Jump to content

Paahs journal


paah
 Share

Recommended Posts

 
  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kadaver med fin parykk. Joda, utvilsomt en treffende beskrivelse. Skriver også under på Mann-anbefalingen. Både The Naked Spur og Winchester '73 er helt der oppe, særlig førstnevne, etter min mening. Bend of the River og Man of the West anbefales også sterkt, av de jeg har sett av Mann. The Far Country er også bra, men ikke helt på samme høyde.

 

Sist sett:

Two-Lane Blacktop MONTE HELLMAN 1971

http://img851.imageshack.us/img851/7711/twolaneblacktop1.jpghttp://img860.imageshack.us/img860/7393/twolaneblacktop2.jpg

Eksistensiell angst langs amerikanske landeveier. Karakterer uten navn, uten mål eller mening. De er fastlåst i en subkultur, i en parodi - hvor en mystisk, kvinnelig haiker representerer den eneste utveien fra blindgaten de tre mannlige protagonistene befinner seg i. Filmen bærer i så måte en del likhetstrekk med The Shooting (den eneste Hellman-filmen jeg hadde sett før denne).

 

I tillegg er dette en gullgruve for alle som setter pris på amerikanske veifilmer (for å bruke det norske ordet) med støvete landeveier, utslitte bensinstasjoner og dinere. Og Warren Oates. Skikkelig fin Persona-referanse mot slutten også. Knallbra film.

Link to comment
Share on other sites

 

Parents BOB BALABAN 1989

http://img824.imageshack.us/img824/8409/vlcsnap2012031922h40m32.pnghttp://img24.imageshack.us/img24/7784/vlcsnap2012031922h49m11.png

Horrorkomedie om en liten gutt som mistenker at foreldrene er kannibaler. Parents er akkurat som en vond drøm man hadde som barn, og lykkes godt i å vekke til live de mørkere sidene ved barns fantasi og syn på foreldre og omverdenen. Skarp regi, bekmørk humor og forstadssurrealisme som minner ikke så lite om filmskapere som John Waters og David Lynch. En herlig absurd og forskrudd film som ikke holder noe tilbake. Stor tommel opp.

Link to comment
Share on other sites

 

The Funeral ABEL FERRARA 1996

Utrolig velspilt gangsterdrama. Vincent Gallo fungerer bra som ufordragelig gangster som til slutt blir skutt og drept. Hans begravelse blir grobunn for tanker om hevn og usikkerhet hos brødrene hans (Walken og Chris Penn, sistnevnte har nok aldri spilt bedre). De religiøse aspektene er interessante, det er også filmens syn på filmmediet i seg selv. Sluttscenen setter et uventet og uforglemmelig punktum. Bra, bra!

 

Essential Killing JERZY SKOLIMOWSKI 2010

Vincent Gallo fungerer også bra som politisk fange på rømmen. Filmen i seg selv er det umulig å bli klok på; glimtvis genial før det plutselig skiftes over til uheldige flashbacks, overpompøs musikk og annet rusk. Jeg setter stor pris på mann-mot-natur-tematikk i film, og det fungerer glimrende her - godt hjulpet av imponerende fotoarbeid. Scenene hvor Gallo stjeler til seg fisk og morsmelk er begge fantastiske. Særlig førstnevnte fikk meg til å trekke godt på smilebåndet. Garantert en film som splitter publikum; jeg endte opp med å like den veldig godt.

 

Martha Marcy May Marlene SEAN DURKIN 2011

En av fjorårests beste. Vellaget og engasjerende. Likevel følte jeg at den ikke var helt tilfredsstillende. Trusselen / frykten filmen bygges rundt føles hele tiden for fjern og ufarlig. Jeg skulle ønske jeg kunne ta større del i hovedkarakterens angst og paranoia, og at linjene mellom fantasi og virkelighet ble mer uklare, jf. Polanski.

Link to comment
Share on other sites

 

The Dreamers BERNARDO BERTOLUCCI 2003

Nesten to timer med bra musikk, namedropping av film, en naken Eva Green og et Cocteau-inspirert søskenforhold. Selv om filmen ikke er utpreget bra, var det akkurat noe slikt jeg var ute etter å se i dag.

 

Duel STEVEN SPIELBERG 1971

En trailersjåfør terroriserer en forretningsmann som er på vei til et jobbmøte. Ikke noe fiksfakseri, bare en bra thriller.

Link to comment
Share on other sites

 

Motorama BARRY SHILS 1991

http://img109.imageshack.us/img109/6010/vlcsnap2012040123h10m54.pnghttp://img210.imageshack.us/img210/2721/vlcsnap2012040123h20m47.png

En tiåring knuser sparegrisen, rømmer hjemmefra og stjeler en Mustang. Fast bestemt på å samle sammen nok Motorama-kort til å vinne en solid bråte med penger, havner han stadig dypere inn i et mørkt og surrealistisk USA. Guttungen støter på snodige karakterer, bryter håndbak med Meat Loaf og ender etter hvert opp med både tatoveringer og øyelapp. Et uforutsigbart og uendelig fascinerende eventyr av en road trip som jeg ikke kan anbefale varmt nok.

 

The Lonely Man HENRY LEVIN 1957

http://img18.imageshack.us/img18/4357/vlcsnap2012040123h06m21.pnghttp://img607.imageshack.us/img607/9715/vlcsnap2012032913h24m38.png

En western skutt gjennom bunnen av et tomt whiskyglass. En aldrende revolvermann (Jack Palance) søker forsoning med sønnen (Anthony Perkins), samtidig som han forsøker å kvitte seg med spøkelser fra fortiden. Ikke langt unna sitter en hevngjerrig gjeng i en mørk bar med en kule med Palances navn på. Grisebra. Og for en avslutning!

 

Rise of the Planet of the Apes RUPERT WYATT 2011

Grei tidtrøyte.

Link to comment
Share on other sites

 
 

A Lawless Street JOSEPH H. LEWIS 1955

http://img26.imageshack.us/img26/8575/vlcsnap2012040219h36m58.pnghttp://img689.imageshack.us/img689/7313/vlcsnap2012040219h35m58.png

http://img13.imageshack.us/img13/3943/vlcsnap2012040219h40m19.pnghttp://img33.imageshack.us/img33/1079/vlcsnap2012040219h34m08.png

Randolph Scott patruljerer gatene med sitt karakteristiske steinansikt. For innbyggerne er han mer myte enn mann. Etter å ha skutt en mann i selvforsvar under en barbering, havner han i nevekamp med offerets bror - en annen av byens mytiske skapninger; en klippe av en mann med arr i ansiktet som etter sigende skal ha oppstått da han var i håndgemeng med en puma. Nevekampen slår brister i Scotts steinansikt, og en mer human side kommer til syne. Denne siden blir ytterligere avdekket når en kvinnelig skikkelse fra Scotts fortid dukker opp. En gjenforening som blir både måteholden og megetsigende som et resultat av glimrende bruk av close-up. Ting kompliseres ytterligere av de korrupte innbyggerne og maktkampen som etter hvert oppstår i den lille byen.

 

Glimrende.

Link to comment
Share on other sites

 
Glimrende poster. Jeg husker jeg prøvde å si noe om The Lonely Man en gang, og sammenligna den med dagen-derpå-stemning og en skulptur. Det du skriver "En western skutt gjennom bunnen av et tomt whiskyglass" er både mindre pretensiøst og mer presist. Jizz: forsåvidt enig med deg, men det er jo ikke en plott-film, det er en tilstands-film. Filmen er ikke nydelig til tross for at den har et tynnslitt plott, men på grunn av det. All energi kan kanaliseres i skulpturering av whiskyglassbunnsannhet.
Link to comment
Share on other sites

 

Neida, enig i det, Kiddo. Det ble litt tullete formulert, ser jeg. Det er jo selvsagt tilstanden, den nærmest meningsløse tilværelsen som driver filmen.

Men jeg skal slutte å rote; whiskyglasset dekker det meste.

 

Ellers må jeg si at du nok en gang motiverer meg for mer western med siste posten, PAAH. Jeg hadde ikke hørt om filmen heller før.

Link to comment
Share on other sites

 

Kjedelig og kort om de fem siste:

 

My Childhood BILL DOUGLAS 1972

http://img818.imageshack.us/img818/594/vlcsnap2012040800h11m34.pnghttp://img855.imageshack.us/img855/3063/vlcsnap2012040800h15m23.png

http://img694.imageshack.us/img694/4518/vlcsnap2012040800h13m52.pnghttp://img840.imageshack.us/img840/5965/vlcsnap2012040302h05m51.png

 

Lovende start på Douglas' barndomstrilogi. Styggvakkert og hjerteskjærende.

 

Hanna JOE WRIGHT 2011

Omtrent akkurat så bra som jeg hadde håpet på. Leken og sjarmerende.

 

Dial M for Murder ALFRED HITCHCOCK 1954

Elegant og medrivende.

 

The Adventures of Tintin STEVEN SPIELBERG 2011

Heseblesende, men engasjerende og morsom.

 

Frozen ADAM GREEN 2010

En fjollete og forglemmelig, men effektiv thriller fra mannen bak Hatchet-filmene.

Link to comment
Share on other sites

 
Enig med deg angåande Tintin og Dial M For Murder. Tintin var god, men til tider gjekk det alt for fort i svingande og filmen var ikkje like interessant heile vegen. Dial M For Murder synst eg er ein av Hitchcocks aller beste. Flotte poster over her forresten, som fekk meg til å få lyst å returnere til western og giallo filmar.
Link to comment
Share on other sites

 

Ride in the Whirlwind MONTE HELLMAN 1965

http://img839.imageshack.us/img839/2640/vlcsnap2012041223h39m40.pnghttp://img85.imageshack.us/img85/25/vlcsnap2012041223h40m55.png

Nok en uendelig fascinerende Hellman-film. Tre uskyldige menn forvikler seg inn i en lei situasjon når de blir tatt for å være en del av en gjeng lovløse. De, det vil si to av dem, kommer seg i første omgang unna, men uten hester kommer de seg ikke langt i den røffe naturen. De beslutter seg for å søke ly i en ranch de tilfeldigvis kommer over. I stedet for det heltemodige rømningsforsøket man gjerne venter seg i westerns, opplever vi her to menn som har avfunnet seg med sin skjebne og vender tilbake til det hverdagslige. De ser til hestene, spiller brettspill, spiser, drikker kaffe og tar seg en blund. De er døde menn, og de vet det - vi ser det på de forpinte ansiktene og svetten som renner.

 

Nok en gang presenterer Hellman oss for en mystisk kvinneskikkelse. Kanskje ikke like fremtredende som i The Shooting eller Two-Lane Blacktop, men nok til å både fascinere og virke avgjørende inn på filmens handlingsforløp. Det er lett å se en rød tråd i Hellmans filmografi (om man kan påstå noe sånt etter å ha sett bare tre av filmene hans): de mystiske kvinnene, de eksistensialistiske elementene, en leken rebelskhet. Utvilsomt en spennende regissør, utvilsomt en dritbra film.

 

Freeway MATTHEW BRIGHT 1996

En ellevill versjon av Rødhette og ulven-eventyret. Reese Witherspoon (!) spiller en aggressiv white trash-jente som stjeler bilen til en sosialarbeider, fast bestemt på å komme seg til bestemoren og slippe å bli plassert i et fosterhjem. På veien støter hun på en sadistisk seriemorder. Et forskrudd, perverst og underholdende rot av en film som dessverre mister mye av piffen mot slutten. Anbefales likevel.

 

Metropolitan WHIT STILLMAN 1990

En vennegjeng bestående av unge snobber møtes i en leilighet i Manhattan og prater og prater og prater. Heldigvis er manuset smart og Carolyn Farina utrolig sjarmerende. Det er overraskende morsomt å se selvhøytidelige unge mennesker prate uanstrengt og selvsikkert om bøker de ikke har lest og følelser og situasjoner de unektelig er for unge til å virkelig ha omfattende kunnskap om.

Link to comment
Share on other sites

 

It's Alive aka Hjelp, jeg skal bli far! LARRY COHEN 1974

http://img822.imageshack.us/img822/4893/vlcsnap2012041617h50m07.pnghttp://img844.imageshack.us/img844/1391/vlcsnap2012041617h48m27.png

Cohens portrettering av farskapets skyggesider er mer kløktig enn jeg hadde sett for meg. Selv om den er gjennomsyret av b-filmelementer, er den laget med en overbevisende oppriktighet. Kontrastene mellom det groteske og den familiære kjærligheten er noe av det mest fascinerende med filmen. Øyeblikket der den eldste sønnen møter sin nyfødte lillebror for første gang, er faktisk ordentlig rørende. Samtidig fungerer filmen bra som reinspikka horror, der særlig scenen på føderommet er minneverdig. Kanskje den mest effektive horrorsekvensen jeg har sett i år. It's Alive er genial på sitt beste, men jeg føler at den til tider blir litt søvnig og lat. Gleder meg til fortsettelsen.

Link to comment
Share on other sites

 

Herregud, nå blir det mye bra film her. God beskrivelse av Ride in the Whirlwind. Svette ansikt, ja, ansikt der tiden passerer som et slit og peker mot døden. En dekonstruksjon av den individualistiske prærien, det noble cowboyansiktet, og den håpefulle solnedgangen: ikke en signaliserering av håpet om en ny og bedre dag, men markeringen av ett stykk overstått kjedsommelig slit, og begynnelsen på mer slit med utløpsdato. Husker det var utrolig friskt å se etter en del klassiske westerns. En favoritt.

 

Hjelp, jeg skal bli far! er faen meg en passende tittel. Jeg glemmer aldri scenen der faren snakker med legene rett etter fødselen. Tydelig opprørt og usikker:

 

Far: It’s not.. it’s not an animal, doctor. (mumling)..Whatever it is, you can’t classify it as an animal. It’s human, doctor, that’s what’s disgusting to you, isn’t it?

Lege 1: It kills like an animal.

Lege 2: And when we find it, we’re gonna have to destroy it like one.

Far: Well, I don’t care. I suppose you’ll have to do what’s necessary.

Lege 2: I’m glad you feel that way. I only hope your wife understands as well.

Far: What’s it to understand? It’s better not to think about it.

 

Hjelp, jeg skal bli far!, indeed.

 

Har du fått sett Perfect Strangers, PAAH? Er spent på hva du evt. synes om den.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Hahaha, oversatte de den virkelig til "Hjelp, jeg skal bli far"?!

 

Nei, det er min oversettelse. Har hørt mye negativt om oppfølgerne, men også ting som gir meg grunn til å være optimistisk.

 

Kiddo: Har ikke sett Perfect Strangers, men ble gira nå. De to andre jeg har sett av Cohen (God Told Me To og Pick Me Up) er også bra saker.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Far: It’s not.. it’s not an animal, doctor. (mumling)..Whatever it is, you can’t classify it as an animal. It’s human, doctor, that’s what’s disgusting to you, isn’t it?

Lege 1: It kills like an animal.

Lege 2: And when we find it, we’re gonna have to destroy it like one.

Far: Well, I don’t care. I suppose you’ll have to do what’s necessary.

Lege 2: I’m glad you feel that way. I only hope your wife understands as well.

Far: What’s it to understand? It’s better not to think about it.

 

Fy faen så bra. Jeg er solgt.

Hvis noen har tips til flere filmer i "Hjelp, jeg skal bli far"-sjangeren (minus Eraserhead) tas de imot med takk.

 

Du ser mye interessant, PAAH. Også Motorama virker fet.

Hva er forresten greia med Bill Douglas? Men at Kiddo har snakket varmt om ham på et tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Men Its Alive heter faktisk Hjelp, jeg skal bli far! på norsk? Fantastisk!

 

Nei. Men det hadde vært fantastisk.

 

Har Q stående i hylla, Perfect Strangers er på vei fra amazon. Kommer nok omtaler om kort tid.

 

For øvrig flott med kommentarer. Keep 'em coming.

Link to comment
Share on other sites

 

Shock Corridor SAMUEL FULLER 1963

http://img715.imageshack.us/img715/158/vlcsnap2012042422h24m35.pnghttp://img705.imageshack.us/img705/8143/vlcsnap2012042422h25m23.png

En ambisiøs journalist får seg selv innlagt på galehus for å løse et mordmysterium. En slags One Flew Over the Cuckoo's Nest på syre. Filmen oser av selvtillit, selv om blandingen av melodrama, noir, pulp og tåpeligheter er mildt sagt spesiell. Fullers ironiske tone er hele tiden til stede, og det veksles uforutsigbart mellom det alvorlige og det hysterisk morsomme. Sekvensen der hovedpersonen blir overfalt av en gjeng nymfomane kvinner er en umiddelbar favoritt. Kontrastene mellom s/h-scenene i galehuset og de innlagtes bokstavelig talt fargerike sinn, er også et interessant grep av Fuller. Bra saker!

 

Chillerama ADAM RIFKIN, TIM SULLIVAN, ADAM GREEN, JOE LYNCH 2011

Morty skrev dekkende om denne i sist sett-tråden. Får følelsen av å se en Troma-produsert grindhouse-hyllest. Jeg er svak for denne type filmer og denne fortjener virkelig en tommel opp.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...