Jump to content

Paahs journal


paah
 Share

Recommended Posts

Out of the Blue DENNIS HOPPER 1980

http://img20.imageshack.us/img20/9198/vlcsnap2012043019h57m12.pnghttp://img833.imageshack.us/img833/3962/vlcsnap2012043019h59m35.png

En ung, rebelsk jente strir med familiære problemer, samt en traumatisk opplevelse hun aldri vil klare å legge bak seg. Hun finner trøst i Elvis og punkmusikk, men tilværelsens uutholdelighet innhenter henne stadig. Neil Youngs musikk, skuespillerprestasjonene til Manz og Hopper.. En fantastisk film i all sin vrede og fordrukkenhet. Hoppers mesterverk.

 

Macon County Line RICHARD COMPTON 1974

http://img171.imageshack.us/img171/421/maconcountyline.jpg

To brødre legger ut på en siste biltur før de skal inn i militæret. De plukker opp en kvinnelig haiker og ender til slutt opp i en liten, avsides by. Filmen utvikler seg brått fra lystig road trip til intens hicksploitation etter at den lokale sherrifens kone blir myrdet og onanert på av en lovløs galning (litt av en sekvens!). Jeg vil også trekke frem en knallbra scene der sherrifen kjører sønnen hjem fra militærskolen. Hans engstelse for å tilbringe tid med sønnen, hans enda sterkere ønske om at sønnen ikke skal tilbringe tid med sine svarthudete venner, sønnen som sovner og har mareritt om å være med faren på jakt og måtte drepe. Macon County Line oser av americana og alt som er godt.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Klown Kamp Massacre PHILIP GUNN, DAVID VALDEZ 2010

http://img823.imageshack.us/img823/452/vlcsnap2012050520h56m29.pnghttp://img685.imageshack.us/img685/7165/vlcsnap2012050520h53m10.png

En sommercamp for klovner gjenåpner 15 år etter en grusom massakre. Til tross for den lokale fyllikens advarsler, strømmer det nye klovner til campen. En Troma-produsert slasherparodi med klovner, der Friday the 13th-referansene er de tydeligste. Full av sjarm, blod, pupper og alt det der. Vitsene sitter løst og filmskaperne er fulle av ideer, riktignok av litt varierende kvalitet. Storkoste meg den første halvdelen, men det skal godt gjøres å ikke bli litt sliten mot slutten. Anbefales til folk som setter pris på lavbudsjettsfilmer uten noen form for hemninger eller selvhøytidelighet.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Nei. Høy pupper-og-våpen-faktor, ser det ut som. Men kanskje i overkant harry?

 

Barcelona WHIT STILLMAN 1994

Dialogdreven komedie som først og fremst tar for seg kjærlighetsforhold og kulturforskjeller. Morsomt og smart manus, vakre kvinner og en flott by. Nok en bra Stillman-film. Gleder meg til å se The Last Days of Disco.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Act of Violence FRED ZINNEMANN 1948

http://img43.imageshack.us/img43/4531/vlcsnap2012050717h36m36.pnghttp://img208.imageshack.us/img208/3581/vlcsnap2012050717h38m26.png

http://img407.imageshack.us/img407/4736/vlcsnap2012050717h35m26.pnghttp://img341.imageshack.us/img341/3497/vlcsnap2012050717h34m52.png

WWII-veteran Frank Enleys fredfulle liv får en brå vending idet han blir innhentet av fortiden, i form av en hevntørstig kollega fra krigen. En atmosfærisk og bekmørk noir hvor både protagonisten og antagonisten er antihelter med klare svakheter og skavanker. Idet Enleys skyggesider gradvis blir avdekket, settes seerens umiddelbare, ofte naive, approbasjon av filmhelten på prøve. Vi har støttet denne karakteren fra starten av, slik vi er blitt oppfostret til å gjøre, men med rette? De kvinnelige karakterene er tilsynelatende de eneste vi kan stole på. De fremstår som vesener drevet av fornuft, moral og kjærlighet, kastet inn i en mørk verden og dystre situasjoner. De ser ut til å sitte på løsningene og svarene, men blir dyttet til side av menn drevet av vold og egoisme.

 

Act of Violence ser latterlig bra ut. Et mørke og skyggespill som harmoniserer bra med de mannlige karakterene vi blir presentert for. Byen fremstår som kald og spøkelsesaktig, skyggene forfølger karakterene. Antagonistens halting har også en uhyggelig effekt, og jeg likte godt scenen der han ror rundt i en båt som også er knirkete og i skrøpelig stand.

 

Enormt bra.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

En av mine favorittnoirs, kanskje den beste av dem alle. Båt-scenen er bra, ja, den setter seg. Når de står i bua der og båten stadig nærmer seg i bakgrunnen -- et bilde som henta ut fra et virkelighetsnært mareritt, nesten noir-ikonisk. Hele filmen er sånn, egentlig, et mareritt stinkende av asfalt, stålgjerder og klaustrofobiske urbane hjem, nesten like trykkende slitsom og mørk som første halvdel av nesten-perfekte On Dangerous Ground. Nået trykka opp i et hjørnet av fortid.

 

Den berusa fargescenen i Shock Corridor var helt klart høydepunktet. Ble litt skuffa av den filmen egentlig. Men som jeg sa etter å ha sett The Naked Kiss og ikke likt den noe særlig: det er sikkert meg det er noe gærrnt med, og ikke Fuller. Og uansett har jeg fortsatt til gode å se en del av ham, som Pickup... også likte jeg jo Forty Guns veldig godt. Og jo, jeg holdt på å glemme Run of the Arrow, som kanskje er en litt ujevn film, men som iallefall har en av tidenes skuespillerscener (den som befinner seg på en liten bru).

 

Har du ikke sett film siden 7. mai, PAAH? Det har iallefall ikke jeg. Tror ikke jeg har sett film på en måneds tid.

Link to comment
Share on other sites

 

Det har blitt lite film på grunn av eksamenslesing. Har likevel blitt tid til litt mer eller mindre tanketom film mellom øktene: Tremors (ok), A Midsummer Night's Sex Comedy (ok+), Young Adult (ganske bra) Sherlock Jr. (bra). Ikke noe jeg har følt for å skrive om.

 

Har i tillegg sett gjennom Freaks and Geeks for tredje gang. Holder seg fremdeles utrolig bra.

Link to comment
Share on other sites

 

Repo Man ALEX COX 1984

Fillerister den amerikanske drømmen og oppsummerer på mange måter 80-tallet. Den prøver litt for hardt, men det er vanskelig å ikke la seg sjarmere av den salige blandingen av sex, dop, industri, punkmusikk og aliens. Sitatvennlig er den også. Jeg synes hovedkarakteren er en uinteressant klyse, noe som dessverre setter en demper for opplevelsen. Gi meg mer Harry Dean Stanton.

Link to comment
Share on other sites

 

Cat People JACQUES TOURNEUR 1942

http://img41.imageshack.us/img41/8827/vlcsnap2012052013h56m21.pnghttp://img801.imageshack.us/img801/5840/vlcsnap2012052013h56m57.png

Det er først og fremst enkeltscener som stikker seg ut her, som helthet blir det litt tamt. Forfølgelsesscenen i de mørke bakgatene og scenen i badebassenget er det høy klasse over. Jeg elsker hvordan lyden av skoene mot fortauet i seg selv skaper en enorm uhygge. Noe av det beste med disse scenene er kanskje også at det er selve ideen av ondskap som truer. I skyggene, i buskene, i trappa like rundt hjørnet. Når monsteret skal få et ansikt mot slutten, taper filmen seg fort. Et stadig tilbakevendende problem i horrorfilmer.

 

Jeg likte også godt psykiateren og kontrasten han representerte. Lider hun av en mental lidelse, eller er det selve sjelen som er forpestet? Cat People glimter til med både interessante psykologiske aspekter og virkelig effektive horrorsekvenser, men sluttproduktet er ikke helt tilfredsstillende. Gir den likevel en litt forsiktig tommel opp. Råbra enkeltscener har en tendens til å overskygge andre mangler en film måtte ha.

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 2 weeks later...

Jeg har sett tre enormt bra filmer siden sist:

 

Ménilmontant DIMITRI KIRSANOFF 1926

http://img836.imageshack.us/img836/8555/vlcsnap2012053019h48m06.png

Åpner med en sekvens som fikk meg til å sette kaffen i vrangstrupen, og følger det opp med en av de beste skildringene av fattigdom og desperasjon jeg har sett. En virkelig fengslende kortfilm som får presset inn noen genuint hjerteskjærende og forstyrrende (åpningen) sekvenser. 37 minutter med filmmagi.

 

Glissements progressifs du plaisir ALAIN ROBBE-GRILLET 1974

http://img513.imageshack.us/img513/5769/vlcsnap2012053020h05m07.png

Det er kanskje nærliggende å beskrive filmen som en slags krysning av Rollin og Buñuel. Den følger sin egen drømmeaktige logikk, eller rettere sagt den kvinnelige hovedkarakterens logikk. Hun er mistenkt for mordet på sin samboer (mor / elskerinne?), og det er dette mordmysteriet som danner rammene for fortellingen. Den vakre, som oftest nakne, mistenkte skaper en verden hun føler seg mer komfortabel i. Hun kontrollerer menneskene rundt seg: moren / elskerinnen blir til en livløs dukke og hun bruker ren tankekraft til å ta livet av folk hun ikke liker. En kompleks og visuelt vakker film.

 

Frameup JON JOST 1993

http://img84.imageshack.us/img84/8051/vlcsnap2012053019h51m15.png

Vi følger to av samfunnets outsidere på deres tragikomiske odyssé gjennom USA. To tapere som det er vanskelig å ikke sympatisere med. Hun en mindre intelligent servitrise som har blitt hjernevasket av kjærlighetsskildringene i dårlig kiosklitteratur. Han,en småkriminell kjekkas som har lite respekt for andre enn seg selv. Hun serverer ham kaffe, han sier at hun er vakker. Kort tid senere befinner de seg i en stjålet bil på vei til Disneyland. En film med klare politiske holdninger, der både amerikansk politikk og den amerikanske drømmen får en smekk over fingrene. Friskt filmspråk og deilige monologoer som oser av tongue-in-cheek.

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

 
Glissements.... så virkelig spennende ut, PAAH. Kult at du også har fått med deg en Jost-film. Har du sett andre filmer av mannen? Jeg må alltid promotere fyren når muligheten viser seg, men du burde virkelig få med deg Last Chants for a Slow Dance, som er den beste og mest forstyrrende fremstillingen av en sosiopat jeg noensinne har sett. Sure Fire og The Bed You Sleep In er også nesten like gode, og er sammen med førstnevnte hans beste filmer etter min mening.
Link to comment
Share on other sites

 
Min første Jost. Endelig. Filmene hans er ikke de enkleste å få tak i, men jeg har også Last Chants for a Slow Dance og All the Vermeers in New York klare. Særlig førstnevnte bærer dessverre preg av å være en skrøpelig VHS-rip.
Link to comment
Share on other sites

 
Vermeers har jeg ennå ikke sett, så gi gjerne et referat om du bestemmer deg for å se den. Ellers er det jo synd at Josts filmer aldri har fått noen skikkelig utgivelse; en Criterion-overhaling hadde ikke vært å forakte. Men ikke la kvaliteten hindre deg i å ta for deg filmografien hans.
Link to comment
Share on other sites

 
Spennende, PAH! Jost og spesielt Last Chants for a Slow Dance har jeg lest om og har hatt lyst å sjekke ut lenge. Takk for påminnelsen. Ser ut som jeg må se Frameup i tillegg.
Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

Føler ikke for å skrive om film akkurat nå, så det blir litt namedropping. Tre nye favoritter:

 

Coeur Fidéle JEAN EPSTEIN 1923

http://media.tumblr.com/tumblr_ljob4k9L8l1qecvhz.gif

Herregud så bra.

 

En la ciudad de Sylvia JOSE LUIS GUERÍN 2007

Orphée JEAN COCTEAU 1950

Link to comment
Share on other sites

 

Island of Lost Souls ERLE C. KENTON 1933

http://img844.imageshack.us/img844/1495/laisladelasalmasperdida.jpg

Etter å ha fornærmet en fordrukken kaptein, blir hovedkarakteren satt av på en liten, øde og tåkete øy bebodd av en gal vitenskapsmann og hans snodige kreasjoner. Herlig atmosfærisk skrekk med effektiv bruk av lys og andre effekter (særlig sminke). Overraskende habilt manusarbeid, der det spesielt er morsomt å følge rettssystemet på øya (what is the law? (...) are we not men?) og skapningenes forhold til sin skaper, og hvordan det hele faller sammen mot slutten. Det siste kvarteret er gåsehudfremkallende.

 

Moonrise Kingdom WES ANDERSON 2012

Veldig Wes Andersonsk. Klarer aldri helt å sette fingeren på hva jeg liker så godt med filmene hans. Skal ikke forsøke nå heller. Nøyer meg med å si at jeg ikke blir overrasket om dette blir min favorittfilm fra 2012. Gleder meg til å se den igjen.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har sett tre enormt bra filmer siden sist:

 

Ménilmontant DIMITRI KIRSANOFF 1926

 

 

Glissements progressifs du plaisir ALAIN ROBBE-GRILLET 1974

http://img513.imageshack.us/img513/5769/vlcsnap2012053020h05m07.png

Det er kanskje nærliggende å beskrive filmen som en slags krysning av Rollin og Buñuel. Den følger sin egen drømmeaktige logikk, eller rettere sagt den kvinnelige hovedkarakterens logikk. Hun er mistenkt for mordet på sin samboer (mor / elskerinne?), og det er dette mordmysteriet som danner rammene for fortellingen. Den vakre, som oftest nakne, mistenkte skaper en verden hun føler seg mer komfortabel i. Hun kontrollerer menneskene rundt seg: moren / elskerinnen blir til en livløs dukke og hun bruker ren tankekraft til å ta livet av folk hun ikke liker. En kompleks og visuelt vakker film.

 

 

Spennende. Du er en av de jeg er mest mottakelig for tips fra, så denne blir nok sett. Har du sett Trans-Europ-Express og Eden and After av samme mann?

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 1 month later...

På tide å våkne fra dvalen. Dette er hva jeg har sett i sommer:

 

Nye favoritter:

http://img31.imageshack.us/img31/8120/vlcsnap2012073019h40m08.png

Have Dreams, Will Travel | BRAD ISAACS 2007

Great Day in the Morning | JACQUES TOURNEUR 1956

Boy Meets Girl | LEOS CARAX 1984

Surviving Desire | HAL HARTLEY 1991

Vernon, Florida | ERROL MORRIS 1982

The Muppets | JAMES BOBIN 2011

The Gunfighter | HENRY KING 1950

Touch of Evil | ORSON WELLES 1958

 

Bra saker:

http://i283.photobucket.com/albums/kk297/wiglist/d63c56d3.jpg

High School | FREDERICK WISEMAN 1968

The Hot Spot | DENNIS HOPPER 1990

Before Sunset | RICHARD LINKLATER 2004

Monster Squad | FRED DEKKER 1987

21 Jump Street | CHRIS MILLER & PHIL LORD 2012

 

Ganske bra saker:

http://img593.imageshack.us/img593/3418/vlcsnap1nd9.png

Pumpkinhead | STAN WINSTON 1988

The Myth of the American Sleepover | DAVID ROBERT MITCHELL 2010

The Dark Knight Rises | CHRISTOPHER NOLAN 2012

 

Helt ålreite saker:

http://img405.imageshack.us/img405/3610/tumblrm5vybt6c8o1qjhwrt.jpg

Humanoids from the Deep | BARBARA PETERS 1980

Trilogy of Terror | DAN CURTIS 1975

Insidious | JAMES WAN 2010

The Grey | JOE CARNAHAN 2012

Our Idiot Brother | JESSE PERETZ 2011

Extract | MIKE JUDGE 2009

 

Mindre bra saker:

Incident on and Off a Mountain Road | DON COSCARELLI 2005

Link to comment
Share on other sites

 
Mange gode filmtips her, Paah! Mye jeg ikke har hørt om, engang. Det er spennende å se at du setter en ukjent Tourneur så høyt og så er det fint å bli minnet på at jeg må få ut fingeren og se Hal Hartley-filmer.
Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 2 weeks later...

Hva jeg har sett i sommer - del to:

 

Nye favoritter:

http://img29.imageshack.us/img29/5065/vlcsnap2012081401h35m28.png

 

The Long Day Closes | TERENCE DAVIES 1992

Der Schöne Tag | THOMAS ARSLAN 2001

 

Bra saker:

http://img696.imageshack.us/img696/1069/vlcsnap2012081401h42m29.png

 

Deep End | JERZY SKOLIMOWSKI 1970

In the Mouth of Madness | JOHN CARPENTER 1995

Two Lovers | JAMES GRAY 2009

Out of the Past | JACQUES TOURNEUR 1947

Bad Day at Black Rock | JOHN STURGES 1955

 

Nokså bra saker:

http://img684.imageshack.us/img684/9430/thestuff11.jpg

 

The Stuff | LARRY COHEN 1985

From Beyond | STUART GORDON 1986

Shivers | DAVID CRONENBERG 1975

Way Out West | JAMES W. HORNE 1937

 

Rævmøkk:

The Invention of Lying | RICKY GERVAIS & MATTHEW ROBINSON 2009

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...