Jump to content

Toppliste film året 2012


blausen
 Share

Recommended Posts

http://chocolatechutzpah.files.wordpress.com/2012/01/2012-happy-new-year-top.jpg

 

Hepp Hepp. Årslister er jo et fast inventar her, så jeg mekker en tråd for årets beste filmer. Reglene er som alltid litt hipp som happ - du bestemmer selv hva du tar med. Jeg selv følger norsk kinopremieredatoer. I samme slengen kan du også liste opp årets rævmøkk, årets skuffelser evt. andre ting du har lyst å hive på en liste.

 

Min liste bærer vel preg av at jeg ikke har sett endel obligatorisk fra andre halvdel av året, mest filmer med premieredato fra tidlig av. Og jeg har definitivt sett mindre aktuell film enn på veldig mange år. Mye av skylden kan vel det økende antallet serier jeg følger med ta. Tidligere har topp 10-lista stort sett bestått av filmer jeg har gitt 8/10 eller høyere, her fikk kun tre filmer den scoren. Jeg må få tatt et brutalt skippertak på tampen av året her nå, så mulig lista endres drastisk.

 

1. We Need To Talk About Kevin

2. Shame

3. Tinker Tailor Soldier Spy

4. Carnage

5. Take Shelter

6. Wuthering Heights

7. Beasts of the Southern Wild

8. The Muppets

9. Young Adult

10. Moonrise Kingdom

11. Skyfall

12. The Dark Knight Rises

13. Looper

14. The Hobbit

15. The Intouchables

 

Topp dokumentarer:

 

1. The Imposter

2. Nostalgia de la luz

3. Into The Abyss

4. Indie Game: The Movie

5. Pushwagner

 

Skuffelser:

 

En kongelig affære, Brave, Prometheus, On the Road, Take This Waltz, Restless, War Horse

 

Beste film uansett år: Import/Export

 

Rævmøkk:

 

The Hunger Games, The Darkest Hour, Dark Shadows, Wrath of the Titans, Men in Black 3, The Beaver, Savages, Total Recall, Safety Not Guaranteed

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har som vanlig ikke fulgt så mye med. To filmer jeg likte godt:

 

1. Shame

2. Moonrise Kingdom

 

Resten, fra "middels interessant" til "rævmøkk":

 

3. Argo

4. Skyfall

5. The Dark Knight Rises

6. The Grey

 

 

Kan kanskje ta med A Separation som et tja-tilfelle, den ble vist på kino i England i år. Den havner i så fall på topp.

 

Edit: åja, jeg så visst The Artist i 2012 også. Det virker som en evighet siden. Men okei, den kan bli med også. På 2,5.-plass eller noe slik.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Har sett mindre enn normalt dette året, men lista er jo grei nok, selv om jeg hadde mer kvalitetsprega topplister både i 2010 og 2011.

 

Topp 10:

http://mubi.com/list...ilms-of-2012--5

 

1. Wuthering Heights (Andrea Arnold)

2. Oslo, 31. August (Joachim Trier)

3. Tinker Tailor Solider Spy (Tomas Alfredson)

4. The Girl with the Dragon Tattoo (David Fincher)

5. Shame (Steve McQueen)

6. Tabu (Miguel Gomes)

7. Moonrise Kingdom (Wes Anderson)

8. Play (Ruben Ostlund)

9. Beasts of the Southern Wild (Benh Zeitlin)

10. Cosmopolis (David Cronenberg)

 

- 10 beste sett i år fra tidligere år:

Sexy Beast (Glazer), The Scarlet Empress (Von Sternberg), Clean (Assayas), Watership Down (Rosen), Idiots and Angels (Plympton), Whisper of the Heart (Kondo), Angel's Egg (Oshii), The Last Days of Disco (Stillman), Punch-Drunk Love (Anderson) & The Village (Shyamalan) --> *True story bro!*.

 

- 10 rævmøkk:

Faust (Sokurov), War Horse (Spielberg), Dark Shadows (Burton), A Horrible Way to Die (Wingard), Haywire (Soderbergh), Iron Sky (Vuorensola), The Hunger Games (Ross), Thale (Nordaas), Total Recall (Wiseman) & Mirror Mirror (Singh).

Link to comment
Share on other sites

 

Har sett altfor lite, selvfølgelig.

 

01. Moonrise Kingdom av Wes Anderson

Mesterverk.

 

02. The Muppets av James Bobin.

Stiller i egen klasse når det kommer til sjarm og humor, uten å støtte seg på vold, vulgariteter eller tomt effektfjaseri. En tilnærmet perfekt familiefilm.

 

03. Damsels in Distress av Whit Stillman

Stillman fortsetter der han slapp med The Last Days of Disco for 14 år siden.

 

04. Killer Joe av William Friedkin

Meget underholdende sørstatsgotikk av den virkelig groteske sorten.

 

05. Shame av Steve McQueen

Michael Fassbender! Blikkene på t-banen.

 

06. Take Shelter av Jeff Nichols

Michael Shannon!

 

07. The Oregonian av Calvin Reeder

A woman leaves the farm and enters the unknown. Uhøytidelig white trash-surrealisme som kombinerer horror og humor med kanskje litt varierende hell.

 

08. The Innkeepers av Ti West

Ti West begynner å bli en favoritt. Karakterdrevne horrorfilmer som bugner over av atmosfære og sjarm.

 

09. Chillerama av Adam Rifkin, Tim Sullivan, Adam Green og Joe Lynch

Grindhouse-hyllest med gode Troma-vibber.

 

10. Bernie av Richard Linklater

Får nok listeplass først og fremst på grunn av min forkjærlighet for småbyer i Texas.

 

 

Rævmøkk

The Cabin in the Woods

Reisen til Julestjernen

 

 

- 10 beste sett i år fra tidligere år:

 

Bør ha en egen tråd for slikt, slik som i fjor.

Link to comment
Share on other sites

 

Beyond the Black Rainbow - Panos Cosmatos

Kill List - Ben Wheatley

Keyhole - Guy Maddin

The Angels' Share - Ken Loach

Damsels in Distress - Whit Stillman

The Muppets - James Bobin.

Moonrise Kingdom - Wes Anderson

Jiro Dreams Of Sushi - David Gelb

Bernie - Richard Linklater

The Do-Deca-Pentathlon - Jay Duplass & Mark Duplass

 

Andre små og store gleder: Chillerama, Star Wars Uncut: Director's Cut, Seeking a Friend for the End of the World, Sound of My Voice, Marina Abramović: The Artist Is Present, Dredd, 21 Jump Street & The Dark Knight Rises.

 

Rævmøkk: The Cabin in the Woods, Prometheus & War Horse

Link to comment
Share on other sites

 

Rævmøkk: Moonrise Kingdom

 

Say what?

 

Så langt:

 

 

1. Moonrise Kingdom

2. Shame

3. Polisse

4. Holy Motors

5. Play

6. Hugo

7. En kongelig affære

 

Bra:

Skyfall, The Artist, The Pirates: Band of Misfits, The Cabin in the Woods, Prometheus, Men in Black 3 (lol ja, den var artig), Tinker, Tailor, Soldier, Spy, Thale, Haywire

 

Ok:

The Dark Knight Rises, Snow White and the Hunstman

 

Middelmådig:

The Avengers

 

Rævmøkk:

The Hunger Games, Battleship

 

Må i alle fall få sett Amour får eg seier meg ferdig med lista.

Link to comment
Share on other sites

 

Kan ramse opp de jeg hatet/mislikte det året her, ihvertfall (topplisten kommer nok på montages en gang snart):

 

Avengers

The Hunger Games

 

Room 237

The Woman in Black

The Grey

 

Ellers kan jeg jo røpe at jeg setter Moonrise Kingdom veldig høyt. Fantastisk film.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg likte også Moonrise Kingdom. Syntes også Brave var fin, om enn litt ujevn. Skjønner jeg må sjekke ut Shame kanskje. Avengers var ok-ish. Stolt av at jeg har i år klart å styre unna reklamepresset til ting ala Hobitten, Kon Tiki og Batman til gjengjeld for utrolig mye sær middels norsk gammel film ala Rallarblod som sikkert ingen snakker eller bryr seg om.

 

Ellers vil jeg gjerne slå i et slag for min store indenpendenthelt i USA, Damon Packard. I gamle dager på Dfilm skrek jeg støtt og stadig om hans sinnsyke mesterverk Reflections Of Evil, en av mine favorittfilmer kanskje. I år kom han endelig tilbake med Foxfur, og den er bare the shit.

 

Fin omtale av filmen her:

"Words truly can't describe Damon Packard's latest effort, but if I had to choose a few they'd be: insane, sickening, mystical, surreal, fantasy, scary, cartoon, spiritual, reality, homage and genius. Each frame of Packard's Foxfur is a Rorschach ink blotter test, and each minute of Foxfur is a holy experience. Foxfur is a profound and enlightening feature length fever dream experimentation that I'd equate to one's first discovery of love, death, truth, fear and self. A visual Strychnine journey into new age theory and ideas put together by one of the greatest filmmakers of his generation. A true masterpiece through and through. A mind fuck put onto film. I could watch Foxfur a thousand times and not be able to put into words the visceral experience the film gives its viewer. A must see. My favorite film of 2012 old or new."

Link to comment
Share on other sites

 

Ellers vil jeg gjerne slå i et slag for min store indenpendenthelt i USA, Damon Packard. I gamle dager på Dfilm skrek jeg støtt og stadig om hans sinnsyke mesterverk Reflections Of Evil, en av mine favorittfilmer kanskje. I år kom han endelig tilbake med Foxfur, og den er bare the shit.

 

Hmmm. Kan ikke huske at du skrek om Packard, har selv oppdaget ham i senere tid og hyllet Reflections of Evil. Til døve ører, selvsagt. Ikke fått sett Foxfur ennå, tar gjerne imot tips hvor jeg kan så ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, den er stilig er den ikke? Jeg tror jeg anmeldte Reflections Of Evil på dfilm.net allerede. Er så lenge siden jeg så den nå. På tide med et gjensyn.

 

Foxfur. Vel, jeg bestilte den faktisk gjennom fyren selv, samt en hel haug med andre rare gamle filmer fra 70 og 80-tallet han anbefalte. Du kan bestille Foxfur og alt annet han har laget herfra.

 

Ja, den er stilig er den ikke? Jeg tror jeg anmelde Reflections Of Evil på dfilm.net allerede. Er så lenge siden jeg så den nå. På tide med et gjensyn.

 

Foxfur. Vel, jeg bestilte den faktisk gjennom fyren selv, samt en hel haug med andre rare gamle filmer fra 70 og 80-tallet han anbefalte. Du kan bestille Foxfur og alt annet han har laget herfra.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Like Crazy er fra i fjor, den ble vist på OIFF og kom på DVD før årsskiftet.

 

Urangert topp 10:

 

Tomboy (Céline Sciamma)

Amour (Michael Haneke)

Take Shelter (Jeff Nichols)

Thale (Aleksander Nordaas)

Michael (Markus Schleinzer)

Mamma Gógó (Fridrik Thor Fridrikson)

Haywire (Steven Soderbergh)

Et maintenant on va óu? / Hva gjør vi nå? (Nadine Labaki)

Som du ser meg (Dag Johan Haugerud)

Blondie (Jesper Ganslant)

 

Årets skuffelse: Wuthering Heights (Andrea Arnold)

 

Årets "skal ha for forsøket": Uskyld og 90 minutter

 

Årets oppskrytte: Prometheus og The Dark Knight Rises

 

Årets "send regissørene til Hollywood og la oss slippe": Kon-Tiki

Link to comment
Share on other sites

 
Vært lite på kino og sett lite ny film i år. Tinker, Tailor, Soldier, Spy havner nok på topp, men er også svært glad i Wes Anderson og hans Moonrise Kingdom, og koste meg glugg ihjel til den nye Muppets-filmen. Av de to norske jeg så, fungerte nok Som du ser meg best, mens Kon-Tiki bare var kjedelig fra begynnelse til slutt. Prometheus havner nok sånn på midten av skalaen.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Greit, jeg biter på med en urangert toppliste:

 

Pieta (Ki-duk Kim)

Holy Motors (Leos Carax)

The Imposter (Bart Layton)

Moonrise Kingdom (Wes Anderson)

Take Shelter (Jeff Nichols)

We Need To Talk About Kevin (Lynne Ramsey)

Ai WeiWei: Never Sorry (Alison Klayman)

The Raid: Redemption (Gareth Evans)

Beasts of the Southern Wild (Benh Zeitlin)

This Must Be the Place (Paolo Sorrentino)

Link to comment
Share on other sites

 

Beste:

1. Killing Them Softly (2012)

2. Holy Motors (2012)

3. Samsara (2011)

4. Moonrise Kingdom (2012)

5. Jiro Dreams of Sushi (2011)

6. Shame (2011)

7. Seven Psychopaths (2012)

8. Skyfall (2012)

 

OK:

Spirit Stalkers (2012)

Cosmopolis (2012)

Seeking a Friend for the End of the World (2012)

Looper (2012)

Lawless (2012)

End of Watch (2012)

Frankenweenie (2012)

 

/care:

John Carter (2012)

Dark Shadows (2012)

Chronicle (2012)

Kevin Smith: Burn in Hell (2012)

Indie Game: The Movie (2012)

ParaNorman (2012)

The Lorax (2012)

Men in Black 3 (2012)

The Hunger Games (2012)

The Avengers (2012)

Brave (2012)

 

Møkk:

Prometheus (2012)

21 Jump Street (2012)

The Dark Knight Rises (2012)

Ted (2012)

The Amazing Spider-Man (2012)

Lockout (2012)

 

Ser frem til å se:

The Master (2012)

Pieta (2012)

Amour (2012)

Mekong Hotel (2012)

Room 237 (2012)

Hitchcock (2012)

Vanishing Waves (2012)

Hitchcock ( (2012)

Hitchcock ( (2012)

 

Ser litt frem til å se:

Django Unchained (2012)

The Hobbit: An Unexpected Journey (2012)

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Tror akkurat TDKR sin høye plassering er fordi den figurerer på mange av listene. Det er heller ikke unaturlig når det er snakk om 20 filmer pr liste, men om du klikker deg inn på de individuelle listene vil du se at mange har den ikke inne på topp 20 engang og de fleste har den på et sted mellom 10. og 20.plass. Det vitner vel heller om mangfoldet i listene, så ikke ta den oppsummerte listen alt for høytidelig. Jeg plasserte den på 14. plass på min liste.

 

Hvordan ser din toppliste for fjoråret ut, Fub?

Link to comment
Share on other sites

 

Da har jeg tittet gjennom Montage-listene og jøss skal si den gjengen der har enstemt smak, men det er kanskje ikke så rart når de drar rundt på festivaler og sitter ved siden av hverandre og ser de samme filmene. Montage-mafiaen kan vi kalle dem. Pass dere, her kommer Montage-mafiaen med årsbestelistene sine. Best å skygge banen. Det er noen interessante lister der da. Særlig Sveinung sin, men også Atli og Erik sine lister, men det sier jeg kanskje bare fordi to av dem er gode venner av meg mens den tredje er en av de på dette forumet som har mye godt å komme med. Dessuten har jeg nesten ikke sett film fra fjoråret selv, så jeg burde vel egentlig ikke snakke om kjedelige lister, men husk at det jeg forsøkte å påpeke var hvor homogene Montage-mafiaens årsbestelister er, ikke hvor ræv de er. Har selv sett skarve syv filmer (SYV) fra i fjor. Om jeg eliminerer de to dårligste sitter jeg igjen med en topp fem. Jeg må forresten innrømme at jeg er imponert over hvor mange nye filmer folk klarer å få med seg i løpet av et år. Dere som har sett 20+, ser dere alt på kino/festival, eller tar dere en skikkelig oppvask mot slutten av året og ser det dere ikke fikk med dere? Bare lurer. Vel, her er min topp fem.

It May Be That Beauty Has Strengthened Our Resolve: Masao Adachi | Grandrieux
The Turin Horse | Tarr
Play | Östlund
Elena | Zvyagintsev
Ashes | Joe

Link to comment
Share on other sites

 
Tror akkurat TDKR sin høye plassering er fordi den figurerer på mange av listene. Det er heller ikke unaturlig når det er snakk om 20 filmer pr liste, men om du klikker deg inn på de individuelle listene vil du se at mange har den ikke inne på topp 20 engang og de fleste har den på et sted mellom 10. og 20.plass. Det vitner vel heller om mangfoldet i listene, så ikke ta den oppsummerte listen alt for høytidelig. Jeg plasserte den på 14. plass på min liste.

 

Hvordan ser din toppliste for fjoråret ut, Fub?

 

Ah! Fant ikke de individuelle listene ved første gjennomlesning. Slang en liste opp her inne for en liten stund siden, husker ikke helt tråden. Uansett, hadde jeg med to '11-filmer, så den er ikke komplett. Vil aller helst få sett The Master, Amour, Tabu, Pieta, Rust and Bone, Elena, Berberian Sound Studio og Wuthering Heights før jeg konkluderer alt for bombastisk hvordan fjoråret var, men det ser ut til at en laber første halvdel kan reddes, og vel så det, av disse sene utgivelsene.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...