeg kjøper. Er allikevel en større fan av Master of Cinema, rett og slett fordi prisene ofte er snillere for en herlig komplett pakke. Jeg er dessuten kvalitetsbevisst, og går i minst mulig grad for kvantitet når det kommer til titlene. Derfor gir jeg bort film til interesserte innimellom. Jeg gidder ikke å la halvinteressante filmer (selv om de er gode) fylle opp plassen.

 

Når jeg tenker over det, har jeg to utgaver av en rekke filmer, men det er mest på grunn av hastverkkjøp for flere år siden hvor interessante filmer endte opp i hylla som sensurerte(!). Det kan jeg ikke tillate. Ellers har jeg snublet over tinbox-utgaver jeg ikke kunne motstå, The Beyond og Let Sleeping Corpses Lie som gode eksempler. Er ellers ikke så opptatt av innpakning jeg heller, har lagt merke til at mange ikke ønsker seg norsk skrift på coveret av en eller annen grunn, men jeg forsøker å ikke bli for "snobbete" når det kommer til slikt. Når det gjelder de viktigste filmene, er ekstramateriale ekstremt viktig. Ikke ellers.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 months later...

Ny organisering for min del, som et ledd i å få sett unna alt jeg har: sortert etter om filmen er usett eller sett. Det blir jo mye skifting frem og tilbake her etter hvert, så utover det er det bare sortert alfabetisk etter forbokstav og gruppert sammen, ikke "helt alfabetisk". Bokser og slik for seg selv.

 

Også fant jeg jo ut hvor mange usette filmer jeg har i tillegg... 280. Noen verre? I tillegg kommer jo serier og sånn.

Link to comment
Share on other sites

 
280 var ganske mye ja, er ikke mye bedre selv, har vel ca. 100 filmer jeg ikke har sett, men det er mye på grunn av en periode hvor jeg kjøpte bokser som ofte inneholdte 6-10 filmer, så da hopper det seg fort opp. Har ikke så mange enkeltfilmer ellers som jeg ikke har sett.
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg sorterte akkurat likedan når jeg flytta for snaue 2 år siden. Og det funket på et vis, for jeg har vært flink og sett unna endel dvder som har ligget lenge. Er vel rundt 60-70 usette akkurat nå, og da mest av type bauter som tar 3-4 timer å se. Derav regner jeg med at de blir liggende enda lengre, da det ikke bare er å sette seg ned å spise over en 4 timers film.

 

Men jeg har for mye filmer og lite hyller at jeg kan "vise" frem alt på en gang nå, og må ty til mye skuffer og skap - hvor bomkjøp og "svakere" titler og utgaver får ligge og ruge. Noen som f.eks. vil ha en dubbet Stalingrad, eller en ihjelklippet Toxic Avenger?

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg hadde organisert alfabetisk etter titler før, men nå som jeg bor med to andre har jeg gitt opp å ha noe skikkelig system. Har nå veldig roughly:

 

Regissørbokser --> andre samlebokser --> filmer av samme regissør --> filmer i samme serie (e.g. James Bond) --> alle andre filmer --> TV, som egentlig bare er Dean Learner og Garth Marenghi (X-Files og Twin Peaks står igjen i Norge)

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
  • 3 months later...

Brukte to dager av ferien til følgende organisering (tidligere den kjedelige alfabetiske):

 

TV-serier

Ghibli

Pixar

Annen animasjon

Barnefilmer

USA

Europa

Asia

Norden (ble en slunken kategori hvor Bergman havnet litt malplassert sammen med Fritt vilt, et. a.)

Resten av verden

 

Kronologisk innen for hver kategori. Trives veldig godt med dette så langt.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 months later...
 
 
  • 1 month later...
 
 
  • 1 year later...

Nokon som har forandra system no?

 

Mitt system: Etter regissører, då etter årstall. Alfabetisk tilfeldigefilmer, bokser og tv-serier for seg sjølv. Forskjelige utgivelser som Arthouse og sånt. James Bond filmane på toppen av hylla (den eine hylla då) og skrekkfilmer, alfabetisk. Ja, også Blu-Ray'ene står alfabetisk med boxer og spesialutgaver først. Også dei lekreste utgavene på toppen av hylla. Sånn ser det ut akkurat no.

Link to comment
Share on other sites

 
Har også eit liknande blandingssystem. Enkelte sjangrar(western, skrekk mm), enkelte regissørar (Kubrick, Herzog, Carpenter, Hitchcock osb), enkelte land/område (Skandinavia, Asia, Tyskland) og etter år. I tillegg er animasjon, dokumentarar, sport og stand up også for seg sjølve.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...