paah 4 Posted February 12, 2012 Report Share Posted February 12, 2012 Jeg ser film og deler mine opplevelser. Journalen behøver neppe en mer omfattende beskrivelse. Kommentarer, anbefalinger og andre innspill er velkomne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted February 12, 2012 Author Report Share Posted February 12, 2012 Sedmikrásky / Daisies VERA CHYTILOVÁ 1966http://img35.imageshack.us/img35/6930/vlcsnap2012021223h21m51.pnghttp://img513.imageshack.us/img513/2066/vlcsnap2012021223h25m50.pnghttp://img816.imageshack.us/img816/9194/vlcsnap2012021223h29m19.pnghttp://img109.imageshack.us/img109/3541/vlcsnap2012021223h35m49.png To jenter avfinner seg med at alt går galt i verden, og bestemmer seg for at de like godt kan "go bad" selv. Dagene går stort sett til å tråkke på samfunnsnormer og finne eldre menn som kan spandere mat på dem. En mildt sagt energisk og kreativ film som ikke sparer på fargefilter, snodige effekter og skrullete påfunn. Det er ikke alltid like lett å bestemme seg for om jentene er masete eller sjarmerende, eller om filmens eksperimentelle karakter blir litt i overkant eller ikke. Samtidig er det ingen tvil om at det eksperimentelle går hånd i hånd med filmens budskap. Alle samfunnskommentarene er kanskje ikke like enkle å identifisere seg med (feminismen f.eks), men filmen fungerer utmerket også som en ren komedie, evt. syretripp. Jeg storkoste meg i hvert fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted February 13, 2012 Report Share Posted February 13, 2012 En av de mest irriterende kjedelige filmene jeg har sett de siste 12 månedene. Selvbevisst kunstskolerunk av verste sort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted February 13, 2012 Author Report Share Posted February 13, 2012 Intetsigende, selvopphøyende kommentar av verste sort! Neida, jeg kan forstå at enkelte opplever filmen på den måten. Det er vanskelig å svare ordentlig på kommentaren du kommer med, så det gidder jeg heller ikke å prøve på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frenzy 5 Posted February 13, 2012 Report Share Posted February 13, 2012 Jeg liker også Daisies! En morsom og leken film på alle nivåer, og som du selv sier; subversiv. Hva mener du med at den ikke er enkel å identifisere seg med for så å nevne feminismen? Er ikke det temmelig relaterbart da? Daisies er barnslig, for det er nettopp barnet som ikke er ennå fullstendig implimentert i samfunnet og dets mange regler. Den leker med konvensjoner og rekker tunge til seeren. Sjarmerende sak! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted February 13, 2012 Author Report Share Posted February 13, 2012 En del av samfunnskommentarene er like treffende i dag, men jeg er ikke veldig godt kjent med situasjonen i Tsjekkia på 60-tallet, og regner med at det også er kommentarer og kritikk jeg ikke klarer å plukke opp / sette meg inn i. Ang. feminismen: I følge Peter Hames, som skriver om filmen i bookletet som følger med Second Run-dvden, fant det kvinnelige publikum humor i filmen der menn ofte overså den. Derfor nevner jeg dette som eksempel. Jeg antar at det er elementer det vil være lettere å identifisere seg med som kvinne, noe som vil være nokså naturlig når de to hovedkarakterene begge er kvinnelige. EDIT: Jeg skriver for øvrig ikke at filmen i seg selv er vanskelig å identifisere seg med, men at alle samfunnskommentarene kanskje ikke er like enkle å identifisere seg med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frenzy 5 Posted February 13, 2012 Report Share Posted February 13, 2012 Klart, der er nok mye i Daisies som er vanskelig å forstå fordi det refererer til Tjekkisk historie og kultur, men jeg reagerer impulsivt på at du nevner feminisme da dette er nokså universelt. Selv om man ikke er svart er det ikke vanskelig å relatere seg til Amistad, for eksempel. Flåsete, men du skjønner hvor jeg vil. Ellers et bra førsteinnlegg, PAAH. Fint konsept dette med filmjournaler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted February 13, 2012 Author Report Share Posted February 13, 2012 Ja, jeg ser poenget ditt. Det var nok litt klønete formulert. Setter for øvrig stor pris på at du kommer med kommentarer. Håper du starter opp en journal snart, du også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted February 13, 2012 Author Report Share Posted February 13, 2012 Le Locataire / The Tenant ROMAN POLANSKI 1976 http://img3.imageshack.us/img3/9928/vlcsnap2012021320h46m05.pnghttp://img194.imageshack.us/img194/498/vlcsnap2012021320h46m52.pngMed The Tenant avsluttes Polanskis "apartment trilogy". Tidligere har Catherine Deneuve og Mia Farrow fått kjørt seg, denne gang er det Polanski selv sin tur. Nok en gang er det en karakter som drives til randen av paranoia, og nok en gang er resultatet en meget sterk psykologisk thriller. Jeg vil nok omtale dette som den svakeste i trilogien. Den flyter ikke like godt som de to forrige, og noen av vendingene (kvinneklærne) blir litt flåsete. Men dette er en sjanger jeg elsker, og Polanski behersker den til fingerspissene. Noen av sekvensene kryper virkelig under huden på meg. Det skader selvsagt heller ikke at Sven Nykvist står for kameraarbeidet. I tillegg er det gjort plass til en perfekt dose sort humor. Dette er nok den av filmene i trilogien som er mest åpen for ulike tolkninger. Om Polanskis karakter er offer for en okkultinspirert sammensvergelse (som i <em>Rosemary's Baby</em>) eller om han lider av paranoide vrangforestillinger (som i <em>Repulsion</em>), blir opp til seeren selv å bedømme. Det er symboler og hendelser som støtter opp under begge teoriene. Enkelte vil kanskje også spørre seg om Polanskis karakter virkelig er så uskyldig som man blir ledet til å tro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Outze 0 Posted February 14, 2012 Report Share Posted February 14, 2012 En av de mest irriterende kjedelige filmene jeg har sett de siste 12 månedene. Selvbevisst kunstskolerunk av verste sort.Enig med du. En film som er såpass slitsom og slum at jeg mista lysta til å se film ei god stund etter. Onani, sier du, indeed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiddo 0 Posted February 14, 2012 Report Share Posted February 14, 2012 Har ikke sett Daises, nå fikk jeg litt lyst. Bra initiativ, dette med journaler. Foreløpig har det bare ført til bra ting. KAH har f.eks. med sin introduksjon skrevet noe av det beste jeg har lest her på lang tid. Alltid kult å se hva du ser og liker, PAAH. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted February 15, 2012 Author Report Share Posted February 15, 2012 Gøy å høre, Kiddo! Ble tre fine filmopplevelser i går. Kort oppsummert med bilder og bittelitt tekst: Day of the Outlaw ANDRÉ DE TOTH 1959http://img20.imageshack.us/img20/3562/vlcsnap2012021515h11m37.pnghttp://img407.imageshack.us/img407/1157/vlcsnap2012021515h12m45.pnghttp://img856.imageshack.us/img856/8486/vlcsnap2012021515h14m42.pnghttp://img406.imageshack.us/img406/5341/vlcsnap2012021515h15m46.pngJeg forelsker meg nesten hver gang jeg setter på en western. Day of the Outlaw er røff i kantene og full av elementer jeg elsker. En gjeng kjeltringer ankommer en liten, ensom by som allerede er herjet av snø, storm og indre splid. Det er mangel på kvinner, whisky og alt som er godt, og det er bare et spørsmål om tid før alt av hemninger legges til side. Full av flotte replikker (This coffee made me think how good whisky would taste) , noen obligatoriske mann mot natur-scener og en aldeles fantastisk dansescene. Dritbra film. Meshes of the Afternoon MAYA DEREN 1943http://img521.imageshack.us/img521/959/deren03.jpghttp://img109.imageshack.us/img109/4971/deren07.jpghttp://img809.imageshack.us/img809/8217/deren08.jpg og La femme qui se poudre/ The Woman Who Powders Herself PATRICK BOKANOWSKI 1972http://img51.imageshack.us/img51/3348/vlcsnap2010112303h36m11.pnghttp://img441.imageshack.us/img441/8995/fghfhgd.pnghttp://img15.imageshack.us/img15/7615/cmcapture15.jpg er begge som å hoppe inn i groteske mareritt. Førstnevnte er latterlig langt foran sin tid og har vel blitt stående som et slags landemerke innen den psykologiske thrilleren. Interessant bruk av symboler og effekter. Sistnevnte er minst like bra, men her tas den drømmeaktige logikken ut til det ekstreme. Den er i enda større grad en opplevelse, og jeg tror det vil være meningsløst å begi seg ut på en analyse/tolkning av det man ser. Lydsporet går utrolig bra sammen med bildene og resultatet er en forbanna bra og suggerende opplevelse. Bør vel se L'ange snart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jizzmopper 0 Posted February 15, 2012 Report Share Posted February 15, 2012 Day of the Outlaw hadde jeg helt glemt bort! Den skal jeg få sett i kveld hvertfall. Jeg har også vært inne i et western-rush den siste tiden, og det er så mye flott å finne der ute. Jeg opplever også en ubeskrivelig behagelig sinnstilstand når jeg er inne i en western-periode. Merkelig det der...Jeg vegrer meg derimot litt for å skrive om dem, når enkelte andre allerede har tillagt dem så fine ord. Meshes of the Afternoon er jo kjempemessig. Noe av det beste jeg har sett innen sjangeren (hva enn den kalles).Uansett, dette er noen fine skriverier, PAAH, og med noen lokkende bilder. Fortsett i denne retningen, jeg digger det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted February 15, 2012 Author Report Share Posted February 15, 2012 Det er nokså fåfengt å forsøke å legge seg på samme nivå som Kiddos westernskriverier. Du bør heller se på dem som inspirerende, ikke avskrekkende. Mange på bruket vegrer seg nok for å skrive om film, fordi de føler at andre gjør det så mye bedre. Håper det er en holdning som etter hvert forsvinner. Hver enkelt får gjøre det de selv vil ut av journalen sin. Det er ingen riktig eller gal måte å skrive om film på. Enkelte etterlyser mer dyptpløyende omtaler og alternative vinklinger på filmkritikk/-omtale. Kudos for det. Jeg ser ikke film på den måten og er ikke av den oppfatning at kultur er verdiløst hvis det ikke blir heftig diskutert. For min del handler det om å dele opplevelser (men jeg setter for all del pris på diskusjon også). Om det kun innebærer noen få ord og bilder, så synes jeg også det er kjempemessig. Dette var kanskje ikke rettet mot deg, Jizzmopper, men først og fremst bare noe jeg måtte få ut. Ser frem til å lese hva du synes om Day of the Outlaw. Og takk for positiv respons. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jizzmopper 0 Posted February 15, 2012 Report Share Posted February 15, 2012 Jeg er tydeligvis ikke den eneste som har følt det slik, nei. Det er jo absolutt interessant og inspirerende å lese slike dyptpløyende omtaler som florerer her på forumet, men de som kjører denne linjen har jo gjerne en filmteoretisk bagasje som gjør det vanskelig for oss lekfolk å menge seg.Jeg tror nok vi er mer på bølgelendge, slik jeg ser det, PAAH. Men for all del, et mangfold av vinklinger på filmtitting er bare positivt, og jeg ønsker ikke å fremstå som gretten eller noe. Jeg håper bare at flere vil dele filmopplevelsene sine uten å framstå som lettere evneveik, slik jeg nærmest har følt det en lang stund. På den andre siden tror jeg neppe jeg har lært så mye om film som jeg har på denne siden, og jeg håper vi kan fortsette i denne driven som er i gang nå (med journaler) der mangfoldet virkelig får vist seg og alle kan bidra med noe. Dette ble kanskje litt vasete, men kanskje andre også kjenner seg igjen. Jeg er ihvertfall veldig positiv til dette journal-opplegget, og jeg setter stor pris på å endelig få tilbakemelding på noe jeg skriver. Da er det så mye mer givende og motiverende å faktisk skrive mer, for å si det på en litt banal måte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosmonaut 11 Posted February 15, 2012 Report Share Posted February 15, 2012 Daisies virker i alle fall å være polariserende. Ikke dårlig bare det. Jeg likte den i alle fall veldig godt da jeg så den. Er såppas lenge siden, at jeg tør ikke si at jeg ville likt den like godt nå...men der Oroluki så en pretensiøs jåssfilm, lener jeg mer mot en leken syretrip -- Noe som alltids er koselig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
awf 0 Posted February 15, 2012 Report Share Posted February 15, 2012 Tror denne kan passe for deg http://www.imdb.com/title/tt0254676/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted February 16, 2012 Author Report Share Posted February 16, 2012 Takk for tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted February 20, 2012 Author Report Share Posted February 20, 2012 La vampire nue / The Nude Vampire JEAN ROLLIN 1970 http://img267.imageshack.us/img267/2040/vlcsnap2012022022h14m18.pnghttp://img687.imageshack.us/img687/9603/vlcsnap2012022022h06m26.pnghttp://img717.imageshack.us/img717/3696/vlcsnap2012022022h05m37.pnghttp://img844.imageshack.us/img844/8409/vlcsnap2012022002h13m36.png Atmosfære og pupper. Det er det det handler om for Rollin. I denne filmen har han tilsynelatende brydd seg ekstra lite om å fortelle en historie som henger på greip, men han gjør opp for det med en Eyes Wide Shut-aktig maskeradefest og en slutt som stinker ost - av den gode sorten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted March 1, 2012 Author Report Share Posted March 1, 2012 Ride Lonesome BUDD BOETTICHER 1959http://img823.imageshack.us/img823/4081/vlcsnap2012022319h24m15.pnghttp://img96.imageshack.us/img96/7360/vlcsnap2012030117h18m27.pngKnall. Budd Boetticher og Randolph Scott er en bra duo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted March 4, 2012 Author Report Share Posted March 4, 2012 High Noon FRED ZINNEMANN 1952http://img842.imageshack.us/img842/4996/vlcsnap2012030422h09m54.pnghttp://img846.imageshack.us/img846/72/vlcsnap2012030422h10m26.pngEt hull som måtte fylles. Jeg er overrasket over at denne filmen har blitt stående igjen som en av de største bautaene innen sjangeren. Jeg opplever den som en nokså tullete tuttifrutti-western. Horribel musikk, lettvinte løsninger og en antiklimaks av en slutt. Heldigvis er den underholdende nok og fotoet er godt over middels. Lo strano vizio della Signora Wardh / The Strange Vice of Mrs Vardh SERGIO MARTINO 1971http://img441.imageshack.us/img441/4060/vlcsnap2012030421h20m23.pnghttp://img844.imageshack.us/img844/4480/vlcsnap2012030421h45m37.pngVakre kvinner får strupen kuttet over av en galning med sorte hansker og barberblad. Martino blander som vanlig inn drømmeaktige elementer, elleville vendinger og unødvendig nakenhet for å krydre opp. Blant annet er det en flott scene der to kvinner ikledd kjoler av papir havner i brytekamp under en fest. Nok av flott musikk og blodsprut er det også. Solid giallo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted March 10, 2012 Author Report Share Posted March 10, 2012 Old Joy KELLY REICHARDT 2006Nærmest mediterende i formen, gjennomsyret av nostalgi og lengsel. Nok en flott Reichardt-film. Buffalo '66 VINCENT GALLO 1998Gallo er like ufordragelig som Ricci er heit i denne filmen. En sort, smått surrealistisk komedie som treffer godt med sin satire. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badering 2 Posted March 10, 2012 Report Share Posted March 10, 2012 Ride Lonesome er en av mine største westernfavoritter. Har du sett flere filmer av Boetticher? Minner meg om at jeg bør få sett et par flere hardbarka western. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted March 10, 2012 Author Report Share Posted March 10, 2012 Har også sett 7 Men from Now. Den er minst like bra og hardbarka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiddo 0 Posted March 14, 2012 Report Share Posted March 14, 2012 Enig i at High Noon ikke er noe særlig. Et kadaver med fin parykk? Den er vel heller ikke lenger den bautaen den tidligere har blitt regna som. Den har iallefall blitt kritisert av flere. Boetticher, derimot, ja, han har vel bare blitt mer og mer respektert. Litt av en duo ja, han og Scott. Det er noe veldig tidsbestemt og samtidig ikke-tidsbestemt (kvier meg alltid for å bruke ordet tidløst). Akkurat det High Noon ikke er: den føles som et studioartefakt, rimelig livløs. Boettichers filmer har forsåvidt en slags livløshet de og, tilbyr en egen stilisert verden -- det er gjerne en følelse av stillstand i filmene, er det ikke? -- men spørsmåla de gir direkte bilder til føles så mye mer relevante, gyldige, rå, ekte. Akkurat nå tror jeg The Tall T er min favoritt, men Ride Lonesome og 7 Men From Now er ikke langt unna, om unna i det hele tatt. Badering: har du sett noe særlig av Anthony Mann? De er også hardbarka (man kunne kanskje kalt det sand- og skognoir), men mindre stoiske. Mann og Stewart er forresten en ca. like bra duo. Der Stewarts ansikt vrenger seg av fysisk og moralsk smerte, og Mann bruker svette nærbilder for å fange det, stirrer Scott målbestemt mot sin neste moralske oppgave, sin smertefulle plikt, og Boetticher viser det mer enn gjerne i et kontrollert mediumshot. Svetta blir undertrykt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.