paah 4 Posted December 25, 2012 Report Share Posted December 25, 2012 Det beste du så i 2012, altså ikke nødvendigis filmer fra 2012. Sleng ut titler, suppler gjerne med skjermbilder og tekst, om du vil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engangsgrill 16 Posted December 25, 2012 Report Share Posted December 25, 2012 1. Throw Away Your Books, Rally in the Streets av Shuji Terayama2. The Cranes Are Flying av Mikhail Kalazotov3. Lola av Jaques Demy4. Muriel av Alan Resnais5. Brief Encounter av David Lean6. Fires On the Plains av Kon Ichikawa7. Kuroneko av Kaneto Shindo8. The Ceremony av Nagisa Oshima9. Nostalghia av Andrei Tarkovsky10. Pistol Opera av Seijun Suzuki11. A Streetcar Named Desire av Elia Kazan12. The Boy With The Bicycle av Dardenne-brødrene13. Bluebeard av Catherine Breillat14. My Neighbors the Yamadas av Isao Takahata15. My Brother's Wedding av Charles Burnett Tror det oppsummerer de bra filmene jeg så for første gang i år. Tatt fra hodet, så med forbehold om at jeg har glemt noe. De fire øverste er topp 20-materiale, og da jeg gikk ut av salen etter Throw Away Your Books føltes det som jeg hadde sett den beste filmen noensinne. En film per regissør, selv om det føles litt overflødig på en liste som denne. Kommer tilbake med skrift på veggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Papillon 3 Posted December 26, 2012 Report Share Posted December 26, 2012 Sett utrolig mye bra i år. Topp ti. it may be that beauty has strengthened our resolve: masao adachi | philippe grandrieuxles enfants du paradis | marcel carnéthe turin horse | béla tarrin order not to be here | deborah stratmanfour nights of a dreamer | robert bressoncolossal youth | pedro costaménilmontant | dimitri kirsanoffnanami: the inferno of first love | susumu hanithis transient life | akio jissojimillennium mambo | hou hsiao-hsien to filmer jeg skal se fra lista til engangsgrill: throw away your books og the ceremony,. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty 8 Posted December 26, 2012 Report Share Posted December 26, 2012 I 2012 har jeg revurdert Dario Argentos nyere prosjekt, og ikke minst forelsket meg i Tenebrae og La sindrome di Stendahl. Mine to nye Argento favoritter. Håper forøvrig at Oslo Fright Fest får fatt i en Dracula 3D-kopi til neste års festivalprogram, en campy godbit jeg tror vil smelte mitt Hammer Horror-hjerte. Så til saken. En topp ti liste... Harakiri av Masaki KobayashiThe Sword of Doom av Kihachi OkamotoOf Time and the City av Terence Davies http://www.youtube.com/watch?v=wzhrdNzqu1w Cinemania av Angela ChristliebInglourious Basterds av Quentin TarantinoLady Snowblood av Toshiya FujitaRadio On av Christopher Petit http://www.youtube.com/watch?v=Z1PNEIcQBC0 Ms. 45 av Abel FerraraAbel Ferrara: Not Guilty av Rafi PittsSummertime av David Lean Årets nye feelgood-tradisjon: Mad Monster Party? av Jules Bass http://www.youtube.com/watch?v=-5fe7D14Jp8 Det har også blitt et år med endel fra/for tv, med bl.a. altfor mange episoder av Dark Shadows, Samt dokumentarer om film som A History of Horror with Mark Gatiss, The Story of Film: An Odyssey American Silent Film Cinema & Europe: The Other Hollywood, som jeg har hatt enorm glede av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted December 27, 2012 Author Report Share Posted December 27, 2012 Sett voldsomt mye bra i år, egentlig.30 av årets favoritter, relativt tilfeldig rangert: The Devil, Probably (Bresson 1977)La Ville des Pirates (Ruiz 1984)Hangover Square (Brahm 1945)Act of Violence (Zinnemann 1948)The Seventh Victim (Robson 1943)Coeur fidèle (Epstein 1923)Glissements progressifs du plaisir (Robbe-Grillet 1974)Two-Lane Blacktop (Hellman 1971)Ménilmontant (Kirsanoff 1926)Metropolitan (Stillman 1990) Macon County Line (Compton 1974)Day of the Outlaw (de Toth 1959)A Lawless Street (Lewis 1955)Careful (Maddin 1992)Wendy and Lucy (Reichardt 2008)Vernon, Florida (Morris 1982)En la ciudad de Sylvia (Guerín 2007)Over the Edge (Kaplan 1979)Drive (Winding Refn 2011)All the Vermeers in New York (Jost 1990) Outer Space (Tscherkassky 2000)Buffalo '66 (Gallo 1998)The Long Day Closes (Davies 1992)Out of the Blue (Hopper 1980)The Lonely Man (Levin 1957)Der schöne Tag (Arslan 2001)On Dangerous Ground (Ray og Lupino 1952)Great Day in the Morning (Tourneur 1956)Have Dreams, Will Travel (Isaacs 2007)La femme qui se poudre (Bokanowski 1972) Har skrevet noen ord om flesteparten av disse i journalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BadSmile 8 Posted December 29, 2012 Report Share Posted December 29, 2012 First time watch hitsGod tierParis, Texas (1984)Woman in the Dunes (1964)Eternity and a Day (1998)Landscape in the Mist (1988)The Weeping Meadow (2004) Great tierFail-Safe (1964)High and Low (1963)The Spirit of the Beehive (1973)Memories of Matsuko (2006)The Double Life of Véronique (1991)In the Mood for Love (2000)Lessons of Darkness (1992)Invasion of the Body Snatchers (1978)Bad Boy Bubby (1993)Killing Them Softly (2012)Samsara (2011) Rewatch greatest hits2001: A Space Odyssey (1968)Saraband (2003)Mulholland Dr. (2001)Lawrence of Arabia (1962) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zann 8 Posted December 29, 2012 Report Share Posted December 29, 2012 Jeg smekket sammen en topp 24-liste: http://letterboxd.com/zann/list/2012-the-24-fps-edition/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CypheroN 10 Posted December 31, 2012 Report Share Posted December 31, 2012 Topp 5 filmopplevelse i 2012 Ordet av Carl Theodor Dreyer, 1955Dette er for meg et gigantisk mesterverk, og sannsynligvis den beste filmen fra Skandinavia noensinne. Skal prøve å få et slags årlig gjensyn av denne. Samtalene mellom hovedpersonene, stemningen, kameraarbeidet, alt er perfeksjonert. Vivre Sa Vie av Jean-Luc Godard, 1962Jeg har alltid likt Godards filmer, og selvom jeg like gjerne kunne lagt inn Le Mepris her isteden, falt valget på Vivre Sa Vie. Det er ikke så lett å forklare hvorfor, men det er selve stilen i filmene hans som appellerer til meg. Det groteske, skjøre, men likevel fine. Lost in Translation av Sofia Coppola, 2003Det var på tide at jeg fikk sett denne. iLikte den veldig godt, og jeg satt igjen med en ganske vemodig følelse jeg sjelden får etter filmer. The Turin Horse av Bela Tarr, 2011Mesterverk. Skrev litt mer i journaltråden min. Men, årets beste for min del er det ingen tvil om... Enter the Void av Gaspar Noe, 2009 Hva skal jeg si? Den har tatt over førsteplassen av hva gjelder film etter 2000, og There Will Be Blood (eller muligens Caché, spørs hvilken dag jeg blir spurt på) må vike til for denne enorme filmen. Det er sjelden jeg blir såpass bergtatt fra første stund, og måper nesten hele veien igjennom. Dette er en perfekt film. Helt enormt. Denne må komme på cinemateket igjen! http://25.media.tumblr.com/tumblr_m8jw4etxeg1qf1ka9o1_400.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
awf 0 Posted January 2, 2013 Report Share Posted January 2, 2013 Disse var fine. Le Plaisir (ophuls)Das Millionenspiel (Toelle)Amma Ariyan (Abraham)Oslo 31 August (Trier)Sick Robert Flanagan super maschosist (Dick)The Brig (Mekas)Handsworth Songs (Akomfrah) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted January 7, 2013 Author Report Share Posted January 7, 2013 Sett noen andre av filmene til Mekas? Har satt meg som mål å se As I Was Moving Ahead... ganske snart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
awf 0 Posted January 8, 2013 Report Share Posted January 8, 2013 Sett noen andre av filmene til Mekas? Har satt meg som mål å se As I Was Moving Ahead... ganske snart. Det synes jeg absolutt du burde. Jeg startet, men fikk ikke fullført. Ufrivillig selvsagt. Utenom det så har jeg har for det meste sett kortfilmene hans, ofte som en del av ulike avant garde box sets. Liker Mekas ganske godt. Tror absolutt du ville likt The Brig også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.