Jump to content

Hjelp, eg kan ikkje konsentrere meg!


tåa
 Share

Recommended Posts

Eg har alltid hatt store konsentrasjonsvanskar. Lekselesing og oppgåveløysing har gått treigt så lenge eg kan hugse. Å lese har eg etterkvart blitt betre på, men å skrive tek framleis frykteleg lang tid. Dette er mykje av grunnen til at eg er så lite aktiv her inne. Ettersom eg oppfattar DF-arane som både informerte og skriveføre, søkjer eg hjelp her. Kva er løyndomen? Korleis kan eg bli flinkare til å halde meg fokusert? Korleis går ein fram for å hugse mest mogleg av det ein har lese og for å ferdigstille ei meiningsfull tekst?
Link to comment
Share on other sites

 

Må være veldig frustrerende, Tåa! Jeg er ikke verdens beste eller mest disiplinerte skribent, selv, men jeg føler likevel for å dele de tipsene jeg har:

 

Først de litt banale:

-Nok søvn skal ikke undervurderes

-Sunn, næringsrik mat

 

Så:

-Finn en offentlig plass du kan sitte å skrive; enten på skole-PCen eller en kafè. Kommer man seg unna leiligheten, TVen og diverse ting som distraherer hjemme, så hjelper det meg stort ihvertfall. Jeg klarer å skrive med litt lav musikk på (Leonard Cohen er fantastisk egnet til dette, for eksempel) som bare ligger litt i bakgrunnen, men andre kan synes dette er distraherende.

-Lag en noenlunde grei disposisjon: små setninger om poeng du vil ta opp og rekkefølgen på de.

-Vær streng med deg selv: ingen facebook eller internettsurfing mens man skriver. Da tar man heller en pause på 10 minutter hvor man kan dille med sånt.

 

Huske det jeg leser sliter jeg selv med; om jeg ikke er så veldig interessert i emnet skal det mye til for å huske det.

 

Og sist men ikke minst: Øving, øving , øving. Skriv her på diskuterfilm, få treningen ved å skrive og få tilbakemelding. Pass på stilen, ikke gjenta ord for mye, informative setninger, vær presis og skriv om det som interesserer deg mest!

 

Ikke sikker på om dette er det du er ute etter, men følte ihvertfall for å dele det jeg hadde. Og bare et apropos: Jeg synes alltid du har hatt gode innlegg her med god argumentasjon og presis språkbruk. Stå på! :)

Link to comment
Share on other sites

 
Dette er vanskelig å svare på. Både fordi det er så individuelt og fordi det er noe som alltid har vært intuitivt og instinktivt på min side. Har likevel et par tips du kan prøve, som er annerledes enn Frenzy sine, bare slik at du kan prøve ut ulike ting og se hva som fungerer for akkurat deg. Når det gjelder det med konsentrasjon er det absolutt det vanskeligste å veilede om, det kan være så mangt og jeg sliter ofte selv (spesielt med masterprosjektet mitt nå... det er i stillstand), men å "stenge seg ute" er et godt råd generelt, for eksempel ved å sette på musikk (det har jeg nesten alltid) og slå av nettverket. Gå inn i din egen verden på en måte. Og bare la det stå til. Den tråden vil jeg også følge opp når det gjelder skriving og lesing. På sistnevnte nivå er jeg stor tilhenger av å se verdien av taktilitet (her er mennesker også ulike: noen foretrekker å høre, noen liker bare å se, mens andre har behov for å skrive selv - jeg er ofte slik), av å skrive notater, for hånd, og så eventuelt strukturere etterpå, men dette bruker jeg stort sett til skolearbeid. Skriving om film - her eller andre lignende tekster - har ofte en annerledes form. Jeg bare hopper i det og skriver, impulsivt og brått, som en slags tankestrøm, og håper på at det blir bra. Noen ganger blir det såpass (eller bra nok) og da bruker jeg det bare. Andre ganger må jeg revidere og reorganisere i ettertid. Det spørs. Uansett liker jeg veldig godt å skrive på den måten, assosiativt og med sin egen logikk, men det er ikke alltid det resulterer i godt skriveri. Jeg ville bare fortelle om en måte som kan fungere, men du må bare prøve deg fram til hva som er den beste metoden for deg, så vil du helt sikkert få bedre flyt. Av det jeg har sett deg skrive ser det jo ut til at du allerede har mye av det i systemet. Du må ikke være for kritisk mot deg selv heller. Lykke til videre.
Link to comment
Share on other sites

 

Gode ord, gutta.

 

Jeg har bare ett tips som pleier å funke for meg: ta utgangspunkt i et par setninger eller et avsnitt fra en bok, der du er enig eller uenig (og gjerne der du liker eller synes formuleringa er interessant på noen måte, evt. synes den er prega av sleip retorikk e.l.), og gå i dialog med de setningene eller det avsnittet.

Link to comment
Share on other sites

 

Mange takk for svar! Ein del av dette har eg alt tenkt på, men det er jo greitt å høyre det med nye ord frå andre òg. Det viktigaste eg må lære meg er nok dette med disposisjon. Har alltid vore dårleg til det, noko som hovudsakleg kjem av at eg føler eg møter den same veggen når eg prøver å lage ein: Eg greier ikkje å finne på noko å skrive. Nokon som har råd på dette feltet?

 

Hyggjeleg å få positiv tilbakemelding på tidlegare innlegg, men så tok meg òg ei stund å skrive dei.

Link to comment
Share on other sites

 

Kreativitet og inspirasjon kommer gjennom å lese andre. Hvordan gjør andre det? Hva fokuserer andre på? Her synes jeg det ofte er nyttig å lese teori, ihvertfall når jeg skriver om film, men det spørs på formatet og hvilke formål du har. Skriver jeg en uhøytidelig anmeldelse for eksempel på det forumet her, skriver jeg som regel veldig kjapt hva filmen handler om, for så tingene jeg merket meg som svakheter eller styrker. Her finnes ingen mal og de fleste setter pris på individualitet. Altså, finn deg selv ved å skrive.

 

Notater er også viktige: skriv enkeltord som popper opp når du ser en film eller leser en tekst. Ofte kan dette føre til inspirasjon og et "kart" hvor det blir opplagt hva akkurat du fikk utav opplevelsen.

 

Et annet råd som jeg får med veilederen min (på master i engelsk)er å tenke på en trakt: Begynn bredt, for så å snevre det sakte men sikkert inn på hovedpoengene dine. Ikke rot til teksten; et avsnitt til hver idè eller tanke. (og ikke gå i fellen å begynne for generelt, heller).

 

Det er veldig vanskelig å svare når det blir så generelt. Hva med at du prøver deg på å skrive om en film du liker, og så kan vi gi feedback? :)

Link to comment
Share on other sites

 
 

Jeg tror dette er et problem de fleste kan kjenne seg igjen i, så god tråd. Jeg slet lenge selv med å produsere, og vendepunktet ble faktisk anti-psykotisk medisin. Synd at det ikke fungerer for alle, men det er vanskelig å gi noen generelle råd, fordi dette antakeligvis er et personlig problem. Først, det litt personlige: Har du blitt kognitivt utredet? Det er ingen tvil om at du har høye kognitive evner, iallfall ikke for meg, men det kan selvfølgelig være at du likevel sliter på enkelte områder. Derfor ville jeg forsøkt å fått det avskrevet at dette er noe somatisk, og hvis det er noe somatisk, funnet en behandling som kan hjelpe deg. Hvis ikke (noe jeg er ganske sikker på) handler det mest sannsynlig om selvbilde, noe jeg selv har slitt mye med. Det er ikke enkelt å skrive når man overtenker alt man setter ned på papir, når de enkleste formuleringer blir undergravd av deg selv. Jeg vet du kan skrive svært godt, så hva med å forsøke å ikke legge all verden i hva du skriver? De fleste her på bruket forholder seg veldig rolig til det de skriver, får jeg inntrykk av, de er ikke redde for å dumme seg ut, selv om internjustisen er alt for høy. De skriver det de tenker. For meg er det det første skrittet til å produsere. Alt trenger ikke å være verdensklassemateriale. Skriv ned tankene dine om noe, sleng dem ut, og tenk siden på hvordan du skal forbedre stilen din. Jo mer du skriver, jo større er sjansen for at du skriver noe bra, og jo mer har du å jobbe med. For meg er skriving en læringsprosess hvor du utfordrer deg selv for å bli flinkere, og sjenerthet, mindreverdighetskomplekser og andre jante-ting holder deg bare nede. Diskuterfilm er et glimrende forum for konstruktiv kritikk, diskusjoner og kunnskapsformidling, og siden du kan velge å være anonym, er det ingenting av det du skriver her som kommer tilbake for å hjemsøke deg. Behandl forumet som en lekegrind, men ikke godta å bli behandlet som dritt.

 

En annen viktig ting er å skynde seg langsomt. Ta barnesteg, ikke løp ut i det. Begynn med å skrive enkle/korte tekster med relativt lave ambisjoner, men forhold deg saklig til problemstillingene dine. Hvorfor liker jeg (liker jeg ikke) denne filmen? Er et fint utgangspunkt til en filmanmeldelse. Senere kan du foreta lesninger som er mer komplekse. Det viktigste er å komme i gang, og ikke være engstelig. Hvis du sikter for høyt er det lett å bli skuffet over seg selv, du må heller godta at du har et problem og jobbe konstruktivt med det. Nå som du har gjort andre på diskuterfilm problemet bevisst vil de helt sikkert vise hensyn og behandle deg skikkelig uansett om du dummer deg ut. Det er nemlig ingenting som tilsier at å dumme seg ut ikke er greit. Det er slik vi lærer nye ting.

 

Noen løse tanker om hva du kan gjøre. Jeg håper at du kommer over problemet ditt med å produsere. Det er langt fra så uvanlig som man skulle tro, selv blant intelligente mennesker, og jeg tror du har alle forutsetninger for å lykkes. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

 
Eg har nok eit problem i at eg stiller for høge krav til meg sjølv, men samstundes er det ikkje slik at eg skriv ein masse setningar som eg forkastar fordi eg ikkje er nøgd med dei. Eg finn rett og slett ikkje på noko å skrive. Det rare er at eg har masse idear når eg går rundt og tenkjer på teksta eg jobbar med, men i det eg skal skrive dei ned, finn eg ikkje orda lenger. Alt stoppar opp. Eg snakkar med fagfolk for å prøve å finne ut kva det kjem av, og eg trur dei vurderer å tilby meg Ritalin-behandling, men det er eg skeptisk til. Eg kjenner jo til den notorisk overdrivne bruken av dette medikamentet, ikkje minst blant friske menneske som ønskjer seg ein meir fokusert hjerne. Det ville vere svært uheldig dersom eg vender meg til å løyse problemet mitt med eit kjemikalium som kanskje eigentleg er meint for folk med langt meir utprega symptom enn mine. Då vil eg i alle fall ha prøvd alt anna først.
Link to comment
Share on other sites

 
Du er ikke alene av å glemme ord. Nesten hver eneste setning jeg skriver så er det ett ord jeg har glemt. Klarer nesten ikke skrive anmeldelser mer pga dette.Glemmer også hele tiden skuespiller navn og regissører osv. Nesten hver gang jeg skal komme på en regissør så glemmer jeg navnet. Ekstremt frustrerende. (Ble overrasket over meg selv at jeg husket ordet "frustrerende").
Link to comment
Share on other sites

 

Hvis du vil ha et mer eksperimentelt forslag, så er det en relativt ny teknologi nå som bygger på at lydfrekvenser kan påvirke hjernebølgene. Hvis du føler deg lett distrahert så kan det være at hjernebølgene i hodet ditt er i ubalanse. De deler inn hjernebølgene i gamma, beta, alfa, teta og delta-hjernebølger. Delta er søvntilstand f.eks... mens det hevdes at alfa er hjernebølgen du føler deg mest kreativ, avslappet og visualiserende i... mens gamma, som er den høyeste hjernebølgen er den der hjernen er i høyest fokus. Nå sies det at theta er den beste bølgen å være på.

 

Det er en ganske teknologi som kaller hjernesynkronisering("brain sync") som bygger på det at man har lydfrekvenser som påvirker de forskjellige nivåene, og at ved å høre på meditativ musikk med disse lydfrekvensene innlagt, så vil det balansere bølgene i hjernen din.

De som er mest frempå med denne teknologien kommersielt er Kelli Howell sitt selskap Brain Sync. (Brainsync.com)

De har en tape nettopp for fokus.. her. Du kan lese mye mer om forskningen og det der inne.

 

Jeg har prøvd ut dette i et noen år selv i perioder, og for min del virker det faktisk ganske så bra, men det er litt som med meditasjon, at selv når det virker veldig bra så lurer man på om det var det som gjorde det eller ikke. Eller om det er en form for placebo som foregår. Jeg er nå en notorisk skeptiker da, så jeg vil fortsatt kalle det et mer eksperimentelt forslag. Det beste er vel å bare prøve ut selv og bedømme selv om det fungerer eller ikke for deg. (Om du ikke vil betale, så kan du jo eventuelt laste ned en torrent. Host.) Døm selv.

 

Meditasjon er jo også noe i seg selv du kan prøve. David Lynch har jo jobbet rundt med denne TM-bevegelsen en stund, og har jo i bombastiske øyeblikk påstått at dette er alene det som har gitt han roen og kreativiteten og det som har hjulpet han å takle stresset og spiren til filmene han har laget. Så det hans forening nå driver med er å prøve å implentere dette i skolesystemet, og de som med Brain Sync-folka, har jo mye forskning og statistikk som backer opp det de sier. At barn blir mer konsentrerte og gjør det bedre på skolen osv. Det er jo spennende hvis det er noe i det.

 

Klart, et spørsmål som jeg lenge undret meg var hva som skiller trancendental meditasjon™, som er det Lynch driver med, fra annen meditasjon. Her har jeg ikke funnet noe klart svar, fordi jeg aldri har prøvd trancendental meditasjon, da dette må bestilles eksklusive kurs av. Min mistanke er at den ikke skiller seg spesielt ut fra andre typer meditasjoner.

 

TM-bevegelsen er ikke en religiøs bevegelse i utgangspunktet, og erklærer seg i dag sekulær, men de har en forhistorie som med en type kult-preg likevel. TM hadde en storhetstid på 70-tallet, særlig etter Beatles i sin storhetstid var inkludert med det, men endel kontroverser gikk rundt. Skal ikke gå inn på de tingene nå, da jeg allerede begynner å gå utenfor temaet her og det er litt komplisert, men det hadde nok mer med kult-greia rundt bevegelsen med det hele enn den faktiske meditasjonen i allefall. Den nyere inkarnasjonen av TM virker mer vitenskapelig rettet da, så det er bra og lovende. Men altså, TM eller ikke, meditasjon generelt har vist seg i forskningssammenheng å hjelpe folk fra å takle stress og bli mer konsentrert og kreativ (bare gjør et søk på forskning.no), så om du er åpen til å prøve alt så kan du jo prøve.

Link to comment
Share on other sites

 

Hm, kikka på ein torrent av Brain Sync: "Attract love", "attract wealth" osv. Høyrest litt The Secret-aktig ut.

 

Forresten, BadSmile, det der verkar jo ganske ekstremt. Du gløymer altså alminnelege ord for kvar setning?

Link to comment
Share on other sites

 

Hm, kikka på ein torrent av Brain Sync: "Attract love", "attract wealth" osv. Høyrest litt The Secret-aktig ut.

 

Ja, det er heftig kommersialisert allerede som sagt, og noen av de programmene til Brain Sync høres kanskje ut som de kan gi mer enn de lover sånn sett. På hvordan hjernebølgenivå man er (trøtt, avslappet, lynfokusert etc) så er det vel å strekke seg litt når dette skal påvirke f.eks penger og kjærlighet. Påstanden deres er vel kanskje at enkelte typer humør "tiltrekker" mer, eller, jeg vet ikke. Jeg tviler på at de mener noe direkte overnaturlig, men er enig i at noen av programmene deres får det til å virke litt i gråsonen til noe litt new-age'y. Eller kanskje mer at det krysser veldig inn i det selvmotivasjonsmarkedet med å være veldig bombastisk i hva du kan få til ved hjelp av å lese en bok.

 

Det er basert på ekte vitenskap og forskning da. Det er vel det jeg synes er interessant med det. Brain Sync har vel mest på en måte prøvd å pakke det inn så folk vil kjøpe det, lagt til musikk og naturstemninger og slikt. Bølgene du hører i bakgrunnen er disse lydsekvensene. Du kan finne lydbølgene på nettet uavhengig også. Kanskje finnes det bedre programmer enn det Brain Sync driver med også, jeg har ikke sjekket.

Link to comment
Share on other sites

 

Forresten, BadSmile, det der verkar jo ganske ekstremt. Du gløymer altså alminnelege ord for kvar setning?

 

Ikke fullt så ille som det høres ut som, men det skjer ganske ofta ja. Kanskje ikke hver eneste setning, Når det gjelder huske navn på skuespillere / regissører, så skjer det altfor ofte. Får hjerneteppe nesten hver eneste gang noen spørr meg "hva heter den regissøren", osv.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...