Jump to content

Organisering av dvd-samling


gbang
 Share

Recommended Posts

Jupp. Så du venter til det er streambart? Streambart, for et ord.. Jeg vet ikke selv, jeg sitter jo på gjerdet. Formatkrigen har jo vært riktig så teit, og prisene på spillerne er fortsatt for høye. Ikke det, jeg betalte glatt 6000,- for min første DVD-spiller selv... men det er jo ikke til å stikke under en stol at VHS-DVD spranget er litt større enn SD-HD.

 

Jeg vet ikke om HD og internett henger så mye sammen. Det er jo masse SD (og verre) som er streambart/nedlastbart nå, med DVD selger jo fortsatt.

 

Du mener det nærmer seg slutten på å fysisk kjøpe filmer? Det kan være, men jeg tror nok vi snakker minst ti år. Folk kjøper jo CD-er, ti år etter mp3 kom for alvor.

 

Og pr.i dag er HD-DVD/Blu-Ray det kvalitetsmessig beste hjemmeformatet.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gode poeng.

 

Fysiske kjøp kommer nok neppe til forsvinne, nei, men verden blir stadig mer digital, så det må da være naivt (for å sette ting på spissen) å tro at dette ikke vil komme til å gjelde film- og musikkdistribusjon òg. Dette vil jo bli rimeligere for alle parter, og kan også senke piratvirksomheten (og løse plassproblemer, sånn for å gjøre det aktuelt for deg :)). Men, som vi har påpekt, etablering tar tid.

 

Jeg fikk et godt tilbud på en PS3, så jeg har jo egentlig tatt første skrittet. Er dog veldig usikker på Blu-ray som format, og biblioteket er ikke i nærheten av hva DVD kan tilby (selvsagt), enda. Så hos meg vil nok DVD leve langt ut i HD-epoken, og ha høyere prioritering.

 

Poenget jeg prøvde å gjøre med digital distribusjon, er kun det at man skal være litt forsiktig med å omfavne slike nye formater for tidlig. Det kan bli unødvendig dyrt.

Link to comment
Share on other sites

 

Konklusjonen blir vel å vente en stund til... Det kan hende det løsner i formatfeiden nå, HD-DVD har nå trelagsdisker som fikser opptil 51Gb, og har dermed tatt igjen Bluray. Og Paramount og DreamWorks kjører bare HD-DVD fra nå av. PS3 har gitt Bluray et lite salgsboost, men tallene er totalt sett ikke særlig høye uansett. PS3 har solgt langt under det forventede.

 

Prisen på selve filmene er ikke verst, ligger på £15-18 hos play.

 

Ser selvfølgelig fram til å streame HD inn i TV-en, men slik som internett oppfører seg nå, ser jeg ikke at det skjer med det aller første. Og hva med filmaften, og internett detter ut. Eller dataen tar kvelden. Eller spyware som hagler over filmen. Norton popper opp foran filmen, og begynner sin ukentlige sjekk. Buffering... En pop-up flash som spiller techno. Overdriver kanskje, men sånn er livet pr. i dag. Nei, da er det tross alt kjekt med disker.

 

Om et år vet vi mer.

Link to comment
Share on other sites

 
Konklusjonen blir vel å vente en stund til... Det kan hende det løsner i formatfeiden nå, HD-DVD har nå trelagsdisker som fikser opptil 51Gb

 

Nja, mer desperat skryt enn noe annet vil jeg si (i alle fall slik på sparket). Spesielt siden det ikke er avklart om leserne i allerede solgte spillere klarer flere enn to lag (det mest optimistiske jeg har hørt er et rykte om at en firmwareoppdatering kan fikse dette på enkelte spillere). Det er mulig at de ser det slik at det er så tidlig, og så få har kjøpt spiller, at de faktisk vurderer å forandre på den gjeldende standarden, og begynne å produsere nye spillere (og dermed gjøre veldig mange eksisterende kunder irriterte; såfremt de ikke ordner en slags bytteordning eller noe lignende, men det må jo være opp til de enkelte produsentene (som selvfølgelig ofte er selskapene bak selve formatet, men ikke alltid)).

 

BRD ligger uansett langt foran HD-DVD hvis de vil (prototyper av 8-lags-disker er jo allerede en realitet, på forskningsstadiet har vi 10-lags-disker på 250GB). Saken er den at hvis noen av formatene skal ta av, så må standarden på filmene som selges holde seg på samme sted, ingen har lyst til å kjøpe utdatert utstyr, og fra et markedsføringssynspunkt er det selvmord å begynne å forandre på standarden i stor grad nå (og det blir mer og mer farlig desto mer tid som går, Toshiba-diskene er ikke en gang offisielle så vidt jeg vet, kun industrilekkasjer). Hva vil folk, som kjøpte seg HD-DVD-spiller nå i starten, si om 51GB disker med tre lag bli standarden, og de ikke kan spille de?

 

På toppen av dette så er det ikke av den aller største praktiske interesse at man får mer plass. Det har vist seg at man fint klarer å lagre en hel film på 30GB, og at de ekstra 20GB i utgangspunktet ikke gav noe særlig bedre bilde enn f.eks. en bedring i kodeken. Man vil nok tjene mer på å forfine kodekene, og å lage bedre bildebehandlingsbrikker i avspillere enn man vil tjene på å få mer plass. Det er eksempelvis mange HD-DVD-filmer som ser bedre ut enn sine BRD-brødre ved bruk av samme slags kodek.

 

Spørsmålet er om HD-DVD-leiren vil ofre lojaliteten til de første kundene, og PR-marerittet som dette fører med seg for å kunne skryte av at de har 1GB på BRD (hvis det ikke skulle vise seg at spillerne klarer tre lag, selvfølgelig).

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, dette har jeg også lest. Siden kundemassen ikke er så stor, må jo HD-DVD leiren klare å komme overens med dette, og sette standarden en gang for alle. Men jeg tror ditt viktigste poeng er nødvendigheten av alle gigabytene. 30 GB er sannsynligvis nok. Og - om det nå må bli to-disker, for å få med alt ekstramateriell... er det veldig farlig? Folk er jo godt vant til det. Men ettersom jeg skjønte er det med dagens kodeker helt greit å få inn 3-4 timer i topp kvalitet på 30 GB.

 

Bluray dreit seg vel også ut med første generasjon. Men nå er det vanskelig å skille mellom de. Det viktgste er - enten at det kåres en "vinner", eller at alle filmer leveres til begge formater. Akkurat nå virker jo det siste å bli vanskelig.

 

Vet du hvordan det ligger an med regions-koding? Håper sone-helvetet er over...

 

 

Jeg heier ikke spesielt på det ene formatet over det andre, håper bare det ordner seg på et vis, så salget kan skyte litt fart, og prisene dale... Samma hvem som vinner. Det er jo ikke snakk om Beta-VHS forskjeller her..

Link to comment
Share on other sites

 

Blue-ray har regionskoding som etter det jeg forstår er ganske vanskelig å komme utenom og dermed blir det ikke blue-ray for min sin del. HD-DVD er sonefritt og dermed er det vinneren her i gården. Det er altfor altfor dyrt å kjøpe film i Norge og jeg tror ikke HD blir noe bedre for lommeboka. Kapasitet meg her og der, tror dere filmselskapene komme til å fylle opp diskene til randen med interessant bonus bare fordi de har plass?? Greitt, med slike karer som Peter Jackson er det sikkert en fordel, men det er jommen ikke ofte det er nødvendig med så mye diskplass. Og jeg har INGEN problem med å skifte disk hvis jeg skal se noe ekstramateriale.

 

Formatkrigen er sannsynligvis ganske forlenget pga Dreamworks og Paramount sin overgang til HD-DVD, men det er ingen grunn til å forhaste seg. Dvd har lenge igjen å leve. Husker jeg las at forskjellen på kvaliteten fra dvd til HD-dvd er mye større enn vhs til dvd. Tullball, det er når du kommer over 50tommer på en flatskjerm at du ser at HD er fantastisk. Og hele Playstation3 argumentet er voldsomt overdrevet, PS3 har elendige salgstall og en undersøkelse i usa viser at bare 40 prosent av kjøperene vet at de har en blue-ray spiller med på kjøpet.

 

Og hvis damer ikke takler filmsamlinga mi (som går flere meter i bredde fra gulv til tak) så til helvete med de. Hva da, skal jeg ha "orden", en ikeakopi av Picasso på veggen med en lite stativ med luktelys hengende der, med et lite søtt trekanta bord på gulvet med en søt rosa duk og et hjerteforma bilde av hora som ikke hadde likt personligheten din hvis du hadde hatt masse filmer? Hvis det er sånne falske drittdamer dere vil dra, be my guest, men da er dere like falske selv. Herregud, vær deg selv og ikke la andre bestemme hva veggen skal bestå av bare fordi du er kåt.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Dere som organiserer etter regissør: Hva gjør dere med filmer med mer enn en regissør?

 

Animasjonsfilmer er sterkt utsatt som eksempel.

Systemet kræsja der ja. ligg i en egen bunke, da jeg ikke har noe god løsning på de filmene.

Link to comment
Share on other sites

 

Blue-ray har regionskoding som etter det jeg forstår er ganske vanskelig å komme utenom og dermed blir det ikke blue-ray for min sin del. HD-DVD er sonefritt og dermed er det vinneren her i gården. Det er altfor altfor dyrt å kjøpe film i Norge og jeg tror ikke HD blir noe bedre for lommeboka. Kapasitet meg her og der, tror dere filmselskapene komme til å fylle opp diskene til randen med interessant bonus bare fordi de har plass?? Greitt, med slike karer som Peter Jackson er det sikkert en fordel, men det er jommen ikke ofte det er nødvendig med så mye diskplass. Og jeg har INGEN problem med å skifte disk hvis jeg skal se noe ekstramateriale.

Nei, både Melkor og meg nevnte vel noe om dette...

 

Formatkrigen er sannsynligvis ganske forlenget pga Dreamworks og Paramount sin overgang til HD-DVD, men det er ingen grunn til å forhaste seg. Dvd har lenge igjen å leve. Husker jeg las at forskjellen på kvaliteten fra dvd til HD-dvd er mye større enn vhs til dvd. Tullball, det er når du kommer over 50tommer på en flatskjerm at du ser at HD er fantastisk. Og hele Playstation3 argumentet er voldsomt overdrevet, PS3 har elendige salgstall og en undersøkelse i usa viser at bare 40 prosent av kjøperene vet at de har en blue-ray spiller med på kjøpet.

Hvor har du lest det? Tullball indeed. Ps3 resulterte i en viss økning hos Bluray, det var iallefall et salgsforhold (på titler) på rundt 2:1 en periode. Men det er jo uansett ikke snakk om store tall.

 

Og hvis damer ikke takler filmsamlinga mi (som går flere meter i bredde fra gulv til tak) så til helvete med de. Hva da, skal jeg ha "orden", en ikeakopi av Picasso på veggen med en lite stativ med luktelys hengende der, med et lite søtt trekanta bord på gulvet med en søt rosa duk og et hjerteforma bilde av hora som ikke hadde likt personligheten din hvis du hadde hatt masse filmer? Hvis det er sånne falske drittdamer dere vil dra, be my guest, men da er dere like falske selv. Herregud, vær deg selv og ikke la andre bestemme hva veggen skal bestå av bare fordi du er kåt.

Ja, nå rydda jeg ikke opp i DVDene først og fremst fordi jeg var kåt, men fordi jeg rett og slett ikke hadde plass. Hadde jeg hatt plass, hadde ikke problemet dukket opp, og uten problemer, ingen kaste-cover-løsning. Jeg kunne hatt et fjell midt på gulvet, men det blir upraktisk. Trekantbord er det heller ikke plass til. Luktelys er da flott! De dreper effektivt prompelukt. Og selv om jeg har litt færre plastcovre enn før, har jeg jo fortsatt like mange filmer. Jeg liker ikke Picasso heller, blir for lettvindt. Så i bunn og grunn lever jeg i den tro at personligheten min er bevart, selv uten plastcovre.

Link to comment
Share on other sites

 

For months now, we've been inundated with press releases trumpeting the 2:1 sales gap between Blu-ray and HD DVD, but until recently none of them offered the actual number of units sold. We were given ratios and percentages, all of which sounded pretty damning for HD DVD's chances of survival, but had no real figures to back them up. It wasn't until a couple of weeks ago that Home Media Research provided actual sales numbers for the first half of 2007. In that announcement we learned that sales of Blu-ray discs for the first six months of 2007 totaled 1.6 million units, compared with 795,000 HD-DVD discs sold in the same time frame.

 

Indeed, that's twice as many Blu-ray sales as HD DVD. Doesn't that just about wrap up this format war?

 

Not so fast. The sales lead only sounds impressive when taken out of context. To put those numbers into perspective, during its first week of release alone, the Standard-Def DVD edition of '300' sold 5.10 million copies. That's one single movie on DVD, during just one week of release, moving more than twice as many units as all Blu-rays and HD DVDs combined could manage in 6 months. In fact, that lone DVD in its first week significantly outsold the grand total of all High-Def media from inception in early 2006 to date (3.7 million in all). That's an astounding disparity, and it has only grown in subsequent weeks of that disc's sales life.

 

Let there be no confusion on this point. DVD is where the studios make their money. High Definition media amounts to barely a blip on the DVD sales radar. Bragging that Blu-ray has outsold HD DVD 2:1 at these volumes is like boasting that an ant is larger than a flea, just before the big shoe of DVD comes down to smoosh them both into oblivion.

 

These formats are going to have to start moving DVD-sized sales before either one can be called a success, and that isn't going to happen anytime soon. A year into their lives, both are still in their infancy. Another thing you won't read in a Blu-ray Disc Association press release is that Blu-ray is a lot more expensive for the studios than HD DVD. The development costs are higher, the authoring and manufacturing costs are higher, and the licensing fees are higher. If the discs were selling in DVD-sized volumes, none of those problems would be significant, but that isn't happening. We have to consider the possibility that, despite selling more Blu-rays than HD DVDs, at the volumes we're talking about Paramount may have actually been losing more money on Blu-ray than they were losing on HD DVD. Wouldn't that be a kick in the head? Now, that's merely speculation on my part. No hard numbers on that have been released, but Alan Bell's comments above about "manufacturability, the reliability of players, the cost, [and] the infrastructure that's developed to support our creation of titles" sure seem to hint to that effect.

 

In any case, this notion that Paramount is "leaving money on the table" by dumping Blu-ray is clearly false. If anything, they're letting go of one failing aspect of their business and hoping for the best from another.

 

The BDA has been using all the muscle of their promotional machine to maintain the perception of winning the format war, expecting that hype will eventually become reality. In truth, all they've managed to gain so far is a larger slice of a tiny pie, which wins them nothing more than temporary bragging rights. Has either side made a real profit yet?

 

http://www.highdefdigest.com/news/show/Jos..._Bombshell_/921

 

Aaah bare det var like enkelt som i 1978:

 

http://www.youtube.com/watch?v=bS55faXPz-0

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...

Litt slik relatert til hyllediskusjonen tidligere her:

 

Jeg har kjøpt meg hylle på IKEA som viste seg å være effektiv som pokker. I teorien (om jeg kjøper flere hylleplater), kan jeg få plass til i underkant av 700 DVD-er i den. Det er egentlig bare deler man kan plukke opp i den lagerplassavdelingen (eller hva den heter, den med plastkasser, søplebøtter og diverse hylledeler etc.) de har ikke så langt unna lageret. Det man trenger er lister, dingsebomser til å feste på plank, og plank. Så har man ganske så effektiv lagring av DVD-er. Det ser ikke grusomt pent ut, men man får plass til veldig mange DVD-er på relativt liten veggplass (200cm x 120cm omtrent).

Link to comment
Share on other sites

 
 

Har ikke noe navn, er bare deler man må plukke ut selv. Om du lurer på slik generelt hva slags hylle det er, så vet jeg ikke helt hva jeg skal si. En vegghylle som består av to lister man skrur fast til veggen, og planker man henger på disse.

 

Jeg kan jo ramse opp navnene på delene for så vidt. Plankene heter TRYGGVE, dingsebomsene man fester til listene og plankene heter ANTONIUS. Selve listene finner jeg ikke ut hva heter, litt usikker på om de har noe navn faktisk.

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 7 months later...
 
 
Haha. Svaner Leffen. Herlige innlegg. Han forsvant når blu-ray vant formatkrigen. Det var intet igjen å kjempe for.

Jeg var nede på knærne da du vurderte å fylle leiligheten med vannliljer for å dra flere damer. :D

Link to comment
Share on other sites

 
 

For det første har jeg flyttet igjen, og har nå plass til flere DVDer igjen. Ikke at jeg savner de gamle plastcovrene, men siden mappebutikken forsvant fra Oslo City, så er det nødt til å bli blanding. Hadde planer om å rippe alle CDene inn på ipoden, for så å stue de bort. Da blir det DVD (og Blu)plass i lang tid fremover. Problemet var at DVD-spilleren på Pcen smelta av overbelastning allerede etter 10 CDer.

 

Kunne sikkert hooket opp med noen Tranen-bærter til tonene av Skiffle-Joe, men jeg vet ikke helt. Har faktisk giftet meg siden sist! Men bare på film. Men det er greit med trening.

 

Planteplanene ble litt lagt på is i og med flytting og slikt, men prosjektet er ikke glemt. Så de hadde noen fine utenfor Ica, skal stikke innom så snart lønninga kommer.

 

Skal selvfølgelig holde dere oppdatert.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 4 months later...

Nå er det definitivt - igjen - fullt i alle hyller. Nå er jeg veldig i tvil om hva jeg skal gjøre, det blir garantert flere DVD-er etterhvert. Jeg begynte å ta en titt om det var noen av titlene jeg kunne kvitte meg med, men jeg er ikke kynisk nok! Jeg har nesten ingen jeg ikke liker...? Forsvinnende få, i allefall. Det er derfor neppe løsningen. Eller, skal jeg høvle ned til beinet, prøve å være realist og tenke: «Jo, denne var fin den, men nå har jeg sett den og det kommer til å gå årevis før jeg tenker på å se den igjen. Kanskje aldri!»?

 

Det siste som skjedde nå var at jeg måtte ta de ti eller noe siste titlene og sette helt utenfor systemet, og det hater jeg (Hvor er nå den, står den ikke på B, er den stjålet?)

Jeg kommer i allefall ikke til å kaste plasten og sette DVD-ene i mapper, så den muligheten er ute. Faen også.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 months later...
Forsøker å kategorisere film delvis etter nasjonalitet og delvis etter sjanger/stil, men må renske opp annenhver måned fordi kaoset tar over. Plasserte filmene i bokhylla til å begynne med (foruten de jeg stappet i mapper). Da den ble full måtte jeg stable på skrivebordet. Nylig ryddet jeg plass i klesskapet (!) for å få plass til enda mer. I høst gav jeg bort noen titalls titler som ikke betydde all verden for meg, men det føles ikke som om tilstrekkelig plass ble frigjort.
Link to comment
Share on other sites

 
Eg sorterer berre etter sett/usett. Bortsett frå det er alt kaos, det ligg fleire lag bak kvarandre og mange i høgda. Når eg flyttar vil eg ha plass til å ha alle ved kvarandre, slik at alt kjem til syne i sin herlegdom. Det same gjeld bøker og filmar.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Filmene er foreløbig plassert etter følelse. Filmer jeg føler passer sammen plasseres sammen. Enkelt og greit. Dermed blir det nesten som å plassere etter genre, men ikke helt. Dette systemet fungerer brukbart, men ca hver annen måned må det ryddes opp i.
Link to comment
Share on other sites

 
Jeg har criterion etter nr, masters of cinema etter nr., så har jeg alle filmer alfabetisk etter regissørens etternavn, så alle tv-serier i en separat hylle. Funker som bare det
Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...