Jump to content

EM-Tråden


blausen
 Share

Recommended Posts

Ja, formkurva til Russland gjekk beint nedover utover gruppespelet. Laget gjekk tomt og hadde for få strengar å spele på offensivt. Ein må kunne endre på taktikken når ein treng mål, og ikkje berre halde fram med lavt tempo og føring av ball. Utruleg leit at Hellas gjekk vidare, ingenting positivt å spore i fotballen deira.

 

Det blir spanande også i dag. Tyskland tek nok Danmark greitt og endar som gruppevinnarar. Og om Nederland slår Portugal får vi dermed tre lag på 3 poeng. Då gjenstår det berre å lese seg opp til kriteria til Jonas2k.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fra Aftenposten i går:

1. Innbyrdes oppgjør (hvis to lag er involvert).

2. Innbyrdes målforskejll (hvis tre lag er involvert)

3. Flest scorede mål innbyrdes (hvis tre lag er involvert)

4. Målforskjell i alle gruppekampene

5. Antall scorede mål i alle gruppekampene

6. Plassering på UEFA-rankingen

7. Fair play i EM-sluttspill

8. Loddtrekning

 

Nederland må f.eks. slå Portugal med to mål for å gå videre hvis Tyskland slår Danmark. Hvis Nederland vinner klarer Danmark seg med uavgjort mot Tyskland for å gå videre.

Link to comment
Share on other sites

 

Synest for øvrig at dette er ein svak regel. Offensivt fotball med masse mål bør bli belønna. Tsjekkia er til visst nok den første gruppevinnaren i eit EM som har negativ målforskjell.

 

Elles har Portugal ein bra statistikk mot Nederland. 4-3-1 på åtte oppgjer sidan 1990 (inkl også treningskampar). Siste siger for hollendarane kom heilt tilbake i 1991!

Link to comment
Share on other sites

 

Håper Tyskland og Danmark kommer seg videre i kveld. Nederland og Portugal kan jeg spare meg for på alle mulige måter, og det var nok tristesse med Hellas videre forrige gang. Det er en god del bein i kroppen som stritter imot, men nok en gang må jeg si at jeg - av sannsynlige kandidater - håper at tyskerne tar tittelen, et mer spennende og dynamisk lag skal du lete lenge etter. Spania er jeg drittlei av, Frankrike er dølle, England og Italia har nok dessverre liten sjans, og Russland er ute, så jeg ser ikke hvem andre jeg kan holde med.

 

EDIT: Okei, når Rafa er i action skifter jeg svaret mitt. Nederland kan godt få være askeladden nå.

Link to comment
Share on other sites

 
Nederland virket imponerende i begynnelsen av kampen, men de datt jaggu fort sammen. Forsvarsjobbingen er jo til tider hårreisende. Midtbanen orker ikke å jobbe bakover, og forsvaret mangler en sjef som dirigerer troppene. Nei, de kommer nok ikke noe langt i et sluttspill med sånt. Portugal på sin side har vartet opp med endel fint angrepsspill.
Link to comment
Share on other sites

 
Litt synd med Danmark, med dei har samtidig vert ganske irriterande å sjå på. Dei speler seg gong på gong bakover, er alt for trygge og roter vekk utalige sjansar på denne måten. I tillegg sender dei fullt av upresise pasningar. Men ein tjue minutt i andre omgang mot Portugal pressa dei på og det likte eg. Elles spelar Tyskland herlig fotball og er fortjent vidare. At Ronaldo får så mykje ros no er tull og tøv i mine augo, ettersom målet hans ikkje vår SÅ imponerande.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Jeg også! Spania irriterer meg helt utrolig mye. De hadde flaks i dag også. Levde veldig farlig på 0-0 med store sjanser til Kroatia, og scorer på sin første ordentlige sjanse, som i tillegg så litt offside-tvilsom ut. Noen må klare å stoppe dette laget.
Link to comment
Share on other sites

 

Ja, synes oppriktig synd på Kroatia i dag. De skapte skuffende lite, men de hadde allikevel fortjent et mål på en av mulighetene i andreomgang. Modric er pur klasse, synd det ikke ble mål etter det fantastiske forarbeidet hans.

 

Ellers synes jeg dette minner mye om Spania anno 2010, hvor de også da tok seg videre fra gruppespillet uten å imponere noen. De er farlige når de først gidder å spille ballen framover(og det er ikke ofte), så jeg regner med å se de i finalen. Håper Tyskland tar seg dit og slår ut Spania. Tror ikke det er noen andre enn Tyskland eller Italia som kan slå ut spanjolene. Italienerne har ikke imponert nevneverdig de heller, men de er noen jævler på å forsvare seg.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Jeg tipper at folk ikke liker 4-6-0 og et lag som nesten konsekvent velger å ikke angripe fordi det skaper risiko for baklengsmål. Jeg skjønner at dette er kynisk og taktisk smart, men når folk hyller dette som det ypperste innen fotballkunst kjenner jeg at jeg blir litt tverr.

 

Håper at utrolig fintspillende Tyskland klarer å stoppe Spania denne gangen, og at denne måten å spille fotball på etterhvert fases ut av historien.

Link to comment
Share on other sites

 
Blir teit å kritisere en som har vunnet både EM og VM, men Del Bosque må vel være en av de kjedeligste trenerne som er. Tenk for en fotball det laget der kunne spilt under en mer offensiv manager. Til og med benken deres kunne vunnet hele EM. Ser for meg Tyskland og Spania i finalen. Håper virkelig Tyskland tar det.
Link to comment
Share on other sites

 
Deler dei fleste av synspunkta her. Spania kan vere svært kjedelege å sjå på. Med så mange gode spelarar bør ein rett og slett kunne forvente meir. Men synest likevel dei viste seg bra fram til tider mot Italia, samt at dei heldt fram med offensiv fotball mot Irland til trass for at kampen var kjapt avgjort. Ein kan vel slå dette laget på to måtar: 1) leggje seg lågt og kompakt og satse på kontringar og dødballar, eller 2) stå høgt og angripe med aggressivt press. Til dømes klarte Italia dette bra i starten av det oppgjeret.
Link to comment
Share on other sites

 
Ja, jeg irriterer meg også når jeg tenker på potensialet til laget. Jeg tipper de hadde hatt svært god kontroll selv om de hadde byttet ut Busquets eller Alonso på defensiv midtbane med f.eks. Fabregas, for å øke gjennombruddene fremover.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Han var rett og slett fantatisk i dag. Som halvt engelsk er det sjølvsagt veldig leitt å sjå laget sitt ryke ut, men Italia fortente verkeleg å gå vidare.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
 

Heldigvis vann Spania, det beste landslaget i verda!

 

Defensive, seier du? I forhold til potensialet sitt, kanskje, men det er ikkje så nøye når dei likevel serverer fleire og langt flottare åtak enn nokon andre kan drøyme om.

Link to comment
Share on other sites

 

Heldigvis vann Spania, det beste landslaget i verda!

 

Defensive, seier du? I forhold til potensialet sitt, kanskje, men det er ikkje så nøye når dei likevel serverer fleire og langt flottare åtak enn nokon andre kan drøyme om.

 

Det spørs kanskje hvordan man definerer et angrep, men sånn jeg ser det serverer Spania på ingen måte flere angrep enn noen andre. Ikke finere heller. Kontringa til Hellas mot Tyskland er finere enn noe Spania har prestert i EM. Jeg håpet som sagt på Portugal, men jeg må si at jeg ble lettet over at ikke Xabi ble syndebukk. Har en soft spot for han.

 

Hva skjer i kveld? Jeg blir ikke overrasket om Italia tar det. Håper selvsagt på Tyskland.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg blir ikke overrasket om Italia tar det.

 

Seriøst? Eg håper på Italia, men har trua på Tyskland. Italia har blitt betre, og gjorde sin klart beste kamp i kvartfinalen mot England. Men Tyskland er knallsterke, antagligvis dette ems beste lag. Det gjer meg då ikkje så mykje om Tyskland tar seg til finalen, så lenge dei knuser spanjolene.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...