Kiddo 0 Posted February 16, 2012 Report Share Posted February 16, 2012 Mistenkte at det ikke var åpenbart, men at det var noe jeg følte/huska det som. Tror det kommer av den helt sinnsykt gudsforlatte stemninga, som ligger og plager filmen hele veien. Og det er det som er en av kvalitetene ved den, sånn jeg ser det. Ingen nerve, bare triste, dunkle rom med forutsigbart svik rundt hvert gatehjørne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jizzmopper 0 Posted February 17, 2012 Author Report Share Posted February 17, 2012 The Edge of the World (Michael Powell, 1937) Fy faen.....: http://i.imgur.com/zkWRU.jpghttp://i.imgur.com/4AglT.jpghttp://i.imgur.com/16BDj.jpghttp://i.imgur.com/XAXtM.jpghttp://i.imgur.com/BhsJ9.jpghttp://i.imgur.com/XfcyB.jpg http://i.imgur.com/UF9hd.jpghttp://i.imgur.com/nZ1wk.jpghttp://i.imgur.com/bMoyy.jpghttp://i.imgur.com/N7UMX.jpghttp://i.imgur.com/eqk5y.jpghttp://i.imgur.com/qrO20.jpghttp://i.imgur.com/pbvDj.jpghttp://i.imgur.com/VDbbl.jpghttp://i.imgur.com/cJZz6.jpghttp://i.imgur.com/Xg9Xe.jpghttp://i.imgur.com/TQRv9.jpghttp://i.imgur.com/o46WI.jpghttp://i.imgur.com/9RoWe.jpghttp://i.imgur.com/nA2aM.jpghttp://i.imgur.com/7ZWOO.jpghttp://i.imgur.com/nkVCO.jpghttp://i.imgur.com/9obUE.jpghttp://i.imgur.com/dMHES.jpg Her blir det meningsløst å ta i bruk ord... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty 8 Posted February 17, 2012 Report Share Posted February 17, 2012 Fantastisk, Jizz! Bildene du serverer fra The Edge of the World sier mer for meg mer enn tusen ord, til nå det beste du har gjort i denne tråden. For meg er dette hva store filmopplevelser handler om, det der ikke lar seg beskrive med ord. Fantastisk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jizzmopper 0 Posted February 18, 2012 Author Report Share Posted February 18, 2012 Takk for det, Morty. The Edge of the World var virkelig en visuell orgie av de sjeldne. Jeg er spent på hva andre her synes/vil synes om den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fubarino 4 Posted February 18, 2012 Report Share Posted February 18, 2012 Hvordan får man mer enn ett bilde? Ja, jeg er nooooob Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jizzmopper 0 Posted February 18, 2012 Author Report Share Posted February 18, 2012 Hvordan får man mer enn ett bilde? Ja, jeg er nooooob Jeg vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet. Hvis du klarte å ordne ett bilde, så kan du jo bare gjøre det samme en gang til med neste bilde. Men nå har jeg sikkert totalt misforstått problemstillingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fubarino 4 Posted February 18, 2012 Report Share Posted February 18, 2012 Nei, altså at du har flere screenshots i ett og samme bilde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jizzmopper 0 Posted February 18, 2012 Author Report Share Posted February 18, 2012 Det er nok intet annet enn en illusjon, Fubbe. Jeg har bare satt dem helt inntil hverandre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fubarino 4 Posted February 19, 2012 Report Share Posted February 19, 2012 Aha, så det nå når jeg trykket på en. Men har sett andre her inne som når jeg trykker på bildet så "henger" de sammen.....hmmm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BadSmile 8 Posted February 19, 2012 Report Share Posted February 19, 2012 Jeg bruker bare paint.net når jeg setter bilder sammen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jizzmopper 0 Posted February 19, 2012 Author Report Share Posted February 19, 2012 Forbidden Planet (Wilcox, 1956) http://i.imgur.com/yoT1a.jpghttp://i.imgur.com/zSpKQ.jpghttp://i.imgur.com/rQeqb.jpghttp://i.imgur.com/WOGSf.jpg Langt inni fremtiden møter vi besetningen ombord i et omfarende romskip. De har fått i oppdrag å sjekke ut en forskningsstasjon på en planet som ikke har vist tegn til liv på lang tid. Da de ankommer får de vite at alle er døde utenom Dr. Morbius og hans naive, men forførende datter Altaira. Resten av medlemmene på forskningsstasjonen er blitt tilintetgjort av en mystisk kraft, et slags monster, og Morbius ber de nyankomne om å forlate planeten før det samme også hender dem. Det er utvilsomt noe mystisk ved Dr. Morbius, og våre venner må finne ut av det før også de blir ofre for denne tilstedeværende ondskapen. ....jeg må øve meg på å skrive kortere sammendrag... http://i.imgur.com/2vuAu.jpghttp://i.imgur.com/Y0gZC.jpg Forbidden Planet er typisk for sin tids Hollywood sci-fi-filmer, der papyrusflate karakterer og enfoldig dialog er blant kjennemerkene. I tillegg til å forsøke å overbevise oss om at disse folkene har en IQ på 163, blir vi også utsatt for et småpinlig forsøk på en psykodynamisk årsaksforklaring.Men det filmen mangler på det substansielle området, tar den igjen for på det visuelle. Planeten og forskningsstasjonen er kreativt fremstilt med friske farger og innovativt design. Jeg synes også atmosfæren i filmen gir et overbevisende tilskudd til planetens mystikk. Jeg foretrekker likevel Planet of the Vampires. 7/10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jizzmopper 0 Posted February 20, 2012 Author Report Share Posted February 20, 2012 Etter anbefaling fra awf: Pentimento (Zwartjes, 1979) http://i.imgur.com/8msEu.jpghttp://i.imgur.com/AZtak.jpghttp://i.imgur.com/VJfft.jpghttp://i.imgur.com/40iGf.jpg Dette er noe av det særeste jeg har sett.I et forlatt spa-lokale ved havna bedriver en gruppe hvitkledde mennesker tilsynelatende groteske seksuelle eksperimenter på kvinner. Nøyaktig hva som foregår, er usikkert. Ei heller får vi vite hensikten med det. Filmen inneholder ingen talt dialog, men bæres fremover av fremtredende lyder fra omgivelsene og et underlig elektronisk lydspor.Vi blir vist nakne kvinnekropper som urinerer, og close-ups av kvinnelige kjønnsorganer, men det er ingenting seksuelt ved det. En asiatisk mann ser ut til å lede prosjektet, men vi får ikke noe inntrykk av hva hans intensjoner er. Hva er dette for noe egentlig?Er det en overgripers våte drøm? Et voldtektsoffers hjemsøkende mareritt? Eller er det kanskje en feministisk kritikk til et mannsjåvinistisk samfunn? http://i.imgur.com/aAUAK.jpghttp://i.imgur.com/SkJHs.jpg Jeg vet ikke, men dystert er det nå hvertfall. Filmen er badet i en blåfrossen atmosfære ikke veldig ulik Per Bloms Is-Slottet. Men her ender alt de to filmene har til felles. De gjennomgående lydene av fottrinn mot gulvfliser, vann som renner, en tropisk fugl som synger i et ensomt hjørne - alt bidrar til å gi filmen et gudsforlatt preg. Og jeg ender opp med å spørre meg selv: Hva er det for slags sinn som kan stå bak en slik kreasjon? Nå, hva tenker du, awf? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiddo 0 Posted February 20, 2012 Report Share Posted February 20, 2012 Jeg så også Forbidden Planet nylig. Tapper den ikke 97 prosent av livskrafta fra livet? Kule effekter og morsom lyssetting, men hvorfor filme det når kameraroboten ikke gidder å tenke, bare er blenda av de kule effektene og den morsomme lyssettinga? Statisk møkk. All kreativitet virker for meg å være kanalisert i scenisk atmosfære. Nei, ikke en gang atmosfære, men scenisk visualitet, oppyntinga av en scene slik at den ligner på en annen planet. De glemte at en planet ikke er statisk. De glemte også at film ikke er statisk. I kreativiteten glemte de livet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jizzmopper 0 Posted February 20, 2012 Author Report Share Posted February 20, 2012 Jo, jeg ser absolutt hva du mener, Kiddo. Kanskje var jeg litt snill, for den var jo fryktelig livløs. Det er kanskje ikke en unnskyldning, men er den ikke veldig farget av sin tid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiddo 0 Posted February 20, 2012 Report Share Posted February 20, 2012 Jo, det kan du sikkert si. Men det er et argument du kan bruke om alt, er det ikke? Forbidden Planet er en langt mer statisk film enn Lumiere-brødrenes Toget ankommer stasjonen fra 1885. Jeg vil si Forbidden Planet er et tilbakesteg til før 1885. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jizzmopper 0 Posted February 20, 2012 Author Report Share Posted February 20, 2012 Hehe, det var såpass ille altså. For min del trakk ihvertfall det visuelle filmen opp til en ok affære. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiddo 0 Posted February 20, 2012 Report Share Posted February 20, 2012 Hehe, ja, jeg hadde det vondt når jeg så den, kjeda ræva av meg. Et av problemene med det visuelle, tror jeg, er at filmen ikke virker interessert i det todimensjonale eller tredimensjonale; den er flat uten å utforske eller bruke bildets flathet. Lumiere skapte dybde, de hadde øye for filmatisk komposisjon. Det samme hadde Bava. Nå er det lenge siden jeg så Planet of the Vampires, men der er det mer enn lys og røykmaskiner som får kjørt seg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zann 8 Posted February 20, 2012 Report Share Posted February 20, 2012 Nå er det litt urettferdig å sammenligne med Bava, en av de mest geniale estetikerne og filmfotografene i hele filmhistorien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiddo 0 Posted February 20, 2012 Report Share Posted February 20, 2012 Joda, jeg trakk ham bare fram siden Jizz selv nevnte'n. Men han eksemplisifiserer på en god måte at en films visualitet handler om tid og rom, for ikke å snakke om det man ikke ser (og ikke bare bra lyssetting og gode kulisser). Var det ikke sånn at Bava i utgangspunktet ville bli maler? Han skjønte uansett at en films visualitet var noe helt annet enn maleriets. Skjønte Wilcox det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zann 8 Posted February 20, 2012 Report Share Posted February 20, 2012 Tror ikke jeg helt skjønner hva du mener, men tenker du på klippingen når du skriver om tid og rom? Personlig har jeg ikke noe behov for å bry meg om det jeg ikke ser når Bava står for farger og lys. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty 8 Posted February 20, 2012 Report Share Posted February 20, 2012 Bava er jo igjen dypt inspirert av Fisher. Toget går videre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiddo 0 Posted February 20, 2012 Report Share Posted February 20, 2012 Jeg tenker på klippinga (lengden på klipp) og komposisjonen i bildet. Jeg husker jeg ikke likte Blood and Black Lace så godt første gang jeg så den. Da så jeg bare (kule) farger og lys. Andre gang så jeg de i lys (pun intended) av rytmen, i kamera og klipp. (redigerte forresten forrige post litt, før jeg så svara) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiddo 0 Posted February 20, 2012 Report Share Posted February 20, 2012 Fisher er kanskje et enda bedre eksempel enn Bava på at sammenstillinga av bilder er noe av det viktigste i films visualitet. Horror of Dracula har hovedsakelig en briljant scene: Dracula biter, tafatt helt hører skrik og snur seg, en ugle er å se i en busk. En av de beste montasjene noen gang gjort i en horrorfilm. Jeg husker bittet, husker heltens reaksjon, husker ugla. På grunn av alle tre bildene, sammenstillinga av disse, sitter jeg igjen med et sterkt inntrykk fra enhver av de. Før noen proteseterer: vi diskuterer smak, ikke regler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty 8 Posted February 20, 2012 Report Share Posted February 20, 2012 Jeg har ikke noe svar på dette, blir jo snakk om smak og behag. Selv om Forbidden Planet ikke ga meg så mye, så har den noen flotte enkeltscener. Den er jo også unik som seriøs sci-fi romp fra de store studioene, og markerer derfor en forandring i forholdet til sci-fi. Lydsporet er verdt å merke seg, noe som også går tydelig igjen i Bavas Planet of the Vampires. Sånn personlig vil jeg foretrekke Planet of the Vampires, men jeg lider ikke noe vondt av Forbidden Planet. Fin tyggegum-fi. Wilcox gjorde jo større studioeproduksjoner, og kom ikke til filmen på samme vis som både Bava og Fisher. Fisher var en habil klipper først, mens Bava var en habil filmfotograf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jizzmopper 0 Posted March 4, 2012 Author Report Share Posted March 4, 2012 Min første Ray-film - og faktisk min første indiske film generelt - ble Charulata (Ray, 1964) Nydelig, subtilt kammerspill om kjærlighet, svik og kvinnens rolle i et mannsdominert samfunn. Her sier blikk langt mer enn ord. http://i.imgur.com/zxxwR.jpg http://i.imgur.com/HiXy2.jpg http://i.imgur.com/rMUdW.jpg http://i.imgur.com/Rd3Fu.jpg http://i.imgur.com/s0SW9.jpg http://i.imgur.com/1Fw9d.jpg Filmens siste scene er enorm, og løftet for min del hele opplevelsen. Jeg må tydeligvis få sett Apu-trilogien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.