Jump to content

Organisering av dvd-samling


gbang
 Share

Recommended Posts

Jeg er et rotehode, men det er et par ting jeg liker å holde orden på og det er bøkene, cd- og vinylplatene og ikke minst dvd-samlinga mi. Likevel blir jeg liksom aldri helt tilfreds med hvordan jeg organiserer filmene mine. Tidligere har det ikke vært noe problem, men nå som jeg begynner å opparbeide meg et anseelig antall dvd'er så melder problemene seg. Skal de ordnes på alfabet, regissør, nasjonalitet, genre, utgiver (Criterion, Tartan, Asian Vision osv...) eller rett og slett kronologisk? Klar over at dette er i overkant nerdete eller kontrollfreakete, men kunne tenke meg litt input fra andre. Hvordan ordner dere samlingene deres? High fidelity-style?
Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er klart det er litt nerdete. Men det er jo derfor vi er her.

 

Jeg kjører selv litt semi-organisering. TV-serier på egen hylle. DVD-bokser (filmer) på en annen hylle, organisert etter det estetiske (farge). Så har jeg de asiatiske filmene organisert etter alfabet et sted, så en del filmer organisert etter regissører (de regissørene jeg har spesielt mange filmer av, dvs. minst 7-8) og til slutt har jeg resten (ca 250 filmer) sortert etter alfabet. Har også noen filmer jeg har ryddet vekk slik at de ikke står synlig fremme; kjøp fra mange år tilbake jeg ikke er videre stolt over, dårlige tittekopier, impulskjøp jeg angrer over osv. Det er vel ca 50 stk. i alt.

 

Men nå skal jeg flytte om ca to uker, så da får jeg muligheten til å bygge opp et helt nytt system!

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg er fantastisk fornøyd med mitt system, som kun jeg skjønner og har oversikt over. Jeg sorterer nemlig i farger. Filmene ligger i bunker oppå hverandre, og når folk låner mye filmer er det enklest å ha dette systemet. Jeg har en hall of shame hylle noen meter unna på ca. 20 filmer. Resterende 350 står på diverse ikeahyller på kryss og tvers. Egentlig et sarvelig kaos, men jeg har ikke noe andre muligheter
Link to comment
Share on other sites

 

Kjører et rett frem etter nesa system når dt gjelder DVD'er: alfabetisert etter regissør, filmene kronologisk under regissør. Deler opp film og serier.

 

Samme i platehylla.

 

Bokhylla deles opp helt annerledes. Der kategoriserer jeg etter skjønnlitteratur og faglitteratur. Skjønnlitteratur deles opp i norsk, engelsk, oversatt. Ingen alfabetisering, setter bøker av samme forfatter sammen. Faghylla er kaos. Er forresten slik at de bøkene jeg liker best får best plassering i hyllene. Setter ikke light in august nede i gulvhøyde!

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg har ikke så mange DVD-er at organisering er et tema. De er plassert litt her og der. Bøkene og tegneseriene mine er i en tilstand av total kaos. De er organisert etter 1. tegneserier og 2. bøker, men det er også det eneste. De drøyt tusen CD-ene mine er nøye alfabetisert etter artistnavn, med samleplater plassert for seg selv. Her er jeg faktisk litt misfornøyd, og jeg vurderer å bytte til katalogisering etter sjanger. De ca 200 vinylplatene mine er ikke katalogisert i det hele tatt, noe jeg forbanner hver gang jeg skal finne en bestemt plate.
Link to comment
Share on other sites

 

Vel, nå har jeg TV-serier for seg selv, og resten av DVDene (og film-boksene) så å si hulter til bulter i ei nokså romslig hylle. Har jeg flere av en regissør, setter jeg de ved siden av hverandre. Det samme hvis det er en del av en filmserie (LOTR, X-Men, Spiderman osv.), har også flyttet litt rundt etter hva slags film det er, og etter fargen på coveret.

 

Egentlig noe kaotisk, men det fungerer. Burde kanskje gå over til alfabetisk etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

 
Akkurat nå organiserer jeg det hele i kaos, med stabler på diverse bord og gulv. Det ser nok helt jævlig ut, men jeg har tro det eller ei kontroll i kaoset - enn så lenge. Grunnen er at jeg skal re-organisere systemet mitt. Derfor er det forfriskende å lese i et sånt emne. Skal ta deres systemer til ettertanke :)
Link to comment
Share on other sites

 

Et genialt system.

* Sett og usett(+vil se på nytt).

 

1. De usette er ikke kategorisert. Står i vinduet og rundtomkring.

 

2. De som er sett er en merkelig overlappende circa-blandning av regissører og sjanger.

På en måte går det faktisk helt glimrende. Systemer som blir for 'nazi' har en tendens til å sprekke fortere. Meningen er liksom at å systematisere skal gjøre det lettere.. ikke at du skal bli en slave for systemet. Jeg orker ikke detaljstyring og denslags prikkedød. 'Not for me.

 

CD'ne er kategorisert etter forbokstav på navnet. Artistene er også gjerne noenlunde samlet.. men om Bjørk albumene f.eks ikke er i riktig rekkefølge i årstall eller bokstav, kunne jeg ikke bry meg mindre om egentlig.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 1 month later...
Eg sorterar dvd'ar etter kva slags selskap som har gjett dei ut, cd'ar etter sjanger.
Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...

Eg har forsøkt mange ulike måtar å sortera samlinga på.

 

Alfabetisk etter originaltittel, kronologisk etter år, alfabetisk etter etternamn på regissør og alfabetisk etter etternamn på skodespelar er alle ganske lette måtar å setja filmane inn i hylla på, men eg opplevde at det vart ganske vanskeleg å finna fram til dei etterpå. "Hmm, var det Zwart eller Schwart regissøren heitte?" "Fankern så mange filmar eg har på S. S... Si.. Sk... Sp... Sta... Der! Station Agent" "Hmm, kva skodespelar var det eg satte Magnolia under?"

 

Eg forsøkte ein gong å sortera etter kor godt eg likte filmen, men det var heilt håplaust. Eg droppa det dagen etter. Farge på ryggen har eg òg forsøkt, men det var like ille som den førre måten. Dei måtane eg liker best er etter produsent og produksjonsnumer, og etter ein eigen kryptert algoritme. Etter produsent er mest estetisk, sidan ein då får nøyaktig same storleik på DVD-ane heile vegen. Det ser bra ut, men den sistnevnte måten tykkjer eg er aller best. Trainspotting høyrer heime saman med The Adventures of Robin Hood, og eg veit nøyaktig kor eg finn Oldboy (mellom Le Jour se lève og Fitzcarraldo). Og Star Wars? Fyrst på øvste hylle, sjølvsagt.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 months later...
Filmer av regissører jeg har bare en eller to filmer av har jeg sortert etter farger på ryggen (og fontfargen), når jeg har flere filmer av en regissør (eller en serie) står de sammen etter utgivelsesår. TV-serier står så klart alene. Når har ikke jeg noe enormt med DVDer heller, men et visst system er det.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Filmhyllen min er faktisk organisert etter hva de jeg bor med har sett. Det fungerer greit siden jeg har under 100 filmer å holde styr på. Cdhyllen min er også sånn halvveis kaotisk alt etter fra artister jeg har mer en 3-4 cder av øverst til helt spesifikke ting som "skitten rock utgitt før 1980".

 

Ellers liker jeg også kaosprinsippet ganske godt egentlig.

Link to comment
Share on other sites

 

jeg har da et slags system, men mer enn det vet jeg ikke helt hva jeg kan si om det.

jeg bare plasserer dvd'ene der jeg føler at de hører hjemme, uten noen spesiell kategorisering tror jeg.

 

menmen, enda har jeg så få at den sorteringen ikke er så nøye. blir vel værre når jeg begynner å komme opp i noen hundre.

Link to comment
Share on other sites

 
CD-er er det eneste jeg har mye nok av til at det er behov for et system i rotet (nærmere 200 med stort og smått), og de har jeg rangert alfabetisk etter artist/band og så kronologisk. Og det fungerer greit, men ikke helt optimalt, for hvordan skal artister som har skiftet navn sorteres, relaterte artister ...? Det hadde kanskje vært en idé å sortere etter sjanger og så alfabetisk også, så man unngår sjangerkollisjoner av typen Sigur Ros ved siden av Sepultura.
Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 months later...

Har brukt den siste uka til og få system i kaoset.

Alfabetisk etter etternavn på regissør blei løsningen, fikk en del overraskelser under sorteringen.

Hadde overraskene mye i S regissør. mye i M og C også. Hadde også noen i Y.

Problemet blei at en del serier som Terminator, alien, monty pyton og noen andre blei delt opp.

Står i hylle side ved side. Filmer som ikke er sett har jeg trukket litt ut ifra linjen.

Et ordentlig Nazi system, men har ikke noe bedre løsning.

 

Har prøvet med alle sortert etter utgivelses år men men det funket ikke helt, da jeg lettere ser hvor det er hull i samlingen.

Link to comment
Share on other sites

 

Trodde jeg hadde posta her før, men det var vel i tvillingtråden på det gamle forumet.

 

Alfabetisk etter regissør er det som funker for meg. Desverre strekker ikke hyllene til lenger, så nå har jeg gode filmer i hylla og mindre bra på gulvet, og enda mindre bra i en pappeske. Men det er fortsatt alfabetisk etter regissør i hylla. Jeg har desidert mest B, men også en del T.

Link to comment
Share on other sites

 

og enda mindre bra i en pappeske.

 

 

Prakke drit filman på kamerater. En del arbeid da de som regel blir sur og ikke tar kontakt på fleire uke.

Må holde oversikt over hvem en ga til sist da. :lol:

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, har prøvd det, men det blir fort litt lunken stemning.

 

Tok også med meg en bunke og solgte på bruktsjappa en gang. 22 filmer i fin stand (et par fortsatt i plastikk), fikk 500 kroner. Dette er kanskje 4 år siden, er nok enda verre nå.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 months later...
Criterionfilmene mine følger nummeret, har 42 stk og står i hylla øverst til venstre. Dernest kommer tvserier, bokssett og andre snodigheter. BFI, Artificial Eye og Tartan står samlet. Ellers så er det et salig rot (for noen). To hyller er holdt av til filmer jeg har kjøpt, men som jeg ennå ikke har fått sett. Er de hyllene fulle blir det ikke kjøpt inn noe nytt før jeg har fått ryddet plass. Ca. 430 filmer totalt. Har et sted mellom 700-750 cder, der er det ikke noe system; men jeg husker stort sett hvor alt står. Ikke at jeg er så ofte i de hyllene. Alle cdene er rippet og ligger på harddisk. Litt bedre orden er det i bøkene. Der står det en samlet serie á 18 bøker fra russiske forfattere. Samler også på en del japansk manga i bokform, disse står samlet kronologisk. Resten av bøkene går etter forfatter, jeg har droppet å sette de kronologisk. Litt vinyl har jeg også, ca 250 nå ettersom jeg solgte en del (noe jeg angrer på). De står oppført etter artist/band, men ikke kronologisk eller alfabetisk. Til slutt tvspill; de er samlet etter konsoll.
Link to comment
Share on other sites

 
Bruker DVDpedia for organisering på computeren, helt topp program, full oversikt (har ifølge DVDpedia 967 titler). I hylla står serier samla, filmer av enkelte regissører samla, enkelte land samla, enkelte sjangere samla, ellers hulter til bulter - med usett avdeling, sett og klar for plassering avdeling, og en avdeling på soverommet for sett men aldri igjen (mye av det julegaver etc, jeg hater å få dvdfilmer i gave, folk kjøper all slags dritt.)
Link to comment
Share on other sites

 

Ting har forandret seg litt siden sist forum, men basisen er nok den samme:

 

Hylla er delt opp i 4:

 

1. Norske filmer, sortert etter premieredato. Når målet er å få et land komplett så blir det enklest å finne hullene på denne måten. Bokmerkeomslag på hvert årstall.

2. Utenlandske filmer, sortert etter regissør. Regissører med flere filmer har hvert sitt bokmerkeomslag.

3. TV-serier. Også delt opp i Norske og utenlandske, deretter alfabetisk.

4. Musikk; mao musikkvideoer og The Directors-serien

 

forøvrig er alle vhs blandet godt inni mellom der de passer. Laserdiskene blir nok igjen på gulvet, men med merknad i hylla på deres eksistens.

 

Når det gjelder filmserier med flere regissører, så er det vel kun Terminator jeg har av de (som jeg kan huske i farten). Der står hver film hos sin regissør, men alle filmserier har fått egne sider i en perm som også har oversikt over andre konsept-filmer: F.eks basert på dataspill, eller i 3D. Noen utvalgte skuespillere blir også nevnt.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 weeks later...
 

Hvor kjøper man den ultimate DVD-hylla? Har plassmangel.

 

Vurderer slike permer der man setter inn plater og covre (fins hos Granitt eller hva det heter), og da kasting av covre. Er vel ingen som låner filmer lengre, uansett. Eller, de fins, men nå blir det isåfall vanskligere!

 

Noen som har noe forhold til dette? Fy og skam? Kastet forleden en søplesekk med CD-covre og det gjorde ikke spesielt vondt. Akter selvfølgelig å beholde de litt spesielle DVD-covrene, og av nødvendighet de grusomme "snap" covrene. Huff, dilemma, dilemma. Eventuelt kan jeg kjøpe drill og skru ting langt oppå betongveggen, men huseierberta kan fort sette seg på de litt kraftige bakbeina.

 

Har blafret gjennom IKEA-katalogen, men der er det ingenting som duger. Klumpete og stygt! Og for liten kapasitet.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...