Jump to content

2012


Angeleno
 Share

Recommended Posts

Skaffa meg den nye til Chairlift for ti minutter sia, sammentreff. Får ta en lytt.

 

Liker Slaughterhouse jeg. Ikke at jeg har så mye kjennskap til det andre Ty Segall driver med da.

 

Årets støy får du spørre Zann om. Har ikke hørt noe særlig på støy i 2012, akkurat nå er jeg jo i en sommerindiekid-fase.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 147
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Hehe. Greit. Men, som også nevnt tidligere, har jeg havnet litt bakpå hva 2012 angår. Først nå har jeg begynt å høre meg opp litt, og da går det gjerne i helt basic greier først. Nye til Young Prisms er ganske ålreit (de hadde ei bra plate i fjor også). Ellers er vel både EPen og albumet til APTBS verd å nevne, men du har jo allerede hørt begge. Og ærlig talt så synes jeg vel at det har gått nedover med dem helt siden debuten. Nye Japandroids var også overraskende ålreit. Men igjen, dette er jo helt åpenbar Pitchfork-core, som du sikkert allerede er rimelig orientert innenfor. Tja, hva ellers. Hørte The Megaphonic Thrifts nyeste. Første gangen jeg har hørt dem på plate, selv om jeg har sett dem live to ganger. Den kan vel omtales innenfor "dette segmentet", men er ærlig talt ikke sjelsettende greier. Om du er lysten på litt norsk Sonic Youth-imitasjon med søstera til søtnos-Frøkedal fra Harrys Gym osv. kan det vel være noe. Bedre live dog.

 

Du får spørre igjen litt seinere. Sjekk ut Icky Blossoms da! Tror kanskje du kan like det.

Link to comment
Share on other sites

 

Kult! Floating in Blue av Young Prisms er et hederlig forsøk på å gjenskape Loveless uten teft for gode melodier, i alle fall. Men man bør vel sette pris på at noen fortsatt forsøker å lage litt skostirring i 2012, selv om coveret til Young Prisms-albumet heller minner om et bidrag til den fæle "sjangeren" WITCH HOUSE.

 

Skal høre på Icky Blossoms.

Link to comment
Share on other sites

 

Likte coveret på debuten bedre, ja.

 

http://www.thesirenssound.com/wp-content/uploads/2011/05/cover14.jpg

 

Ellers mer eller mindre enig. Det er jo en kjent greie dette her, en felle som veldig mange av disse nugaze-banda faller i. Prøver å kopiere "shoegaze-sounden" uten noe særlig hensyn til at det som gjorde veldig mange av de tidlige banda gode, var at de i bunn og grunn var jævla bra på pop. Jeg synes dog at Young Prisms er blant de som får det ganske bra til. Debuten var nok hakket vassere jevnt over - det er i hvert fall førsteinntrykket.

 

For all del, egentlig er jeg jo mer enn glad for at det i det hele tatt finnes en shoegaze-scene i 2012.

 

 

Mission of Burma holder seg godt gitt! Sisteplata er mer spenstig enn f.eks Wire-plata fra i fjor synes jeg, om man først skal snakke om pønkelegender-30-år-etter.

Link to comment
Share on other sites

 

Oshin er nok årets nugaze-skive. Der nailes de gode melodiene, den klassiske sounden og det tas enda mer fra repetetiv krautnoodling enn mange av de Melody Maker- og NME-hypede bandene fra den gang. Så får det være at lyrikken er litt platt iblant, den klassiske shoegazen var jo heller ikke stor på låtskriving, kanskje med unntak av Andy Bell og Mark Gardener fra Ride. Synes forøvrig School of Seven Bells har gått inn i et fryktelig blindspor, de var et av mine håp for fremtiden, spesielt med en så pen frontsanger. Nå minner de mer om New Order-kopister som har oppdaget at reverb kan være fryktelig festlig. Fra et elegant mesterverk som Half Asleep til stadiongaze, ja ja...

 

Red Barked Tree er kanskje litt dvask, ja, men jeg liker den. Når vi først snakker om shoegaze og Wire samtidig har man jo Adapt på samme album, et ganske søtt forsøk fra tidligere post-punkhelter på å lage shoegaze. Skal høre Mission of Burma, har foreløpig bare hørt Signals, Calls, and Marches-EPen, som jo er en liten favoritt.

 

damn:

 

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
 
 

Hva synes DFilm om Grimes egentlig? Er mye mer imponert enn jeg trodde jeg kom til å bli. Snuser på høy listeplassering i år.

 

Det jeg egentlig kom for å spørre om: noen som har peiling på hva som skjer med Joanna Newsom og eventuell ny plate? Hørte den nye låta hun fremførte live nå, en måned for seint osv., men den er jo, ja, den er bra. Ståpels på første gjennomlytt, tross dårlig opptak.

 

http://stereogum.com/1077411/joanna-newsom-the-divers-wife-live-in-san-francisco/mp3s/

Link to comment
Share on other sites

 

Liker selvfølgelig Grimes, men det er en del fyllmateriale på Visions. Kutter man bort litt mer enn halvparten av sporene sitter man igjen med årets EP, men for all del, jeg er som alltid programforpliktet til å like enhver kvinnelig indiesanger med "idiosynkratisk stemme" og "lekne arrangementer". Noe som peiler meg inn på The Diver's Wife. Den er kjempefin. Beste harpespillingen siden Ys. Vokalfremførelsen på linjene "I ain't saying I loved you first / but I loved you best" (liker når hun kontrasterer mer kryptiske tekster med en direkthet av denne sorten, definitivt ståpelsfremkallende, litt som med Peach, Plum, Pear, som er twee, men nydelig) og det påfølgende harpespillet på det neste verset, lover såkalt godt, det. Foreløpig har det vært stille fra Drag City, men det har tross alt bare gått to år siden Have One...

 

Ny fullengder neste år, sikkert. Tidligst. Ikke før. I mellomtiden kan du jo høre på opptak fra Epicerie Moderne-konserten, som sikkert demper smertene frem mot ny utgivelse!

 

Hva synes folk om Cans Lost Tapes-greie?

Link to comment
Share on other sites

 
Det er sikkert noen som har sagt det før meg, men vokalprestasjonen til Amber Coffman på "The Socialites" er en av årets tøffeste. Søtt, twee, javisst, men først og fremst nasalt. Årets beste nasale vokalprestasjon!
Link to comment
Share on other sites

 
 

Drister meg til en liten best så langt i år-liste med det samme:

 

Pat Metheny - Unity Band

Fire with Oren Ambarchi - In the Mouth - A Hand

Motorpsycho og Ståle Storløkken - The Death Defying Unicorn

Fiona Apple - The Idler Wheel...

Neneh Cherry & The Thing - The Cherry Thing

Willis Earl Beal - Acousmatic Sorcery

The Caretaker - Patience (After Seabald)

Julia Holter - Ekstasis

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 weeks later...
 
 
 
 
 

The Seer ass. [2]

 

Apropo, endelig satt ræva i gir og hørt Jam City sin plate. Bra, lekent. Resident Advisor peker på at det ligger i et James Ferraro-sjikte, ikke at det er kitsch, men definitivt samme vibber. Var litt ambivalent til The Courts-singelen, men når The Nite Life avslutter skiva er det stort. 2012, more like 2808.

Link to comment
Share on other sites

 

Må si jeg umiddelbart var en smule ambivalent til The Seer etter én gjennomlytt. Litt for mange post-rock-klimaks av sorten jeg trodde Swans holdt seg for gode til. I enkelte få øyeblikk høres det nesten ut som en Godspeed-plate. Føles kanskje ikke helt relevant i 2012? Litt de samme innvendingene jeg hadde mot My Father... egentlig. Song for a Warrior virker ganske malplassert også.

 

Kan godt være (og jeg håper) at inntrykket endrer seg etter noen flere runder!

 

For øvrig et veldig bra intervju med Gira i Pitsjførk.

 

OFF!s selvtitulerte er bra forresten. Kjapp, sinna gamlis-hardcore. 15 minuter, ferdig med den saken!

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...