Jump to content

Bør forumet legges ned?


Svankmajer
 Share

Recommended Posts

http://i39.tinypic.com/oqc6ly.jpg

 

Hey guys,

Velkommen. Jeg gjør som jeg sa i Cronenberg-tråden, og åpner en tråd for å oppfordre oss litt diskutere litt om Diskuterfilm nåtid og fremtid.. og ah, drømmer og tapte drømmer, visjoner og dystopier.

 

Mulig enkelte synes det er unødvendig, men jeg synes ikke det er en korrekt rapport av det som blir sagt om forumet opp og ned av veldig mange. Det er veldig mye kommentering over lite aktivitet på Diskuterfilm over alt, og et savn om noe udefinert mer her inne, og meningen med denne tråden er å prøve å starte litt diskusjoner om forumet er verdt å gå videre med i 2012, og hvis vi skal, hvorfor? Quo vadis? Det største spørsmålet er vel egentlig: Kan vi ha en fruktbar åpen diskusjon om dette?

 

For å ta meg først...

Personlig skal jeg innrømme vært delillusjonert tidligere, særlig i sommer, og var ikke sikker på min egen posisjon med dette forumet som en av de ansvarlige som en gang startet karusellen. Det var flere grunner til dette, og ikke bare pga forumet, men jeg visste ikke hvor mye jeg orket lengre. Om jeg skulle forlate forumet, eller prøve å oppfordre alle andre moderatorer om at nok er nok for forumet. Jeg vet ikke om jeg er like pessimistisk.

 

Men tanken er jo der fortsatt; Vi har hatt en løpetid på snart 8 år(om man inkluderer diskuterfilm.net, som vi jo gjør), mye av prosjektene vi har hatt har enten ikke blitt så mye av eller blitt lagt på is. Ting har stagnert litt. Travlere dager for mange av oss hjelper heller ikke på. Så det er ikke umulig de beste dagene egentlig er forbi for forumet, og at forumet nå er litt som en gammel travgamp som ikke har så mye igjen å gjøre.

 

Det er jo litt trist å se et forum visne bort i lag med en synkende aktivitet, og et antagelig frafall av gode gamle stammedlemmer også. Slik vi har sett tendenser til allerede. Alt har jo uansett sin slutt, så hvorfor ikke mens diskuterfilm enda ikke er en tom spøkelsesby. Det er jo et pessimistisk perspektiv på det, men, vel, jeg tenkte i allefall slik tidligere.

 

Jeg tenker ikke nødvendigvis slik nå lengre, og klart, kanskje som vår venn David Lynch sier, så er det bedre å se på smultringen enn på hullet. Som alltids. Jeg er åpen for å prøve å gjøre noe mer med forumet hvis det er stemning for det, men jeg finner lite motivasjon for å bruke tid her slik det er nå. Så må andre moderatorer og gamle æresmedlemmer her si sitt, da jeg jo ikke kan snakke for så mange flere enn meg selv.

 

Det jeg er nysgjerrig på er hva folk som enda er her ønsker av forumet hvis vi skal fortsette? For de som enda ønsker et mer aktivt og levende Diskuterfilm. Er det noe man kan gjøre? En tankeøvelse som kan hjelpe de små grå, hvis spørsmålet er vanskelig: Hva vil dere faktisk savne hvis Diskuterfilm legges ned? Det kan jo gi en pekepinne på hva man burde fokusere mer på.

 

Er vi interessert i litt større samlende prosjekter ala Månedstemaene? Er vi interessert i en forside der man kan publisere ting? Eller burde vi bare bli flinkere å se film og skrive om film? Burde vi prøve å promotere forumet mer, og få masse nye folk hit? Burde vi bli mer offentlig? Eller burde vi være mer eksklusiv for medlemmer som har vært her i alle år? Burde vi prøve å koble oss til et annet filmnettsted, eller burde vi være vår egen innsjø som før?

 

Det er mange ting man kan snakke om, men jeg vil jo ikke at denne posten skal bli for lang. Er i allefall tydelig at mange sikkert har mye de vil si, så dette er en tråd ment for det.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Først: Nei, diskuterfilm burde ikkje legges ned! Det er eit forum man kan hente så mange tips frå, få så mykje innspirasjon frå og ha mange herlige diskusjoner på. Eg har erfart at vist eg vil diskutere film på nett (eller sånn i det heile tatt), er diskuterfilm plassen eg må gjere det. Eg er rett og slett ganske avhengig av diskuterfilm, fordi det er den einaste nåverande nettsida som man virkelig kan diskutere film på. Har vert innom fleire filmsider opp igjennom årene. Byrja med metropolis, som var ei fin nettsida laga av filmweb, som ettervert blei nedlagt på grunn av lite aktivitet. Er også på filmbyen, men det er eit kjedelig og også lite aktivt forum. Diskuterfilm derimot har så mange spennande og interesanne medlemer med så mykje forskjelig smak. Det er så mange tips å hente her og så mykje å diskutere. Det er først og fremst medlemene her som virkelig gjer denne sida. Og det hadde vert synd å miste så mange flotte mennesker å diskutere film med. Og eg ser i forskjelige poster, at når med først får til ein diskusjon, blir det diskusjon, vist med klarer å halde interessen for diskusjonen oppe.

 

Det finnes då fleire ting som kan få aktiviteten opp. Allerede dei siste dagane har eg opplevd, både på chat og i tråder, høgere aktivitet. Det har også blitt klagd mykje over aktivitetet, men den er nok ekstra lav no i juletider. Men kva kan få aktiviteten opp? Vel, eg er usikker. Månedstemaene kan være ein god ide, vist det er eit spennande nok tema. Eit tema som brukerene virkelig vil utforske, diskutere og skrive om. No for eksmeple, har eg allerede gått lei av Cronenberg og er ikkje lysten på å diskutere han så mykje meir. Spør brukerene kva dei vil (ja, veit dykk allerede gjer det). Men gjer det kanskje enno meir. Med burde nok ogås bli flinkere til å sjå og skrive om film, som du nevner. Eg prøver å oppsumere det eg har sett i "hvilken film så du sist?" tråden etter ei veke eller noko (vertfall vist eg har tid), skriv det eg nylig har kjøpt i "siste dvd/blu-ray" tråden og lager nye tråder når eg er lysten på det.

 

Men for guds skyld, ikkje legg ned diskuterfilm!

Link to comment
Share on other sites

 

Det jeg er nysgjerrig på er hva folk som enda er her ønsker av forumet hvis vi skal fortsette? For de som enda ønsker et mer aktivt og levende Diskuterfilm. Er det noe man kan gjøre? En tankeøvelse som kan hjelpe de små grå, hvis spørsmålet er vanskelig: Hva vil dere faktisk savne hvis Diskuterfilm legges ned? Det kan jo gi en pekepinne på hva man burde fokusere mer på.

 

Er vi interessert i litt større samlende prosjekter ala Månedstemaene? Er vi interessert i en forside der man kan publisere ting? Eller burde vi bare bli flinkere å se film og skrive om film? Burde vi prøve å promotere forumet mer, og få masse nye folk hit? Burde vi bli mer offentlig? Eller burde vi være mer eksklusiv for medlemmer som har vært her i alle år? Burde vi prøve å koble oss til et annet filmnettsted, eller burde vi være vår egen innsjø som før?

 

Vi vinner ikke noe særlig på å lukke oss enda mer inne. Vi trenger flere folk. Gjerne noen flere purunge idealister som Jarmusch som kanskje kan få oss eldre grinebiterne til å sette oss ned foran tastaturet og lære bort det vi kan. et er stille fordi det aldri blir noen diskusjoner og hele forumet består av oppsamlingstråder isteden for legitime diskusjoner rundt film. Den siste tida har forumet virket som et sted hvor alle går rundt og forteller hverandre hvor bra smak vi har. Og for å være ærlig, det gir ikke meg noe særlig inspirasjon til å skrive. Gjerne koble oss opp til et annet filmnettsted. Nå som mange av de gamle traverne har forsvunnet (pretender) er det viktig at vi får inn flere folk som kan holde forumet i live.

 

Så ja, jeg er for at forumet skal bestå. Jeg har ikke sjøl vært veldig aktiv de siste månedene, men jeg har lyst til å komme tilbake sterkere. Det er folk her jeg fortsatt setter pris på å slå av en prat med, både om film og hva enn annet det skal være. Det er vanskelig å finne andre norske nettsteder jeg føler jeg kan diskutere film på et seriøst nivå, og jeg føler at ikke noe annet norsk forum kan overta for DF. Jeg har ikke vært den mest aktive de siste månedene og jeg føler litt skyldfølelse for det. Spesielt for Naked Lunch-artikkelen min som aldri ble ferdig (folkehøyskolen skjedde). Men jeg har lyst til å ta det igjen, og jeg gjør gjerne mitt for at DF skal bestå, selv om det har sett veldig dunkelt ut den siste tida.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har vel sett på DFilm som et has-been-forum i en viss tid nå, og jeg har ikke blitt overbevist om noe annet den siste tiden. Det er den samme gamle regla, men det kan sikkert gjentas: aktiviteten er for lav og det som skrives er som regel rimelig kjedelig og intetsigende. Jeg legger ikke skylden på noen spesifikt, dette er mer en forumomspennende trend, for egentlig tror jeg roten i det hele er at vi har sagt det meste vi kan si oss i mellom. Vi er et lite, internt forum, og det kommer et punkt hvor man føler man har snakket om det meste, det føles ikke lengre spesielt givende å gjenta meninger om tema X til de samme gamle trynene og få de samme gamle svarene tilbake. Slik føler i hvert fall jeg det, som også er en av grunnene til at jeg har sluttet å skrive i "hvilken film så du sist"-dragsuget for eksempel, etter som jeg føler jeg selv har stagnert oppi det hele og at jeg bare rapporterer om Filmer Sett som en ren tvangstanke.

 

"Nytt blod" er sikkert løsninga, eller i hvert fall et snev av uforutsigbarhet, et eller annet nytt og sprudlende. Jeg tror ikke store prosjekter som Månedstemaene er veien å gå ettersom de har vist seg å være et ork, de fleste ser ikke ut til å gidde alt arbeidet de fører med seg, meg inkludert. Listelaging skaper alltid litt fest og morro som awf sier, men hvor lenge går det før også den effekten avtar?

 

I mitt stille sinn skylder jeg selvsagt alt på at pretender stakk av. Evt. at jeg bare er lei av å snakke om film, for det blir gjerne slik når hele resten av hverdagen min går ut på å snakke om og skrive om og lage film. "Overdose" osv. Du spør hva jeg kommer til å savne om DFilm forsvinner, og akkurat per i dag kan jeg ikke si at jeg kommer til å savne noe som helst noe særlig. For et par år siden var jeg nok av en totalt annerledes oppfatning, og for all del, det er jo et par-tre ålreite folk her inne som det er morro å ha kontakt med av og til, men jevnt over merker jeg at motivasjonen og, kall det "gleden", min ved Dfilm har dabbet av i en jevn kurve.

 

Men om DFilm bør legges ned? Nei, hvorfor det, det høres jo ganske teit ut. Så lenge det fortsatt er et par poster i uka bør forumet bestå. For man vet jo aldri, etter regn kommer sol og hele den greia.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg håper absolutt at forumet består. Jeg er litt skeptisk til disse temaene med lange artikler, men det funket veldig bra med Weerasethakul av en eller annen grunn. Jeg er heller for Visninger-og-rop-aktige aktiviteter hvor vi deler en filmopplevelse og snakker om det. Føler forumet er basert på dialog og korte tekster, ikke lange analyser, det leser man andre plasser. Ta for eksempel Kiddo: Korte og gode tekster, pirrende bilder og formidling av filmglede. Mer trengs ikke. Hans western-innlegg er ihvertfall midt i blinken, spør du meg.

 

Ellers tror jeg også forumet kunne hatt nytte av mer intellektuelle og (film)filosofiske dialoger. Dette høres litt kjedelig ut kanskje, men jeg vet at her er flere medlemmer med veldig stor kunnskap som ikke kommer til uttrykk på forumet (Folkelighet er dødsstikket til et hvert forum, spør du meg). Logger man seg på chatten kan man lese mye interessant (og tull, selvsagt), så jeg er sikker på at her er det urealisert potensial. Føler at brukerne her vil mer enn at film bare skal være underholdning (ikke noe galt med det, altså), og faktisk brenner for å drøfte og sette ord på filmens egenskaper, filmens poesi. Som en håpløs idealist, ser jeg alt for mye slett filmkritikk i hverdagen til å ville legge ned diskuterfilm. Jeg tror vi greier oss fint, også i 2012

Link to comment
Share on other sites

 
Syntes heller ikke Dfilm bør legges ned, men det var vel mer et retorisk spørsmål. Jeg tror ikke månedlige opplegg er helt veien å gå, kanksje fordi jeg selv er ganske lat, men når det kommer til anstrengelse og frister så er det liksom ikke så gøy lenger. Det burde vel heller handle om dialog, som frenzy er inne på. Ellers er egentlig jeg stort sett på Dfilm for å lese litteratur og musikkanbefalinger snarere enn filmanbefalinger, og man skal ikke undervurdere denne delen av dfilm heller.
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg burde kanskje ikke rope så høyt som den leechen jeg er, men for min del bryr meg ikke noe særlig om selve diskusjonen rundt film. Dette er aldri noe jeg har vært særlig opptatt av med forumet. Bidrar deretter. For meg fungerer DF som et sted hvor det er mulig å oppdage ukjente filmer (+ musikk og litteratur) og hvor det er likesinnede som deler interessen min. En utrolig verdifull og sjeden ting for folk som oss. Per dags dato vet jeg ikke om noen andre norske nettsteder som kan måle seg med DF på dette området.

 

Angående aktiviteten her så mener jeg fremdeles at den alltid har vært opp og ned. Det er ikke noe nytt. Det blir litt vel dramatisk å kalle DF dødt. Aktiviteten kommer av seg selv, enten ved kåringer, spennende namedropping eller whatever. Ok, så har enkelte gått litt leie, men denne tråden er jo indirekte et resultat av Outze sitt lille utspill. Da er det tydeligvis ikke så mye som skal til. Hva med å finne noen filmer/regissører som virkelig splitter forumet? Poll over mest overvurderte regissør, evt film? Jeg for min del liker virkelig ikke Godard eller Allen og hva i alle dager er den fascinasjonen folk har for 2001?. Jeg er sikkert ikke den eneste (bare den lateste..)?

 

DF er uansett en gullgruve av dimensjoner for mennesker som har litt annerledes behov i forhold til film. Ikke minst for unge lovende folk som Jarmusch. Nei. DF bør absolutt leve videre!

Link to comment
Share on other sites

 
Her tror jeg deler av problemet ligger uten at det nødvendigvis har noe med deg å gjøre, awf. Hvis du ikke har noe til overs for Godard eller Allen, hvorfor er ikke det første du gjør å opprette en tråd der du argumenterer for hvorfor? Umulig å forklare hvorfor 2001 er så populær? Dissekér Urulokis 2001-tekst! Gå den i sømmene! Poller og avstemninger er sikkert koselig det, men forumet mangler innlegg som går i strupen på smak, meninger, utsagn, uten å gå på person. Frykten for Slem Debatt! Selvfølgelig skal ikke Diskuterfilm legges ned. Selv om jeg kanskje i likhet med Badering stort sett er her for litteratur- og musikkanbefalinger selv for tiden.
Link to comment
Share on other sites

 

Hvis du ikke har noe til overs for Godard eller Allen, hvorfor er ikke det første du gjør å opprette en tråd der du argumenterer for hvorfor?

 

Fordi det er, som det står i det forrige innlegget, uinteressant for meg.

 

edit: @ Angeleno: Poenget var ikke at jeg tok på meg noe som helst skyld, bare at jeg skal forsøke å skrive noe neste gang jeg leser noe jeg "reagerer" på.

Link to comment
Share on other sites

 
Det viktigste er brukerne, og ting brukerne kommer med i trådene. For min del er forsiden, anmeldelser som publiseres der og slikt totalt uinteressant. Det morsomme med forumet er det personlige ved brukerne, og ikke "publiserte artikler". My two cents.
Link to comment
Share on other sites

 

Awf; Nei. Dette innlegget har absolutt ingenting med Outze sitt innlegg til Engangsgrill å gjøre. Jeg sa jo i den Cronenberg tråden forut at jeg skulle lage en diskusjon rundt forumet.

 

Mulig aktiviteten ikke har vært død. Mest prosjektene og visjonene med forumet, som i en tid eller to var veldig store, og på den tiden var jo aktiviteten deretter på sitt høyeste også. Mest det. Ting henger jo litt sammen.

 

Skjønner vel ellers at det meste er ekstremt individuelt her. Var vel mest det jeg ville vite, tror jeg.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg er 100% oppriktig når jeg sier at Diskuterfilm er det beste stedet jeg har å gå til på internett for å finne ikke bare filmtips, men inspirasjon til å komme i gang igjen etter dødperioder. Man kan lese omtaler og anmeldelser i det uendelige, men hvis man ikke kan komme hit og diskutere film man har sett eller har et ønske om å se så forblir vi passive tilskuere. For å vinkle det noe romantisk så er det nettopp oss og sånne som oss som er den virkelige målgruppa for den slags film vi ser her. Ikke kritikere med den enveiskommuniserende pennen i den ene hånda og en stram pekefinger stikkende ut av den andre. Heller ikke passive kinogjengere; konsumere som spytter ut en hundrings for å se flerårsverket ditt men har ikke tid til å ofre hverken ord eller tankekraft over det etterpå. Det vi gjør her er det på mange måter å oppfylle målet til de aller fleste filmskapere og i grunn kunstnere i alle kreative felt: å bli husket. Ikke at vi gjør det for dem, men som et naturlig økosystem er det en aktiv interesse i film som mater behovet for film utover se-og-kast-kavalkaden av sommerblockbustere og julekalkuner.

 

Diskuterfilm er kanskje ikke en bidragsyter på noen stor skala, men jeg kan med hånda på hjerter si at det er det beste jeg har.

Link to comment
Share on other sites

 
Det er rimelig dødt her for tiden, ja, men legge ned? Kan skjønne at admins mister litt av lysten, selvfølgelig, men uansett hvordan det går med aktiviteten så må det vel være mulig å bare la forumet bli stående? Som flere har nevnt så er dette forumet det beste, norske i det minste, stedet for å oppdage film, og jeg må i hvertfall bevege meg "utenlands" skulle dette forsvinne. Nå har jeg uansett lite jeg skulle ha sagt, da jeg ikke er en av pillarene her inne, men det får så være.
Link to comment
Share on other sites

 

For aa sitere Twain: The reports of my death are greatly exaggerated.

 

Som de fleste paapeker baade her og der, saa har aktiviteten alltid veart opp og ned. Der har alltid veart kommentering om lav tilstedevearelse naar alt er paa bunn, saa ingenting av dette er nytt. Men sett i forhold til f.eks. Filmprat, som har noen flere registrerte brukere, har vi likevel jevnt over mer aktivitet. Denne type interesse for film vil alltid forbli smalt, synes foroevrig Doctor Downs oppsummerer dette veldig fint.

 

Men DF har en solid liten gruppe faste brukere, og i et lite land som Norge er dette veldig bra. Internasjonla forum som Total Film har kanskje 1000 faste brukere, og de har hele verden for sine foetter. Jeg tror simpelthen ikke at vi kan forvente mer, og at det er paa tid aa slutte aa lappe sammen luftslottene sammen. La oss bare veare forum, og trives med akkurat det. Vi har forsoekt aa bli koblet til norske filmklubber, veare et slags nettmagasin osv., men det har aldri blitt noe av. Tror heller ikke vi kan forvente at folk bruker saa mye tid paa fritiden, for noe slikt vil kreve veldig mye av veldig mange. Frenzy skriver jo fint om akkurat dette, vi er et forum og baserer oss i stor grad paa kortere tekster. Jeg ser ikke noe problem i det.

 

Det eneste jeg oensker meg i fremtiden, er at vi behandler alle medlemmer med respekt. Ikke at vi er feale her paa forumet, saa langt derfra. Men hvis brukere foeler seg mobbet eller paa annet vis traakket paa, saa er det vaar jobb som ansvarlige aa ta dem serioest. Der har veart noen episoder i aar, som slettes ikke burde ha funnet sted. Dette gjoer oss ikke til et bedre forum, og vi har mistet noen medlemmer grunnet unoedvendigheter. Neida, jeg sikter ikke noedvendigvis til Outze. Men jeg forstaar hva Engangsgrill foeler, det er ikke lett aa komme til et forum. Man kan fort foele seg fremmedgjort. Forhaapentligvis er dette noe vi kan ta med oss i det nye aaret, og utover det bare soerge for at vi fortsetter aa dyrke vaar felles interesse for film.

 

Beklager manglende bokstaver, og haaper det ikke er for slitsomt aa lese.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg er usikker med mobbing, og om det er et problem her, men jeg vil si at noe som gjør meg mindre lysten på å være på forumet er alt sinnet som sirkulerer til tider. Denne memetikken på forumet at det på en eller annen måte blir mer "spennende" om man bare er skikkelig aggressiv eller temperamentfull, eller at man på en måte er tøff eller kul ved å gå rundt å være grinete og sur og "gi faen". Lev i dag og drit i imorgen. "I don't care" liksom. Personlig synes jeg slik oppførsel er temmelig kleint, og skulle ønske det heller var holdningen som var på generell på forumet å se ned på den type holdninger. At det er pinlig og langt fra kult og tøft å fyre seg opp noen steg ekstra over ting som egentlig er bagateller. Jeg kan f.eks fint ta kritikk både konstruktivt og ukonstruktivt, men det er noe som bare er vanskelig å forholde seg til "hotheads" som eksploderer for ingenting og alt bare ender opp i en slags irrasjonell smørje. Hva er poenget liksom.

 

Det er klart at på et forum(og internett generelt) er det alltid lettere å ha ytringsfrihet fordi man knapt har ytringsansvar, det er opp til hver enkelt hva de gjør, og jeg forstår jo at folk kan ha dårlige dager, men vil man ha et forum som alle trives på så synes jeg folk burde tenke seg om to ganger før de slipper all dritten ut her. Ikke at man ikke kan ha opphetede samtaler som kan bli litt personlige, men det finnes en balanse.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Enig med Svank. Jeg takler ikke internettdrama i det hele tatt. Egentlig takler jeg vel ikke drama i det store og det hele.

 

La forumet leve, mener nå jeg. Man vet aldri når oppsvinget kommer.

 

Jeg er tungt involvert i et annet forum, som også har vært døende noen år. Men i år har aktiviteten steget ganske mye. Vi har funnet på mange små aktiviteter som trekker folket tilbake. Men det skal sies at dette forumet nok har en ganske mye mer homogen (gubbete) brukermasse enn diskuterfilm.

Link to comment
Share on other sites

 

Enig med Zann. La forumet leve. Jeg tror også at det ordner seg i 2012.

 

Det vil alltid være opp og ned når det gjelder aktiviteten og skrivinga. Angående hva som kan gjøres, så er nok det enkle, men likevel vanskelige, svaret at folk må være flinkere til å skrive om film samtidig som å skrive i kontra til ting de ikke er enige i, slik at det ikke blir, som Tristano skriver, en gjeng som bare forteller kvarandre hvor bra smak vi har. Jeg tror likevel ikke dette er noe konstant. Hvis våren byr oss på store filmopplevelser, så kanskje det skaper ny inspirasjon, nye diskusjoner, nye gullkorn. Det som er skumlere, synes jeg, er at det meste som skjer her inne er opplisting av hva som har blitt sett og at det blir med det – ingen bryr seg om det, ingen kommenterer, og ingen har lyst til å skape diskusjon. Spesielt har jeg lagt merke til at lengre skriveri lider samme skjebne, noe som er synd og som jeg tror gjør at folk ikke orker legge inn den samme innsatsen igjen. Løsninga på det veit jeg ikke hva er, men vi må leve i håpet om at alle brått har lyst til å blande seg inn med sine two cents både her og der. Det er heller ikke noe i veien for at nyere tilskudd kommer til, ei heller å knytte oss opp mot ei nettside eller lignende – dette håper jeg et mulig nytt nettmagasin under oppstart kan være katalysatoren for og at et bra samarbeid kan komme ut av.

 

Jeg synes heller ikke at det er mye drama her. At et tåpelig forsøk på humor ble en styggedom er jo akkurat det, og det har jeg jo beklaga til Engangsgrill, men at dette ligger friskt i minnet kan ikke tas som en indikasjon på at dette er normalen på forumet – det er ikke noe jeg har vært borti før og jeg kan heller ikke huske å ha sett mye av det ellers. Dette såkalte sinnet som sirkulerer opplever jeg som et luftslott. Derimot er jeg helt enig med Svank om at det viktigste er at alle trives og at det er nødt til å være en balanse mellom å ville skape diskusjon og å være ordentlige mot kvarandre – med fokus på, som også Engangsgrill sa, respekt og verdighet. Nå høres det kanskje rart ut at akkurat jeg sier dette akkurat nå, men det er sant, og det har alltid vært grunnlaget mitt, men generelt tror jeg også vi må være et forum som tør å krangle, som takler konflikt og konfrontasjon, uten at vi hopper i skyttergrava eller at dette går på bekostning av samværet og samholdet.

 

Det er selvsagt forskjell på å diskutere på nett og å gjøre det ansikt til ansikt, men jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal få til det samme her som når den gode diskusjonen oppstår rundt en kopp kaffe i godt lag. For eksempel har jeg og Kiddo tidligere snakka om at det største hinderet mot god diskusjon om film er ideen om at du ikke kan kritisere smak, noe du selvsagt kan og bør gjøre, uten at dette skal oppleves som en fornærmelse eller lignende. Om du synes Von Trier er en posør, si det, og om du synes Lynch blir uten substans, si det også – det kan fort bli konstruktiv kverulering. Så hvorfor ikke?

 

Uansett om det har vært litt labert her inne i det siste, så må vi ikke gi opp, men bare være mer oppmerksomme på at det faktisk er vi som brukere som har ansvar for aktivitetsnivået. Dette vil alltid være et godt miljø for tips, ideer, og inspirasjon, både relatert til film, musikk, litteratur, og anna, og så må vi prøve å trekke det et nivå opp derfra med godt skriveri, gode diskusjoner og et generelt godt miljø for alle som er her og gjør sitt beste. For det er mange flinke og hyggelige mennesker her. Og så får vi også håpe at folk som Pretender og KAH kommer tilbake etter kvart.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg skrev ikke at mobbing er et problem, men noe vi burde ta serioest om brukere foeler at det forekommer. Understreker igjen at nye brukere fort kan foele seg fremmedgjort, og at det er vaart ansvar aa soerge for at de foeler seg velkommene. Jeg sikter ikke til dramaqueens og hotheads, men til aa ivareta brukerne vaare. Nye som gamle.

 

Drama og krakilsk oppfoersel har vi hatt nok av over en lang tid, og har bidratt til at i alle fall en serioes, voksen og meget god bruker har forlatt oss. Noe jeg ogsaa har vurdert i aaret som gikk. Men jeg har heller valgt aa veare positiv, bl.a. fordi interessen min for film har oekt. Jeg er foroevrig interessert i hvorfor du skrev deg interessert i personfokuserte diskusjoner, Svank, naar du ikke liker sinnet som kan oppstaa i kjoelevannet av slikt? Jeg tror det er bedre om vi skipper personfokuserte diskusjoner, men heller fokuserer paa sak og ikke minst film. Film er grunnen til at vi er her.

 

Utover det tror jeg mye skit kunne veart forbigaatt, om vi hadde hatt klare regler og maater aa ta tak i slikt. Saa slipper det aa koke over, som det har noen ganger naa. Saaledes vil nok forumet virke ryddigere utad ogsaa.

 

Edit til Outze: La meg bare igjen understreke, at jeg ikke siktet til deg og Engangsgrill :) Men jevnt over, og som sagt ikke noe der er et problem. Men der har veart litt her og der, og jeg snakker om forhold som for min del er tatt via PM og ikke paa forumet. Vi maa ikke overse de som maatte foele seg fremmedgjort eller kanskje mobbet, for det de foeler er veldig reelt og vondt. Andre som ser dette utenfor vil gjerne rasjonalisere og ufarligjoere, men det er alltid enklere aa staa paa sidelinjen enn aa foele seg angrepet. Men som sagt, jeg snakker ikke om et problem her paa forumet.

Link to comment
Share on other sites

 
Forresten, nå som BillyB så smått har begynt å disse norsk film igjen, så savner jeg bare at Pretender forteller meg hvilke Fritz Lang-filmer jeg skal se, så er jeg egentlig fornøyd med aktiviteten her inne.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
Jeg er foroevrig interessert i hvorfor du skrev deg interessert i personfokuserte diskusjoner, Svank, naar du ikke liker sinnet som kan oppstaa i kjoelevannet av slikt? Jeg tror det er bedre om vi skipper personfokuserte diskusjoner, men heller fokuserer paa sak og ikke minst film. Film er grunnen til at vi er her.

Hvor skrev jeg at jeg var interessert i personfokuserte diskusjoner, da?

Alt jeg skrev i forrige post var: "Ikke at man ikke kan ha opphetede samtaler som kan bli litt personlige, men det finnes en balanse." Var vel mer snakk om en generell takhøyde. Ikke noe oppfordring til det.

 

Person/sak-diktomien synes jeg personlig blir litt feil da likevel. Alltid syntes det. Smak, film og personen som ser filmen henger jo litt sammen også. Personlig synes jeg også kan være hyggelig. Om jeg nå snakker om din interesse for 80-talls skrekkfilm og George Kuchar, eller Zann sin interesse for støymusikk og Patrick Swayze, min interesse for surrealistisk film og grønn chili etc etc. Personlig betyr jo ikke negativt i alle tilfeller. Det viser jo bare at vi ikke er kun kalde maskiner selv om vi er på et forum.

 

Dette er en misforståelse som diskusjon.no har gjort til en leveregel. Bare folk snakker til hverandre der blir hele tråder ofte slettet. Det er jo helt latterlig.

 

Mer fokus på film er for meg helt flott da. Jeg har et par mer egne filmrelaterte-prosjekter jeg kommer til å kjøre på forumet snart, som jeg ser frem til å prøve å få i gang.

 

Outze. Som sagt tidligere er ikke mye av det jeg sier i spesiell relasjon med din lille feud med Engangsgrill.

Hm. Å kritisere folk sin filmsmak høres for meg litt rart ut. Gjør som du vil.. se hva som skjer, men ikke bli overrasket hvis folk føler seg tråkket på lettere enn du forventer, eller du synes de burde. Det er bare sånn sangen går.

Link to comment
Share on other sites

 

En annen ting som kunne ha fått opp aktiviteten var hvis alle disse luskerne hadde fått tommelen ut av ræva og begynt å poste her.

 

Seriøst, hvem er alle disse luskerne? Det er 75 personer som leser forumet her nå. Det er mer enn det er postere her på forumet.

 

http://www.theenthusiast.com.au/wp-content/uploads/2009/01/mark-e-smith.jpg

 

"Hei du! Ja du ja på andre siden av skjermen. Jeg snakker til deg. Slutt å være så passiv og bli med på praten. Hva har du egentlig å tape"?

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...