paah 4 Posted November 12, 2012 Report Share Posted November 12, 2012 The '80s revisited12.11.12 - 20.01.13 Plassering fra forrige kåring i parentes.01. (01.) Idi i smotri (Klimov) | 21102. (18.) Possession (Żuławski) | 18703. (08.) Fanny och Alexander (Bergman) | 17204. (05.) The Shining (Kubrick) | 16205. (02.) Blue Velvet (Lynch) | 14306. (06.) Blade Runner (Scott) | 13107. (07.) Offret (Tarkovsky) | 12308. (----) Sans Soleil (Marker) | 12109. (----) Angst (Kargl) | 11310. (09.) Once Upon a Time in America (Leone) | 104 11. (20.) The Thing (Carpenter) | 9212. (16.) Videodrome (Cronenberg) | 9113. (30.) Das Boot (Petersen) | 7914. (----) The Man Who Planted Trees (Back) | 7615. (29.) Paris, Texas (Wenders) | 6816. (----) Our Century (Peleshian) | 6517. (----) Withnail & I (Robinson) | 6418. (----) Die Hard (McTiernan) | 5819. (11.) Raging Bull (Scorsese) | 5720. (----) Day of the Dead (Romero) | 54 21. (----) Spoorloos (Sluizer) | 5322. (----) Love Streams (Cassavetes) | 5222. (----) Is-slottet (Blom) | 5222. (03.) Ran (Kurosawa) | 5225. (13.) The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover (Greenaway) | 4926. (----) Berlin Alexanderplatz (Fassbinder) | 4827. (----) Nostalghia (Tarkovsky) | 4728. (----) A Short Film About Killing (Kieslowski) | 4628. (15.) The Elephant Man (Lynch) | 4628. (12.) Forbidden Zone (Elfman) | 46 41 Gremlins41 The Fly38 Crimes and Misdemeanors37 Down By Law37 Stranger Than Paradise37 Angel’s Egg36 La ville des pirates36 Scarface36 Tenebre35 Alice35 When the Wind Blows34 Tonari no Totoro34 X33 Au Revoir, les Enfants33 Full Metal Jacket31 Brazil31 Manhunter30 The Beyond29 Raiders of the Lost Ark29 Death Wish 328 Body Double26 La nuit des traquées26 The Terminator25 Der Himmel Über Berlin23 Evil Dead II23 The Empire Strikes Back22 Dressed to Kill21 Crime Wave/The Big Crime Wave20 The Territory20 Violent Cop20 Commando20 Bai ga jai/The Prodigal Son20 Something Wild20 Brideshead Revisited19 Kamui no ken/Dagger of Kamui19 They Live19 Cosmos18 Planes, Trains & Automobiles18 Hannah and Her Sisters18 First Blood18 Medea18 Pièce touchée18 Back to the Future18 Blood Simple17 Elippathayam17 Dead Ringers17 Stand By Me17 Landscape in the Mist17 Rece do góry17 Indiana Jones and the Temple of Doom17 The Big Blue17 Á nos amours16 Suur Tõll16 Akira16 Ganh xiec rong / Travelling Circus16 The Accidental Tourist16 Vernon, Florida16 Babettes gæstebud16 Indiana Jones and the Last Crusade15 Hadashi no Gen / Barefoot Gen15 Robocop15 The Woman in Black15 Odinokiy golos cheloveka15 In a Glass Cage15 Perfect Strangers14 Ninja III: The Domination14 The Plague Dogs14 Un Historie de Vent / A Tale of the Wind14 Sprout Wings and Fly14 Nuovo Cinema Paradiso14 Mishima: A Life in Four Chapters14 Aliens14 Police Story13 Street of Crocodilles13 Handsworth Songs13 El Sur13 Boy Meets Girl13 Spinal Tap13 Mother's Meat Freuds Flesh13 Phenomena12 Der siebente Kontinent12 Krysar12 Heimat11 Predator11 L’Argent11 Põrgu11 Out of the Blue11 Epidemic11 Amma Ariyan11 Dans la Ville Blanche11 Escape from New York11 Labyrinth11 The Thin Blue Line11 Karhozat11 Fitzcarraldo11 The King of Comedy10 Le Roi et l’oseau / The King and the Mockingbird10 Grave of the Fireflies10 Shoah10 Blow Out10 The Toxic Avenger09 The Asthenic Syndrome09 Den enfaldige mördaren09 Macskafogó / Cat City09 Galaxy of Terror09 Witness09 For All Mankind09 Deadly Pray09 The Goonies08 Stop Making Sense08 Heart of a Dog08 Basket Case08 Dal pollo all'Equatore08 Dead Man’s Letters08 The Breakfast Club08 Opera08 Ambavi Suramis tsikhitsa / The Legend of Suram Fortress08 The Return of the Living Dead08 My Dinner with Andre07 A Zed and Two Noughts07 The Meaning of Life07 The Singing Detective07 Tetsuo07 Polyester07 Cobra07 Altered States06 Prince of Darkness06 Batman06 Veronika Foss06 Zelig06 Xian si jue/Duel to Death05 Cannibal Holocaust05 Maniac05 Ko To Tamo Peva04 Transylvania 6-500004 Koyaanisqatsi04 Angyali üdvözlet / The Annunciation04 Wall Street04 Do the Right Thing04 L'Héritage de la chouette04 Midnight Run04 Sous Le Soleil de Satan03 Pink Floyd: The Wall03 Season of the Witch (Halloween III)03 Amadeus03 Huang tu di03 The Untouchables02 Inferno02 Dimensions of Dialogue02 The Firm02 Kundskapens træ01 A Fish Called Wanda01 Mephisto01 Dawn of an Evil Millennium01 Where is the Friends Home?01 Korkusuz01 Yellow Earth01 Roadgames01 Law of Desire01 Star Wars: Episode VI – Return of the Jedi01 Nausicaä of the Valley of the Wind01 Nankyoku monogatari / Antarctica01 Dark Night of the Scarecrow01 Revenge of the Nerds II: Nerds in Paradise01 Nati con la camicia/Go for it!Oversikt over brukere som deltok:AngelenoawfBaderingBadSmileBennett...blausenCypheroNDoctor DownsFrenzyFubarinoJarmuschJizzmopperJonas2kKiddoKubrickmortyOutzepaahPapillonpretenderSirSvankmajerTristanoUrulokiValuskawertoi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted November 12, 2012 Report Share Posted November 12, 2012 Noe slik, foreløpig: 1. Sans Soleil2. Stranger Than Paradise3. Idi i Smotri4. Withnail & I5. The Cook, The Thief, His Wife & Her Lover6. Offret7. The Man Who Planted Trees8. Crimes and Misdemeanors9. X (Einarson)10. Our Century (Peleshian) 11. Videodrome12. The Empire Strikes Back13. The Shining14. Tetsuo15. The Elephant Man16. Blood Simple17. Damnation18. Do The Right Thing19. Dimensions of Dialogue (Svankmajer)20. Nostalghia Løfte for kåringa: skal ta et gjensyn med L'Argent. Er ganske sikker på at jeg har skifta mening siden sist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BadSmile 8 Posted November 12, 2012 Report Share Posted November 12, 2012 1. Das Boot (1981, Mini Series, Wolfgang Petersen)2. Fanny and Alexander (1982, TV Version, Ingmar Bergman)3. Paris, Texas (1984, Wim Wenders)4. Landscape in the Mist (1988, Theodoros Angelopoulos)5. Akira (1988, Katsuhiro Otomo)6. Angst (1983, Gerald Kargl)7. Ran (1985, Akira Kurosawa)8. Once Upon a Time in America (1984, Sergio Leone)9. Come and See (1985, Elem Klimov)10. Possession (1981, Andrzej Zulawski) 11. Sans soleil (1983, Chris Marker)12. Offret (1986, Andrei Tarkovsky)13. Dead Man's Letters (1986, Konstantin Lopushansky)14. The Meaning of Life (1983, Terry Jones)15. My Dinner with Andre (1981, Louis Malle)16. Cinema Paradiso (1988, Giuseppe Tornatore)17. The Shining (1980, Stanley Kubrick)18. Blade Runner (1982, Ridley Scott)19. Amadeus (1984, Milos Forman)20. Nausicaä of the Valley of the Wind (1984, Hayao Miyazaki) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarmusch 3 Posted November 12, 2012 Report Share Posted November 12, 2012 Ingen liste foreløpig, har få kandidatar hittil, men store mengder film eg skal igjennom. Gjensyn med The Empire Strikes Back i går: Sjølvsagt er dette eit nostalgisk barndommsminde som berre av den grunn er stor underholdning. Men medan eg koser meg med Star Wars universet, funderer eg over kva som eigentleg gjer denne trilogien (og spesielt dei to første) så bra. Og eg kjem fram til at det må vere ei blanding mellom at me får presentert eit komplisert og fyldig univers med interessante politiske referanser og kriger, samtidig som det er ei lett og eventyrlig historie som blandar humor og seriøshet på ein velgjort måte. Løfte for kåringa: Skal sjå heilt inni helvetes mykje 80-talls film! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted November 12, 2012 Author Report Share Posted November 12, 2012 Første utkast, urangert: Angst | GERALD KARGLBerlin Alexanderplatz | RAINER WERNER FASSBINDERBlue Velvet | DAVID LYNCHBoy Meets Girl | LEOS CARAXCrimes and Misdemeanors | WOODY ALLENDark Night of the Scarecrow | FRANK DE FELITTADressed to Kill | BRIAN DE PALMAEvil Dead II | SAM RAIMIThe Hitcher | ROBERT HARMONLa nuit des traquées | JEAN ROLLIN Opera | DARIO ARGENTOOut of the Blue | DENNIS HOPPERParents | BOB BALABANPolyester | JOHN WATERSPossession | ANDRZEJ ZULAWSKISans Soleil | CHRIS MARKERThe Shining | STANLEY KUBRICKStreet of Crocodiles | STEPHEN OG TIMOTHY QUAYTras el cristal | AGUSTI VILLARONGAVernon, Florida | ERROL MORRIS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty 8 Posted November 12, 2012 Report Share Posted November 12, 2012 Kjempeflotters pahh, jeg er klar for dette! Kommer med liste i løpet av de kommende dagene. Men herlige bidrag allerede, spesielt med Argento, Waters og Urus X. Føler at X har vært en av mine kjepphester, så det gleder meg. Når det kommer til Argento, så faller jeg på Tenebre. Etter min mening hans mesterverk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
awf 0 Posted November 12, 2012 Report Share Posted November 12, 2012 1 Brideshead revisited2.Fanny och Alexander3 Forbidden Zone4. Possession5. Ganh xiec rong http://www.imdb.com/title/tt0286644/?ref_=fn_al_tt_16. The Woman in Black7. Un Histoire de vent8. Handsworth Songs9. Idi I smotri10. Amma Ariyan11. Offret12. Deadly Prey13. Dal pollo all'Equatore14. The man who planted trees15. Sans Soleil16. Ko To Tamo Peva17. The Cook The Thief His Wife and Her Lover18. Crime Wave19. Death Wish 320. Korkusuz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos 5 Posted November 12, 2012 Report Share Posted November 12, 2012 Slik så det ut fra min side 13. oktober 2008:01 Paris, Texas02 Fanny och Alexander03 This is Spinal Tap04 The Princess Bride05 Vincent06 When Harry met Sally...07 Mitt liv som hund08 Tampopo09 Ronja Rövardotter10 Brødrene Dal og spektralsteinene Får vel også minne om første post i den kåringen: http://www.diskuterfilm.com/forums/index.php?showtopic=1052&view=findpost&p=36298 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bennettstopscrewingaround 0 Posted November 12, 2012 Report Share Posted November 12, 2012 01. Commando av Mark L. Lester (1985)02. Manhunter av Michael Mann (1986)03. Planes, Trains & Automobiles av John Hughes (1987)04. Death Wish 3 av Charles Winner (1985)05. The Accidental Tourist av Lawrence Kasdan (1988)06. Blade Runner av Ridley Scott (1982)07. The Terminator av James Cameron (1984)08. Phenomena av Dario Argento (1985)09. Robocop av Paul Verhoeven (1987)10. Something Wild av Jonathan Demme (1986)11. The Toxic Avenger av Lloyd Kaufman (1984)12. Videodrome av David Cronenberg (1983)13. Basket Case av Frank Henenlotter (1982)14. Cobra av George P. Cosmatos (1986)15. The Thing av John Carpenter (1982)16. Maniac av William Lustig (1980)17. Transylvania 6-5000 av Rudy De Luca (1985)18. Halloween III: Season of the Witch av Tommy Lee Wallace (1982)19. Midnight Run av Martin Brest (1988)20. Revenge of the Nerds II: Nerds in Paradise av Joe Roth (1987) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jizzmopper 0 Posted November 12, 2012 Report Share Posted November 12, 2012 Spennende liste, paah og awf!Jeg skal prøve å skrive litt mer om, samt se litt flere filmer fra dette tiåret nå som det verste av eksamenskjøret er over. Her er en foreløpig liste: 1. Idi i Smotri (Klimov, 1985)2. Cosmos (TV-dokumentar, 1980) Carl Sagan leder oss gjennom menneskehetens kulturelle, vitenskapelige og idehistoriske utvikling, og setter det hele opp mot utforskningen av det evige univers og tanker om liv på andre planeter. Alt i en avslappet og lett filosofisk tone som er sterkt avhengighetsskapende.3. Possession (Zulawski, 1981)4. Dead Ringers (Cronenberg, 1988)5. The Thing (Carpenter, 1982)6. Das Boot (Petersen, 1981)7. Ninja III: The Domination (Firstenberg, 1984) 80talls-chick som er besatt av en ond ninja-ånd; stort mer over-the-top non-stop kreativ ninja-action skal man lete lenge etter! Og husk: "Only a ninja can kill a ninja".8. Angst (Kargl, 1983)9. Blue Velvet (Lynch, 1986)10. Dans la Ville Blanche (Tanner, 1983) Bruno Ganz spiller en seiler som tar seg en spontan permisjon og drifter rundt i Lisboa, hvor han er utro mot kona, drikker hele dager og kjenner på stillheten. Den Hvite Byen blir et fristed for ham, og den stimulerer til tanker om tvil og usikkerhet. 11. The Fly (Cronenberg, 1986)12. Day of the Dead (Romero, 1985)13. Heart of a Dog (Bortko, 1988) En forsker opererer inn en menneskelig hypofyse i en hund, og snart blir hunden mer og mer seende ut som et menneske. Vanvittig satire over det kommunistiske samfunnet, og ispedd en solid dose sort humor.14. The Cook, the Thief, His Wife, and Her Lover (Greenaway, 1989)15. Blade Runner (Scott, 1982)16. Cannibal Holocaust (Deodato, 1980)17. Koyaanisqatsi (Reggio, 1982)18. Evil Dead II (Raimi, 1987)19. Angel's Egg (Oshii, 1985)20. The Shining (Kubrick, 1980) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Papillon 3 Posted November 13, 2012 Report Share Posted November 13, 2012 topp 10 nostalghia | andrei tarkovskyour century | artavazd peleshianpièce touchée | martin arnoldà nos amours | maurice pialatberlin alexanderplatz | reiner werner fassbinderis-slottet | per blompossession | andrzej zulawskilove streams | john cassavetesday of the dead | george a. romerola nuit des traquées | jean rollin er heltent på: l'argent, out of the blue, boy meets girl, sans soleil, egentlig det meste på lista til paah. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frenzy 5 Posted November 13, 2012 Report Share Posted November 13, 2012 Kjapp liste fra ICM:1. Videodrome (Cronenberg)2. Offret (Tarkovskij)3. Medea (Von Trier)4. Blue Velvet (Lynch)5. Sans Soleil (Marker)6. Paris, Texas (Wenders)7. Spoorloos (Sluizer)8. Body Double (De Palma)9. Fanny och Alexander (TV-Versjonen, Bergman)10. Blade Runner (Scott) ----Idi i Smotri (Klimov)For All Mankind (Reinert)Stop Making Sense (Demme)Hannah and Her Sisters (Allen)Zelig (Allen)L'Héritage de la chouette (TV-serie, Chris Marker) EDIT:Die Hard (McTiernan)Day of the Dead (Romero)The Shining (Kubrick) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angeleno 0 Posted November 13, 2012 Report Share Posted November 13, 2012 1. Tonari no Totoro (となりのトトロ)2. Fanny och Alexander3. Down by Law4. The Big Blue (Le grand bleu)5. Goodbye, Children (Au revoir les enfants)6. Raging Bull7. Once Upon a Time in America8. Blue Velvet9. Raiders of the Lost Ark10. Hannah and Her Sisters Ikke helt mitt tiår, dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badering 2 Posted November 13, 2012 Report Share Posted November 13, 2012 1. Sans Soleil2. The Man Who Planted Trees3. Withnail & I4. Fanny och Alexander5. Au Revoir, les Enfants6. Videodrome7. Wings of Desire8. Offret9. A Short Film About Killing10. They Live Må se: Love Streams (Siste av C som jeg ikke har sett), Berlin Alexanderplatz, kort sagt papillion sin liste, +++ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiddo 0 Posted November 13, 2012 Report Share Posted November 13, 2012 Papillon har en drøy liste. Sist jeg så en liste jeg var mer fornøyd med enn min egen, var det vel KAH som slang ut sin favorittliste. Jeg er kun mer eller mindre fornøyd med min topp 10 foreløpig, så poster den for nå: Our Century (Peleshian)Day of the Dead (Romero)Love Streams (Cassavetes)Angst (Kargl)Is-slottet (Blom)Perfect Strangers (Cohen)Nostalghia (Tarkovskij)Scarface (De Palma)Krysar (Jirì Barta)Violent Cop (Kitano) Planer om å se, når jula kommer og jeg kanskje får tid til å se litt mer film igjen: Garrel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted November 13, 2012 Author Report Share Posted November 13, 2012 Jeg må få sett Perfect Strangers og Is-slottet (så fort jeg har lest ferdig boka). Har også planer om å se minst én Garrel (først og fremst She Spent So Many Hours Under the Sun Lamps) Mange bra lister til nå! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrick 0 Posted November 13, 2012 Report Share Posted November 13, 2012 Hvis jeg skal gå etter tidligere lister, ville den sett slik ut: 1. Fanny og Alexander2. Min nabo Totoro3. Stand By Me4. Evil Dead II5. Raiders of the Lost Ark6. Cinema Paradiso7. The Thing På tide å se mer film. 80-tallet har vært neglisjert lenge nok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fubarino 4 Posted November 13, 2012 Report Share Posted November 13, 2012 Skal prøve å få sett litt i desember, mye interessant å plukke fra andre lister her i så måte, men slik ser det vel ut nå: 1. Ran2. Idri i smotri3. Once upon a Time in America4. Withnail & I5. The Cook The Thief His Wife and Her Lover6. Full Metal Jacket7. The Shining8. Angst9. Elefantmannen10. Grave of the Fireflies 11. Den enfaldige mördaren12. The Firm (ikke med Tom Cruise)13. Spoorloos14. Brazil15. The Long Good Friday16. Blues Brothers17. An American Werewolf in London18. Blue Velvet19. Die Hard20. Manhunter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted November 13, 2012 Author Report Share Posted November 13, 2012 La ville des pirates | RAOUL RUIZEnsomhet, kjedsomhet, liv, død, Peter Pan - alt i en drømmeaktig, grotesk, fargerik smørje. Ti av ti. http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/vlcsnap-2012-11-13-18h36m08s236-1.jpgSpoiler-bilde: http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/vlcsnap-2012-11-13-18h45m22s99-1.jpghttp://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/vlcsnap-2012-11-13-18h43m01s26-1.jpghttp://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/vlcsnap-2012-11-13-18h42m27s165-1.jpghttp://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/vlcsnap-2012-11-13-18h38m20s29-1.jpghttp://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/vlcsnap-2012-11-13-18h39m57s209-1.jpghttp://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/vlcsnap-2012-11-13-18h40m54s31-1.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jizzmopper 0 Posted November 13, 2012 Report Share Posted November 13, 2012 Ti av ti - virkelig? Nå ble jeg nysgjerrig. Skaffer den omgående! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted November 13, 2012 Author Report Share Posted November 13, 2012 Kanskje ni komma åtte. Gi den en sjanse likevel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blausen 12 Posted November 14, 2012 Report Share Posted November 14, 2012 En nesten utelukkende nostalgi-liste 1. Evil Dead 22. Idi I Smotri3. Blade Runner4. Raiders of the Lost Ark5. Die Hard6. The Thing7. Empire Strikes Back8. Spinal Tap9. The Shining10. The Thin Blue Line11. Paris, Texas12. Das Boot13. They Live14. The Terminator15. Predator16. The Elephant Man17. Death Wish 318. Robocop19. Fitzcarraldo20. A Fish Called Wanda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jizzmopper 0 Posted November 15, 2012 Report Share Posted November 15, 2012 Dreadnaught (1981) http://i48.tinypic.com/2nbrfvq.jpg Insane kung-fu-film med store doser energi og kreativitet. Det er for eksempel ikke hver dag man er vitne til kung-fu-tøyvask eller snikmyrdende kung-fu-skreddere. To tomler opp og kanskje listeplass! http://i48.tinypic.com/al69g5.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted November 15, 2012 Author Report Share Posted November 15, 2012 Har aldri skjønt greia med kung fu-filmer, dessverre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jizzmopper 0 Posted November 15, 2012 Report Share Posted November 15, 2012 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.