Jump to content

Oscar 2012


Jarmusch
 Share

Recommended Posts

Klassisk vestlig litteratur, da.

 

Ærlig talt, Midnight in Paris er en film som kritiserer nostalgi og samtidig casher inn på nettopp dèt. Den har en uoppfinnsom og kjedelig rammehistorie som bare er en unnskyldning for Woody å lage karikaturer på store kunstpersonligheter. Han har heller ikke lagt energi på å gjøre disse karakterene interessante, eller å gi dem en autentisk stemme. Her er det klipp og lim med sitater og teite referanser (noen tipser vel Bunuel om Exterminating the Angel-plottet. Haha, så... finurlig). Slutten hvor Wilson møter enda en karikatur; den franske piken, blir forelsket og har funnet en "autentisk" kjærlighet, er vel den teiteste slutten Woody har servert på en stund nå.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
For meg er Midnight in Paris en film om kreativitet, ikke en film om litteratur. Det å kalle en film en "nybegynnertest i europeisk klassisk litteratur", er noe man kun sier for å fremheve seg selv. Greit at noen er mer belest enn andre, men det gir dem ikke noe enerett over smak. Mye av det som har blitt "klassisk litteratur", slik som alt annen innen kunst, har gjerne blitt omtalt i negativer fra de som påstår å eie god smak. Jeg forstår ikke hvorfor Woody skal gi dem en autentisk stemme, når de uten tvil er en del av en komedie? De er brikker i et spill, og Woody bruker dem for å oppnå det han vil. Gjør som Fubbe, ta det med et smil.
Link to comment
Share on other sites

 

Karikaturer er vel og bra det, så lenge de er morsomme. Personlig synes jeg hver eneste vits ble en slags "tog du 'an?" eller "see what I did there?" og veldig sjendent morsomt. Vet ikke helt om Allen kjenner sitt eget publikum hvis han antar at alle som plukker opp Midnight in Paris på video'n kjenner til Bunuel, men det er i grunn hans problem. Mitt problem er at jeg jeg ikke så mye som trekker på smilebåndet når jeg vet hva de snakker om. For¢vrig helt enig med Frenzy's kritikk; dette er klassiskkunstversjonen av filmreferansehumor.

 

(PS: Hemmingway får lov til å bli klassifisert som en europeisk forfatter i denne sammenhengen, litt i samme duren som Hitchcock er godkjent som amerikansk filmskaper, eller ihvertfall kan verkene deres regnes sådan.)

Link to comment
Share on other sites

 
Help eller Descendants vinner ikke Beste film eller regissør, det kan vel slås fast her og nå.

Hvorfor det? The Help har jeg ikke sett ennå, men Descendants er jo en Oscar-konstruksjon med ganske gode sjanser til å ta beste film, vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 4 weeks later...
 

Jeg skal følge med. Mine predictions:

Om flere vil bli med på prediction, så er det lagt til poeng slik at vi kan se hvem som har fått mest rikitg. Bare å kopiere min liste og legg til dem dere tror vinner.

Spoiler-bilde:
(20)(20) = Best Picture = The Artist (2011)

(5)(5) = Director = Jean Dujardin for The Artist (2011)

(9)(9) = Actor = Jean Dujardin (The Artist)

(9)(9) = Actress = Meryl Streep for The Iron Lady (2011)

(0)(8) = Supporting Actor = Nick Nolte for Warrior (2011)

(8)(8) = Supporting Actress = Octavia Spencer for The Help (2011)

(0)(2½) = Screenplay (Adapted) = Hugo (2011): John Logan

(2½)(2½) = Screenplay (Original) = Midnight in Paris (2011): Woody Allen

(0)(2) = Cinematography = The Tree of Life (2011): Emmanuel Lubezki

(0)(2) = Film Editing = Hugo (2011): Thelma Schoonmaker

(2)(2) = Art Direction = Hugo (2011): Dante Ferretti, Francesca Lo Schiavo

(0)(2) = Costume Design = ane Eyre (2011): Michael O'Connor

(2)(2) = Makeup = The Iron Lady (2011): Mark Coulier, J. Roy Helland

(0)(2) = Visual Effects = Rise of the Planet of the Apes (2011): Joe Letteri, Dan Lemmon, R. Christopher White, Daniel Barrett

(2)(2) = Sound Editing = Hugo (2011/II): Philip Stockton, Eugene Gearty

(0)(2) = Sound Mixing = Transformers: Dark of the Moon (2011): Greg P. Russell, Gary Summers, Jeffrey J. Haboush, Peter J. Devlin

(2)(2) = Music (Original Score) = The Artist (2011): Ludovic Bource

(2)(2) = Music (Original Song) = The Muppets (2011): Bret McKenzie("Man or Muppet")

(0)(1) = Animated Feature Film = Chico & Rita (2010): Fernando Trueba, Javier Mariscal

(3)(3) = Foreign Language Film = A Separation (2011): Asghar Farhadi (Iran)

(0)(3) = Documentary (Feature) = Paradise Lost 3: Purgatory (2011): Joe Berlinger, Bruce Sinofsky

(0)(3) = Documentary (Short Subject) = The Tsunami and the Cherry Blossom (2011): Lucy Walker, Kira Carstensen

(3)(3) = Short Film (Animated) = The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore (2011): William Joyce, Brandon Oldenburg

(3)(3) = Short Film (Live Action) = The Shore (2011): Terry George, Oorlagh George

====================================================

 

(__)(100) = GRAND TOTAL POINTS

Link to comment
Share on other sites

 

(__)(20) = Best Picture = The Artist (2011)

(__)(5) = Director = Michael Hazanavicius for The Artist (2011)

(__)(9) = Actor = Jean Dujardin (The Artist)

(__)(9) = Actress = Meryl Streep for The Iron Lady (2011)

(__)(8) = Supporting Actor = Christopher Plummer for Beginners (2011)

(__)(8) = Supporting Actress = Octavia Spencer for The Help (2011)

(__)(2½) = Screenplay (Adapted) = The Descendants (2011): Alexander Payne, Nat Faxon og Jim Rash

(__)(2½) = Screenplay (Original) = The Artist (2011): Michael Hazanavicius

(__)(2) = Cinematography = The Tree of Life (2011): Emmanuel Lubezki

(__)(2) = Film Editing = The Artist (2011): Anne-Sophie Bion og Michael Hazanavicius

(__)(2) = Art Direction = The Artist (2011): Laurence Bennet og Robert Gould

(__)(2) = Costume Design = Jane Eyre (2011): Michael O'Connor

(__)(2) = Makeup = Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 (2011): Nick Dudman, Amanda Knight og Lisa Tomblin

(__)(2) = Visual Effects = Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 (2011): Tim Burke, David Vickery, Greg Butler og John Richardson

(__)(2) = Sound Editing = Drive (2011): Lon Bender og Victor Ray Ennis

(__)(2) = Sound Mixing = Transformers: Dark of the Moon (2011): Greg P. Russell, Gary Summers, Jeffrey J. Haboush, Peter J. Devlin

(__)(2) = Music (Original Score) = The Artist (2011): Ludovic Bource

(__)(2) = Music (Original Song) = The Muppets (2011): Bret McKenzie("Man or Muppet")

(__)(1) = Animated Feature Film = Rango (2011): Gore Verbinski

(__)(3) = Foreign Language Film = A Separation (2011): Asghar Farhadi (Iran)

(__)(3) = Documentary (Feature) = Paradise Lost 3: Purgatory (2011): Joe Berlinger, Bruce Sinofsky

(__)(3) = Documentary (Short Subject) = The Tsunami and the Cherry Blossom (2011): Lucy Walker, Kira Carstensen

(__)(3) = Short Film (Animated) = The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore (2011): William Joyce, Brandon Oldenburg

(__)(3) = Short Film (Live Action) = Tuba Atlantic (2011): Hallvar Witzø

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Det er også direkte (gratis) overføring på Gimle Kino, så jeg tar kanskje turen ned dit istedenfor å se den på nett-tv. Bare synd at det egentlig ikke skjer noe før 2.30
Link to comment
Share on other sites

 

(__)(20) = Best Picture = The Artist (2011)

(__)(5) = Director = Michel Hazanavicius for The Artist (2011)

(__)(9) = Actor = Jean Dujarin for The Artist (2011)

(__)(9) = Actress = Merly Streep for The Iron Lady (2011)

(__)(8) = Supporting Actor = Christopher Plummer for Beginners (2010)

(__)(8) = Supporting Actress = Octavia Spencer for The Help (2011)

(__)(2½) = Screenplay (Adapted) = Hugo (2011): John Logan

(__)(2½) = Screenplay (Original) = Midnight in Paris (2011): Woody Allen

(__)(2) = Cinematography = The Tree of Life (2011): Emmanuel Lubzeki

(__)(2) = Film Editing = Hugo (2011): Thelma Schoomaker

(__)(2) = Art Direction = Hugo (2011): Dante Ferreti, Francessa Lo Schiavo

(__)(2) = Costume Design = W.E. (2011): Arianne Phillips

(__)(2) = Makeup = Harry Potter and The Deathly Hallows - Part 2 (2011): Nick Dudman, Amanda Knight og Lisa Toblin

(__)(2) = Visual Effects = Hugo (2011): Rob Legato, Joss Williams, en Grossmann og Alex Henning

(__)(2) = Sound Editing = Drive (2011): Lob Bender og Victor Ray Ennis

(__)(2) = Sound Mixing = Transformers: Dark of the Moon (2011): Greg P.Russel, Garry Summers, Jeffrey J. Habousch og Peter J. Devlin

(__)(2) = Music (Original Score) = The Artist (2011): Ludovic Bource

(__)(2) = Music (Original Song) = The Muppets (2011): Bret McKenzie (“Man or Muppet”)

(__)(1) = Animated Feature Film = Rango (2011): Gore Verbinski

(__)(3) = Foreign Language Film = A Separation (2011): Asghar Farhadi (Iran)

(__)(3) = Documentary (Feature) = Paradise Lost 3: Purgatory (2011): Joe Berlinger og Bruce Sinofsky

(__)(3) = Documentary (Short Subject) = The Tsunami and the Cherry Blossom (2011): Lucy Walker og Kira Carstensen

(__)(3) = Short Film (Animated) = The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore (2011): William Joyce, Brandon Oldenburg

(__)(3) = Short Film (Live Action) = Tuba Atlantic (2011): Hallvar Witzø

Link to comment
Share on other sites

 
 

Noen som kan si meg hvem som sitter i studio i natt? Hvis godeste Herr Rønningen sitter der i år igjen blir jeg sur.

 

Hugser med erga oss godt over han i fjor. Programleder er igjen Vegard Larsen, og med seg har han Marianne Theodorsen, Kjetil Nordstrøm, Inger Merette Hobbelstad og Einar Aarvik. Dei to første er nok der for kjolenes skyld.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Resultatene mine:

 

Spoiler-bilde:
(20)(20) = Best Picture = The Artist (2011)

(5)(5) = Director = Jean Dujardin for The Artist (2011)

(9)(9) = Actor = Jean Dujardin (The Artist)

(9)(9) = Actress = Meryl Streep for The Iron Lady (2011)

(0)(8) = Supporting Actor = Nick Nolte for Warrior (2011)

(8)(8) = Supporting Actress = Octavia Spencer for The Help (2011)

(0)(2½) = Screenplay (Adapted) = Hugo (2011): John Logan

(2½)(2½) = Screenplay (Original) = Midnight in Paris (2011): Woody Allen

(0)(2) = Cinematography = The Tree of Life (2011): Emmanuel Lubezki

(0)(2) = Film Editing = Hugo (2011): Thelma Schoonmaker

(2)(2) = Art Direction = Hugo (2011): Dante Ferretti, Francesca Lo Schiavo

(0)(2) = Costume Design = ane Eyre (2011): Michael O'Connor

(2)(2) = Makeup = The Iron Lady (2011): Mark Coulier, J. Roy Helland

(0)(2) = Visual Effects = Rise of the Planet of the Apes (2011): Joe Letteri, Dan Lemmon, R. Christopher White, Daniel Barrett

(2)(2) = Sound Editing = Hugo (2011/II): Philip Stockton, Eugene Gearty

(0)(2) = Sound Mixing = Transformers: Dark of the Moon (2011): Greg P. Russell, Gary Summers, Jeffrey J. Haboush, Peter J. Devlin

(2)(2) = Music (Original Score) = The Artist (2011): Ludovic Bource

(2)(2) = Music (Original Song) = The Muppets (2011): Bret McKenzie("Man or Muppet")

(0)(1) = Animated Feature Film = Chico & Rita (2010): Fernando Trueba, Javier Mariscal

(3)(3) = Foreign Language Film = A Separation (2011): Asghar Farhadi (Iran)

(0)(3) = Documentary (Feature) = Paradise Lost 3: Purgatory (2011): Joe Berlinger, Bruce Sinofsky

(0)(3) = Documentary (Short Subject) = The Tsunami and the Cherry Blossom (2011): Lucy Walker, Kira Carstensen

(3)(3) = Short Film (Animated) = The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore (2011): William Joyce, Brandon Oldenburg

(3)(3) = Short Film (Live Action) = The Shore (2011): Terry George, Oorlagh George

====================================================

 

(72½)(100) = GRAND TOTAL POINTS

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

GET bestemte seg for å ta ned hele nettet Oscarnatten, hvilket betyr at jeg så Billy Crystal i SVT anno 1987-mode, uten internett og chat.

 

Det passet egentlig ganske godt med hvordan showet var skrudd sammen.

 

Jeg sovnet, selvfølgelig, noe som kanskje var like greit, siden det ikke var noen overraskelser.

 

Grei skuring, håper neste år blir mer spenstig.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...