Jump to content

Jizzmoppers bilderunk-journal: når ordene kommer til kort


Jizzmopper
 Share

Recommended Posts

For min del frister det alltid mer å se filmer som folk anbefaler når det legges med et bilde eller to, slik som i Kiddos western-innlegg for eksempel. Jeg kommer derfor i stor grad til å basere meg på dette i denne journalen, og håper at jeg i hvert fall kan inspirere til litt mer filmtitting hos folk.

Ironisk nok starter jeg denne første posten uten bilder, men det skal jeg nok gjøre noe med etterhvert. Kanskje vil de filmene jeg ser som gjør mest inntrykk på meg få et par æresbilder i førsteposten, men vi får se...

 

Anyways, jeg ser alt av film, men denne tråden kommer til å preges av filmer som har noe visuelt unikt ved seg. Det kan jo bety så mangt, men vi snakker i hovedsak filmer som jeg mener fortjener en god gammeldags bilderunk. Dette betyr ikke at postene bare består av bilder; jeg vil selvsagt også si noen få ord om filmene jeg ser.

 

Her er det bare å komme med kommentarer, innspill, anbefalinger og hva annet som måtte falle dere inn. Alt tas i mot med takk, og eventuelt kritikk.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nå må du ikke moppe opp dine egne jizz-metaforer, da.

 

Ehehe, nei det ville jo vært heller kjedelig. Jeg tror forresten jeg begrenser meg med jizz-metaforer til overskriften; tror nok ikke jeg klarer å holde den oppe (nei, det siste var ikke slik ment).

 

Nå får vi heller sette i gang med det denne tråden egentlig var ment for:

 

Les Vampires (Feuillade, 1915)

 

http://i.imgur.com/BcPp6.jpghttp://i.imgur.com/ozTZO.jpg

 

En kriminell bande kjent som "Vampyrene" med Le Grand Vampire og hans notoriske, kvinnelige medhjelper Irma Vep i spissen, plyndrer og terroriserer Paris borgerskap. Grunnet politiets inkompetanse og personlige årsaker bestemmer journalisten Philippe Guèrande og hans venn Mazamette seg for å ta saken i egne hender, og begir seg dermed ut på et farefullt oppdrag for å få bukt med "Vampyrene".

 

http://i.imgur.com/NrrJq.jpghttp://i.imgur.com/EzW04.jpg

 

Med nesten syv timer spilletid fordelt på ti episoder, er utrolig nok Les Vampires knapt kjedelig et eneste minutt. Filmen er så full av spillopper, kreative påfunn og humor at jeg koste meg hele veien igjennom. Her bruker blant annet kjeltringene gass for å sette et helt overklasseparty ut av spill på en gang, og innendørs kanoner blir brukt til å sprenge i stykker et skip på vei til en fangeleir i Algerie. I tillegg er hypnose, dobbeltgjengere, krypterte koder, skuddvekslinger, avkappede hoder, forgiftet vin, og takrenneklatring blant ingrediensene vi får servert i løpet av filmen. Karakterenes hovedstrategi ser likevel ut til å være å kunne leke gjemsel. Her gjemmer man seg bak gardiner, i flyttekasser, baki biler, og bak skjulte vegger, og det fungerer like bra hver gang. Sjarmfullt, eller hva? Jo, det er akkurat det hele Les Vampires er.

 

http://i.imgur.com/sfuLd.jpghttp://i.imgur.com/sFyMy.jpg

 

Nå er ikke filmen akkurat spesielt visuelt eksepsjonell, ihvertfall ikke sammenlignet med impresjonistene som kom noen få år senere. Men jeg synes likevel den har noe unikt ved seg. Den er spilt inn under 1. verdenskrig, og derfor er Paris gater nærmest folketomme (se de to siste bildene). Dette gir utendørsscenene en underlig fremtoning og en slags ekstra dimensjon til det hele.

 

Det er så masse å skrive om denne filmen, at jeg tror jeg må stoppe her før konseptet mitt blir ubalansert i feil retning. Til slutt: jeg elsket den.

 

Score: 9/10

Link to comment
Share on other sites

 

De to siste bildene, sammen med kommentarene til dem, er eksepsjonelle. God start.

 

Har ikke fått sett denne. Assayas snakka litt om sin Irma Vep da han var i Tromsø under TIFF. Har ikke sett den heller. Følte meg litt uttafor. Tenkt å sjekke ut den, som et nach?

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 

Delte meninger om denne altså? Med Les Vampires i bagasjen skal jeg i hvertfall notere den. Zanns entusiasme overbeviser meg i hvert fall til en viss grad.

 

Godt å høre, PAAH. Det er bare å sette i gang, for så mye kreativitet skal man lete lenge etter i filmer pre-20-tallet. Jeg har også hørt rykter om at Les Vampires skal være filmkritikeren Jonathan Rosenbaums favorittfilm, noe som sier sitt.

Link to comment
Share on other sites

 

Alt for mye bilder er aldri bra heller da. Det synes jeg vi har mange eksempler på her på bruket. Ord trengs alltid.

 

Bla bla bla Mer film, mindre ord.

 

Super tråd, Jizz. Håper på mange hærlige bilder, som gir meg og andre rom for å drømme.

Link to comment
Share on other sites

 

Hehe, vi har hvertfall ikke mangel på mangfold i preferanser her på bruket. Takk for støtten, morty.

 

Day of the Outlaw (De Toth, 1959)

 

http://i.imgur.com/NJpog.png http://i.imgur.com/UUtyg.jpg

 

Wow! Allerede fra bildene PAAH la ut i sin post, skjønte jeg at denne kom til å by på noe stort.

Vi befinner oss i en snøbelagt småby langt unna sivilisasjonen. Robert Ryan - råtøff som alltid - spiller en bitter mann hvis dame og eiendom er blitt frarøvet. I det han skal ta et oppgjør med problemet sitt, dukker en kriminell bande anledet av en stygt såret Jack Bruhn (Burl Ives i storform) opp. De er på rømmen og har planlagt å søke tilflukt i byen noen få dager. Men Bruhn har vansker for å kontrollere banden sin, og vår helt må dermed gjøre sitt beste for å holde status quo, og samtidig forsøke å lure dem ut av byen før den lille befolkningen der blir ofre for kommende ukontrollerbare handlinger.

 

http://i.imgur.com/DPnLL.jpg http://i.imgur.com/dlgP6.jpg

 

Det som slår meg mest her er hvor isende kaldt landskapet i filmen er. Og da mener jeg ikke bare de naturlige omgivelsene, men også hvordan denne kulden avspeiles i samspillet karakterene imellom. Whiskyen er lagt til side, og den eneste fornøyelsen disse ubudne gjestenes leder tillater, er en obskur dans med de få damene som er å finne i byen.

Day of the Outlaw er gjennomført minimalistisk, med en vakker, men likeledes dominerende natur som bakteppe; noe som også fremhever den bitende isolasjonen og kulden. Alt dette bygger gradvis opp mot et uunngåelig klimaks der mann til slutt står overfor naturen selv.

 

Sammen med Yellow Sky er nok dette den beste western-filmen jeg har sett. Helt fenomenal. Takk til PAAH for tips!

 

http://i.imgur.com/CQki4.jpg http://i.imgur.com/Xhz0B.jpg

 

Er det forresten flere enn meg som tror Kubrick i The Shining har latt seg inspirere av scenen det siste bildet her er tatt ifra?

Link to comment
Share on other sites

 
 
Det som slår meg mest her er hvor isende kaldt landskapet i filmen er. Og da mener jeg ikke bare de naturlige omgivelsene, men også hvordan denne kulden avspeiles i samspillet

 

Her tror jeg du er inne på noe som er ganske De Tothsk: en spesiell evne til å gi form til landskapets/miljøets karakter, eller dets mest karakteristiske aspekt, og hvordan det preger forholdet mellom karakterne. I Day of the Outlaw og i noir'en Crime Wave: avstand, som du er inne på. Jeg tror jeg har nevnt det før: i Crime Wave er det for eksempel en scene i en bitteliten leilighet der fire-fem karakterer er trengt sammen. Likevel klarer de Toth å skape en følelse av avstand mellom alle karakterne. Vet ikke hvordan han gjør det. Han virker å gjøre det motsatte i Pitfall, nok en fet og beinhard noir. Der gir han bilder til en slags konformitetens klaustrofobi, idet vår stakkars antihelt føler seg fanga i et american-dream-mareritt med god kone og barn og egg til frokost, men også savn. Gjett om ikke en femme fatale kommer inn i bildet og utfordrer de rigide rammene, tematisk og dermed (for De Toth) formalt. Han er ikke alltid like god, synes jeg, men til og med i mindre gode filmer, som The Indian Fighter og Dark Waters, klarer han å skape uforglemmelige øyeblikk der miljøet nesten virker å diktere menneskets oppførsel. Jeg virker sikkert helt opphengt i rom for tida, og greit nok, det er en ting jeg er litt interessert i når det kommer til film, men det er ikke alt, og det er ikke meninga å terpe på det. Men når det kommer til De Toth, melder det seg selv. Sjekk gjerne ut Crime Wave, og se om du er enig med meg i nevnte scene. Hadde vært interessant å hørt om andre også så det, eller om det bare er noe jeg følte/husker det som.

Link to comment
Share on other sites

 

Tommel opp! Har du sett Canyon Passage og Forty Guns? Kan se for meg at de to også vil falle i smak.

 

Forty Guns så jeg en gang for lenge siden, men jeg kan ikke uttale meg annet om den enn at jeg likte den. Canyon Passage (blottet for noen som helst form for canyon) derimot, så jeg nylig og den falt godt i smak. Jeg våger ikke uttale meg om hva som gjorde den så bra, for det er vanskelig å sette fingeren på. Jeg ser på en måte hva Kiddo mener når han trekker fram enkelte panoreringer og stemningsbilder, men jeg opplever det som veldig subtile grep. Da tenker jeg spesielt i kontrast til for eksempel Kalatozovs filmer hvor kameraet er mer aktivt og... jeg vet ikke, men du skjønner nok hva jeg mener. Jeg har sett flere Tourneur'er, og jeg ser at han har noe spesielt ved seg, men det er vanskelig å sette fingeren på det. Antakelig vil jeg verdsette dem mer ved et gjensyn.

 

 

Her tror jeg du er inne på noe som er ganske De Tothsk: en spesiell evne til å gi form til landskapets/miljøets karakter, eller dets mest karakteristiske aspekt, og hvordan det preger forholdet mellom karakterne. I Day of the Outlaw og i noir'en Crime Wave: avstand, som du er inne på. Jeg tror jeg har nevnt det før: i Crime Wave er det for eksempel en scene i en bitteliten leilighet der fire-fem karakterer er trengt sammen. Likevel klarer de Toth å skape en følelse av avstand mellom alle karakterne. Vet ikke hvordan han gjør det. Han virker å gjøre det motsatte i Pitfall, nok en fet og beinhard noir. Der gir han bilder til en slags konformitetens klaustrofobi, idet vår stakkars antihelt føler seg fanga i et american-dream-mareritt med god kone og barn og egg til frokost, men også savn. Gjett om ikke en femme fatale kommer inn i bildet og utfordrer de rigide rammene, tematisk og dermed (for De Toth) formalt. Han er ikke alltid like god, synes jeg, men til og med i mindre gode filmer, som The Indian Fighter og Dark Waters, klarer han å skape uforglemmelige øyeblikk der miljøet nesten virker å diktere menneskets oppførsel. Jeg virker sikkert helt opphengt i rom for tida, og greit nok, det er en ting jeg er litt interessert i når det kommer til film, men det er ikke alt, og det er ikke meninga å terpe på det. Men når det kommer til De Toth, melder det seg selv. Sjekk gjerne ut Crime Wave, og se om du er enig med meg i nevnte scene. Hadde vært interessant å hørt om andre også så det, eller om det bare er noe jeg følte/husker det som.

 

Jeg skulle faktisk til å høre om De Toth var en mann å sjekke ut flere filmer av, så Crime Wave skal jeg få sett, og samtidig forsøke å legge merke til det du nevner. Dette med miljøet som dikterer menneskets oppførsel er et fascinerende konsept, og det gir i mange tilfeller også en dypere psykologisk dimensjon til karakterene. Jeg har sett et par filmer av den amerikanske indiefilmskaperen Jon Jost; I filmene Sure Fire og The Bed You Sleep In spiller han i stor grad på et slikt konsept, og det gir en unik dybde til karakterene:

 

http://i.imgur.com/8vncm.png http://i.imgur.com/DLDL1.jpg

 

Det hadde vært interessant å høre hva du og eventuelt andre her synes om disse filmene, for jeg ble nemlig helt oppslukt av den atmosfæren som blir presentert i dem.

Link to comment
Share on other sites

 

Av De Toths westerns tror jeg dessuten Ramrod skal være bra.

 

Ja, Tourneurs lyrisisme, eller hva man nå skal kalle det, er litt litt stoisk kanskje, selv om den på en måte er helt åpenbar, som for eksempel Hawks. De har litt for mye hår på brøstet til å gi fritt innsyn til hva de tenker og føler. De er vel litt som Cary Grant i Only Angels Have Wings: jukseterningen lar ekte følelser tildekke seg med tilfeldighet.

 

Har hørt mye bra om Jost, det er en filmskaper jeg må sjekke ut.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, jeg ser at det er en slags tilbakeholden straight-forwardness - for å formulere meg litt klumsete - i filmene til både Hawks og Tourneur, men jeg klarer ikke helt å la meg rive med av det på samme måte som deg. To Have and Have Not, for eksempel, var virkelig ikke min kopp kaffe. Men det jeg har sett av Tourneur har jeg foreløpig likt bedre enn Hawks verk. Uansett, jeg gjorde som du sa og tok en titt på....

 

Crime Wave (De Toth, 1954)

 

http://i.imgur.com/kwZ8T.jpghttp://i.imgur.com/LwmsC.jpg

 

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke ser den avstanden karakterene imellom, Kiddo. Kanskje er det ikke så eksplisitt her som i Day of the Outlaw, eller så er det sansene dine som har bedratt deg. Hehe, neida, men jeg det var ihvertfall ikke noe jeg la spesielt merke til.

 

Videre kan jeg hvertfall nevne at De Toth har en fin visuell stil; Crime Wave ser bra ut. Jeg synes på den andre siden at filmen mangler en gjennomgående nerve.

Her har vi en gjeng ranere som planlegger et bankran, men de finner ut at de skal trekke inn en tidligere innsatt som nå leder et streit liv med kone og jobb. Sistnevnte er protagonisten, og nå henger altså hele den trygge tilværelsen hans i en tynn tråd. En pågående etterforsker, spilt av Sterling Hayden puster dem i nakken, og det er bare et spørsmål om tid før han er over dem.

 

http://i.imgur.com/MpiNm.jpghttp://i.imgur.com/s97H1.jpg

http://i.imgur.com/jCKex.jpghttp://i.imgur.com/EQnyC.jpg

 

Dette er unektelig et plot som trenger et skikkelig driv, altså en solid nerve - noe jeg føler at den mangler. Kanskje blir den litt anonym? Ihvertfall sidestilt med Day of the Outlaw.

På den visuelle siden er det derimot en del å hente, og samtidig er det også gøy å se en ung Charles Bronson (siste bildet) i en birolle som en av kjeltringene. Og er det forresten bare meg som ser en link til Gudfaren i det midterste bildet til venstre?

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...