Jump to content

Klaus Kinskis Legat


Svankmajer
 Share

Recommended Posts

For de som ikke har fått med seg siste veldig triste nytt om Klaus Kinski, så sjekk det opp.

http://i45.tinypic.com/14af4z.jpg

Mitt spørsmål er mer hva vil skje med Kinski sitt rykte og legat fremover nå? Kan vi fortsatt verdsette han som samme skuespiller som før nå, eller vil dette medføre en stank med han som absolutt aldri vil gå vekk og vil påvirke vårt forhold til han som skuespiller når vi ser slike filmer som Fitzcarraldo, Aguirre eller Nosferatu. De fleste her inne har jo elsket han nesten uforbeholdt i all tid. Hva skjer nå?

Personlig synes jeg dette er ulidelig trist og jeg tror det vil ødelegge den fantastiske Kinski for meg i fremtiden. (Og jo, jeg innrømmer at jeg ikke stiller tvil om at det er sant, og kanskje man burde, men den diskusjonen kan vi jo ta hvis noen ymter det.)

Klart, Kinski var en såpass ekstatisk sprø og "far out" karakter at dette bare vil legge seg over det som et ekstra lag med bisarr galskap over han, vil noen si. Kanskje beviser det bare at han var "the real deal"? Han var jo ikke akkurat noen engel og stemors drøm i noens øyne fra før, han virket jo litt uvirkelig, men hvis det finnes en grense, hvor skulle den ellers være enn rundt her?

Jeg vil gjerne høre hvordan andre folk her inne forholder seg til dette? Tar dere dette tungt?
Vil dette påvirke Kinski sitt legat? Vil det kanskje påvirke Herzog sitt legat også?

Link to comment
Share on other sites

 

Faen, min første tanke da jeg så trådtittelen var at jeg nå kunne søke Kinskis arvinger om penger og at kriteriene antagelig ville være "far-fetched" nok til at jeg ville hatt en mulighet.

 

Triste nyheter, men slik er det, folk kan gjøre stygge ting og likevel skape skjønnhet og gode greier. Mye kunst som ville blitt ødelagt for meg om jeg ikke var i stand til å skille den fra skapernes personligheter, laster og politiske ståsted (feil å si at jeg gjør et skille, snarere inngår det stygge i en kontekst som ikke tar noe vekk fra resultatet). At akkurat Kinski hadde en slik skyggeside kom ikke som noen særlig stor overraskelse. Så nei, dette vil ikke ødelegge Kinski for meg personlig, men det er klart det kommer til å prege alt som blir skrevet og sagt om han i offentligheten.

Link to comment
Share on other sites

 
I likhet med KAH kom ikke dette som en gigantisk overraskelse, mer en "jasså"-reaksjon. Kinski var jo alltid en galematias, så at det skulle tippe over på denne måten også var kanskje ikke uventet. Det høres muligens kynisk ut, for dette er tross alt en fæl sak.


Tror nok det blir en Polanski-aktig situasjon her, hvor dette blir medias fokus i lang tid. I likhet med Polanski dog (selv om dette tilfellet er en god del hakk verre), klarer jeg nok å isolere hans arbeide fra hans liv (selv om det allerede har vært vanskelig, "myten Kinski"). Man kan ikke nekte for hans talent, og selv om han sikkert blir en enda mer forhatt figur, tror jeg det er viktig å skille kunsten fra personen bak arbeidet. Skaper et litt uggent bakteppe for far/datter-forholdet i Aguirre da.


Innser nå at jeg egentlig bare omformulerte det KAH sa, men okei.

Link to comment
Share on other sites

 

I motsetning til hva for eksempel Roman Polanskis handlinger har aa si for hvorvidt man liker filmene hans saa bringer Kinski saa mye av sin egen persona til rollene sine at det er vanskelig aa ikke se skyggesiden hans naa som man vet om den. Forblir aa se neste gang jeg ser en av filmene hans jeg ikke har sett foer.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Vel han er jo stort sett rabid gal drittsekk i filmene så sånn sett klasjer vel ikke det at han gjorde forferdelige ting i virkeligheten med opplevelsen av rollene.

 

Kanskje noen tenker slikt, men jeg tror mange opplevde hans bisarre narsissme og totale galskap som noe litt ufarlig og humoristisk også. I allefall fra den trygge og cinofile distansen. For meg var det sånn. Han virket bare for utrolig til å være sann. En slags mystisk enigma man aldri kunne få hodet helt rundt. Hvem var Kinski liksom... hvem vet, men for et magisk utemmet uttrykk. For en legende. Nå blandes alt dette med en en incestiøs pedofil voldtektsmann over mange år inn i suppa samtidig, som en slags "Fritzl Light", og for min del tror jeg det kommer til å korruptere mitt bilde av han, og jeg kan ikke begripe at ikke andre vil oppleve det samme, men hvis noen mener det skal jeg ikke ta det fra dere. Det misunner jeg på en måte, faktisk.

 

Når jeg kalte tråden "Klaus Kinski Legat" så er det mer fremtiden for navnet hans jeg tenker på. Kanskje de av oss som opplevde filmene hans og skuespillet hans og lot oss begeistre den gang kan, om ikke med med litt velvilje, se forbi det. Rasjonelt separere person og hans rolleprestasjoner--- men mer bekymrende er det kanskje for mer fremtidige generasjoner av filmseere som må ha dette i bakhodet... De vil jo aldri oppleve dette på samme måten. Eller bølgen av folk som kommer til snakke om han fremover i de passende skuespiller og filmkretser. Blir ikke det ganske vanskelig? Vil filmklubber og cinematek vise f.eks Kinski/Herzog samarbeidet like ivrig nå? Er det fortsatt mulig å si at man digger Klaus Kinski?

 

Jeg tror på en måte at hans navn vil falme, men jeg frykter dessverre det kommer til å skje i det totalt stumme, mørke og skjulte uten at vi får noen vesentlig debatt rundt det. Det er derfor jeg åpnet denne tråden. For vi ser kanskje ser på en filmlegendes artistiske umiddelbare død. Som er et interessant fenomen i seg selv. For når store kunstnere dør fysisk blir de jo ofte bare mer legendarisk. Nå er det kanskje mer Kinski sin ånd som dør? I verste fall? Min spådom er at jeg ikke tror folk vil snakke om dette en gang. Kinski navnet vil synke som et lodd ned i stillheten. Jeg får et slags bilde av folk som bare ser taust ned når navnet hans kommer opp fremover. Klart, jeg kan jo ta feil selvsagt... men kan vi ikke prøve å være bevisste på dette og se hva som skjer nå?

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...