Jump to content

Diskuterfilm kårer: De beste fra 80-tallet (2013-utgave)


paah
 Share

Recommended Posts

Is-slottet | PER BLOM

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/vlcsnap-2012-11-16-00h03m28s51-1.jpg

Dette er utvilsomt den beste norske filmen jeg har sett, og en verdig filmatisering av en fantastisk roman. Det blir umulig å ikke sette filmen opp mot romanen, og da vil jeg kanskje likevel si at filmen står igjen som litt spinkel og forenklet. Det er en del viktige ting fra romanen som blir neglisjert, samtidig som Blom i mine øyne overdriver den lesbiske kjærligheten som tematikk.

 

Teknisk og atmosfærisk (selv om lydsporet blir litt voldsomt) er det dog helt der oppe. Jeg vil se flere filmer som utnytter den norske naturen på denne måten. Det blåfrosne fotoet og den ulmende stemningen følger filmen fra åpningsscenen, og skaper et veldig ubehag. Filmen er på sitt beste når fotoet og naturen får tale for seg. Vandringen inn i is-slottet: isolasjonen og ensomheten. Vi dras inn i den hypnotiske skjønnheten. Kaldt, skremmende, men akk så lindrende.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 117
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Is-Slottet er en flott film ja, bare synd den er så kort og mangler så utrolig mye essensielt fra boka. Som faktisk er en av mine favorittbøker. Tenk hvis filmen kunne vært 3 timer lang eller noe, men Per Blom var en spennende regissør. Synd ikke så mer av han er tilgjengelig. Anton f.eks virker interessant, men dessverre utilgjengelig for privatfolk.

 

Skal prøve å levere en liste ellers. Jeg suger på å lage lister bare. Det er akkurat som hodet mitt bare ikke er formet for det. Sett 10 filmer som jeg liker foran meg, og jeg kan sikkert forklare hvorfor jeg liker dem, men å sette de opp mot hver andre gir meg vanligvis bare hodepine.

Link to comment
Share on other sites

 

Det må da være en måte å få sett Anton? Og de andre filmene til Blom? Hva om man feks oppsøkte et eller annet filmarkiv og ba om å få se den on site? Hva skal til? Må man være filmforsker for å få lov til noe slikt?

 

Jos: Du sa du hadde Mors hus på VHS. Vet det er mye å be om, men kunne du laget en digital kopi av denne på en eller annen måte. Tror mange hadde satt stor pris på det. Vet både Kiddo og pretender har etterlyst den.

Link to comment
Share on other sites

 

Den ligger igjen på vestlandet, så trolig ikke noe jeg får gjort før jul

 

(men den er allerede digitalisert tror jeg, så det gjelder kun å få den til å formere seg)

Link to comment
Share on other sites

 

Det må da være en måte å få sett Anton? Og de andre filmene til Blom? Hva om man feks oppsøkte et eller annet filmarkiv og ba om å få se den on site? Hva skal til? Må man være filmforsker for å få lov til noe slikt?

 

Akkurat nå er den eneste muligheten å presse slike visninger gjennom det lokale Cinemateket ditt eller kanskje din lokale filmklubb. Med mindre du er heldig å finne brukte VHS-kopier på auksjonssteder eller bruktbutikker da. En god nyhet er at det er arbeid underveis for å få digitalisert mye gammel norsk film, f.eks skal visst 600 norske produsert av Norsk Film AS tidligere utilgjengelig være på vei til iTunes. Jeg tror også det er sjanser for at i fremtiden så vil mye mer norsk film bli å finne digitalt gjennom tjenester som Netflix, Filmarkivet.no, iTunes, etc. Problemet som til nå har vært er at mye norsk film har vært et uøkonomisk prosjekt å få ut på DVD. Det er mulig sånne streamingtjenester kan være løsningen for å gjøre ting mer tilgjengelig. Per Blom sin filmografi inkludert, naturligvis.

Link to comment
Share on other sites

 

Bare for å ta et enkelt eksempel. Når de gav ut Lasse og Geir, Drømmeslottet, Adjø Solidaritet så var planen også å gi ut resten av Wam og Vennerød. (kilde: Intervju med Petter Vennerød) Men regner med at salget av disse tre og de tre andre de gav ut, gjorde at de så at inntjeningen av disse ville ta veldig lang tid, evt. aldri.

 

Men det er også et problem at svært mange norske produksjonsselskap har lagt ned driften gjennom tidene, så det er en jungel av rettigheter å finne ut av. Netflix sliter også med dem, så jeg vil tro at Filmarkivet vil være det enkleste muligheten å få med seg gammel film i framtiden siden Nasjonalbiblioteket sitter på alt uansett.

 

Sånn apropos, mine norske favorittfilmer fra 80-tallet:

00 Ronja Röverdatter (samproduksjon, men den er mest svensk)

01 Brødrene Dal og spektralstenene

02 Röd snö - Påskekrim

03 Pelle Parafins bøljeband og automatspøkelsene

04 Diplomatix

05 Sommerjubel - kortfilm

06 Serum serum

07 Orions belte

08 Is-slottet

09 Nattseilere (miniserien)

10 Hard asfalt

 

Bobler: En håndfull tid, Dykket, Sølvmunn, For harde livet

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, stemmer at de ville gi ut alt på DVD. Hotel St. Pauli, Sebastian og Lakki er faktisk ute på forhåndssalg enkelte steder, men har vært forsinket i mange år. Åpen Fremtid ble utgitt da. Troooor Bryllupsfesten også. Å gi ut gammel norsk film på DVD er tydeligvis ingen pengegruve bare. Takk og lov for løsninger ala filmarkivet.no.

 

Fin liste, ellers. Pelle Parafins bøljeband ja... Kan jeg ikke ha sett siden jeg var barn. Var det faktisk en film?

Eller var dette en serie på Midt i Smørøyet eller lignende?

 

Link to comment
Share on other sites

 

Om det gikk etter Halv sju, husker jeg ikke, men det var oppdelt på samme måte som Brødrene Dal ja. Ekstra morsomt nå siden eg var med på urpremieren av et Terje Nordby-stykke nå i sommer (jeg var statist)

 

Og de gav ut 6 W&V, jeg nevnte rett og slett ikke alle

Link to comment
Share on other sites

 

Angst (1983, Kargl)

 

http://horrorhappyhour.com/wp-content/uploads/2011/03/angst12.jpg

 

Fy faen i helvete! Den einaste spelefilmen til tyske Gerard Kargl er eit mareritt av ein grim, mørk og skitten film og eit briljant karakterstudie. Som publikum presses med nærmare og nærmare den ynkelige, sinnsforvirra og angstfylte hovudpersonen vår. Måten Kargl kutter ut dialogen, og heller lar tankane til hovudpersonen gå som ein voice-over gjer at dette fungerer. Det unike kameraarbeide og den både fengande og forstyrrande musikken løfter filmens mørke og unike atmosfære til høgaste nivå. Angst er også ein veldig modig film, spesielt korleis den veljar å følje ein slik brutal og ustabil mann og i tillegg prøve å finne menneske i han.

 

Spoorloos (1988, Sluizer)

http://alsolikelife.com/images/images2007/Spoorloos/spoorloos6.jpg

 

 

Spoorloos er også ein unik film. I sin Hitchcock liknande, men samtidig ganske menneskelege stil skriver den seg inn i thriller historia som noko unikt og annleis. Det som verkelig driver filmen framover er to smarte grep Sluizer gjer. Han lar oss med ein gong vite at nokon kjem til å bli kidnappa og bygger fleire gonger opp til dette, utan at det faktisk skjer. Det andre han gjer, er å introdusere ein karakter og følje han i langt tid, utan å seie kven han er. Er han kidnapperen? Men han har jo familie? Og så, skal det bety noko? Det er fleire sekvensar i filmen som verkelig seier noko om oss menneske og det er det som gjer filmen til noko meir enn berre ein ordinær spenningsfilm.

 

Gjennsyn med:

 

Raging Bull (1980, Scorsese): Nok eit flott, indre karakterstudie frå Scorsese og Schrader. Utforskar hat og sjalusi på ein veldig menneskeleg måte.

 

Blade Runner (1982, Scott): Ein av fleire gode 80-talls science-fiction filmar og også ein av dei beste. Utruleg vakker noir satt i eit praktfullt univers som fungerer som ei god (og kanskje skremmande nær) framtidsvisjon.

Link to comment
Share on other sites

 

Usikkert om det blir tid til å se så mye film i tida framover, så slenger inn en improvisert topp-20 og så får jeg se om den blir oppdatert. En per regissør.

 

1. Blue Velvet (Lynch 1986)

2. The Shining (Kubrick 1980)

3. Sans Soleil (Marker 1983)

4. Possession (Zulawski 1981)

5. Brazil (Gilliam 1985)

6. Neco z Alenky (Svankmajer 1988)

7. Tonari no Totoro (Miyazaki 1988)

8. Stranger than Paradise (Jarmusch 1984)

9. Videodrome (Cronenberg 1983)

10. Labyrinth (Henson 1986)

 

11. Angel’s Egg (Oshii 1985)

12. The Thing (Carpenter 1982)

13. Offret (Tarkovsky 1983)

14. Fanny och Alexander (Bergman 1982)

15. Once Upon a Time in America (Leone 1984)

16. Ran (Kurosawa 1985)

17. The Untouchables (De Palma 1987)

18. La Ville des Pirates (Ruiz 1983)

19. Love Streams (Cassavetes 1984)

20. Is-Slottet (Blom 1987)

Link to comment
Share on other sites

 

Spetters (Verhoeven, 1980)

 

Snuskemesterens tidlige filmer laget i hjemlandet lykkes alltid i å sjokkere, og Spetters er intet unntak. Her følger vi tre unge motorcross-entusiaster som alle ønsker å bli som deres forbilde Gerrit Witkamp (spilt av en overlegen Rutger Hauer). Samtidig forelsker også alle seg i den promiskuøse og lykkesøkende jenta som sammen med broren selger pølser - laget av hundemat - fra campingvogna deres.

 

http://i46.tinypic.com/mljynn.png http://i47.tinypic.com/2j5dfdk.png

 

Verhoeven krydrer denne enkle historien med innslag av kristne fanatikere, eksplisitt seksuelle scener, homsegjengvoldtekt og penismåling. Men samtidig presenterer han det slik det faktisk er - han lager aldri noe stort nummer ut av de drøye scenene, men skaper istedet en slags skitten realisme. Vi følger ungdommene i deres forhold til familie, kjærester og hverandre, men først og fremst i søken etter noe bedre. Dette gir også filmen et gjennomgående dystert preg som nettopp kommer til uttrykk i lengten bort fra en meningsløs og skitten tilværelse. Tommel opp!

Link to comment
Share on other sites

 

Topp ti så langt:

 

 

1. Spoorloos (1988, Sluizer)

2. Angst (1983, Kargl)

3. Blade Runner (1982, Scott)

4. Body Double (1984, DePalma)

5. Possession (1981, Zulawski)

6. Dressed to Kill (1980, DePalma)

7. Once Upon a Time in America (1984, Leone)

8. Raging Bull (1980, Scorsese)

9. Star Wars V – The Empire Strikes Back (1980, Kershner)

10. Au revoir les enfants (1987, Malle)

 

Skal ta gjensyn med: Fanny och Alexander, Das Boot, The Shining og Ran

 

Har også: Sans Soleil og Fitzcarraldo liggende.

Link to comment
Share on other sites

 

Begynner å se bra ut den lista, Jarmusch.

 

Sett litt film siden sist:

 

Perfect Strangers og Q: The Winged Serpent | LARRY COHEN 1984 og 1982

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/vlcsnap-2012-11-25-23h57m25s55-1.jpg

http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/vlcsnap-2012-11-26-00h03m11s157-1.jpg

 

Jeg synes fremdeles It’s Alive er Cohens mest vellykkede film. Perfect Strangers og Q tar begge for seg morderiske vesener som kaster skygge over New York. Begge, men særlig sistnevnte, presenterer et karaktergalleri hovedsakelig bestående av usympatiske mennesker. Dette sliter jeg litt med. Mens elendigheten og styggheten i It’s Alive brytes opp av genuint vakre øyeblikk, savner jeg flere slike elementer i disse.

 

Perfect Strangers er kanskje Cohens visuelt sett mest spennende film. Man får jo litt frysninger når hovedkarakteren lager graffiti av sin egen skygge. Og når han senere utvider graffitien til å bli et portrett av hans håpløse familiedrøm, da får vi et slikt rørende øyeblikk jeg skulle ønske Cohen kunne gi meg flere av. Han er på sitt beste når han fremstiller den skjøre skjønnheten blant alt det stygge.

 

Q er en litt slappere monsterfilm hvor jeg aldri får følelsen av at Cohen har ambisjoner om å lage noe som ligner på et mesterverk. Den inneholder så å si ingen øyeblikk som de jeg beskriver ovenfor. Jeg likte den fremdeles godt. Cohen blir jo aldri uinteressant.

 

White Dog | SAMUEL FULLER 1982

Fuller er en annen interessant regissør. En flott blanding av b-film-galskap og mer seriøse samfunnskommentarer.

 

Just Before Dawn | JEFF LIEBERMAN 1981

Keep breeding in the same family line, somethin’ bound to snap.

To tilbakeståene hillbillier raver rundt i skogen og slår i hjel uvedkommende. Slikt blir det underholdende hicksploitation/slasher av.

 

Paris, Texas | WIM WENDERS 1984

Voldsomt bra. Listekandidat.

Link to comment
Share on other sites

 
 

paah, ettersom du likte "Q: The Winged Serpent" og om du ikke allerede har sett dem, så kan jeg som stor fan av Larry Cohen og hans 80-talls b-filmer anbefale deg å sjekke ut 2 av hans kanskje beste skrekk-komedier, "The Stuff (1985)" og "The Ambulance (1990).

 

http://www.youtube.com/watch?v=uE6Z1nBqLwo

http://www.youtube.com/watch?v=3HKh95scktI

 

Jeff Lieberman har foruten den underholdende skogs-slasheren "Just Before Dawn" også 2 andre solide horror filmer bak seg med den herlige lavbudsjetts grøsseren "Squirm (1976)" som handler om slimete meitmark og hans kanskje fineste øyeblikk med den uhyggelige "Blue Sunshine (1978)" om baksiden av partydop og hippiebevegelsen.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
  • 2 weeks later...

Angst

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal føle her. På en side var det en mørk og intens portrettering av en spinhakkende galen mann. Scenene på cafèen var spesielt gode. Flott foto, klipp og soundtrack. På en annen side syns jeg den var hakket for forstyrrende. Hva godt kan noen få ut av å se på dette her? I tillegg var det mye av filmen jeg fant helt unødvendig. Å filme folk som går fra A-B uten at det skjer noe som helst av mening trodde jeg virkelig at ingen proffesjonelle drev med. Greit nok for filmens uttrykk, men jeg syns likevel ikke noe om det.

 

Idi i smotri

Denne var mye bedre. Også forstyrrende, men her hadde det en mye tydeligere hensikt. Utrolig kraftfullt, og en veldig interresant vinkling på en WWII-film. Deler av filmen tok virkelig pusten fra meg. Sluttscenen var også usedvanlig vakker.

 

Spoorloos

Også mye bedre enn førstenevnte. Handler også om en tilsynelatende galning, bare en mye mer interresant en. Denne fyren holder faktisk det psykiske for seg selv, og han er uhovrelig intelligent. Denne typen kan virkelig være hvem som helst av oss, noe som gjør det mye mer skremmende enn ren voldsporno. Sluttscenen er hjemsøkende, mye på grunn av det rent ummeneskelige som kommer frem, men også fordi vi skjønner hvor meningsfullt og virkningsfullt alt i filmen har vært. Et godt eksempel på en mysteriefilm hvor alt blir oppklart.

Link to comment
Share on other sites

 

Angst

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal føle her. På en side var det en mørk og intens portrettering av en spinhakkende galen mann. Scenene på cafèen var spesielt gode. Flott foto, klipp og soundtrack. På en annen side syns jeg den var hakket for forstyrrende. Hva godt kan noen få ut av å se på dette her? I tillegg var det mye av filmen jeg fant helt unødvendig. Å filme folk som går fra A-B uten at det skjer noe som helst av mening trodde jeg virkelig at ingen proffesjonelle drev med. Greit nok for filmens uttrykk, men jeg syns likevel ikke noe om det.

 

Man får vel ikkje så mykje "godt" ut av filmen, men så var vel aldri heller det regisørens hensikt. Det som for meg gjer filmen spesiel er regissørens modige grep i å beskrive ein hennsynslaus og høgst forstyrra psykopat, men å fokusere på og sjå menneske i han og utforske problemet hans. Å følge folk frå A-B gjer jo filmen eit enda meir realistisk preg og er eit grep som blir brukt for å komme tettare på karakteren me prøver å forstå og inn i ein situasjon i livet hans.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Man får vel ikkje så mykje "godt" ut av filmen, men så var vel aldri heller det regisørens hensikt. Det som for meg gjer filmen spesiel er regissørens modige grep i å beskrive ein hennsynslaus og høgst forstyrra psykopat, men å fokusere på og sjå menneske i han og utforske problemet hans. Å følge folk frå A-B gjer jo filmen eit enda meir realistisk preg og er eit grep som blir brukt for å komme tettare på karakteren me prøver å forstå og inn i ein situasjon i livet hans.

Jeg er helt enig i det du mener om selve karakteren. Jeg likte veldig godt voice-over-bruken hvor vi kommer nærmere og lærer å forstå han. De klippene hvor vi følger han fra A-B uten at noe som helst skjer derimot gir meg som sagt absolutt ingenting. Jeg føler absolutt ikke at jeg forstår han bedre bare fordi jeg får vitne til at han går rundt huset en ekstra gang. Når det gjelder drapsskildringene var dette bare noe jeg ble uvell av. Ja, han blir virkelig beskrevet som en galning, men nei, det er ikke tilgitt at jeg spydde ned dassen.

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 2 weeks later...

Det har vært stille på meg en stund, men jeg gjør comeback med denne listen:

 

  1. The Shining
  2. Down by Law
  3. Back to the Future
  4. Gremlins
  5. Scarface
  6. Possession
  7. Mishima: A Life in Four Chapters
  8. Blade Runner
  9. Die Hard
  10. Idi i Smotri
  11. Crimes and Misedemeanors
  12. Blood Simple
  13. Escape From New York
  14. Fanny & Alexander
  15. The Elephant Man
  16. The King of Comedy
  17. Full Metal Jacket
  18. The Cook, the Thief, His Wife and Her Lover
  19. The Thing
  20. Raging Bull

Ellers så jeg Scrooged (1988) nylig - apropos 80-tallet og jula. Jeg er i utgangspunktet ganske svak for slike åttitallskomedier, men dette var en skuffelse. Filmen haster seg gjennom plottet av Dickens' En julefortelling med Bill Murray som Scrooge, og hans karakterutvikling er like forhastet, og ikke det minste troverdig. Det er overraskende enkelt å omvende ham fra verdens største rasshøl til en ny (og bedre) mann, og man skulle tro at en så kynisk fyr, i et univers hvor Dickens-fortelling åpenbart er velkjent - han er jo faktisk i ferd med å produsere en TV-adaptasjon av den - ikke ville være så lettpåvirkelig i møte med de kjente konvensjonene. Men det er nå så. Verre er det at den stort sett er ganske umorsom (med nåtidens-jul-feen som kroneksempel), og Bill Murray virker til tider direkte uengasjert.

Link to comment
Share on other sites

 

Halvannen uke til fristen løper ut. Håper på litt mer aktivitet nå i juletida.

 

Skal få sett:

Elle a passé tant d'heures sous les sunlights... av Philippe Garrel

Mauvais Sang av Leos Carax

Something Wild av Jonathan Demme

L'ange av Patrick Bokanowski

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...