Jump to content

Juan Of The Dead (2011)


Mrs.Brundle
 Share

Recommended Posts

Regissør: Alejandro Brugués

Land: USA

Skuespillere: Alexis Díaz de Villegas, Jorge Molina og Andrea Duro

År: 2011

Originaltittel: Juan de los Muertos


Juan of the Dead er en morsom og blodig titt inn i Cuba som gir oss Cuba slik Shaun of the Dead ga oss England, vel ikke helt likt.

Denne gangen har zombiene tatt turen over havet til intet mindre sted enn Havana, Cuba. Vi møter Juan, en mann som til tross for sin noe turbulente omverden finner sin egen vei. Han styrer sitt eget liv og tjener sine egne penger der han kan. Hans omgangskrets er en gjeng kåte cubanere som i bunn og grunn er ganske lik han selv. Når et zombie-utbrudd finner sted i hovedstaten ser Juan og hans venner på det hele som en unik mulighet til å tjene litt penger. De opprettet et firma som hjelper deg med å bli kvitt dine kjære etter at de har transformert til zombier. Så man kan jo si at Juan og gjengen gjør det militæret ikke klarer når Cuba befinner seg i en katastrofe.

http://4.bp.blogspot.com/-okky8cwm-tw/UOMNgsaCk0I/AAAAAAAABcA/_qWyacYcAMI/s400/juan-of-the-dead-07.jpg

Juan of the Dead er jo spesiell selv før du har sett den. Det er en zombiefilm i Cuba med en tittel som helt klart leker med tanken rundt Shaun of the Dead. Så denne vekte nok oppmerksomhet innenfor sjangerfansen. Filmen gjør som sin navnebror og velger en humoristisk retning. Humoren er kanskje bekmørk, men jeg trakk helt klart på smilebåndet.

Juan of the Dead tar en titt inn i det cubanske samfunnet og trekker mange linjer opp mot det strenge og innelukkede regime og menneskene som vandrer i gatene «under det». Zombiene blir omtalt som alt fra dissidenter til amerikanere, så verken vi eller vår hovedgjeng vet helt hvor man skal legge skylden. Statens unike evne til å dekke over blir også brakt til overflaten i filmen, da en fake propaganda blir satt opp for å feie zombie-utbruddet under teppet og fremstille alt som «under kontroll». Så på humoristisk vis legger Juan of the Dead frem Cuba for hva det muligens er og det fungerer godt, bare synd det til tider kan bli litt mye, men helt klart en artig og original allegori.

http://4.bp.blogspot.com/-pBSXLl9aGuQ/UOMRPMjRqQI/AAAAAAAABcI/Cv0SlJdUnaM/s400/juan-of-the-dead-malecon.jpg

Juan og våre andre hovedroller er en gjeng med herlige personligheter som setter den perfekte stemningen for en god horror-komedie. Én etter én leverer de kjappe replikker og filmreferanser. Til tross for sine noe alvorlige og tunge grunntanke rundt filmen så storkoste jeg meg med en kickass «zombie-killers gjeng». Som Shaun of the Dead bruker også zombiene som et humoristisk bilde på landets befolkning, og forskjellen på forholdene før og etter zombie-invasjonen er kanskje ikke så stor. Muligens er det også større problemer så zombiene står i grunn bare i veien, så vi hogger dem ned!

Jeg anbefaler filmen, helt klart. Likevel er det noe som gjorde at denne ikke gikk helt i mål etter min mening, den nærmest overfladiske dobbelbetydningen tar litt mye plass og mot slutten ble det litt slik - "ok vi har skjønt det nå". Less is more!

Karakter: 4
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Velkommen !

 

Har sett filmen, men likte den ikke noe særlig. Helt ok, men det meste av humoren bommet helt for min del. Ble litt mye bløt humor av type tiss/bæsj, men det tok seg opp etterhvert når zombieinvasjonen tok form.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...