Jump to content

X-Men: The Last Stand


Melkor
 Share

Recommended Posts

X-MEN: THE LAST STAND

Regi: Brett Ratner

 

!Kan inneholde noen små spoilers!

 

http://img488.imageshack.us/img488/2720/xmen4ne.jpg

 

 

Jeg har nettopp kommet hjem fra en visning av X-Men: The Last Stand, og det var, om ikke en gedigen skuffelse, så i alle fall en skuffelse.

 

Jeg hørte et eller annet sted at det var en anmelder som hadde sagt at Ratner var bedre enn Singer når det gjaldt action-scener, men hadde ett og annet å lære om historiefortelling. Jeg vil nå heller si at Ratner klarer å lage action i nærheten av like bra som Singer, men at han ikke har en sjans når det gjelder noe særlig annet. Noe han til tider er spesielt dårlig på er skuespillerinstruering. Makan til elendig utførte one-liners skal man lete lenge etter. Det er ganske flaut når en filmskaper henvender seg til tilskueren på en slik måte som Ratner gjør med sine overforklarende one-liners ("se inn i kameraet og si linjen din høyt og tydelig"), tilsynelatende uten å være klar over det selv. Det stikker seg veldig ut.

 

Et annet problem er manuset. Det er klart, dette skal i utgangspunktet være den siste filmen, og ting skal avsluttes. Det er en vanskelig jobb. I tillegg må det vel nevnes at slike type filmer på sett og vis alltid blir forutsigbare. Samtidig går det helt klart an å leke med idéene, og i det minste prøve å lage en liten tvist eller to. Denne filmen er så fantastisk straight-forward at det tidvis medfører fysiske smerter. Frampeik i hytt og vær, og hva skjer? Jo, de blir "innfridd". De blir innfridd på en måte som gjør at jeg bare får lyst til å klapse til godeste Brett, og fortelle han at tegneseriefilmer faktisk ikke eksisterer så folk med under gjennomsnittlig intelligens kan gå på kino og sikle på sidemannen mens de proklamerer sin affekt for fantastiske linjer som: "In Chess, the pawns always go first", eller noen sekunder senere: "That's why the pawns always go first". Det er mulig dette ikke høres ille ut, men tro meg, når man sitter og ser på en film som overforklarer mye, blir man rett og slett irritert når man får disse i fleisen. I tillegg til en del dårlig utførte one-liners, og et ganske fantasiløst manus, finnes det en del sekvenser som blir for pompøse og stereotype, og et par scener som får meg til å puste tungt, og se vekk fra lerretet et øyeblikk.

 

Det virker rett og slett som om Ratner ikke tar det her helt seriøst, at han leverer et produkt uten å ha gjort en hederlig innsats. Jævlig synd egentlig, siden premissene for filmen egentlig ikke er så ille. Litt mer jobbing på manuset, og noen minutter til på å lage one-liners (samt en person som klarer å regissere fungerende og snappy replikker i en helaftens spillefilm), så er vi ikke langt unna et betydelig bedre produkt.

 

Videre finnes det en hel del detaljer som ikke er som de skal være, Pyro veiver eksempelvis noen ganger i feil retning når han "skyter" ildkuler, og en del annet småplukk (kontinuitet er tydeligvis ikke Ratners sterke side). Slike ting forsterker følelsen av at filmen kunne ha blitt mye bedre om de bare hadde investert litt mer tid og penger. Ikke mye, bare litt.

 

Det positive er dog at godfølelsen fra de foregående filmene, på tross av at det er en hel del mangler, tidvis klarer å trenge seg igjennom. Castingen er selvfølgelig like god som de andre filmene (nykomlinger som Ben Foster, Kelsey Grammer og Vinnie Jones passer godt inn), og kjemien er fortsatt tilstede. Et godt eksempel er scenen hvor Jean Grey våkner opp, og har en kort kyssescene med Logan. Her fungerer alt som det skal, og dette er ikke det eneste eksemplet. Filmen har sine øyeblikk, og jeg hadde nesten ingen problemer med filmen før et godt stykke uti. Den første halvtimen satt jeg nesten og håpte på en opplevelse på lik linje med X2. Det håpet forsvant etter hvert, men det kunne faktisk gått betydelig verre. Filmen kunne vært kjemisk renset for kule actionscener, hatt et ikke-fungerende skuespill, og et manus som ikke bare var fantasiløst, men som var direkte elendig (kun siste del av manuset er forferdelig, strengt tatt).

 

Filmen ligger til tider å vipper mellom å være middelmådig, og å være dårlig, og det er skummelt. For all del, det var ikke helt ueffent med et gjensyn med X-Men, men direkte effent var det heller ikke. Grei skuring, men når man skal fortsette i rekken filmer som regnes som de beste tegneserieadapsjonene på markedet, så bør man ha tunga rett i munnen. Her er det et par involverte som ikke har hatt det.

 

Filmen får fire idioter med langstøvel på hodet, av seks mulige, og da er jeg slettes ikke slem.

 

http://img454.imageshack.us/img454/3354/4idioter23jg.png

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...