CypheroN 10 Posted February 7, 2013 Report Share Posted February 7, 2013 Foreløpig topp 20 01. Eraserhead 02. Zerkalo 03. Barry Lyndon 04. Aguirre, der Zorn Gottes 05. Stalker 06. Le diable probablement 07. Apocalypse Now 08. Jeder für sich und Gott gegen alle 09. Profondo Rosso 10. F For Fake 11. Dawn of the Dead 12. Annie Hall 13. Life of Brian 14. Salò o le 120 giornate di Sodoma 15. Suspiria 16. El Topo 17. The Godfather: Part II 18. The Deer Hunter 19. A Clockwork Orange 20. Alien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angeleno 0 Posted February 7, 2013 Report Share Posted February 7, 2013 Fristen er jo ikke før i mars. Hva synes du om Jonas Mekas, pretender? Reminiscences of a Journey to Lithuania? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angeleno 0 Posted February 8, 2013 Report Share Posted February 8, 2013 Skal prøve å bidra litt fremover. La Société du Spectacle (Guy Debord, '73)http://luttennord.files.wordpress.com/2010/11/k24i64ajikichigp94adknmlo1_400.jpgMildt sagt vanvittig bra. Stor overraskelse. Politisk essayfilm basert på den franske situasjonisten Guy Debords tekst med samme navn. Det er verdt å legge merke til at boken først kom i 1967. Her er det ikke mye som sammenfaller med øvrig essayisme på film, i alle fall ikke den første timen. Borte er den flytende poesien, de utsvevende kvalitetene, om så i det hele tatt poetisk sitter man igjen med en voldsomt renskåret, hard, kantete poesi, en innstendighet som går mer på tekst enn bilde. Litt forenklet dreier det seg om kritikk av det iscenesatte samfunnet, estetikk som verktøy for å opprettholde og legitimere kapitalisme, globalisering og markedsføring generelt, alt naturligvis ispedd en solid dose marxistisk klasseteori. Noen ganger blir det i overkant teoretisk, men henter seg nesten alltid inn. Debord er på sitt aller beste når han reflekterer over det han kaller "pseudo-cyclism", der oppfatningen av reell syklisk tid slukes i iscenesettelsen av ferier og fritid, dette selvfølgelig iscenesatt av bilder fra fransk strandliv. Virkelig gripende blir det ikke før mot slutten, når distansen erstattes av en nydelig mai 1968-sekvens, og hele filmen tipper over i en slags elegi over tapte idealer, en fryktelig vond resignasjon. Og noe som først fornekter en klar spenningsoppbygging blir plutselig emosjonelt helt overveldende. Som om det ikke var nok, blir Debord nesten profetisk når han forespeiler de apolitiske protestene etter dagens finanskrise. Og som en lættis situasjonist, som han tross alt er, har han selvfølgelig feilsitert flere av sine forbilder. Det gir filmen en veldig levende selvbevissthet. Og det trenger den jo. Anbefaler i alle fall flest mulig her (KAH) å få med seg La Société... før kåringen er over, om ikke annet som et helt utrolig dokument fra Europa anno tidlig 70-tall. Havner et godt stykke opp på lista. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badering 2 Posted February 8, 2013 Report Share Posted February 8, 2013 Visste ikke at han lagde film. Essayfilmen må utforskes mer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted February 8, 2013 Report Share Posted February 8, 2013 Fristen er jo ikke før i mars. Hva synes du om Jonas Mekas, pretender? Reminiscences of a Journey to Lithuania?Mekas har jeg alt for lite kjennskap til. Som nevnt tidligere skal jeg prøve å få sett Lithuiana en av dagene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badering 2 Posted February 8, 2013 Report Share Posted February 8, 2013 Dette er kun basert på å ha sett As I Was Moving Ahead…, men Mekas virker som en utrolig interessant filmskaper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angeleno 0 Posted February 8, 2013 Report Share Posted February 8, 2013 Visste ikke at han lagde film. Essayfilmen må utforskes mer! Oppdaget også først nå at Debord faktisk har laget en god del film. Det er jo litt kult. Skal prøve å få med meg mer. Og du må se Spectacle... As I Was Moving Ahead er lang da! Det får i så fall bli når vi har ny 2000-tallskåring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angeleno 0 Posted February 9, 2013 Report Share Posted February 9, 2013 Skal ikke skryte på meg å ha gjort tidenes oppdagelse, men jeg har jo det, så hvorfor ikke... Cuadecuc, vampir (Pere Portabella, 1971)http://www.fundaciondoctordepando.com/CINE-TRAILERS/0-CARATULAS_VIDEOCLIPS/Cuadecuc,%20Vampir%20(1970)%20ByN.jpgPortabella har filmet Jesús Francos Dracula. Selve innspillingen, altså. Det hele er gjort med en kombinasjon av rastløst håndtholdtkamera og klassisk horrorekspresjonisme, overdrevet så mye at høykontrastene noen ganger er helt absurde. Noe som jo også er intensjonen. Cuadecuc, vampir blir en total dekonstruksjon av horrormyten. Den avdekker falskheten, spillet som er skrekkfilmens premiss. Konseptuelt sett er det vanskelig ikke å linke dette opp mot begynnelsen av 70-tallet og Francos snarlige fall. More is more i virkeligheten oversettes til more is more ved at Portabella overlesser noe som allerede er film, med lag på lag av visuell staffasje. Desto mer Murnau, desto mer alt, og filmen blottlegger frykt som et estetisk/politisk verktøy som noe fullstendig uten kjerne, noe man kan le av, latterliggjøre. Det er mye lættis her generelt, men også mye strålende lek med dybdefokus, skygger og lys. Det paradoksale er jo at selv om skrekkfilmen fragmenteres, og den visuelle stilen er en kommentar i seg selv, går filmen inn i en drømmeverden der virkemidlene faktisk fungerer, uansett hvor mye de bevisstgjøres. En utrolig suggerende sekvens blir plutselig bare tull når man zoomer ut og filmfolkene er på plass rundt Christopher Lee, men sekvensen er fortsatt like utrolig suggerende. Cuadecuc er som å få en masterclass av verdens beste filmteoretiker, men til tross for å ha noe virkelig interessant å si, er han like nysgjerrig og utforskende som publikum. Det topper seg på slutten med en slags eksperimentell, repetetiv musikkvideo. Akkurat der er klipperytmen er helt fantastisk. Det er resten av filmen også. Alle må se dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
awf 0 Posted February 9, 2013 Report Share Posted February 9, 2013 Hehe. Jeg startet på denne etter at Jonathan Rosenbaum lurte meg til å tro at det var en horrorfilm. Jeg ble raskt lei og ga faen. Du oppklarer jo en del her. Skal gi den en ny sjanse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badering 2 Posted February 11, 2013 Report Share Posted February 11, 2013 Reminiscenes of a Journey to Lithuania (Jonas Mekas, 1971-72)http://www.jonathanrosenbaum.com/wp-content/uploads/2009/11/reminiscences.jpg Hvordan kan film fungere som en autobiografi? Vi får se 100 fragmenter fra Jonas Mekas' reise til Lithauen etter å ha flyttet derifra til Statene. Han mediterer over sin egen familie, det å kunne føle/ikke føle seg hjemme i et annet land, krig, natur, i det hele store temaer. Alt sammen er fremført av noe som kan minne om fremførelse ala Jan Erik Vold, bare at han har en sterk Litauisk aksent. Den estetiske betoningen er autobiografisk; alt han tar, alt han viser, alt han sier, har en sterk forankring i en intimitet og åpenhet. Han viser rett og slett Super 8mm hjemmevideoer, såklart med en bevisthet og intensjon, men enn så lenge hjemmevideoer. Overlappet med sin egen voiceover, lydopptak av hans mor, eller små pianostykker. Det er en råhet i hvordan alt dette er satt sammen, og såklart klippet, men det skjer også det motsatte; Mekas kan la et pianostykket som var ment for et fragment drive over til et helt annet, som skaper såkalt gnist/et inspirert øyeblikk. Filmens oppbygning kommer ikke fra dramaturgiens regler, men fra fokuset på øyeblikk; å drikke vann fra brønnen. Besøk av en venn. Mor som lager mat. Alle disse tingene føyer seg så fint inn i den fragmentordningen Mekas arbeider med, samtidig som det får en større dimensjon med den intime stilen/poetiske voiceoveren (Nei, ikke tenk tanken engang! Så langt fra Malick som det går ann) I blant kan det bli litt mye, og det skjer både her og i As I Was Moving Ahead… (Som er bedre en denne) at noe ikke fungerer. Et problem jeg har, som kanskje er irrasjonelt, er kombinasjonen av hans sterkt tilstedeværende poetiske fremførelse og det faktiske, naivistiske innholdet. I blant så bare mister jeg kontakten med hva han egentlig prøver på, utålmodighet, og så er man ute av det. Men i blant så fungerer det som bare pokker. -- Denne filmen fikk meg til å tenke på The Hart of London av Jack Chambers. Alle må se den, holy shit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angeleno 0 Posted February 13, 2013 Report Share Posted February 13, 2013 Fin omtale, Badering! Er det noen som har sett Rivettes Out 1? Den frister jo, men... 12 timer. Kanskje ikke den første filmen jeg prioriterer de siste ukene av kåringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
awf 0 Posted February 13, 2013 Report Share Posted February 13, 2013 . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
awf 0 Posted February 13, 2013 Report Share Posted February 13, 2013 Sist jeg sjekket så var det bare en versjon med harde italienske subs på nett. Skulle gjerne sett den selv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angeleno 0 Posted February 14, 2013 Report Share Posted February 14, 2013 Mer aktivitet! Skal utvide med ti til, men her er i alle fall en tentativ liste. 1. Cet obscur objet du désir | Buñuel2. Il conformista | Bertolucci3. El espíritu de la colmena | Erice4. Le cercle rouge | Melville5. Days of Heaven | Malick6. Manhattan | Allen7. F for Fake | Welles8. Le genou de Claire | Rohmer9. Cuadecuc, vampir | Portabella10. Jeder für sich und gott gegen alle | Herzog Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badering 2 Posted February 14, 2013 Report Share Posted February 14, 2013 Har sett et par tre-fire episoder av Out 1, husker ikke så veldig mye bortsett ifra en time med teaterimpro og en flott scene hvor . Tror det kan være fint, en slags ekstrem utgave av Rivette. Har noen lignende ting som L'amour fou og slikt. Mener Kristelig Gymnasium hadde fått inn engelsk subtitles. Jeg kommer ikke inn for tida, men er ganske sikker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fubarino 4 Posted February 15, 2013 Report Share Posted February 15, 2013 10 beste slik det står seg akkurat nå (urangert): - Hviskninger og rop- Investigation of a Citizen Above Suspicion- Stalker- Days of Heaven- Battles Without Honor and Humanity- The Hired Hand- McCabe & Mrs Miller- Badlands- The Long Goodbye- Wake in Fright Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Montag 4 Posted February 15, 2013 Report Share Posted February 15, 2013 Anbefaler folk her å sjekke ut disse godbitene: Cockfighter (1974) - http://www.imdb.com/title/tt0071338/Case for a Rookie Hangman (1970) - http://www.imdb.com/title/tt0064843White Sun of the Desert (1970) Check-up on the Roads (1971) - http://www.imdb.com/title/tt0067625/http://s3.postimage.org/e16r2sbpv/s00071.jpgsamtPictures of the Old World aka Obrazy starého sveta (1972): http://s3.postimage.org/8hz5og8cz/s00065.jpghttp://s3.postimage.org/ab6nqiixf/s00067.jpghttp://s3.postimage.org/eueayabf7/s00064.jpg Er det forresten ingen som liker The Warriors her?http://s11.postimage.org/wz7txujtv/s00068.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
awf 0 Posted February 17, 2013 Report Share Posted February 17, 2013 Anbefaler folk her å sjekke ut disse godbitene: Cockfighter (1974) - http://www.imdb.com/title/tt0071338/Case for a Rookie Hangman (1970) - http://www.imdb.com/title/tt0064843White Sun of the Desert (1970) Check-up on the Roads (1971) - http://www.imdb.com/title/tt0067625/Pictures of the Old World aka Obrazy starého sveta (1972):Er det forresten ingen som liker The Warriors her? Gode tips som alltid. White Sun of the desert og Pictures of the old world kommer nok med på min liste. Check up on the Roads likte jeg egentlig ganske bra, men jeg minnes at den kanskje sklir litt ut etterhvert. Plutselig var det jo ren action film og den fantastisk nerven forsvinner litt. Kan vel egentlig sies å være en ganske uttypisk film hvis vi sammenligner med andre slike type filmer fra gamle sovjet? Litt Miklos Janscso møter hollywood. I alle fall slutten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zelmo Swift 0 Posted February 17, 2013 Report Share Posted February 17, 2013 Foreløpig: Le diable probablement, BressonSpeil, TarkovskjiKilling of a Chinese Bookie, CassavetesThe Man Who Left His Will on Film, OshimaLa maman et la putain, EustacheJeanne Dielman, AkermanThe Conversation, Coppolal'Amour l'après-midi, RohmerThe Traveler, KiarostamiLe cercle rouge, Melville Litt tradisjonell, men jaja. Topp fem er ganske spikra, men kan bli litt endringer nedover etterhvert som jeg får sett litt mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiddo 0 Posted February 17, 2013 Report Share Posted February 17, 2013 Ser ikke ut til at jeg har prioritert 70-tallet de siste åra. Men her er en foreløpig topp 20 fra meg, i rekkefølge: My Ain Folk (Douglas)Sorcerer (Friedkin)L’albero degli zoccoli (Olmi) aka The Tree of Wooden ClogsApocalypse Now! (Coppola)The Killing of a Chinese Bookie (Cassavetes)Vremeda goda (Pelechian) aka The SeasonsAssault on Precinct 13 (Carpenter)Zerkalo (Tarkovskij)McCabe and Mrs Miller (Altman)Il Cittadino si ribella (Castellari) aka Street Law Martin (Romero)Juvenile Liaison (Broomfield og Churchill)Fat City (Huston)Take the 5:10 to Dreamland (Conner)Le genou de Claire (Rohmer) aka Claire’s kneeFrenzy (Hitchcock)Jeder für sich und Gott gegen alle (Herzog) aka The Enigma of Kaspar HauserRace With the Devil (Stackett)Walkabout (Roeg)Mean Streets (Scorsese) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jizzmopper 0 Posted February 17, 2013 Report Share Posted February 17, 2013 Jeg har ikke så mye spennende å bidra med, men: 1. Aguirre, der Zorn Gottes | Herzog 2. A Woman Under the Influence | Cassavetes 3. Apocalypse Now | Coppola 4. Punishment Park | Watkins 5. A Clockwork Orange | Kubrick 6. The Holy Mountain | Jodorowsky 7. Stalker | Tarkovsky 8. Last Chants for a Slow Dance | Jost 9. Suspiria | Argento10. The White Sun of the Desert | Motyl 11. The Godfather | Coppola12. The Long Goodbye | Altman13. Real Life | Brooks14. La Grande Bouffe | Ferreri15. Rabid Dogs | Bava16. Ucho | Kachyna17. Two-lane Blacktop | Hellman18. Barry Lyndon | Kubrick19. Le Charme Discret de la Bourgeoisie | Buñuel20. Jäniksen Vuosi | Jarva Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarmusch 3 Posted February 22, 2013 Report Share Posted February 22, 2013 Nesten ikkje sett noko 70-talls film under kåringa hittil, og har generelt vore lite interessert. Men blei plutselig lysten på å piffe opp lista mi litt, så trenger tips. Henta nokon filmar frå denne tråden, som Il Conformista til dømes. Men kva burde eg sjå av Bunuel? Noko anna som er verdt å få med seg? EDIT: Er The Tin Drum bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frenzy 5 Posted February 23, 2013 Report Share Posted February 23, 2013 That Obscure Object of Desire og The Discreet Charm of the Bourgeoisie er de to beste Bunuel fra 70-tallet, men Phantom of Liberty er jo ganske flott den også. Jeg personlig er ikke så glad i The Tin Drum, mye skrik og gnål, men jeg kjenner mange som er glad i den. Den har gode elementer og er i hvert fall en unik opplevelse, om ikke annet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Montag 4 Posted February 23, 2013 Report Share Posted February 23, 2013 Nesten ikkje sett noko 70-talls film under kåringa hittil, og har generelt vore lite interessert. Men blei plutselig lysten på å piffe opp lista mi litt, så trenger tips. Henta nokon filmar frå denne tråden, som Il Conformista til dømes. Men kva burde eg sjå av Bunuel? Noko anna som er verdt å få med seg? Om du bare får sett én film, sørg for at det blir denne: http://s11.postimage.org/sldq8xdqr/wake_in_fright_final_poster_150dpi_span.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angeleno 0 Posted February 23, 2013 Report Share Posted February 23, 2013 That Obscure Object of Desire og The Discreet Charm of the Bourgeoisie er de to beste Bunuel fra 70-tallet, men Phantom of Liberty er jo ganske flott den også. Setter That Obscure Object... klart høyest. Fernando Rey er helt fantastisk i den. Nesten på høyde med Belle de Jour. Men bare nesten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.