Jump to content

Oscar 2013


Jarmusch
 Share

Recommended Posts

De nominerte:

 

Beste film


Beasts of the Southern Wild

Silver Linings Playbook

Zero Dark Thirty

Lincoln

Les Misérables

Historien om Pi

Amour

Django Unchained

Operasjon Argo

 

 

Beste kvinnelige hovedrolle


Jessica Chastain - Zero Dark Thirty

Jennifer Lawrence - Silver Linings Playbook

Naomi Watts - The Impossible

Quevenzhane Wallis - Beasts of the Southern Wild

Emmanuelle Riva - Amour

 

Beste mannlige hovedrolle

Bradley Cooper - Silver Linings Playbook

Daniel Day-Lewis - Lincoln

Hugh Jackman - Les Misérables

Joaquin Phoenix - The Master

Denzel Washington - Flight

 

Beste kvinnelige birolle

Sally Field - Lincoln

Anne Hathaway - Les Misérables

Jacki Weaver - Silver Linings Playbook

Helen Hunt - The Sessions

Amy Adams - The Master

 

Beste mannlige birolle

Christoph Waltz - Django Unchained

Philip Seymour Hoffman - The Master

Alan Arkin - Operasjon Argo

Tommy Lee Jones - Lincoln

Robert De Niro - Silver Linings Playbook

 

Beste regi


David O. Russel - Silver Linings Playbook

Ang Lee - Historien om Pi

Steven Spielberg - Lincoln

Michael Haneke - Amour

Benh Zeitlin - Beasts of the Southern Wild

 

Beste fremmedspråklige film

Kon-Tiki

Amour

Stem nei

En kongelig affære

Rebell

 

Beste animasjonsfilm


Frankenweenie

Piratene!

Rive-Rolf

ParaNorman

Modig

 

Beste originalmanus

Flight

Zero Dark Thirty

Django Unchained

Amour

Moonrise Kingdom

 

Beste adapterte manus

Beasts of the Southern Wild

Silver Linings Playbook

Lincoln

Historien om Pi

Operasjon Argo

 

Beste dokumentarfilm

5 Broken Cameras

How to Survive a Plague

The Invisible War

Searching for Sugar Man

The Gatekeepers

Beste art direction

Anna Karenina

Hobbiten: En uventet reise

Lincoln

Les Misérables

Historien om Pi

 

Beste foto

Django Unchained

Skyfall

Anna Karenina

Lincoln

Historien om Pi

Beste klipp

Silver Linings Playbook

Zero Dark Thirty

Lincoln

Historien om Pi

Operasjon Argo

 

Beste kostymedesign

Anna Karenina

Lincoln

Les Misérables

Lille speil på veggen der

Snow White and the Huntsman

Beste sminke

Hobbiten: En uventet reise

Les Misérables

Hitchcock

Beste visuelle effekter

The Avengers

Hobbiten: En uventet reise

Historien om Pi

Prometheus

Snow White and the Huntsman

Beste musikk

Anna Karenina (2012): Dario Marianelli

Operasjon Argo (2012): Alexandre Desplat

Historien om Pi (2012): Mychael Danna

Lincoln (2012): John Williams

Skyfall (2012): Thomas Newman

 

Beste originalsang

Chasing Ice: J. Ralph ("Before My Time")

Les Misérables: Boublil, Schönberg, Kretzmer ("Suddenly")

Historien om Pi: Mychael Danna, Bombay Jayshree ("Pi's Lullaby")

Skyfall: Adele, Paul Epworth ("Skyfall")

Ted: Walter Murphy, Seth MacFarlane ("Everybody Needs a Best Friend")

Hør tidligere vinnere!

Beste korte dokumentarfilm

Inocente

Kings Point

Mondays at Racine

Open Heart

Redemption

 

Beste animerte kortfilm

Adam and Dog

Fresh Guacamole

Head Over Heels

Paperman

The Simpsons: The Longest Daycare

Beste kortfilm

Asad

Buzkashi Boys

Curfew

Dood van een Schaduw

Henry

Beste lydklipp

Operasjon Argo

Django Unchained

Historien om Pi

Skyfall

Zero Dark Thirty

 

Beste lydmiks

Operasjon Argo

Les Misérables

Historien om Pi

Lincoln

Skyfall

 

 

Ja... Eg har berre sett ein av dei nominerte til beste film. Kva er verdt å få med seg? Nokon som har god sjanse? Sikre vinnare?

Link to comment
Share on other sites

 

Tipper at statuettene blir sånn nogenlunde jevnt fordelt i år, i og med at det er et jevnt og godt Oscar-år, og at de fleste av utdelingene har gått i disfavør forhåndsfavoritt Lincoln. Selv om Argo har rasket med seg det meste hittil, klarer jeg fremdeles ikke helt å se den som vinner av beste film. Den er solid, med tydelige nikk til politiske 70-talls thrillere (som kanskje er grunnen til at den gjør det bra), men føles likevel ganske hul og tafatt i kantene. Jeg setter den helt klart på delt sisteplass av de 6 filmene jeg har sett som er nominert som beste film.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Beste Film:

Argo

 

Beste Regi:

Steven Spielberg, Lincoln

 

Beste Mannlige Skuespiller:

Daniel Day-Lewis, Lincoln

 

Beste Kvinnelige Skuespiller:

Jessica Chastain, Zero Dark Thirty

 

Beste Mannlige Birolle:

Christoph Waltz, Django Unchained

 

Beste Kvinnelige Birolle:

Anne Hathaway, Les Miserablés

 

Beste Utenlandske Film:

Amour

 

(Med mindre Silver Linings Playbook bare tar alt.)

Link to comment
Share on other sites

 
Hvis kon-tiki vinner, blir det ubehagelig å bo i Norge.

 

Åja, det vil nok påvirke norsk filmpolitikk i en retning jeg tror er lite ønskelig i verste fall. Altså antageligvis dyrere og færre filmer, med bredest mulig omfang og fokusert på flere nasjonalhelter eller nasjonalsymboler. Klart, nominasjonen i seg selv er vel et fotavtrykk den veien. Men om folk vil se giga-norskhollywood film om Roald Amundsen eller vikingheltefilm (ala Gladiatoren/Braveheart, etc) tror jeg det vel går i den retningen nå. Spesielt hvis Kon Tiki vinner. Virker som Amour er den sterke favoritten da.

 

Må stille meg undrende til hvorfor Oscar er en så stor greie for filmfans uansett da? Selv her inne? Har det noe med nostalgien fra barndommen å gjøre? Skulle tro at hvis vi skulle være spent på noen årlige filmpriser så ville Cannes eller Sundance være mer det man bygget en kultur rundt, og ikke Oscar, en forestilling som fokuserer like mye på kjoler som film, og smaken til en rik mannlig jury på snittalder 70. For meg fremstår det hele ekstremt borgelig og konservativt. Hvorfor må de greiene være relevant på noen måte?

Link to comment
Share on other sites

 
 

Og fordi filmene gjøres såpass tilgjengelige for oss like før utdelingen, pga. nevnte amerikanisering antageligvis, at mange har en fair sjanse til å få et overblikk over de nominerte i passelig tid før utdelingen.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Ok, 'fair enough', men synes fortsatt disse Oscar-greiene har langt mer makt over filmverdenen enn jeg synes det virker naturlig at den skal være. I alle fall uten spørsmål. Det virker nesten som oppkjøpt interesse fra investorer. En svær reklamefilm for filmautoriteter til å styre og generere salg og interesse, forkledd som en stor folkefest med kjendiser. Jeg tråkker sikkert på tærne til noen her, for jeg vet jo det finnes gamle fans av disse greiene selv her på forumet, men jeg ser ikke relevansen. Hva angår disse gamlingene sin begredelige smak noen andre enn dem selv? Vet noen av dere en gang hvem de er?

Link to comment
Share on other sites

 

Helt enig, Svank. Jeg har egentlig aldri fulgt med på Oscar og har noen ganger følt at jeg går glipp av noe. Men så snart jeg får høre hvem som stikker av med prisene blir illusjonen brutt og jeg tenker at jeg aldri skal følge med på det der. Hele greia representerer aspekter med filmindustrien som jeg synes er litt kjipe, Skjønner underholdningen i å prøve å tippe vinnere, dog.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har fulgt alle Oscar-utdelingene live siden slutten av 90-tallet. Entusiasmen i dag er riktignok ikke den samme som for ti år siden, men jeg synes fortsatt det er ganske storartet, dog kanskje på en litt annen måte. Illusjonen om at utdelingen har noen verdi på filmens vegne, er der ikke lenger. Det er nok mer jeg som har vokst fra Oscar-utdelingen enn det motsatte, for det har jo alltid vært noe konservativt og lite spennende i utvelgelsen av filmverk og prestasjoner. Min subjektive Oscar-fascinasjon springer nok tilbake fra 90-tallet, da jeg som ung og begynnende filminteressert ble totalt oppslukt av begivenheten, og jeg blir nok aldri helt kvitt restene av det. Heldigvis, må jeg si. Jeg er jo fundamentalt enig med Svankmajer som viser til de bakenforliggende Oscar-mekanismene som gjør det naturlig å spørre om hvor relevant denne utdelingen egentlig er. Svaret må derfor bli irrasjonelt: Tradisjon.

 

Jeg har forøvrig skrevet min forhåndsanalyse her.

Link to comment
Share on other sites

 

Enig med maestro. Det er noe gjevt med Oscar-trivia fra 30, 40, 50-tallet, historier om ville snubs, ikoniske øyeblikk, diskusjoner om hvorfor akkurat det året representerte helt skandaløse vinnervalg. Henger vel litt sammen med at jeg synes den perioden i Hollywood er den mest spennende i film og Oscar er noe assosiert med det. På 00-tallet synes jeg vinnerne generelt har vært kjipere enn noen gang før, og det tærer jo litt på forholdet. Men det dør ikke helt bort og de er ihvertfall ikke like ille som Grammy-utdelingene.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Tippinga er viktig!

 

 

Best Picture = Argo

Director = Steven Spielberg for Lincoln

Actor = Daniel Day-Lewis for Lincoln

Actress = Emmanuelle Riva for Amour

Supporting Actor = Tommy Lee Jones for Lincoln

Supporting Actress = Anne Hathaway for Les Miserábles

Screenplay (Adapted) = Argo: Chris Terrio

Screenplay (Original) = Zero Dark Thirty: Mark Boal

Cinematography = Life of Pi: Claudio Miranda

Film Editing = Argo: William Goldenberg

Production Design = Les Misérables: Eve Stewart & Anna Lynch-Robinson

Costume Design = Les Misérables: Paco Delgado

Makeup = Les Misérables: Lisa Westcott & Julie Dartnell

Visual Effects = Life of Pi: Bill Westenhofer, Guillaume Rocheron, Erik-Jan de Boer & Donald R. Elliot

Sound Editing = Skyfall: Per Halberg & Karen Baker Landers

Sound Mixing = Argo: John Reitz, Gregg Rudolf & Jose Antinio Garcia

Music (Original Score) = Life of Pi: Mychael Danna

Music (Original Song) = Skyfall: Adele Adkins & Paul Epworth (“Skyfall”)

Animated Feature Film = Brave: Mark Andrews & Brenda Chapman

Foreign Language Film = Amour (Austria)

Documentary (Feature) = Searching for Sugar Man: Malik Bendjelloul & Simon Chinn

Documentary (Short Subject) = Open Heart: Kief Davidson & Cori Shepherd Stern

Short Film (Animated) = Paperman: John Kahrs

(Short Film (Live Action)= Asad: Bryan Buckley & Mino Jarjoura

 

EDIT: Forøvrig ein veldig fin analyse, maestro

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
For øvrig en kjedelig seremoni, med mange bankerser som vinnere (Argo, Hathaway, DDL osv).

 

Jo, men eit betre og mindre forutsigbart år enn 2011 og -10. Argo var favoritt ja, men det var ikkje like sikkert at den skulle ta prisen for beste film, som det var at The Artist eller The King's Speech skulle gjere det åra før. Dessutan blei heile utdelinga betre av at nettopp favoritten, Argo, ikkje var nominert til beste regi, slik at me slapp unna slike store vinnar filmar som dreg med seg alt. Dessutan var prisen til Waltz og ikkje minst Tarantino ei positiv overrasking. Også overraskande med Ang Lee som beste regissør.

 

Når det er sagt, har eg berre sett ein av dei nominerte så langt, og kan derfor ikkje kommentere kor fortent årets prisar eigentleg var. Men at det var meir spennande enn i fjor, og året før, det kan eg seie.

Link to comment
Share on other sites

 

Dette var selvfølgelig ganske kjedelig og fylt av forutsigbarheter og mange kjedelige valg. Likevel ble i det minste prisene godt fordelt, og det var ingen som ble sittende overlegent igjen. Trist at ikke The Master fikk flere nominasjoner, og ikke minst trist at ikke Joaquin Phoenix vant beste mannlige hovedrolle. Forsåvidt greit at Tarantino fikk en pris, men jeg er på ingen måte en fan av Django Unchained. Christoph Waltz skjønner jeg heller ikke at vant, med tanke på noen av de andre som åpenbart burde gått foran han i køen. Selvfølgelig blir man aldri fornøyd, men det er noe med sermonien som likevel fortsetter å facinere meg år etter år.

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 1 year later...
 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...