blausen 12 Posted December 22, 2012 Report Share Posted December 22, 2012 http://chocolatechutzpah.files.wordpress.com/2012/01/2012-happy-new-year-top.jpg Hepp Hepp. Årslister er jo et fast inventar her, så jeg mekker en tråd for årets beste filmer. Reglene er som alltid litt hipp som happ - du bestemmer selv hva du tar med. Jeg selv følger norsk kinopremieredatoer. I samme slengen kan du også liste opp årets rævmøkk, årets skuffelser evt. andre ting du har lyst å hive på en liste. Min liste bærer vel preg av at jeg ikke har sett endel obligatorisk fra andre halvdel av året, mest filmer med premieredato fra tidlig av. Og jeg har definitivt sett mindre aktuell film enn på veldig mange år. Mye av skylden kan vel det økende antallet serier jeg følger med ta. Tidligere har topp 10-lista stort sett bestått av filmer jeg har gitt 8/10 eller høyere, her fikk kun tre filmer den scoren. Jeg må få tatt et brutalt skippertak på tampen av året her nå, så mulig lista endres drastisk. 1. We Need To Talk About Kevin2. Shame3. Tinker Tailor Soldier Spy4. Carnage5. Take Shelter6. Wuthering Heights7. Beasts of the Southern Wild8. The Muppets9. Young Adult10. Moonrise Kingdom11. Skyfall12. The Dark Knight Rises13. Looper14. The Hobbit15. The Intouchables Topp dokumentarer: 1. The Imposter2. Nostalgia de la luz3. Into The Abyss4. Indie Game: The Movie5. Pushwagner Skuffelser: En kongelig affære, Brave, Prometheus, On the Road, Take This Waltz, Restless, War Horse Beste film uansett år: Import/Export Rævmøkk: The Hunger Games, The Darkest Hour, Dark Shadows, Wrath of the Titans, Men in Black 3, The Beaver, Savages, Total Recall, Safety Not Guaranteed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted December 22, 2012 Report Share Posted December 22, 2012 Har som vanlig ikke fulgt så mye med. To filmer jeg likte godt: 1. Shame2. Moonrise Kingdom Resten, fra "middels interessant" til "rævmøkk": 3. Argo4. Skyfall5. The Dark Knight Rises6. The Grey Kan kanskje ta med A Separation som et tja-tilfelle, den ble vist på kino i England i år. Den havner i så fall på topp. Edit: åja, jeg så visst The Artist i 2012 også. Det virker som en evighet siden. Men okei, den kan bli med også. På 2,5.-plass eller noe slik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
awf 0 Posted December 22, 2012 Report Share Posted December 22, 2012 Shame er det eneste jeg har sett som jeg vil si er en bra film. Rævmøkk: Moonrise Kingdom, Thale og The Hunger Games Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Outze 0 Posted December 22, 2012 Report Share Posted December 22, 2012 Har sett mindre enn normalt dette året, men lista er jo grei nok, selv om jeg hadde mer kvalitetsprega topplister både i 2010 og 2011. Topp 10:http://mubi.com/list...ilms-of-2012--5 1. Wuthering Heights (Andrea Arnold)2. Oslo, 31. August (Joachim Trier)3. Tinker Tailor Solider Spy (Tomas Alfredson)4. The Girl with the Dragon Tattoo (David Fincher)5. Shame (Steve McQueen)6. Tabu (Miguel Gomes)7. Moonrise Kingdom (Wes Anderson)8. Play (Ruben Ostlund)9. Beasts of the Southern Wild (Benh Zeitlin)10. Cosmopolis (David Cronenberg) - 10 beste sett i år fra tidligere år:Sexy Beast (Glazer), The Scarlet Empress (Von Sternberg), Clean (Assayas), Watership Down (Rosen), Idiots and Angels (Plympton), Whisper of the Heart (Kondo), Angel's Egg (Oshii), The Last Days of Disco (Stillman), Punch-Drunk Love (Anderson) & The Village (Shyamalan) --> *True story bro!*. - 10 rævmøkk:Faust (Sokurov), War Horse (Spielberg), Dark Shadows (Burton), A Horrible Way to Die (Wingard), Haywire (Soderbergh), Iron Sky (Vuorensola), The Hunger Games (Ross), Thale (Nordaas), Total Recall (Wiseman) & Mirror Mirror (Singh). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted December 22, 2012 Report Share Posted December 22, 2012 Har sett altfor lite, selvfølgelig. 01. Moonrise Kingdom av Wes AndersonMesterverk. 02. The Muppets av James Bobin.Stiller i egen klasse når det kommer til sjarm og humor, uten å støtte seg på vold, vulgariteter eller tomt effektfjaseri. En tilnærmet perfekt familiefilm. 03. Damsels in Distress av Whit StillmanStillman fortsetter der han slapp med The Last Days of Disco for 14 år siden. 04. Killer Joe av William FriedkinMeget underholdende sørstatsgotikk av den virkelig groteske sorten. 05. Shame av Steve McQueenMichael Fassbender! Blikkene på t-banen. 06. Take Shelter av Jeff NicholsMichael Shannon! 07. The Oregonian av Calvin ReederA woman leaves the farm and enters the unknown. Uhøytidelig white trash-surrealisme som kombinerer horror og humor med kanskje litt varierende hell. 08. The Innkeepers av Ti WestTi West begynner å bli en favoritt. Karakterdrevne horrorfilmer som bugner over av atmosfære og sjarm. 09. Chillerama av Adam Rifkin, Tim Sullivan, Adam Green og Joe LynchGrindhouse-hyllest med gode Troma-vibber. 10. Bernie av Richard LinklaterFår nok listeplass først og fremst på grunn av min forkjærlighet for småbyer i Texas. RævmøkkThe Cabin in the WoodsReisen til Julestjernen - 10 beste sett i år fra tidligere år: Bør ha en egen tråd for slikt, slik som i fjor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty 8 Posted December 22, 2012 Report Share Posted December 22, 2012 Beyond the Black Rainbow - Panos CosmatosKill List - Ben Wheatley Keyhole - Guy MaddinThe Angels' Share - Ken Loach Damsels in Distress - Whit StillmanThe Muppets - James Bobin.Moonrise Kingdom - Wes AndersonJiro Dreams Of Sushi - David GelbBernie - Richard LinklaterThe Do-Deca-Pentathlon - Jay Duplass & Mark Duplass Andre små og store gleder: Chillerama, Star Wars Uncut: Director's Cut, Seeking a Friend for the End of the World, Sound of My Voice, Marina Abramović: The Artist Is Present, Dredd, 21 Jump Street & The Dark Knight Rises. Rævmøkk: The Cabin in the Woods, Prometheus & War Horse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarmusch 3 Posted December 22, 2012 Report Share Posted December 22, 2012 Rævmøkk: Moonrise Kingdom Say what? Så langt: 1. Moonrise Kingdom2. Shame3. Polisse4. Holy Motors5. Play6. Hugo7. En kongelig affære Bra: Skyfall, The Artist, The Pirates: Band of Misfits, The Cabin in the Woods, Prometheus, Men in Black 3 (lol ja, den var artig), Tinker, Tailor, Soldier, Spy, Thale, Haywire Ok: The Dark Knight Rises, Snow White and the Hunstman Middelmådig: The Avengers Rævmøkk:The Hunger Games, Battleship Må i alle fall få sett Amour får eg seier meg ferdig med lista. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frenzy 5 Posted December 22, 2012 Report Share Posted December 22, 2012 Kan ramse opp de jeg hatet/mislikte det året her, ihvertfall (topplisten kommer nok på montages en gang snart): AvengersThe Hunger Games Room 237The Woman in BlackThe Grey Ellers kan jeg jo røpe at jeg setter Moonrise Kingdom veldig høyt. Fantastisk film. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svankmajer 21 Posted December 22, 2012 Report Share Posted December 22, 2012 Jeg likte også Moonrise Kingdom. Syntes også Brave var fin, om enn litt ujevn. Skjønner jeg må sjekke ut Shame kanskje. Avengers var ok-ish. Stolt av at jeg har i år klart å styre unna reklamepresset til ting ala Hobitten, Kon Tiki og Batman til gjengjeld for utrolig mye sær middels norsk gammel film ala Rallarblod som sikkert ingen snakker eller bryr seg om. Ellers vil jeg gjerne slå i et slag for min store indenpendenthelt i USA, Damon Packard. I gamle dager på Dfilm skrek jeg støtt og stadig om hans sinnsyke mesterverk Reflections Of Evil, en av mine favorittfilmer kanskje. I år kom han endelig tilbake med Foxfur, og den er bare the shit. Fin omtale av filmen her:"Words truly can't describe Damon Packard's latest effort, but if I had to choose a few they'd be: insane, sickening, mystical, surreal, fantasy, scary, cartoon, spiritual, reality, homage and genius. Each frame of Packard's Foxfur is a Rorschach ink blotter test, and each minute of Foxfur is a holy experience. Foxfur is a profound and enlightening feature length fever dream experimentation that I'd equate to one's first discovery of love, death, truth, fear and self. A visual Strychnine journey into new age theory and ideas put together by one of the greatest filmmakers of his generation. A true masterpiece through and through. A mind fuck put onto film. I could watch Foxfur a thousand times and not be able to put into words the visceral experience the film gives its viewer. A must see. My favorite film of 2012 old or new." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty 8 Posted December 23, 2012 Report Share Posted December 23, 2012 Ellers vil jeg gjerne slå i et slag for min store indenpendenthelt i USA, Damon Packard. I gamle dager på Dfilm skrek jeg støtt og stadig om hans sinnsyke mesterverk Reflections Of Evil, en av mine favorittfilmer kanskje. I år kom han endelig tilbake med Foxfur, og den er bare the shit. Hmmm. Kan ikke huske at du skrek om Packard, har selv oppdaget ham i senere tid og hyllet Reflections of Evil. Til døve ører, selvsagt. Ikke fått sett Foxfur ennå, tar gjerne imot tips hvor jeg kan så Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svankmajer 21 Posted December 23, 2012 Report Share Posted December 23, 2012 Ja, den er stilig er den ikke? Jeg tror jeg anmeldte Reflections Of Evil på dfilm.net allerede. Er så lenge siden jeg så den nå. På tide med et gjensyn. Foxfur. Vel, jeg bestilte den faktisk gjennom fyren selv, samt en hel haug med andre rare gamle filmer fra 70 og 80-tallet han anbefalte. Du kan bestille Foxfur og alt annet han har laget herfra. Ja, den er stilig er den ikke? Jeg tror jeg anmelde Reflections Of Evil på dfilm.net allerede. Er så lenge siden jeg så den nå. På tide med et gjensyn. Foxfur. Vel, jeg bestilte den faktisk gjennom fyren selv, samt en hel haug med andre rare gamle filmer fra 70 og 80-tallet han anbefalte. Du kan bestille Foxfur og alt annet han har laget herfra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engangsgrill 16 Posted December 23, 2012 Report Share Posted December 23, 2012 Dette virker gøy! 1. Thale2. Take Shelter3. ... Osv. Rævmøkk til sådær: 1. We Need To Talk About Kevin2. The Cabin In the Woods3. The Dark Knight Rises4. Wuthering Heights5. The Hunger Games6. The Artist7. Hugo 8. Play9. The Avengers10. Moonrise Kingdom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fubarino 4 Posted December 24, 2012 Report Share Posted December 24, 2012 Som om jeg har oversikten over norske kinodatoer.... 1. Shame2. Drive3. Bullhead4. Children...5. The Artist6. The Kid with a bike7. Martha Marcy May Marlene8. Take Shelter9. Tyrannosaur10. Like Crazy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Houseman 5 Posted December 24, 2012 Report Share Posted December 24, 2012 Like Crazy er fra i fjor, den ble vist på OIFF og kom på DVD før årsskiftet. Urangert topp 10: Tomboy (Céline Sciamma)Amour (Michael Haneke)Take Shelter (Jeff Nichols)Thale (Aleksander Nordaas)Michael (Markus Schleinzer)Mamma Gógó (Fridrik Thor Fridrikson)Haywire (Steven Soderbergh)Et maintenant on va óu? / Hva gjør vi nå? (Nadine Labaki)Som du ser meg (Dag Johan Haugerud)Blondie (Jesper Ganslant) Årets skuffelse: Wuthering Heights (Andrea Arnold) Årets "skal ha for forsøket": Uskyld og 90 minutter Årets oppskrytte: Prometheus og The Dark Knight Rises Årets "send regissørene til Hollywood og la oss slippe": Kon-Tiki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrick 0 Posted December 24, 2012 Report Share Posted December 24, 2012 Vært lite på kino og sett lite ny film i år. Tinker, Tailor, Soldier, Spy havner nok på topp, men er også svært glad i Wes Anderson og hans Moonrise Kingdom, og koste meg glugg ihjel til den nye Muppets-filmen. Av de to norske jeg så, fungerte nok Som du ser meg best, mens Kon-Tiki bare var kjedelig fra begynnelse til slutt. Prometheus havner nok sånn på midten av skalaen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frenzy 5 Posted December 24, 2012 Report Share Posted December 24, 2012 The Kid with a Bike er vel også fra fjoråret, Fub. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fubarino 4 Posted December 24, 2012 Report Share Posted December 24, 2012 Æhh, føkk. OK, skal se meg om etter et par erstattere. Kanskje somle meg til å se Amour, Pieta og Tabu før den tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
COMPAQis 0 Posted December 27, 2012 Report Share Posted December 27, 2012 Greit, jeg biter på med en urangert toppliste: Pieta (Ki-duk Kim)Holy Motors (Leos Carax)The Imposter (Bart Layton)Moonrise Kingdom (Wes Anderson)Take Shelter (Jeff Nichols)We Need To Talk About Kevin (Lynne Ramsey)Ai WeiWei: Never Sorry (Alison Klayman)The Raid: Redemption (Gareth Evans)Beasts of the Southern Wild (Benh Zeitlin)This Must Be the Place (Paolo Sorrentino) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BadSmile 8 Posted December 29, 2012 Report Share Posted December 29, 2012 Beste:1. Killing Them Softly (2012)2. Holy Motors (2012)3. Samsara (2011)4. Moonrise Kingdom (2012)5. Jiro Dreams of Sushi (2011)6. Shame (2011)7. Seven Psychopaths (2012)8. Skyfall (2012) OK:Spirit Stalkers (2012)Cosmopolis (2012)Seeking a Friend for the End of the World (2012)Looper (2012)Lawless (2012)End of Watch (2012)Frankenweenie (2012) /care:John Carter (2012)Dark Shadows (2012)Chronicle (2012)Kevin Smith: Burn in Hell (2012)Indie Game: The Movie (2012)ParaNorman (2012)The Lorax (2012)Men in Black 3 (2012)The Hunger Games (2012)The Avengers (2012)Brave (2012) Møkk:Prometheus (2012)21 Jump Street (2012)The Dark Knight Rises (2012)Ted (2012)The Amazing Spider-Man (2012)Lockout (2012) Ser frem til å se:The Master (2012)Pieta (2012)Amour (2012)Mekong Hotel (2012)Room 237 (2012)Hitchcock (2012)Vanishing Waves (2012)Hitchcock ( (2012)Hitchcock ( (2012) Ser litt frem til å se:Django Unchained (2012)The Hobbit: An Unexpected Journey (2012) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarmusch 3 Posted December 31, 2012 Report Share Posted December 31, 2012 Venter framleis i spenning på Montages topplister for året som snart er slutt, men Terje Eidsvåg har i det minste presentert ei innhaldsrik liste: http://www.adressa.no/kultur/film/article6842549.ece Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frenzy 5 Posted January 2, 2013 Report Share Posted January 2, 2013 Venter framleis i spenning på Montages topplister for året som snart er slutt, men Terje Eidsvåg har i det minste presentert ei innhaldsrik liste: http://www.adressa.n...icle6842549.ece http://montages.no/2013/01/arets-beste-filmer-topp-20-2012/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fubarino 4 Posted January 3, 2013 Report Share Posted January 3, 2013 TDKR på 5.plass.....really? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frenzy 5 Posted January 4, 2013 Report Share Posted January 4, 2013 Tror akkurat TDKR sin høye plassering er fordi den figurerer på mange av listene. Det er heller ikke unaturlig når det er snakk om 20 filmer pr liste, men om du klikker deg inn på de individuelle listene vil du se at mange har den ikke inne på topp 20 engang og de fleste har den på et sted mellom 10. og 20.plass. Det vitner vel heller om mangfoldet i listene, så ikke ta den oppsummerte listen alt for høytidelig. Jeg plasserte den på 14. plass på min liste. Hvordan ser din toppliste for fjoråret ut, Fub? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Papillon 3 Posted January 4, 2013 Report Share Posted January 4, 2013 Da har jeg tittet gjennom Montage-listene og jøss skal si den gjengen der har enstemt smak, men det er kanskje ikke så rart når de drar rundt på festivaler og sitter ved siden av hverandre og ser de samme filmene. Montage-mafiaen kan vi kalle dem. Pass dere, her kommer Montage-mafiaen med årsbestelistene sine. Best å skygge banen. Det er noen interessante lister der da. Særlig Sveinung sin, men også Atli og Erik sine lister, men det sier jeg kanskje bare fordi to av dem er gode venner av meg mens den tredje er en av de på dette forumet som har mye godt å komme med. Dessuten har jeg nesten ikke sett film fra fjoråret selv, så jeg burde vel egentlig ikke snakke om kjedelige lister, men husk at det jeg forsøkte å påpeke var hvor homogene Montage-mafiaens årsbestelister er, ikke hvor ræv de er. Har selv sett skarve syv filmer (SYV) fra i fjor. Om jeg eliminerer de to dårligste sitter jeg igjen med en topp fem. Jeg må forresten innrømme at jeg er imponert over hvor mange nye filmer folk klarer å få med seg i løpet av et år. Dere som har sett 20+, ser dere alt på kino/festival, eller tar dere en skikkelig oppvask mot slutten av året og ser det dere ikke fikk med dere? Bare lurer. Vel, her er min topp fem.It May Be That Beauty Has Strengthened Our Resolve: Masao Adachi | GrandrieuxThe Turin Horse | TarrPlay | ÖstlundElena | ZvyagintsevAshes | Joe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fubarino 4 Posted January 4, 2013 Report Share Posted January 4, 2013 Tror akkurat TDKR sin høye plassering er fordi den figurerer på mange av listene. Det er heller ikke unaturlig når det er snakk om 20 filmer pr liste, men om du klikker deg inn på de individuelle listene vil du se at mange har den ikke inne på topp 20 engang og de fleste har den på et sted mellom 10. og 20.plass. Det vitner vel heller om mangfoldet i listene, så ikke ta den oppsummerte listen alt for høytidelig. Jeg plasserte den på 14. plass på min liste. Hvordan ser din toppliste for fjoråret ut, Fub? Ah! Fant ikke de individuelle listene ved første gjennomlesning. Slang en liste opp her inne for en liten stund siden, husker ikke helt tråden. Uansett, hadde jeg med to '11-filmer, så den er ikke komplett. Vil aller helst få sett The Master, Amour, Tabu, Pieta, Rust and Bone, Elena, Berberian Sound Studio og Wuthering Heights før jeg konkluderer alt for bombastisk hvordan fjoråret var, men det ser ut til at en laber første halvdel kan reddes, og vel så det, av disse sene utgivelsene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.