Jump to content

Jizzmoppers bilderunk-journal: når ordene kommer til kort


Jizzmopper
 Share

Recommended Posts

Mistenkte at det ikke var åpenbart, men at det var noe jeg følte/huska det som. Tror det kommer av den helt sinnsykt gudsforlatte stemninga, som ligger og plager filmen hele veien. Og det er det som er en av kvalitetene ved den, sånn jeg ser det. Ingen nerve, bare triste, dunkle rom med forutsigbart svik rundt hvert gatehjørne.
Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 
Fantastisk, Jizz! Bildene du serverer fra The Edge of the World sier mer for meg mer enn tusen ord, til nå det beste du har gjort i denne tråden. For meg er dette hva store filmopplevelser handler om, det der ikke lar seg beskrive med ord. Fantastisk!
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Hvordan får man mer enn ett bilde? Ja, jeg er nooooob

 

Jeg vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet. Hvis du klarte å ordne ett bilde, så kan du jo bare gjøre det samme en gang til med neste bilde. Men nå har jeg sikkert totalt misforstått problemstillingen.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 

Forbidden Planet (Wilcox, 1956)

 

http://i.imgur.com/yoT1a.jpghttp://i.imgur.com/zSpKQ.jpg

http://i.imgur.com/rQeqb.jpghttp://i.imgur.com/WOGSf.jpg

 

Langt inni fremtiden møter vi besetningen ombord i et omfarende romskip. De har fått i oppdrag å sjekke ut en forskningsstasjon på en planet som ikke har vist tegn til liv på lang tid. Da de ankommer får de vite at alle er døde utenom Dr. Morbius og hans naive, men forførende datter Altaira. Resten av medlemmene på forskningsstasjonen er blitt tilintetgjort av en mystisk kraft, et slags monster, og Morbius ber de nyankomne om å forlate planeten før det samme også hender dem. Det er utvilsomt noe mystisk ved Dr. Morbius, og våre venner må finne ut av det før også de blir ofre for denne tilstedeværende ondskapen. ....jeg må øve meg på å skrive kortere sammendrag...

 

http://i.imgur.com/2vuAu.jpghttp://i.imgur.com/Y0gZC.jpg

 

Forbidden Planet er typisk for sin tids Hollywood sci-fi-filmer, der papyrusflate karakterer og enfoldig dialog er blant kjennemerkene. I tillegg til å forsøke å overbevise oss om at disse folkene har en IQ på 163, blir vi også utsatt for et småpinlig forsøk på en psykodynamisk årsaksforklaring.

Men det filmen mangler på det substansielle området, tar den igjen for på det visuelle. Planeten og forskningsstasjonen er kreativt fremstilt med friske farger og innovativt design. Jeg synes også atmosfæren i filmen gir et overbevisende tilskudd til planetens mystikk. Jeg foretrekker likevel Planet of the Vampires.

 

7/10

Link to comment
Share on other sites

 

Etter anbefaling fra awf:

 

Pentimento (Zwartjes, 1979)

 

http://i.imgur.com/8msEu.jpghttp://i.imgur.com/AZtak.jpg

http://i.imgur.com/VJfft.jpghttp://i.imgur.com/40iGf.jpg

 

Dette er noe av det særeste jeg har sett.

I et forlatt spa-lokale ved havna bedriver en gruppe hvitkledde mennesker tilsynelatende groteske seksuelle eksperimenter på kvinner. Nøyaktig hva som foregår, er usikkert. Ei heller får vi vite hensikten med det. Filmen inneholder ingen talt dialog, men bæres fremover av fremtredende lyder fra omgivelsene og et underlig elektronisk lydspor.

Vi blir vist nakne kvinnekropper som urinerer, og close-ups av kvinnelige kjønnsorganer, men det er ingenting seksuelt ved det. En asiatisk mann ser ut til å lede prosjektet, men vi får ikke noe inntrykk av hva hans intensjoner er. Hva er dette for noe egentlig?

Er det en overgripers våte drøm? Et voldtektsoffers hjemsøkende mareritt? Eller er det kanskje en feministisk kritikk til et mannsjåvinistisk samfunn?

 

http://i.imgur.com/aAUAK.jpghttp://i.imgur.com/SkJHs.jpg

 

Jeg vet ikke, men dystert er det nå hvertfall. Filmen er badet i en blåfrossen atmosfære ikke veldig ulik Per Bloms Is-Slottet. Men her ender alt de to filmene har til felles. De gjennomgående lydene av fottrinn mot gulvfliser, vann som renner, en tropisk fugl som synger i et ensomt hjørne - alt bidrar til å gi filmen et gudsforlatt preg. Og jeg ender opp med å spørre meg selv: Hva er det for slags sinn som kan stå bak en slik kreasjon?

 

Nå, hva tenker du, awf?

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg så også Forbidden Planet nylig. Tapper den ikke 97 prosent av livskrafta fra livet? Kule effekter og morsom lyssetting, men hvorfor filme det når kameraroboten ikke gidder å tenke, bare er blenda av de kule effektene og den morsomme lyssettinga? Statisk møkk. All kreativitet virker for meg å være kanalisert i scenisk atmosfære. Nei, ikke en gang atmosfære, men scenisk visualitet, oppyntinga av en scene slik at den ligner på en annen planet. De glemte at en planet ikke er statisk. De glemte også at film ikke er statisk. I kreativiteten glemte de livet.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Jo, det kan du sikkert si. Men det er et argument du kan bruke om alt, er det ikke? Forbidden Planet er en langt mer statisk film enn Lumiere-brødrenes Toget ankommer stasjonen fra 1885. Jeg vil si Forbidden Planet er et tilbakesteg til før 1885.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Hehe, ja, jeg hadde det vondt når jeg så den, kjeda ræva av meg. Et av problemene med det visuelle, tror jeg, er at filmen ikke virker interessert i det todimensjonale eller tredimensjonale; den er flat uten å utforske eller bruke bildets flathet. Lumiere skapte dybde, de hadde øye for filmatisk komposisjon. Det samme hadde Bava. Nå er det lenge siden jeg så Planet of the Vampires, men der er det mer enn lys og røykmaskiner som får kjørt seg.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Joda, jeg trakk ham bare fram siden Jizz selv nevnte'n. Men han eksemplisifiserer på en god måte at en films visualitet handler om tid og rom, for ikke å snakke om det man ikke ser (og ikke bare bra lyssetting og gode kulisser). Var det ikke sånn at Bava i utgangspunktet ville bli maler? Han skjønte uansett at en films visualitet var noe helt annet enn maleriets. Skjønte Wilcox det?
Link to comment
Share on other sites

 

Tror ikke jeg helt skjønner hva du mener, men tenker du på klippingen når du skriver om tid og rom?

 

Personlig har jeg ikke noe behov for å bry meg om det jeg ikke ser når Bava står for farger og lys.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Jeg tenker på klippinga (lengden på klipp) og komposisjonen i bildet. Jeg husker jeg ikke likte Blood and Black Lace så godt første gang jeg så den. Da så jeg bare (kule) farger og lys. Andre gang så jeg de i lys (pun intended) av rytmen, i kamera og klipp.

 

(redigerte forresten forrige post litt, før jeg så svara)

Link to comment
Share on other sites

 
Fisher er kanskje et enda bedre eksempel enn Bava på at sammenstillinga av bilder er noe av det viktigste i films visualitet. Horror of Dracula har hovedsakelig en briljant scene: Dracula biter, tafatt helt hører skrik og snur seg, en ugle er å se i en busk. En av de beste montasjene noen gang gjort i en horrorfilm. Jeg husker bittet, husker heltens reaksjon, husker ugla. På grunn av alle tre bildene, sammenstillinga av disse, sitter jeg igjen med et sterkt inntrykk fra enhver av de. Før noen proteseterer: vi diskuterer smak, ikke regler.
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har ikke noe svar på dette, blir jo snakk om smak og behag. Selv om Forbidden Planet ikke ga meg så mye, så har den noen flotte enkeltscener. Den er jo også unik som seriøs sci-fi romp fra de store studioene, og markerer derfor en forandring i forholdet til sci-fi. Lydsporet er verdt å merke seg, noe som også går tydelig igjen i Bavas Planet of the Vampires. Sånn personlig vil jeg foretrekke Planet of the Vampires, men jeg lider ikke noe vondt av Forbidden Planet. Fin tyggegum-fi.

 

Wilcox gjorde jo større studioeproduksjoner, og kom ikke til filmen på samme vis som både Bava og Fisher. Fisher var en habil klipper først, mens Bava var en habil filmfotograf.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

Min første Ray-film - og faktisk min første indiske film generelt - ble Charulata (Ray, 1964)

 

Nydelig, subtilt kammerspill om kjærlighet, svik og kvinnens rolle i et mannsdominert samfunn. Her sier blikk langt mer enn ord.

 

http://i.imgur.com/zxxwR.jpg http://i.imgur.com/HiXy2.jpg

 

http://i.imgur.com/rMUdW.jpg http://i.imgur.com/Rd3Fu.jpg

 

http://i.imgur.com/s0SW9.jpg http://i.imgur.com/1Fw9d.jpg

 

Filmens siste scene er enorm, og løftet for min del hele opplevelsen. Jeg må tydeligvis få sett Apu-trilogien.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...