Jarmusch 3 Posted February 26, 2013 Report Share Posted February 26, 2013 Apocalypse Nowhttp://www.jonathanrosenbaum.com/wp-content/uploads/2010/01/apocalypse-now_01.jpg Alle har sett, snakka og skreve om denne, så kva skal man seie? Skriver seg lett inn som ein ny favorittfilm i alle fall. Perfektsjon av ypparste klasse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted February 26, 2013 Author Report Share Posted February 26, 2013 PASTORAL: TO DIE IN THE COUNTRY | Shuji Terayama, 1974 | Voldsomt bra ÷http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/0e410b33-c43b-464f-9641-2d9c6a700c99_zps63d8f925.jpg Terayama presenterer først en surrealistisk fremstilling av en japansk landsby, hvor hovedfokuset er på en ung gutt som forsøker å løsrive seg fra sin overbeskyttende mor og holde styr på sin gryende seksualitet. Senere setter Terayama fortellingen på pause, han trenger tid til å tenke over om dette virkelig er riktig måte å konfrontere fortiden sin på – har han ikke egentlig pyntet voldsomt på den? Etter en røyk og en filosoferende prat med en kamerat, er vi tilbake i landsbygda. Nå setter han bokstavelig talt fot inn i sin egen fortelling, idet han forsøker å forstå sin egen barndom og om mulig forandre den. Vanskelig å beskrive handlingen, enda vanskeligere å beskrive alle de mildt sagt eksentriske karakterene og symbolske bildene som det pøses på med. Det blir kanskje litt mye, men resultatet er utvilsomt interessant, både filosofisk og filmteknisk. GREY GARDENS | Albert og David Maysles ++, 1975 | Voldsomt bra ÷Hjerteskjærende dokumentar om forspilte muligheter og svunnen fortid. FEMALE TROUBLE | John Waters, 1974 | Voldsomt bra ÷http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/511ab1a2-e2d8-410e-918e-abb3b18954ee_zps82f0e9fa.jpg Vi følger Dawn Davenport (Devine) som bortskjemt skolepike, mishandlende mor og småkriminell modell før hun til slutt blir massemorder for kunstens skyld. En motbydelig film om motbydelige mennesker, bare Waters som klarer å lage kunst av slikt. Her viser han frem sin mest særegne og kreative side, en side som også kan bli litt slitsom. Jeg foretrekker nok den mer nedtonede forstadssatiren Polyester, men dette er trash av beste sort. DÉJEUNER DU MATIN (kort) | Patrick Bokanowski, 1974 | Voldsomt bra ÷http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/61b0865e-9bef-4c58-8d06-c6cdaf0815bc_zps97861256.jpg SHORT NIGHT OF GLASS DOLLS | Aldo Lado, 1971 | Bra ÷Halvslapp giallo med en forrykende bra start og slutt. THE LITTLE GIRL WHO LIVES DOWN THE LANE | Nicholas Gessner, 1976 | Nokså bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty 8 Posted March 3, 2013 Report Share Posted March 3, 2013 Synd du ikke likte The Little Girl Who Lives Down the Lane bedre, jeg er storfan. Blir nok listeplass. El espíritu de la colmena/The Spirit of the Beehive (Víctor Erice, 1973) - En overraskende enkel film, med mange minneverdige enkeltscener. Krever dog gjensyn. Mandingo (Richard Fleischer, 1975) - Svett. Skitten. Exploitation med budsjett. Top notch blueprint for Django Unchained. Joshuu sasori: Dai-41 zakkyo-bô/Female Prisoner Scorpion: Jailhouse 41 (Shunya Ito, 1972) - Arthouse, explotation og surrealisme. Enkelt og greit ganske så awesome. Over the Edge (Jonathan Kaplan, 1979) - En undervurdert gem som burde sjekkes ut av flere. Charley Varrick (Don Siegel, 1973) - Selv på sitt mest hacky var Siegel en mester. Ganske så fet film med en dirty Matthau. The End (Burt Reynolds, 1978) - "I mean lying in the ground with dirt on your face and holding your breath forever." Ikke helt der, men jeg liker Burt. Prime Cut (Michael Ritchie, 1972) - Mafia, cowboys og kjøttindustri. Rotete og usjarmerende. Pluss for Lee Marvin. The Asphyx (Peter Newbrook, 1973) - Litt slapp Hammerish horror, pluss for noen fine "steampunk" øyeblikk. Addio zio Tom/Goodbye Uncle Tom (Gualtiero Jacopetti & Franco Prosperi, 1971) - Fuck me! Nok en blueprint for Django Unchained. Mokumondo med all sleaze som hører med. Kvinner og barn i fornedrende situasjoner, og umenneskelighet som vanskelig forstås festet til film. Store deler er skutt på Haiti, med Papa Docs velsignelse. Ja, bismaken sitter langt oppi halsen. Likevel bærer jeg respekt for Jacopetti & Prosperi, undervurderte bidragsytere til den rå og usminkede dokusubsjangeren "Mondo". Men Goodbye Uncle Tom er vanskelig å svelge, men jeg håper det er ment slik. Eller, jeg burde vite det er ment slik. Men jeg slites mellom inntrykkene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted March 5, 2013 Author Report Share Posted March 5, 2013 Minner om at fristen løper ut søndag kl. 11. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted March 7, 2013 Author Report Share Posted March 7, 2013 To og et halvt døgn gjenstår! Fubarino og awf må korrigere sine første utkast, morty, pretender, Tristano og andre etternølere må få ut fingeren. (tommel opp for Over the Edge, for øvrig, morty) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kubrick 0 Posted March 7, 2013 Report Share Posted March 7, 2013 Min liste: http://www.imdb.com/list/Xyv3R8CZ57Q/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted March 7, 2013 Author Report Share Posted March 7, 2013 Min endelige liste: 01. LAST CHANTS FOR A SLOW DANCE | Jon Jost02. TWO-LANE BLACKTOP | Monte Hellman03. LE DIABLE PROBABLEMENT | Robert Bresson04. QUATRE NUITS D’UN RÊVEUR | Robert Bresson05. A WELL SPENT LIFE | Les Blank06. ALL THE COLORS OF THE DARK | Sergio Martino07. MACON COUNTY LINE | Richard Compton08. MCCABE & MRS. MILLER | Robert Altman09. ERASERHEAD | David Lynch10. ALUCARDA | Juan López Moctezuma 11. SUSPIRIA | Dario Argento12. GLISSEMENTS PROGRESSIFS DU PLAISIR | Alain Robbe-Grillet13. BARRY LYNDON | Stanley Kubrick14. BRING ME THE HEAD OF ALFREDO GARCIA | Sam Peckinpah15. DAYS OF HEAVEN | Terrence Malick16. THROW AWAY YOUR BOOKS, RALLY IN THE STREETS | Shuji Terayama17. OVER THE EDGE | Jonathan Kaplan18. LA ROSE DE FER | Jean Rollin19. ASSAULT ON PRECINCT 13 | John Carpenter20. PAT GARRETT & BILLY THE KID | Sam Peckinpah Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fubarino 4 Posted March 8, 2013 Report Share Posted March 8, 2013 Min (korrigerte) kommer på søndag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valuska 1 Posted March 9, 2013 Report Share Posted March 9, 2013 1. Eraserhead (David Lynch, 1977)2. Punishment Park (Peter Watkins, 1971)3. Nybyggarna (Jan Troell,1972)4. Viskningar och rop (Ingmar Bergman, 1972)5. Sweet Movie (Dusan Makavejev, 1974)6. Die Legende von Paul und Paula (Heiner Carow, 1973)7. Solyaris (Andrej Tarkovskij, 1972)8. En kärlekshistoria (Roy Andersson, 1970)9. 'Hukkunud Alpinisti' hotell (The Dead Mountaineer Hotel) (Grigori Kromanov, 1979)10. Obrazy starého sveta (Pictures of the Old World) (Dusan Hanák, 1972)11. Thriller - en grym film (Bo Arne Vibenius, 1973)12. Novecento (Bernardo Bertolucci, 1976)13. Edvard Munch (Peter Watkins, 1974)14. Herz aus Glas (Werner Herzog, 1976)15. Auch Zwerge haben klein angefangen (Werner Herzog, 1970)16. Ansikte mot ansikte (Ingmar Bergman, 1976)17. La luna (Bernardo Bertolucci, 1979)18. Fata Morgana (Werner Herzog, 1971)19. Jäniksen vuosi (Harens år) (Risto Jarva, 1977)20. Ma-ma (Med Grimm og Gru) (Elisabeta Bostan, 1977) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frenzy 5 Posted March 9, 2013 Report Share Posted March 9, 2013 Fin liste. Spenstig med Sweet Movie, og La Luna har jeg hatt lyst å se lenge. Jeg så nettopp Derek Jarmans debutfilm Sebastiane, som imponerte med sin poetiske og interessante homoerotiske utforskning av helgenen Sebastian. Lurer på om den kanskje sniker seg inn på listen min. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
awf 0 Posted March 9, 2013 Report Share Posted March 9, 2013 Rekker jeg ikke rangere skikkelig blir det slik: 1. Lone Wolf and Cub: Baby Cart to Hades2. Zerkalo3. The hart of london4. Pentimento5. El topo6. The ascent7. Corridor (standish lawder)8. White sun of the desert9. Performance10. Pictures of the old world11. My ain folk12. Etat de siege13. Szerelem14. Eraserhead15. Brewster McCloud16. Halloween17. Herz aus Glas18. The woman who powders herself19. Tabiate Bijan (Saless)20. Where is the friends home? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted March 10, 2013 Report Share Posted March 10, 2013 Fylte et klassikerhull med The Conversation i kveld. "Coppola og 70-tallet" osv. Mesterlig dette her, og nok en film som er bedre en Gudfaren. Renskåret og perfekt kommunisert, "clever" teknikk, som jeg ikke synes er det samme som det selvtilfredse ordet "smart" - det er intelligent og gjennomtenkt, nøye vurdert. Rett inn, langt opp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir 3 Posted March 10, 2013 Report Share Posted March 10, 2013 01 Barry Lyndon (Kubrick, 75)02 Il Conformista (Bertolucci, 70)03 Aguirre, der Zorn Gottes (Herzog, 72)04 Voskohzhdeniye/The Acsent (Shepitko, 77)05 Zerkalo (Tarkovskij, 75)06 Days of Heaven (Mallick ,78)07 Höstsonaten (Bergman, 78)08 Stalker (Tarkovskij, 79)09 Apocalypse Now (Coppola, 79)10 Le Cercle Rouge (Melville, 70)11 The Killing of a Chinese Bookie (Cassavetes, 76)12 Jeder für sich und gott geden alle/The Engima of Kaspar Hauser (Herzog, 74)13 A Clockwork Orange (Kubrick, 71)14 Profondo Rosso/Deep Red (Argento, 75)15 Amarcord (Fellini, 73)16 McCabe & Mrs. Miller (Altman, 71)17 Dersu Uzala (Kurosawa, 75)18 Amator (Kieslovski, 79)19 Sisters (De Palma, 73)20 Mean Streets (Scorsese, 73) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas2k 3 Posted March 10, 2013 Report Share Posted March 10, 2013 1. Flåklypa Grand Prix (1975) | Caprino2. The Godfather: Part II (1974) | Coppola3. The Deer Hunter (1978) | Cimino4. One Flew Over the Cuckoo's Nest (1975) | Forman5. Network (1976) | Lumet6. Apocalypse Now (1979) | Coppola7. The Godfather (1972) | Coppola8. Badlands (1973) | Malick9. Dawn of the Dead (1978) | Romero10. Sleuth (1972) | Mankiewicz 11. Manhattan (1979) | Allen12. Vérités et mensonges (1973) | Welles13. Alien (1979) | Scott14. Rocky (1976) | Avildsen15. The Sting (1973) | Hill16. Dog Day Afternoon (1975) | Lumet17. Star Wars (1977) | Lucas18. Jaws (1975) | Spielberg19. Deliverance (1972) | Boorman20. Pat Garrett & Billy the Kid (1973) | Peckinpah Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty 8 Posted March 10, 2013 Report Share Posted March 10, 2013 The Killing of a Chinese Bookie (John Cassavetes, 1976) Opening Night (John Cassavetes, 1977) To fettgode filmer på tampen, og en av dem måtte inn på listeplass. Grunnen til at jeg gikk for Opening Night, er først og fremst Gena Rowlands fantastiske rolleprestasjon. Hukkunud Alpinisti/The Dead Mountaineer’s Hotel (Grigori Kromanov, 1976)http://www.screenslate.com/wp-content/uploads/2012/03/031112-Dead-Post2.jpgSjekket ut Valuskas #9. Fet stemningsfull øst-europeisk/sovjetisk sci-fi krim, et sted mellom Blade Runner og Bunker Palace Hôtel. 1.A Clockwork Orange (Stanley Kubrick, 1971)2.Dirty Harry (Don Siegel, 1971)3.Frankenstein Must Be Destroyed (Terence Fisher, 1970)4.Quatre nuits d'un rêveur/Four Nights of a Dreamer (Robert Bresson, 1971)5.The Devil’s Cleavage (George Kuchar, 1975)6.Aguirre, der Zorn Gottes/Aguirre: The Wrath of God (Werner Herzog, 1972)7.Zan xian sheng yu zhao qian Hua/Warrios Two (Sammo Hung, 1978)8.Le charme discret de la bourgeoisie (Luis Buñuel 19729.Phase IV (Saul Bass, 1974)10.Opening Night (John Cassavetes, 1977) 11.The Towering Inferno (John Guillermin, 1974)12.Un homme qui dort/The Man Who Sleeps (Bernard Queysanne, 1974)13.The Texas Chain Saw Massacre (Tobe Hooper, 1974)14.O Lucky Man! (Lindsay Anderson 1973)15.Jing wu men/Fist of Fury (Wei Lo, 1972) 16.Suspiria (Dario Argento, 1977)17.Ganja & Hess (Bill Gunn, 1974)18.Jui kuen’/Drunken Master (Yuen Woo-ping, 1978)19.Taxi Driver (Martin Scorsese, 1976)20.Race with the Devil (Jack Starrett, 1975) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted March 10, 2013 Author Report Share Posted March 10, 2013 Starer opptellingen nå. Det er for sent å endre på lister som allerede er lagt ut, men kan ta med alle nye lister som blir lagt ut mens jeg legger sammen poeng. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarmusch 3 Posted March 10, 2013 Report Share Posted March 10, 2013 Satan... engasjemanget har ikkje akkurat vert på topp for min del under denne kåringa nei. Veit ikkje om du godtar lista eller ikkje, men er berre ein ny film der: 1. Høstsonaten (1978, Bergman)2. Apocalypse Now (1979, Coppola)3. Taxi Driver (1977, Scorsese)4. Eraserhead (1977, Lynch)5. A Clockwork Orange (1971, Kubrick)6. Zerkalo (1975, Tarkovsky)7. Black Christmas (1974, Clark)8. Manhattan (1979, Allen)9. The Texas Chain Saw Massacre (1974, Hooper) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted March 10, 2013 Author Report Share Posted March 10, 2013 Det går greit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted March 10, 2013 Author Report Share Posted March 10, 2013 Savner fremdeles noen lister (Fubarino, pretender, Tristano, Svankmajer etc). Siste frist for å legge ut liste er kl. 20:00. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blausen 12 Posted March 10, 2013 Report Share Posted March 10, 2013 1. Barry Lyndon2. A Clockwork Orange3. A Woman Under the Influence4. Aguirre5. Dawn of The Dead6. Holy Grail7. Hearts and Minds8. El Topo9. Patton10. Apocalypse Now11. Punishment Park12. The Conversation13. McCabe and MrsMiller14. Spirit of the beehive15. Stalker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zelmo Swift 0 Posted March 10, 2013 Report Share Posted March 10, 2013 Le diable probablement, BressonSpeil, TarkovskjiKilling of a Chinese Bookie, CassavetesThe Man Who Left His Will on Film, OshimaLa maman et la putain, Eustache Jeanne Dielman, AkermanThe Traveler, KiarostamiEdvard Munch, WatkinsParallax View, PakulaLe cercle rouge, Melville Hypothesis of a Stolen Painting, RuizThis Transient Life, JissojiThe Conversation, Coppolal'Amour l'après-midi, RohmerExcellent Cadavers, Rosi The Marcus Nelson Murders, SargentIci et ailleurs, GodardKiller of Sheep, BurnettRed Psalm, JancsoHeroic Purgatory, Yoshida Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
awf 0 Posted March 10, 2013 Report Share Posted March 10, 2013 Satan Morty! Jeg glemte The Devil’s Cleavage. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted March 10, 2013 Report Share Posted March 10, 2013 Takk for at du gir litt slingringsmonn igjen, Paah. Jeg er som vanlig ikke våken før 11 på en søndag. Uten at det er noen unnskyldning. Zerkalo (Tarkovskij)Le Diable probablement (Bresson)Hart of London (Chambers)Voskhozhdeniye (Shepitko)Stalker (Tarkovskij)Viskningar och Rop (Bergman)Quatre Nuits d’un reveur (Bresson)El Espíritu de la colmena (Erice)Jeanne Dielman, Bruxelles (husker ikke postnummeret) (Akerman)Jak daleko stad, jak blisko (Konwicki)La prima Angélica (Saura)Il deserto dei tartari (Zurlini)Szindbád (Huszarik)Még kér a nép (Jancsó)Die Dritte Generation (Fassbinder)3 Women (Altman)De komst van Joachim Stiller (Kümel)Prípad pro zacínajícího kata /Case for a Rookie Hangman (Juracek)Le Boucher (Chabrol)La cicatrice Intérieure (Garrel) @awf: Du har tatt med 20. Where is the friends home? som er fra 87, mulig du kan bytte inn Djevelens Kløft der.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fubarino 4 Posted March 10, 2013 Report Share Posted March 10, 2013 10 beste slik det står seg akkurat nå (urangert): - Hviskninger og rop- Investigation of a Citizen Above Suspicion- Stalker- Days of Heaven- Battles Without Honor and Humanity- The Hired Hand- McCabe & Mrs Miller- Badlands- The Long Goodbye- Wake in Fright Takker for utvidet frist her også, ikke oppe før utpå ettermiddagen...Revidert liste: Hviskninger og ropThe Hired HandInvestigation of a citizen above suspicionThe Long GoodbyeStalkerDays of HeavenThe AscentPunisment ParkWake in FrightBadlands Battles Without Honor and HumanityRed PsalmMcCabe and Mrs MillerThe DuellistsScarecrowMean StreetsThe Outlaw Josey WalesBring Me The Head of Alfredo GarciaThe Killing of a Chinese BookieValerie and Her Week of Wonders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty 8 Posted March 10, 2013 Report Share Posted March 10, 2013 Satan Morty! Jeg glemte The Devil’s Cleavage. Pretendis fant en åpning for deg. Forumet trenger mer kløft, hundebæsj og hjemmelagd spy! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.