Jump to content

TIFF 2013


Recommended Posts

Programmet under årets Tromsø Internasjonale filmfestival (TIFF) ble sluppet i dag. Så raskt over i stad, og noterte meg særlig følgende:

 

Tabu, White Tiger, War Witch, The Nail in the Boot (! awf, tar du turen?), Leviathan, Laurence Anyway, Anton’s Right Here, Margaret, Pulsagasari.

.

Interessante titler som utgår for min del, da jeg først drar dit på torsdag, er filmer som Lacan Palestine og flere filmer av finnen Peter von Bagh, som får et retrospektiv.

 

Andre som skal?

 

Noe å anbefale?

Link to comment
Share on other sites

 

War Witch så jeg ved BIFF. Jeg tror ikke du vil like den (mye håndholdt kamera, litt rotete), men jeg synes den utviklet seg til å bli rimelig fin til tross for at det estetiske ikke satt hundre prosent. Sånn midt-på-treet-pluss.

Link to comment
Share on other sites

 
Programmet under årets Tromsø Internasjonale filmfestival (TIFF) ble sluppet i dag. Så raskt over i stad, og noterte meg særlig følgende:

 

Tabu, White Tiger, War Witch, The Nail in the Boot (! awf, tar du turen?), Leviathan, Laurence Anyway, Anton’s Right Here, Margaret, Pulsagasari.

.

Interessante titler som utgår for min del, da jeg først drar dit på torsdag, er filmer som Lacan Palestine og flere filmer av finnen Peter von Bagh, som får et retrospektiv.

 

Andre som skal?

 

Noe å anbefale?

Shit. Lov meg at du ser Tabu og Nail in the Boot!

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 weeks later...
 

Jeg hadde lyst å like Tabu mer enn jeg faktisk gjorde.

 

Den starter med en merkelig prolog om en ekspedisjonsfarer som reiser verden rundt etter at konen hans døde. Så er vi i nåtidens Lisboa og følger en gammel aristokratisk dame som har begynt å rote på sine eldre dager. Hun har en svart hushjelp som leser Robinson Crusoe og en nabo som hun blir kjent med. Der er noe Fellini-aktig med noen av scenene, blant annet når den gamle damen forteller om en drøm hun har hatt. Så hopper filmen tilbake til denne damens ungdomsår når hun bodde i sør-afrika og arvet en plantasje. Det er her filmen går over til å bli stumfilm (det vil si, vi hører ikke at de prater, men vi hører andre lyder) mens en voiceover forteller på romantisk vis om hennes utenomekteskapelige forhold. Mange flotte bilder og det er tydelig at Gomes har lagt mye flid i foto og lyssetting. Men bildene er "fine" og får ikke næring fra sin kontekst: her er lite spennende ideer (men det er mulig noe har gått over hode på meg her) og en narrativ som føles for billig og enkel. Det er tapt kjærlighet, enkelt og greit. Dermed blir det en film med "fine bilder" men som ikke treffer mer enn på det planet.

 

Jeg har lyst å se den igjen, men den føles ut som en lettkjøpt arthouse-hit, egentlig (nå er jeg kanskje litt streng og det kan hende jeg må spise hatten min, men slik føler jeg det på dette tidspunktet).

 

Ellers ble jeg svært imponert over den montages-hypede Laurence Anyways, som var favoritten min under festivalen. Jeg kan også varmt anbefale Leviathan, en film som fanger havets villskap bedre enn noe annet jeg har sett. Margaret var også ganske flott, og jeg likte også Jan Troells nyeste, Dom Över Död Man. På retrospektiven fikk jeg også med meg hans Il Capitano, som var fantastisk bra.

 

Eneste jeg ikke likte så godt var den nye norske filmen Før Snøen Faller, som var veldig konvensjonell i sitt filmspråk og måten den behandler tematikken på. Den var teknisk godt laget og er sikkert ganske salgbar også i utlandet, men den var veldig safe og kjedelig, egentlig.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...