Jump to content

Filmfest Oslo 2012


Recommended Posts

Filmfest Oslo nærmer seg. Konkurranseprogrammet åpner 29. februar med visning av Kompani Orheim. Festivalen skal ha et konkurranseprogram med 11 filmer og vise norske premierer, amerikanske storfilmer, dokumentarfilm og sjangerfilm på fem kinoer over fem dager, bl.a. de første filmvisningene på Folketeateret siden 50-tallet.

 

Hva tror dere om dette? Spennende med en ny filmfestival i Oslo, og jeg har tro på programmeringsevnene til Morten Steingrimsen.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg hadde tro på dette da de første planene ble offentliggjort. Men for hver nyhetsoppdatering i fjor virket prosjektet mer og mer kjedelig. Kinoene i Oslo tok mer og mer kontroll, de opprinnelige initiativtakerne fikk mindre roller. Nå skal vel ca. halvparten av programmet bestå av førpremierer, det skal være ca. ti norske premierer, og så blir det en liten slump med festivalfilm igjen til slutt. Det virker som om kinoene i Oslo kapret festivalen da de så en anledning til å sjalte ut den smale OIFF til fordel for en skikkelig kommers folkefestival.

 

Men vi får se når programmet slippes.

Link to comment
Share on other sites

 
Er også spent på programmet. Men forøvrig synes jeg dette minner mye om Film Portal så langt, som stort sett var (/er?) en uke med førpremierer. Oslo trenger en god filmfestival. Jeg synes ikke OIFF er for smalt (regner med en viss ironi i tonen din der, Zann) - den har jo også i en viss grad dreid seg rundt førpremierer. Film fra Sør er smalt, men den har dessverre hatt en tendens til å inkludere mye "fyll". Kanskje skulle disse heller slått seg sammen, og kombinert nytenkning og kvalitet på en mest mulig ideell måte. Da er jeg egentlig allerede ganske langt unna å ha amerikanske førpremierer i tankene.
Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 1 month later...
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...