Jump to content

Organisering av dvd-samling


gbang
 Share

Recommended Posts

Jeg er i alle fall veldig motstander av å kaste omslaget til noe som helst (som samler av alt fra tegneserier og dataspill til film, så river det hardt i hjertet). Hadde fått spunk om jeg ville blitt tvunget til noe lignende.

 

Har ingen gode forslag ang. hylle, slik egentlig. Men det må da finnes en løsning med evt. flere hyller?

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tja.. alle disse coverne som er fullstendig standard, skal vel gå greit. Tror jeg skal drikke noen øl først, så blir det en smertefri operasjon.

 

Kan ikke operere med flere hyller, har kun 75x200xdvddybde ledig veggplass i hele den svære kåken, og har regnet ut at det ikke er plass. Så... coverfjerning til helgen!

Link to comment
Share on other sites

 
 

Tja.. alle disse coverne som er fullstendig standard, skal vel gå greit. Tror jeg skal drikke noen øl først, så blir det en smertefri operasjon.

 

Kan ikke operere med flere hyller, har kun 75x200xdvddybde ledig veggplass i hele den svære kåken, og har regnet ut at det ikke er plass. Så... coverfjerning til helgen!

 

Flytte, kanskje?

 

Evt bare stappe filmene så tett sammen at de fyller opp dette tomrommet og står av seg selv? Hvis de står tett nok kan du lirke og lure ut en og en uten at alt kollapser. Tror jeg :) Kaste cover, jaha.

 

Selv har jeg et syndrom som fører til at jeg stort sett aldri setter noe som helst tilbake på plass etter at jeg har brukt tingen. Iallefall ikke innen normalt forventet tidsperiode. Dessuten ligger alt nå inne i en bod etter at jeg har vært borte et halvår, så nå kan jeg etterhvert spekulere mer på sortering, hvis det dukker opp flere og flere filmer fra esker. Håper det dukker opp flere og flere filmer. Kanskje en ide å ha en slags katalog ja.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Opplevde selv at ingen hyller passet til mitt formål, så jeg bygde den selv.

 

Imponerende!

 

Flytte, kanskje?

 

Mja, er under en måned siden jeg gjorde akkurat dét. Ble syk av de greiene. Dessuten er kåken bra ellers! Ikke så stor, men koselig.

 

Evt bare stappe filmene så tett sammen at de fyller opp dette tomrommet og står av seg selv? Hvis de står tett nok kan du lirke og lure ut en og en uten at alt kollapser.

Har brukt lignende metoder tidligere...

 

Har selv plassmangel til nye hyller derfor tar jeg ganske genialt i bruk gulvet. Du klarer lett å stable 1 meter med dvder uten at stabelen velter.

...og det er ganske tungt å lirke ut filmene nærmest gulvet! Pluss at gamle "snap"-covre klapper litt sammen under vekten. To meter går forresten også. Helt til alkoholiserte gjester reiser seg fra sofaen og begynner å lete etter do. En slik stabel er i stand til å spre seg over hele gulvet, spisebord, salong, kjøkken og bad!

 

Kaste cover, jaha.

Kaster bare plasten. I de mappene jeg refererte til tidligere er det mulig å få inn inlay-kort (cover-brette-"lapp") + evt hefte i en lomme, og det er plass til to plater på andre siden. Plast går det jo an å fa tak i igjen. Dessuten er ryggen på hundrevis av filmer samlet ganske stygt. Tror man kan oppnå ganske mange flere kubikk med plass i leiligheter på denne måten. Er litt avhengig av dét..

 

Problemer som naturlig dukker opp er alfabetisering/sortering; om man har anskaffet en ny Bergman, og skal putte denne inn, må alt f.eks. fra og med Bergmans "Høstsonaten" til og med Åkerstrøms "Nyfiken Rosa" (dersom vi nå sorterer alfabetisk etter regissør) flyttes én side bakover i mappen. Dette er en håpløs lang operasjon med høy sjanse for totalt avskrapede negler. Til dette benyttes systemet "regneark". Sidene i mappen nummereres, og hver tittel linkes opp mot sitt respektive nummer. Så printer man bare ut en regissør-sortert oppdatert liste, og legger den foran i mappen!

 

Er vi virkelig så glad i cover-plastikk? Pappcover, spesialutgaver og bokser er selvfølgelig verneverdig.

Link to comment
Share on other sites

 

bygg selv er veldig enkelt å koster lite. du trenger kun en planke og en klosse på hver side.

det som koster er det som skal støtte opp hyllen. får kjøpt dem ferdiglaget.

ferdisnekkret på en halvtime.

Link to comment
Share on other sites

 

Har selv store planer om å pælme alle plast covrene mine og skaffe meg noen permer eller noe sånt.

Prøvde meg med noen greier fra Clas Ohlson men det ble ikke særlig vellykket. Hva er dette granitt som du snakker om pretender? En butikk?

Link to comment
Share on other sites

 
 

Har selv store planer om å pælme alle plast covrene mine og skaffe meg noen permer eller noe sånt.

Prøvde meg med noen greier fra Clas Ohlson men det ble ikke særlig vellykket. Hva er dette granitt som du snakker om pretender? En butikk?

Ja det er en butikk. Finnes blant annet på Oslo City. Staves med én 't' fant jeg ut. Skal innom der i morgen, rapporterer om mappen (kapasitet/pris... har bare sett én slik hos en venn) i morgen. Har selv også testa Clasern, men det var vrient å finne noe som tok hensyn til cover/hefter.

Link to comment
Share on other sites

 

Alright, mappa koster 149,- og tar 36 dvder (med to platelommer til hver... ergo dobbeldiscere tar ikke ekstra plass... Av en eller annen grunn står de oppgitt med kapasitet 24, men det er faktisk 36).

 

Å få neddi cover og hefte i den tilhørende lomma er null stress. Jeg fikk tilogmed neddi snapcovere (vippet av plasten=lett, og klipte bort ryggen (unødvendig)).

 

Prøv å stable 36 dvder oppå hverandre. Det blir en ganske høy stabel (kanskje 65-70cm). Mappa er vel omtrent 8cm tykk, så dette var komprimering til gangs. Kostnadsmessig så blir det jo litt med en litt svær samling, men jeg tar det litt etterhvert. Fikk hivd ut en ganske full søppelpose med cover i går ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

 

Fine greier. Har funnet ut at det er Granit butikk i Trondheim også, så dette skal sjekkes ut. :)

 

 

Edit: Har kjøpt meg ett par stykker for å teste og de virker finfine, men mine hadde faktisk bare 24 lommer og ikke 36 :(

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Dere er noen umateralistiske ikke-samlere uten sjel. Jeg får vondt inni meg.

 

Vondt? Hva er det?

 

Quoted for truth. Kaste plasten? Hva skjer? Hjelper lite om dere sparer på papiret da.

 

Quoted for non-truth. Ta ut cover og plate. Se på plasten. Fin?

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Du sier noe. Gidder jo aldri trekke fra de gardinene uansett.

 

Forresten så vil jo ikke DVD-mediet leve evig. Jeg har iallefall begynt å vegre meg for flere innkjøp, da det uansett kanskje allerede om ett år eller to bare er aktuelt å handle filmer i et nytt format. DVD-er tar seg heller ikke så fantastisk bra ut, og det blir et helvete hver gang det er støvtørk, eller ommøblering eller flytting. Det trekker bare ytterst få damer å ha en vegg av filmer. Orden derimot, det trekker masse damer. Etter at jeg kjøpte mapper og kastet plasten har jeg omtrent blitt rent ned av damer. Jeg vurderer tilogmed å investere i en plante. Kanskje begynne med en plast-plante for ikke å gjøre opptrappingen for brå. Deretter en kaktus, som er lettstelt. Så etterhvert, engsolleie, blåklokke og vannliljer.

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 2 weeks later...
 

Forresten så vil jo ikke DVD-mediet leve evig. Jeg har iallefall begynt å vegre meg for flere innkjøp, da det uansett kanskje allerede om ett år eller to bare er aktuelt å handle filmer i et nytt format.

 

Pssj. Selv om jeg kjøper de fleste av filmene mine på dvd, har jeg fremdeles vhs-spilleren på lur. Kjøpte Kieslowski-trilogien for 30 kroner her om dagen, og videoene funker som fjell. Uaktuelt å investere i nytt format kun fordi det blir det nye store for film-mediet.

 

Skjønt, en dag kommer jeg ikke til å ha noe valg (pga dvdens tilgjengelighet), men jeg tror den dagen lar vente på seg enda. At dvden dør ut i løpet av så kort tid på 2 år, ser jeg på som lite sannsynlig.

Link to comment
Share on other sites

 
Enig. Husker ikke helt hvor lang tid det tok fra DVD ble lansert til den tok over for VHS, men jeg vil tro det tar lenger tid med omlegging fra DVD til HD-DVD/Blu-Ray, siden det neste formatet bare er en forbedring av DVD-en, mens DVD var et format som løste flere problemer i forhold til VHS. Tror nestegenerasjonsformatet vil være forbeholdt spesielt interesserte i overskuelig framtid, hvis det i det hele tatt kommer til å ta helt over for DVD en dag.
Link to comment
Share on other sites

 

HD-DVD er vel kun ment som et alternativ til DVD, slik jeg har forstått det, frem til digital distribusjon kommer for fullt (gjerne over nettet). Blu-ray, derimot, er jo ute etter å knuse både DVD- og HD-DVD-formatene, og overta som gjeldende forsyner for mediet.

 

Eller tuller jeg nå?

Link to comment
Share on other sites

 

Vel, etterhvert som flere filmer blir tilgjengelig på HD, er det jo naturlig å switche om, dersom man ønsker å se filmene i best mulig kvalitet. Det avhenger nå av at prisen på spillere droppes.

 

Derfor vegrer jeg meg for å kjøpe DVDer, fordi kanskje om 1 og et halvt år finnes dette på HD (om det nå blir HD-DVD eller BluRay). Criterion f.eks, gjør originalt HD-transfer av filmene. Disse skaleres ned til DVD-utgivelsene, men de sitter altså med HD-mastre av en rekke filmer. Mange andre selskaper gjør det samme. Og om prisen blir dugandes, vil man se filmen i HD, SD eller VHS-kvalitet??? Hm???

Link to comment
Share on other sites

 
Klart, men jeg tror distribusjon av HD vil bli mer relevant i form av nedlastning/streaming o.l. i fremtiden. Nå er vi ikke i nærheten av å ha båndbredde til dette, så da funker de tilgjengelige HD-formatene mer som et alternativ, frem tid den tid, enn et veldig varig (varig leses løst, selvsagt) switch. Slik ser iallfall jeg på denne nye epoken, nå.
Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...