Jump to content

Favoritter i 2011


Kiddo
 Share

Recommended Posts

Det beste du så i 2011, altså, ikke fra. På en måte kan man vel si at en tråd som dette er unødvendig, man kan jo bare bla gjennom ”Hva så dere denne måneden?” for å finne fram til det beste mange av folka her så i 2011. Men det en bruker mente da trenger ikke å gjelde nå, og ikke alle bruker den tråden. Dessuten etterspør jo folk mer aktivitet. Her trenger du absolutt ikke å skrive noe om de filmene du lister opp. Men hvis du vil, kan du gjerne skrive noe. Tråden kan funke som et sted å finne inspirasjon og tips (enig med awf i at det er en viktig del av forumet) og/eller diskusjon (også en viktig del av forumet for meg). Starter med min egen topp 10:

 

http://img163.imageshack.us/img163/3209/kardeselger.pnghttp://img198.imageshack.us/img198/1222/along1.png

http://img441.imageshack.us/img441/442/filmist1.pnghttp://img41.imageshack.us/img41/2302/rided.pnghttp://img835.imageshack.us/img835/7536/strretlaw.png

 

My ain Folk (Douglas, ’72). Noe av det beste jeg har sett noensinne. Med tanke på at denne kan sees på som en samling av minnebilder av en barndom, som har i seg en nåkraftfullhet samtidig som tidens erfaringsgrunnlag ligger i uttrykket, kan vel denne kalles rennesteinversjonen av The Tree of Life. Bildene er grå, urokkelige, danser ikke som i Malicks film. Ikkeno verdens oppstandelse her, men et melkeglass hos nabo’n.

 

Film ist. 1-12 (Deutch, ca ‘96-04). Film som vitenskapelig magi eller magisk vitenskap. Evt. kameravitenskap gitt melodi.

 

Ride in the Whirlwind (Hellman, '65). Etter mange klassiske westernfilmer, var denne som en varm dusj etter en fjelltur med mye moro og svette.

 

The Only Son (Ozu, ’36, Hitori musuko). Etter to Ozuer (Tokyo Story og remaken av Floating Weeds), så jeg i denne det som må være så jævlig stas for alle som digger Ozu.

 

Onkel Boonmee som kan erindre sine tidligere liv (Weerasethakul, ’10).

 

Oslo, 31. August (Trier, '11)

 

Den Hvite Ballongen (Panahi, ’95)

 

Along the Great Divide (Walsh, ’51). Viser hvordan klassisk, tradisjonsinformert western som ikke bryter grenser, kan oppleves som noe friskt og dynamisk. Denne føles nesten som den gamle faren til Boettichers westerns – med en unik sans for å timing i klipp og dialog og øye for komposisjon, forstår Walsh og Boetticher at dueller ikke barre kjempes mellom to menn med gønnere, men også mellom landskap og folk, individ og samfunn, plikt og lyst.

 

Juvenile Liaison (Broomfield, Churchill, ‘76). En studie av krenka, forstemte ansikt.

 

Street Law (Castellari, ’75)/Diary of a Lost Girl (Pabst, ’29)/Winchester ’73 (Mann, ’50)/Geschwister - Kardesler (Arslan, 1997, Brothers and sisters)

 

Hederlig nevning:

White of the Eye (Cammell, ’87), The Halliday Brand (Lewis, ’57), Il deserto Rosso (Antonioni, ’64), The Friends of Eddie Coyle (Yates, ’73), Im Schatten (Arlan, ’10), Days of Heaven (Malick, '78), Rolling Thunder (Flynn, '77), Cave of Forgotten Dreams (Herzog, 2010), Montag kommen die Fenster (Köhler, 2006), Contraband (Fulci, '80)

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har tydeligvis bare sett rundt 50-60 filmer i år. Har riktignok blitt en del gjensyn med saker og ting jeg liker godt fra før av, men det er fortsatt for dårlig. Det mest bemerkelsesverdige for min egen del:

 

1. To av de beste filmene jeg så i 2011 er fra 2011

2. Den beste er norsk

3. Det er i tillegg hele to andre norske filmer på hva jeg muligens kan kalle en topp 15:

 

 

1. Oslo, 31. August (2011, Trier)

Tror ikke jeg har hatt en like sterk umiddelbar reaksjon til en film siden første gangen jeg så Persona (som jeg også hadde et gjensyn med i år, og som ikke lenger hadde helt den samme kraften).

2. Enter the Void (2009, Noé)

Sett den to ganger allerede, ennå ikke nykter riktignok, men hvem bryr seg om det. En film i sin egen liga som spiller med sine egne regler.

3. Il Conformista (1970, Bertolucci)

Visuelt sett kanskje verdens beste film, makeløst skutt, enestående blocking, for en flyt.

4. Drive (2011, Refn)

Årets mest renskårne dronepop.

5. Night and the City (1950, Dassin)

Klammeste noiren jeg har sett.

6. X (1986, Einarson)

Pedofili og post-punk i Oshlo, verdens hippeste by.

7. WALL-E (2008, Stanton)

Mainstreamhistoriefortelling på et nivå som ligger langt over det meste annet.

8. Last Life in the Universe (2003, Ratanananana)

Subtekst, subtekst, subtekst.

9. Gimme Shelter (1970, Maysles)

Den temperamentsfulle anarkist-søstera til Woodstock-filmen.

10. A Cross the Universe (2008, Romain Gavras)

Party party. Føler for å sette den på hver gang jeg drikker. Noe jeg også har gjort en god del ganger i løpet av året.

11. Låt Den Rätte Komma In (2008, Alfredson)

Skrekkfilm hvor det meste skytes i stiliserte, rolige totalbilder. Forfriskende.

12. Jakten (1959, Løchen)

"Filmer som fikk meg til å få tilbake troa på Norge: del 3"

13. Le Conseguenze dell'Amore (2004, Sorrentino)

Årets nest mest renskårne.

14. The Blue Dahlia (1946, Marshall)

Litterær og småteit noir med uendelig mye sjarm.

15. Woman in the Dunes (1964, Teshigahara)

Klaustrofobisk og ekkelt erotisk, med en uovertruffen bruk av "sted" og "setting".

 

 

Verste rævmøkket i år: Shutter Island og The Fifth Element

 

Film jeg er mest glad for å ha unnagjort: The Texas Chain Saw Massacre

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg tenkte uansett å listenerde litt videre før jeg sier meg ferdig med 2011, med en "best old shit"-liste, så dette passer jo bra. Jeg kan avsløre at The Only Son kommer til å være med hos meg også.
Link to comment
Share on other sites

 

Hyggelig aa se at X falt saapass i smak, Uru. Er jo som sagt -til det kjedsommelige- en av mine favoritter.

 

Dette aaret har for min del veart Terence Fisher, en undervurdert mester, som startet sent i gamet og gjorde noen av Hammers beste og mest kjente filmer. Har tidligere lovt Kiddo noe om mannen, med plenty av bilder, dette er en lovnad som ennaa staar. Lover aa komme tilbake sterkere naar jeg er hjemme igjen! For aa gjoere dette enkelt, tar jeg en topp 5 Fisher fra aaret som gikk.

 

Frankenstein Must Be Destroyed

The Curse of Frankenstein

The Revenge of Frankenstein

The Earth Dies Screaming

The Devil Rides Out

 

Utover Fisher smekker jeg sammen en kjapp liste med store opplevelse fra aaret som gikk, kommer mer tilbake til dette senere. Litt i farta her. Uansett...

 

1.Quatre nuits d'un rêveur/Four Nights of a Dreamer (Robert Bresson, 1971)

2.The Devil's Cleavage (George Kuchar, 1973)

3.Hadaka no shima/The Naked Island (Kaneto Shindô, 1960)

4.Get Lamp (Jason Scott Sadofsky, 2010)

5.Gantz (Shinsuke Sato, 2010)

6.Race with the Devil (Jack Starrett, 1975)

7.Future Force ( David A. Prior, 1989)

8.El ángel exterminador /The Exterminating Angel (Luis Buñuel, 1962)

9.The Pervert's Guide to Cinema (Sophie Fiennes, 2006)

10.Megaforce (Hal Needham, 1982)

Link to comment
Share on other sites

 
 

1. En passion (1969)

2. The Turin Horse (2011)

3. Du levande (2007)

4. Mind Game (2004)

5. Peeping Tom (1960)

6. Sawdust and Tinsel (1953)

7. Hospital (1970)

8. Cherry Blossoms (2008)

8. Through a Glass Darkly (1961)

10. Tokyo Story (1953)

11. Still Walking (2008)

12. Network (1976)

13. The Long Goodbye (1973)

14. Three Colors: Blue (1993)

15. Akira (1988)

16. Angst (1983)

17. Duck Soup (1933)

 

"En passion" ga jeg 10/10 resten er alle 9'erne jeg ga.

Link to comment
Share on other sites

 

Måtte jobbe for å klippe denne ned til ti. Electra Glide in Blue, Man With a Movie Camera, Written on the Wind, Mon oncle, Au revoir les enfants, og The Set-Up var med helt til siste runde.

 

1. Two-Lane Blacktop

2. Vanishing Point

3. Kes

4. Il deserto rosso

5. Kuroneko

6. The Only Son

7. The King of Comedy

8. Lonely Are the Brave

9. Pickpocket

10. Last Year at Marienbad

Link to comment
Share on other sites

 

God gammeldags runketråd, liker det.

 

Først litt bilderunk:

http://s16.postimage.org/s6zpn0uh1/billedrunk.png

En urangert (jeg er lat..) topp-17:

 

 

La Ville des Pirates (Ruiz 1983) - Fri historiefortelling, en form for djevelsk fantasy, visuell, kynisk, diabolsk, gåtefull. Musikk i Herrmann-divisjonen, ekstremt kreativ kamerabruk (digger dybdefokusen til Ruiz, som røsker litt i Citizen Kanes laurbærkrans) og helt skrullete farger.

 

Twilight (Feher 1990) - Kamera som sklir sakte gjennom tåken, noen repeterende bruddstykker av Aguirre-musikk (tror jeg iallefall det var), et mordmysterium. Kraftige aversjoner mot reverse-shotet (kan egentlig ikke huske å ha sett et eneste). Så også Passion av Feher, han fortjener virkelig å få filmene sine gitt ut ordentlig. Tarr er et naturlig sammenligningspunkt, han var da også delaktig på disse. Han kan ha gitt tipset om at Feher må holde bildet helt til "boss" har fylt opp bensintanken helt, der han stirrer og stirrer på paret som ser ut i luften. Eller inspirasjonen kan ha gått andre veien.

 

By the Law (Kuleshov 1925) - Kan ikke nevne middagen som sakte sklir av tallerkenen ofte nok. Noen bilder bare brenner seg fast.

 

Girl with a Suitcase (Zurlini 1961) - I sort/hvitt bredformat, den mest klassiske av fortellinger.

 

Is-Slottet (Per Blom 1987) - Så meg litt opp på hjemlandets produksjoner i våres, og denne er klart den som sitter hardest i. Den tetteste stemningen opplevd i norsk film.

 

En anständigt liv (Stefan Jarl 1979)- Del to i mods-trilogien.

 

Jagdszenen aus Niederbayern (Peter Fleichmann 1969) - Bavarisk bygdeidioti, tragedie og (vond) poesi.

 

Peppermint Frappé (Carlos Saura 1967) - Filmen er med rette dedisert til Luis Bunuel, de var visst ganske store fans av hverandre. Ellers er Hitchcock tilstede, men som vanlig med Saura i denne (knall)perioden (sjekk også Garden of Delights og La Prima Angelica), er det ekstremt mye Freud. Totalt uimotståelig Geraldine Chaplin, og det blir fest når hun danser i løvet, påfulgt av en overkåt Jose Luis Vasquez som løper ut med kameraet og skal fange inn det hele, mens ekstemannen monterer en penisorientert berg- og dalbane. Saura på sitt beste sklir elegant mellom fantasi- og virkelighetsrommene. Det er mulig La Prima Angelica er en enda bedre film, klarer ikke å bestemme det nå.

 

Der Tod der Maria Malibran (Werner Schroeter 1972) - Drømme-opera.

 

Narrow Margin (Richard Fleicher 1952) - Ingen musikk, kun et langt, trangt tog, lange scener uten dialog, eksellent foto - spesielt i klimakset når vår helt tar refleksjonene i et møtende tog i bruk.

 

De Komst van Joachim Stilller (Harry Kümel 1976) - Falt for Kümel da jeg så Daughters of Darkness, som gikk rett til tops på Lesbisk Vampyr-lista. Men det var jo egentlig en film Kümel dreit litt i, og som selvfølgelig står som hans største komersielle suksess. I denne slår imidlertid kunstneren til for fullt, og den er sammen med Malpertuis sjelden showoff i unikt filmunivers. Gir edgen her, da en litt uinspirert (som vanlig feit og selvopptatt) Orson Welles klarte å lage en anelse kvalme i den andre.

 

Det forsømte forår (Peter Schröder 1993) - Poetiske skoleskildringer. En serie utstuderte lærerkarakterer står for humoren, unge gutters naivitet for varmen, og musikk og lysbruk for de lyriske kvalitetene.

 

One Hundred Days After Childhood (Solovjov 1975) - Vakker russisk forbigått perle. Antagelig i sin sære behandling av barn - det faktum at de på tross av sin alder kommuniserer som fra en Dostojevskij-roman, eller filmes i Tarkovsky-esque scope med forvrengt linse og utstrakt bruk av vaselin. Men herifra oppstår særegen stemning, og skildringen av ungdomsforelskelsen er i toppsjiktet.

 

Hands Up! / Rece do gory! (Skolimowski, 67/81) - Halvdokumentarisk, selvbiografisk, landets historie, ekstremt pene brutale montasjer, moderne klassisk, absurd teater, fargefiltre, negativ, politikk. Unike omstendigheter rundt tilblivelsen av filmen er med på å løfte den.

 

Pociag/Night Train (Kawalerowicz, 1959) - Togfilm igjen, kanskje den beste. Kraftfull euro-noir med Badalamenti-jazz og metafysisk intermezzo.

 

How far, how near - (Konwicki 1972) - Mektig, fantastisk essay. Veldig hypnotisk, sovnet inn umiddelbart ved første gjenomsyn, og måtte kjøre om igjen. Vill kameraføring, eksperimentelle vinkler, og tett, kortung modernistisk musikk. Nok en gang lager Konwicki formidable musikalske sekvenser (som dansenummeret i Salto), ellers minner noe om Resnais, noe om Tarkovskij, men mest er det rabagast Konwicki. Mesterverk.

 

The Return of Dragon (Eduard Grecner 1968) - Igjen et simpelt plot, som fortettes i en sjeldent eksperimentell foto- og ikke minst lydside. Er vel en av de mer spenstige bruk av modernistisk soundtrack jeg har opplevd. Og så er det noe med hvordan enkelte filmer får fordums tider til å se ekte ut, ikke bare skuespillere i kostymer. Som f.eks. i Syvende Segl, Rublev, Marketa Lazarova, Vedreba.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

I fjor fikk jeg endelig for alvor øynene opp for western-genren, mye takket være Kiddos inspirerende skriverier. Ellers ble det forholdsvis lite filmtitting.

 

Fjorårets favoritter, halvhjertet rangert:

01. Trust

02. The Naked Spur

03. All the Colors of the Dark

04. Forty Guns

05. Another Year

 

06. Canyon Passage

07. Alice, Sweet Alice

08. Bend of the River

09. Alucarda

10. Race With the Devil

Link to comment
Share on other sites

 

Alice, Sweet Alice & Race With the Devil er god shit, PAAH. Tommel opp!

 

Pretender: Ikke hoert om Dr. Terrible's House of Horrible, saa takk for tipset. Ser det er myntet paa Hammer, Amicus and Tigon. Sistnevnte har jeg ikke sett saa noe av, forutenom Witchfinder General.

Link to comment
Share on other sites

 

Latterlig bra tråd dette ble. Godt at du stakk innom igjen, pretender.

 

Må snart begynne på Ruiz, og lese i Poetics of Cinema (1).

 

morty: du må ikke føle deg pressa, men en Fisher-oppdatering hadde vært som smørstekte pannekaker til frokost -- noe jeg har tenkt å ha i morra. Frankenstein Must Be Destroyed på topp, ja, det er jo en av de få jeg har sett. Jeg kan ikke love å ta noe Hammer- eller Fisher-maraton den nærmeste tia, har for mye annet å se, men en veit jo aldri hva som vil spilles av i vlc, har vel det meste av Hammer liggende. Gantz ser forresten jævig interessant ut.

 

Kult å høre om western-fascinasjonen, PAAH. Neste western for meg kan fort bli Lonely Are the Brave, en film jeg ikke hadde hørt om før jeg så den på Zanns liste.

Link to comment
Share on other sites

 

Virkelig en tråd etter min smak. Spekket med gode tips. Fint å ha deg tilbake, Onkel P, og FOR en liste.

 

Jeg har håpløs hukommelse, men jeg tror dette stemmer sånn ca (urangert)..

 

Pentimento

 

Une histoire de vent

 

The hart of London

 

The Wind Will Carry Us

 

Providence

 

Lursmani Chegmashi

 

Tabiate Bijan

 

Khane-ye doust kodjast?

 

Nicht versohnt oder es hilft nur gewalt wo gewalt herrscht

 

Da polo all'Equatore

 

Om dar ba dar

 

The devil’s cleavage

 

Die Parallelstrasse

 

Le Plaisir

 

Pratidwandi

 

Arrebato

 

Les maitres du temps

 

Nacht wenn der teufel kam

 

The Shanghai gesture

Link to comment
Share on other sites

 

Kult å høre om western-fascinasjonen, PAAH. Neste western for meg kan fort bli Lonely Are the Brave, en film jeg ikke hadde hørt om før jeg så den på Zanns liste.

 

Lonely Are the Brave er litt som en bromance, bare at den ene bro'en er en hest. Horsemance?

Link to comment
Share on other sites

 

Oi, hvordan klare å være helt sikker....hmmmm, sånn cirka, uten noen spesiell rangering:

 

Rear Window

 

Double Indemnity

 

Make Way for Tomorrow

 

Sweet Smell of Success

 

Oslo, 31.august

 

Ran

 

Tropa de Elite 2

 

Anatomy of a Murder

 

Shotgun Stories

 

Yakuza Papers 1

 

The Naked Spur

 

Paths of Glory

 

Days of Heaven

 

Le Conseguenze dell'ammore

 

Confessions

 

 

 

Syk tråd forresten, her skal det fråtses i tips!

Link to comment
Share on other sites

 

Hearlig med The Devil's Cleavage paa lista, awf

 

Kiddo: Gantz var bare saa leken og fin, sjelden jeg storkoser meg med slike filmer. I tillegg har den en real creepy edge. Ikke sikker paa om Frankenstein Must Be Destroyed er paa topp, men en av mine fem favroitter fra Fisher-racet. Men det er en interessant produksjon, fordi den kom saa sent for baade ham -Fisher, som var nesten 70 aar- og Hammer. Paa den tiden hadde Hammer blitt sveart sexfiksert, og krevde at Fisher skjoet mer av den sorten. Resultatet er en grim og uventet voldtekt, hvor baronen gaar ut av sitt skall og viser omverden hvor kald og kynisk han har blitt. Dette gir resten av filmen en iskald nerve, som ogsaa manifisterer seg i landskapet rundt. En verden i forfall med overfylte galehus, forlatte herregaarder og moralsk forfall. Dette er hoeyden av Fisher og Cushings samarbeid, og igjen revitaliserer Fisher Frankensteinmytologien. Borte er den gotiske romantikken, og inn kommer en raa og brutal tilnearming. Jeg liker ogsaa Freddie Jones som et medmenneskelig monster, som saa tragisk poengterer for sin kone: jeg er en manns hjerne i en annen manns kropp.

 

 

Jeg var litt rask paa avtrekkeren tidligere, her er noen jeg glemte i farten...

 

Thundercrack! (Curt McDowell, 1975)

 

Reflections of Evil (Damon Packard, 2002)

 

BBS:The Documentary (Jason Scott, 2005)

 

The Autobiography of Nicolae Ceausescu (Andrei Ujica, 2010)

Link to comment
Share on other sites

 

Voskhozdeniye / The Ascent (Shepitko 1977) - Sterk antikrigsdrama av den avdødde kona til regissøren av Idi i smotri. Der Idi i smotri banket meg i knestående med repeterende antikrigsbeskjeder er The Ascent mer avventende. Men det skal sies at dette er ingen lettvekter og det er nok av religiøse symboler og lidelse man får servert, og særlig to scener i filmen er brutale.

 

Ohayô (Ozu 1959) - Prompehumor til tross, en ganske søt og artig dramakomedie der små ting plutselig blir veldig viktige og alt baller på seg. Flotte farger.

 

Alps (Lanthimos 2011) - Jeg er vel den eneste som synes at denne er på høyde med Dogtooth, den er riktignok ikke like kontroversiell men jeg har veldig sansen for lekingen med sosiale konvensjoner. Det er en bisarr verden der de fleste karakterene er ko-ko, men Lanthimos har såpass kontroll på filmens progresjon at man ikke blir forlatt i et uforklarlig kaos. Filmen jeg lo høyest av (med?) i fjor.

 

Castaway on the Moon (Lee 2009) - Både starten og slutten minner mye om de litt kjedeligere deler av Hollywoodfilm, men innmaten er ordentlig koselig. Sjelden jeg ser en såpass god feelgood-film.

 

Le trou (Becker 1960) - Min introduksjon til Jacques Becker kunne knapt blitt bedre, selv om jeg begynner i feil ende kronologisk sett.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Velkommen skal du være, Internaut! Flott innlegg, også! Jeg likte Alps, selv om jeg ikke syns den var helt på høyde med Dogtooth. Den snek seg inn på 20.plass på min montagesliste. Og jeg så også The Ascent nå i går, faktisk, og synes det var et mesterverk av en film som i min bok overgår Idi i Smotri. En emosjonell opplevelse, spesielt mot slutten. Og Le Trou er en fantastisk fengselsfilm. Kanskje tidenes beste?

 

Edit: Jeg skal skrive et innlegg om mine 2011-opplevelser. Må bare få satt av litt tid.

Link to comment
Share on other sites

 

Sidan eg fortsatt har mykje å få sett av film sånn generalt, er nok ikkje mi liste like spennande som dykks, men her er vertfall mine 20 beste 2011-filmopplevelser:

 

*Drive

*Oldboy

*The Shining

*The Tree of Life

*Scarface (1983)

*Fahrenheit 9/11

*American Beauty

*The Elephant Man

*Goodfellas

*The Godfather

*Schindler's List

*Black Christmas (1974)

*Låt den retta komma inn

*Lost Highway

*Casino

*Boogie Nights

*Mulholland Drive

*Black Swan

*L.A Confidential

*The Truman Show

 

Ville gjerne hatt med: Bad Taste, There Will Beb Blood, Barton Fink, Donnie Darko og fleire, men begrensa det ned til 20.

Link to comment
Share on other sites

 

Panique au village aka. A Town Called Panic (2009) // Svært kreativ, lite selvhøytidelig og full av sprø humor. En oppskrift for suksess i mine øyne (og ører).

http://img502.imageshack.us/img502/8307/paniqueauvillage.png

 

 

Pandemonium (1989) // Dingo-jenter, nazi-lesber og gale professorer. Denne filmen har alt du kan ønske på syre.

http://img7.imageshack.us/img7/424/pandemoiniumhaydnkeenan.jpg

 

 

Futuropolis (1984) //

http://www.youtube.com/watch?v=GEM9lrU2c5M

Nok sagt.

 

 

Cabeza de Vaca (1991) // En ikke helt sann fortelling om Cabeza de Vacas liv blant indianerne. Like mektig likevel.

http://img266.imageshack.us/img266/897/cabezadevaca02.gif

 

 

Kimssi pyoryugi aka. Castaway on the Moon (2009) // Falt veldig for denne flotte filmen jeg også, selv om -- Som internaut skriver -- slutten var rimelig svak.

 

 

Honô to onna aka Flame and woman (1967) // Som vanlig svært vakkert av Yoshishige Yoshida.

http://img267.imageshack.us/img267/9023/honatoonna.png

 

 

Themroc (1973) // Gir oss alle lyst til å bryte med autoriteter og lage vår egen hule i hjemmet.

http://img696.imageshack.us/img696/8018/themrochahahha.png

 

 

Sound of Noise (2010) // Umulig å ikke bli sjarmert i senk av denne. Jeg vil se slikt fra Norge!

 

 

Cherez ternii k zvyozdam aka. To the Stars by Hard Ways (1982) // Flott sci-fi som har fått ufortjent dårlig rykte av en voldtatt amerikansk versjon (+ mst3k)

http://img62.imageshack.us/img62/3269/cherezblablabla.png

Link to comment
Share on other sites

 

Takk takk, Jarmusch og Frenzy. Brukernavnene deres minner meg på enda flere ting å legge til "må-se listen". Har ikke brutt jomfruhinnen på filmografien til Jim Jarmusch og Frenzy (Hitchcock-filmen regner jeg med?) står i hylla usett. Vertigo er min favoritt Hitchcock så langt og Frenzy ser ut til å minne om den ut fra skjermskudd jeg har sett, så forventningene mine er ekstra høye. Akkurat nå jobber jeg meg gjennom Gudfaren-trilogien som jeg på et merkelig vis ikke har sett enda i sin helhet til tross for en halv million stemmer cirka på hver film på imdb. Ikke at jeg bruker antall stemmer på imdb som et mål på hvilke filmer jeg skal prioritere, men det var noe jeg la merke til da jeg styrte på med excel-arket mitt (ja jeg er nerd).

 

Og skravla går. The Truman Show på listen din Jarmusch er definitivt et av mine favoritter, eller i hvert fall en 'guilty pleasure'. Som femtenåring ble jeg helt tussete av scenen på slutten der med seilbåten og mente det var tidenes filmøyeblikk i mitt liv til da. Trivia: filmkritikeren David Thomson @ The Guardian har nettopp The Truman Show som sin favorittfilm. Mulholland Drive så jeg en gang etter et nachspiel (turde ikke å legge meg i tilfelle jeg forsov meg til grytidlig forelesning dagen derpå) og må derfor ses igjen. Ellers mye gull der Jarmusch, har ikke sett Boogie Nights og Lost Highway.

 

Listen din på montages (flott side forresten) Frenzy minner meg på enda mer jeg må se. Ble overbevist om at jeg må se Meek's Cutoff etter diskusjonen på Chicago-podcasten Filmspotting og traileren til Another Year lovet godt. Mulig jeg spyr ut en lengre tekst om Alps for å breie ut hvorfor jeg synes den er minst like god som Dogtooth en gang i fremtiden, men da må jeg få sett den igjen.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Frenzy er ein overaskende flott Hitchcock film, og ein av dei beste av dei nyere. Gudfaren er jo også flotte og store filmar, spessielt den første, men den tredje er fortsatt usett hos meg. Truman Show blei også fort ein favoritt hos meg og den viser ei meir seriøs side av Carrey, som med også ser i Enternal Sunshine of the Spottles Mind. Filmen er både samfunnskritisk, smart og på same tid, artig. Mulholland Drive er også her noko av det skumlere eg har sett. Og til slutt: Boogie Nights og Lost Highway er klart vert å sjå! Boogie Nights er Andersons beste og Lost Highway er også ein av Lynchs aller beste. Og av dei mørkere. Du virker forresten som akkurat det aktivitetmangelen trenger, internaut. Og dte du seier om at du har lite peiling på film, er sjølvsagt berre tull.
Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...