paah 4 Posted October 11, 2012 Report Share Posted October 11, 2012 The ‘90s revisited11.10.12 - 10.11.12 Plassering fra forrige kåring i parentes. 01. (04.) Dead Man (Jarmusch) | 12301. (05.) Sátántangó (Tarr) | 12303. (06.) Trois Couleurs: Bleu (Kieslowski) | 10104. (08.) Eyes Wide Shut (Kubrick) | 8505. (25.) Naked (Leigh) | 7906. (02.) Lost Highway (Lynch) | 7106. (22.) The Thin Red Line (Malick) | 7108. (27.) Pulp Fiction (Tarantino) | 5909. (14.) Fargo (Coens) | 5510. (16.) La Double Vie de Veronique (Kieslowski) | 54 11. (-----) Lessons of Darkness (Herzog) | 5312. (12.) The Big Lebowski (Coens) | 5113. (15.) Trois couleurs: Rouge (Kieslowski) | 5014. (-----) Funny Games (Haneke) | 4514. (17.) Happiness (Solondz) | 4516. (19.) Happy Together (Wong) | 4417. (-----) Chungking Express (Wong) | 4317. (13.) Festen (Vinterberg) | 4317. (10.) Taste of Cherry (Kiarostami) | 4317. (29.) Twin Peaks: FWWM (Lynch) | 43 21. (03.) Magnolia (Anderson) | 4122. (----) Barton Fink (Coens) | 3922. (09.) Gummo (Korine) | 3924. (01.) Bad Boy Bubby (de Heer) | 3525. (11.) Fear and Loathing in Las Vegas (Gilliam) | 3326. (----) Close-Up (Kiarostami) | 3226. (----) Crash (Cronenberg) | 3226. (----) Metropolitan (Stillman) | 3226. (----) The Hole (Tsai) | 3230. (23.) La Haine (Kassovitz) | 31 30 Heat29 Buffalo ‘6628 Se7en28 A Moment of Innocence28 Man Bites Dog26 Hana-bi25 Goodfellas24 Black Cat, White Cat23 La Promesse23 Fight Club23 A Brighter Summer Day21 L'Humanité21 The Long Day Closes21 The Wind Will Carry Us20 Total Recall20 Dazed and Confused20 Audition20 The Usual Suspects19 Frankenhooker19 Bad Lieutenant19 Trust19 Glengarry Glen Ross19 Szürkület19 The Wrong Trousers19 Eternity and a Day18 Falling Down18 Step Across the Border18 Gallivant18 My Own Private Idaho17 El secdleto de la tlompeta17 Passion (Reble, 1990)17 Leon17 The Sweet Hereafter17 Whispering Pages17 Looking for Richard17 Groundhog Day17 Surviving Desire16 House of Cards16 The Smell of Burning Ants16 Out for Justice16 Leben – BRD16 Breaking the Waves16 Alone. Life Wastes Andy Hardy16 Prospero's Books16 State of Grace15 Geschwister – Kardesler15 Benny’s Video15 Die Hard – with a Vengeance15 La Sindrome di Stendahl15 Solas15 The Last Bolshevik15 Wild at Heart15 Leve Blant Løver15 The Ambulance15 Late August, Early September14 Kingpin14 Braindead14 Welcome to the Dollhouse14 The Dream of a Ridiculous Man14 Safe14 Short Cuts14 Forgotten Silver14 The Virgin Suicides14 Quince Tree of the Sun13 Mad Dog and Glory13 My Father's Glory13 O Primeiro Dia / Midnight13 Careful13 Beau Travail13 Riget I13 Je vous salue, Sarajevo13 Ha-Chayim Al-Pi13 Nowhere12 All the Vermeers in New York12 Take Care of Your Scarf, Tatiana12 Badkonake sefid12 La Ceremonie12 Delicatessen12 The Remains of the Day12 Being John Malkovich12 The Last Boy Scout12 The Madness of King George12 Secrets & Lies11 Conspirators of Pleasure11 The Player11 Hamoun11 La vie de bohème11 Edward Scissorhands11 Schindler’s List11 King of New York11 To Live11 Miller’s Crossing11 Sink or Swim10 The Silence of the Lambs10 Serial Mom10 US Go Home10 Orlando10 South Park BL&U10 To meteoro vima tou pelargou10 Sonatine10 Maniac Cop 310 In the Mouth of Madness10 Reservoir Dogs10 Dellamorte Dellamore10 The Bird People in China9 Beauty and the Beast9 La Belle Noiseuse: Divertimento9 More9 The Bed You Sleep in9 Candyman9 The Truman Show9 Prisoner of the Mountains9 Frameup8 A Tale of Winter8 Europa8 Riki-Oh8 Toy Story8 Ayneh / The Mirror8 Color of the Night8 Land of Freedom8 Den goda viljan7 Teenage Mutant Ninja Turtles7 The Crying Game7 Det forsømte forår7 La vita è bella7 Brat / Brother7 Ladoni / Palms7 The Last Days of Disco7 Universal soldier7 The Straight Story6 Cop Land6 Tetsuo II6 Black Robe6 Det Sociala arvet6 Dead Man Walking6 Cannibal! The Musical5 Szel5 Nobody’s Fool5 Ridicule5 And Life Goes On…5 Last Action Hero5 La Belle Noiseuse4 Ed Wood4 The Day of the Beast4 My Crasy Life4 Damage4 Undefeatable4 Divorce Iranian Style3 Navy Seals3 Little Odessa3 Maverick3 The Apostle3 Sleepless in Seattle3 Mother Dao, the Turtlelike3 La Vie de Boheme3 Baraka3 Twelve Monkeys2 The Indian Runner2 Pusher2 The General2 Darkman2 Clerks1 Motorama1 Perfect Blue1 In the Soup1 Bullets over Broadway1 Rob Roy1 Ghost Dog1 Spectres of the spectrum Oversikt over brukere som deltok:AngelenoawfBaderingBadSmileBennett... FrenzyFubarinoJarmuschJizzmopperJosKiddoKubrickMontagmortyOutzepaahpretenderUruloki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marlowe 0 Posted October 11, 2012 Report Share Posted October 11, 2012 Kjekt! Stiller. Har framleis Satantango usett, dette bør vel vere ei bra anledning å kome seg gjennom den? Elles må eg, av dei på lista her, gjere meg ferdig med Kieslowski sin trilogi, samt Naked av Leigh. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted October 11, 2012 Author Report Share Posted October 11, 2012 Nå må dere ikke være beskjedne. Sleng ut lister, filmtips og omtaler! Synes dere fristen på én måned er ok? Mitt første utkast er urangert, og jeg nøyer meg med én film per regissør: Bad Boy Bubby | ROLF DE HEERBeau Travail | CLAIRE DENISThe Big Lebowski | JOEL OG ETHAN COENBuffalo ‘66 | VINCENT GALLOCannibal! The Musical | TREY PARKERCareful | GUY MADDINCrash | DAVID CRONENBERGDazed and Confused | RICHARD LINKLATERDead Man | JIM JARMUSCHDellamorte Dellamore | MICHELE SOAVI Frameup | JON JOST Gummo | HARMONY KORINE The Long Day Closes | TERENCE DAVIESLost Highway | DAVID LYNCHMetropolitan | WHIT STILLMANMotorama | BARRY SHILSSafe | TODD HAYNESSátántangó | BÉLA TARRThe Sweet Hereafter | ATOM EGOYANTrust | HAL HARTLEY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
awf 0 Posted October 11, 2012 Report Share Posted October 11, 2012 Gratis tips http://www.imdb.com/title/tt0209463/ . Fristen kan gjerne være lenger enn en måned for min del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fubarino 4 Posted October 12, 2012 Report Share Posted October 12, 2012 Jeg har Naked på første....idag og om en måned. Bare for å få fastslått det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badering 2 Posted October 12, 2012 Report Share Posted October 12, 2012 Ait, første utkast. Tenker å se litt film, lenge siden jeg har hatt en aktiv filmperiode. Happy Together (Wong Kar-Wai, 1997)Gummo (Harmony Korine, 1997)Three Colors: Blue (Krzysztof Kieslowski, 1993)Surviving Desire (Hal Hartley, 1993)Sátántangó (Béla Tarr, 1994)Late August, Early September (Olivier Assayas, 1998)A Brighter Summer Day (Edward Yang, 1991)Nowhere (Gregg Araki, 1997)The Virgin Suicides (Sofia Coppola, 1999)The Sweet Hereafter (Atom Egoyan, 1997) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos 5 Posted October 13, 2012 Report Share Posted October 13, 2012 Dette var min sist gang, får vel regne med at det har skjedd noe på 4 år og tre måneder * The Usual Suspects (1995, Singer, Bryan)* The Wrong Trousers (1993, Park, Nick)* Dong (1998, Tsai, Ming-liang)* Looking for Richard (1996, Pacino, Al)* Dead Man Walking (1995, Robbins, Tim)* Fucking Åmål (1998, Moodysson, Lukas)* Glengarry Glen Ross (1992, Foley, James)* Leve blant løver (1998, Endresen, Sigve)* Magnolia (1999, Anderson, Paul Thomas)* Døden på Oslo S (1990, Isaksen, Eva) Kortfilmer er lov denne gangen også, regner jeg med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted October 13, 2012 Author Report Share Posted October 13, 2012 "Det er lov å ta med spillefilm, dokumentarer, miniserier, tv-film og kortfilm." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos 5 Posted October 13, 2012 Report Share Posted October 13, 2012 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted October 14, 2012 Report Share Posted October 14, 2012 Coolio. Bra at noen tar initiativ, paah! Helt absurd at det er 4 år siden sist - føles som det var i går. Tror jeg har sett ca. 6 filmer de siste 6 månedene, så en ny runde kåringer er kanskje det jeg trenger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted October 14, 2012 Author Report Share Posted October 14, 2012 Bright Angel | MICHAEL FIELDS 1990http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/BRIGHT-1_zpse30f7c1c.jpg?t=1350212950Road movie som tar for seg en rekke tema og elementer jeg aldri blir lei av å se utforsket i film: småbyangst, ensomhet, coming of age og americana. Her gjøres det på en litt klumsete, men ektefølt og sjarmerende måte. Innslag av skjønnhet, bisarr humor og eksentriske bikarakterer bryter opp den ofte mørke fasaden, og gjør dette til en mer håpefull film enn f.eks. Frameup av Jost eller Two-Lane Blacktop av Hellman. To filmer det egentlig er ganske interessant å sammenligne med denne, da alle tre har et noenlunde likt utgangspunkt: fastlåste karakterer som setter seg i en bil og forsøker å finne utveien fra blindgaten de befinner seg i. Alle tre løser dette på vidt forskjellige måter, og man kan vel trygt si at det er denne som utstråler mest optimisme. Bright Angel ikke fullt på høyde med de to andre, men likevel en film jeg vil anbefale sterkt. Freeway II: Confessions of a Trickbaby | MATTEW BRIGHT 1999http://i1066.photobucket.com/albums/u412/hunshamar/Freeway2_zpsd1b221fe.jpg?t=1350213118En oppvisning i trashy og pervers filmskaping. Det er så gjennomført smakløst at det grenser til det geniale. Den første filmen tok utgangspunkt i eventyret om Rødhette og ulven, her blir en 16 år gammel psykopatisk seriemorder og en 15 år gammel bulimisk prostituert henholdsvis Hans og Grete. I Mexico venter heksa, i form av en transvestitt nonne glimrende spilt av Vincent Gallo, i sitt jålete misjonshus (pepperkakene og godteriet er byttet ut med religion og frelse). Et vulgært nesten-mesterverk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarmusch 3 Posted October 14, 2012 Report Share Posted October 14, 2012 Flott initiativ paah! Oppdatert liste: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted October 14, 2012 Report Share Posted October 14, 2012 Okei, foreløpig liste, dagsform osv. 1. Sátántangó2. Happy Together3. Trois Couleurs: Bleu4. Barton Fink5. Fear and Loathing in Las Vegas6. Chungking Express7. Crash8. Dead Man9. Close-Up10. A Moment of Innocence 11. Festen12. Naked13. Taste of Cherry14. My Own Private Idaho15. Eyes Wide Shut16. And Life Goes On...17. Trois Couleurs: Rouge18. The Wind Will Carry Us19. Happiness20. Man Bites Dog En del gjengangere her, må prøve å få gjort noe med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jizzmopper 0 Posted October 14, 2012 Report Share Posted October 14, 2012 Jeg slenger meg på med en rimelig konvensjonell liste, jeg også: 1. Seven2. Festen3. Funny Games4. Dead Man5. Satantango6. Pulp Fiction7. Braindead8. La Double Vie de Véronique9. Eyes Wide Shut10. Sink or Swim 11. In The Mouth of Madness12. Hana-Bi13. Riki-Oh14. Taste of Cherry15. The Bed You Sleep In16. Fight Club17. Undefeatable18. Baraka19. Fargo20. Man Bites Dog Merker jeg har sett lite europeisk og asiatisk film fra dette tiåret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted October 14, 2012 Author Report Share Posted October 14, 2012 15. The Bed You Sleep In Har bestilt denne på DVD (visstnok en elendig utgivelse). Skal få sett den og All the Vermeers in New York innen fristen.Tommel opp for at du har med In the Mouth of Madness. For min del havner den nok akkurat utenfor lista. For øvrig fint å se at folk setter pris på initiativet. Håper dette blir en suksess og at folk ikke vegrer seg for å komme med både små og store bidrag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jizzmopper 0 Posted October 14, 2012 Report Share Posted October 14, 2012 Har bestilt denne på DVD (visstnok en elendig utgivelse). Kult! Jost er fin, men det er bare så synd at ingen av filmene hans har fått noen skikkelig utgivelse ennå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted October 14, 2012 Author Report Share Posted October 14, 2012 Jost selger visstnok ålreite utgivelser av filmene sine. Sjekk denne mubi-tråden for mer informasjon. I do have DVDs of all my work, most of them pretty good quality, some not (depends on my access to them). Supposedly, step at a time, in the coming few years most of them will get HD transfers, thanks to the Nederlands Film Archive, which holds almost all my negs etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BadSmile 8 Posted October 14, 2012 Report Share Posted October 14, 2012 1. Happiness (1998, Todd Solondz)2. Eternity and a Day (1998, Theodoros Angelopoulos)3. Trois couleurs: Bleu (1993, Krzysztof Kieslowski)4. La Double Vie de Véronique (1991, Krzysztof Kieslowski)5. Chungking Express (1994, Kar Wai Wong)6. Lessons of Darkness (1992, Werner Herzog)7. Dong (1998, Ming-liang Tsai)8. Bad Boy Bubby (1993, Rolf de Heer)9. Trois couleurs: Rouge (1994, Krzysztof Kieslowski)10. The Player (1992, Robert Altman) 11. South Park: Bigger, Longer & Uncut (1999, Trey Parker)12. The Big Lebowski (1998, Coen)13. Lost Highway (1997, David Lynch)14. Twin Peaks: Fire Walk with Me (1992, David Lynch)15. Magnolia (1999, Paul Thomas Anderson)16. Dead Man (1995, Jim Jarmusch)17. Audition (1999, Takashi Miike)18. The Thin Red Line (1998, Terrence Malick)19. Fear and Loathing in Las Vegas (1998, Terry Gilliam)20. Naked (1993, Mike Leigh) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jizzmopper 0 Posted October 14, 2012 Report Share Posted October 14, 2012 Oi, det var gode nyheter, paah! Ser virkelig frem til noen respektable utgivelser av fyren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fubarino 4 Posted October 14, 2012 Report Share Posted October 14, 2012 Tja, hvordan ser det ut akkurat nå, da? Noe lignende dette kanskje: 1. Naked2. Trois couleurs: rouge3. La haine4. The Thin Red Line5. Funny Games6. State of Grace7. Fargo8. Magnolia9. Glengarry Glenn Ross10. Miller's Crossing 11. Reservoir Dogs12. Happiness13. Audition14. The Crying Game15. Lost Highway16. The Big Lebowski17. Seven18. Dazed and Confused19. Clerks20. Perfect Blue Har sett veldig lite utenfor Hollywood i denne perioden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted October 14, 2012 Author Report Share Posted October 14, 2012 Jeg merker nå at jeg har fått et problematisk og/eller usikkert forhold til en del regissører jeg tidligere favoriserte (naturlig nok, men..) . Michael Haneke er et godt og aktuelt eksempel på dette. Jeg har behov å se en del av filmene hans om igjen, men når jeg tenker tilbake på en film som Funny Games, merker jeg at den egentlig irriterer meg ganske mye. Jeg tror ikke jeg kjenner meg igjen i Hanekes menneskesyn. Samtidig er han en regissør jeg i for stor grad opplever som belærende og nedlatende. Ideene og meningene i filmen er så overfladisk og lettvint behandlet, men samtidig voldsomt bastante og «in your face». Den tar egentlig ikke noe opp til debatt. Er du uenig i det Haneke trykker opp i fjeset på deg, er du egentlig dømt til å hate filmen. Ja, jeg har kanskje gått fra å elske til å hate Funny Games. Enten det, eller så har jeg bare et behov for å se den om igjen. Akkurat nå føler jeg at den har for mye til felles med The Cabin in the Woods, en film jeg ikke kan fordra. Jeg synes også at det er snodig at noen kan ha Funny Games og f.eks. Tarantino på samme liste. Det må vel bety at Hanekes leksjon feilet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty 8 Posted October 15, 2012 Report Share Posted October 15, 2012 Nydelig! Allerede noen filmer jeg tydeligvis bør se, ellers er jeg enig i din observasjon av Haneke paah. Uansett. Liste. Sånn ca. 1.Twin Peaks:Fire Walk With Me (David Lynch, 1992)2.Lektionen in Finsternis (Werner Herzog, 1992)3.Step Across the Border (Nicolas Humbert & Werner Penzel. 1990)4.Metropolitan (Whit Stillman1990)5.Prospero's Books (Peter Greenaway. 1991)6.Die Hard: With a Vengeance (John McTiernan, 1995)7.La sindrome di Stendhal (Dario Argento, 1996)8.Dazed and Confused (Richard Linklater, 1993)9.Take Care of Your Scarf, Tatiana (Aki Kaurismäki, 1994)10.Conspirators of Pleasure (Jan Svankmajer, 1996) 11.Orlando (Sally Potter, 1992)12.Candyman (Bernard Rose, 1992)13.Europa (Lars von Trier, 1991)14.La vita è bella (Roberto Benigni, 1997)15.Tetsuo II: Body Hammer (Shin'ya Tsukamoto, 1992)16.The Big Lebowski (Joel Coen & Ethan Coen, 1998)17.El día de la bestia (Álex de la Iglesia, 1995)18.Maverick (Richard Donner, 1994)19.Darkman (Sam Raimi, 1990)20.Dead Man (Jim Jarmusch, 1995) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarmusch 3 Posted October 15, 2012 Report Share Posted October 15, 2012 Jeg synes også at det er snodig at noen kan ha Funny Games og f.eks. Tarantino på samme liste. Det må vel bety at Hanekes leksjon feilet? Hehe, eg som har synda igjen. Men det betyr jo ikkje at leksjonen hans feila. For valdelig oppførsel kjem jo ann på mykje meir enn berre påverknad frå film, og er ei samansatt handling av ulike påverknaddar. Det seier jo Haneke i Funny Games og, med bakrunnhistoria til dei to gutane i filmen (forholda deira med foreldra til dømes). Haneke skulder ikkje berre på filmens fiksjonelle vald, som mange opp i gjennom åra har hatt ein tendens til å gjere. Og Tarantino, til dømes, har jo sett ein stor mengde valdelige filmar (heilt frå han var barn har han fortalt) og han lagar stilifisert vald i filmane sine. Men det betyr ikkje at han tar til valdelige handlingar (antagligvis). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frenzy 5 Posted October 15, 2012 Report Share Posted October 15, 2012 Jeg merker nå at jeg har fått et problematisk og/eller usikkert forhold til en del regissører jeg tidligere favoriserte (naturlig nok, men..) . Michael Haneke er et godt og aktuelt eksempel på dette. Jeg har behov å se en del av filmene hans om igjen, men når jeg tenker tilbake på en film som Funny Games, merker jeg at den egentlig irriterer meg ganske mye. Jeg tror ikke jeg kjenner meg igjen i Hanekes menneskesyn. Samtidig er han en regissør jeg i for stor grad opplever som belærende og nedlatende. Ideene og meningene i filmen er så overfladisk og lettvint behandlet, men samtidig voldsomt bastante og «in your face». Den tar egentlig ikke noe opp til debatt. Er du uenig i det Haneke trykker opp i fjeset på deg, er du egentlig dømt til å hate filmen. Ja, jeg har kanskje gått fra å elske til å hate Funny Games. Enten det, eller så har jeg bare et behov for å se den om igjen. Akkurat nå føler jeg at den har for mye til felles med The Cabin in the Woods, en film jeg ikke kan fordra. Jeg synes også at det er snodig at noen kan ha Funny Games og f.eks. Tarantino på samme liste. Det må vel bety at Hanekes leksjon feilet? Jeg er enig i det du sier om Funny Games, en film jeg personlig anser som Hanekes svakeste i lag med 71 Fragments. Han bikker over i å bli en frådende moralist uten å tilføre nyanser. Likevel betrakter jeg ikke den som dårlig, for det er jo unektelig interessant å se en så gjennomført nihilistisk thriller, men den klarer ikke å få frem kompleksitetene som du sier. Som et kunstnerisk feilskjær har den ihvertfall litt gusto, noe man ikke kan akkurat kan akkreditere Werner Herzogs begredelige Rescue Dawn eller Roman Polanskis (to tilfeldige store navn som dukket opp) kjedelige Carnage. Benny's Video, Skjult, Pianolærerinnen, Das Weisse Band og Time of the Wolf er for meg mer helstøpte utforskninger av vold på forskjellige nivå (i disse filmene finner man ikke Funny Games' belærende tone). Denne volden, både mot seg selv og mot andre, i kombinasjon med Hanekes estetiske uttrykk skaper en perfekt ramme for å utforske disse temaene billedlig. Jeg synes han har et eksepsjonelt talent både når det gjelder å få fram riktige skuespillerprestasjoner, føring og plassering av kamera og timing. Han har en egen evne til å formidle en konsistent tonalitet gjennom sine filmer uten å trå feil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angeleno 0 Posted October 15, 2012 Report Share Posted October 15, 2012 Jeg har også gått lei av Hanekes morallære, men filmene hans er fortsatt interessante på et rent estetisk plan. Cachè er jo en latterlig god thriller, typ 101 i gradvis (USYNLIG!) avdekking av noe tematisk spennende parallelt med en god historie. Men ser man litt tilbake (uten å ha sett alt) står vel egentlig Caché tilbake som den ene virkelig gode filmen, Das Weisse Band er jo banal på grensen til å være en plump joke. Litt som den EDGY onkelen som etter litt for mye vin får et akutt behov for å skrike ut at HØR HER GUTTA, det var jo egentlig pietistisk kristendom som fostret det tredje riket, "hehe, hør på han'a, men DET ER JO SANT DA". Når jeg tenker meg om er det egentlig bare Cachè som har noen verdi i det hele tatt. Das Weisse Band er jo stilmessig sett bare Sven Nykvist uten fantasi. Tror på Amour da, men nesten bare på grunn av skuespillerne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.