Frenzy 5 Posted December 13, 2011 Report Share Posted December 13, 2011 AV Clubs liste:1. Tree of Life2. Certified Copy3. A Separation4. Martha Marcy May Marlene5. Meek's Cutoff6. Drive7. The Future8. The Skin I Live In9. Hugo10. Margaret11. Weekend12. Tabloid13. The Arbor14. The Interrupters15. Submarine Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engangsgrill 16 Posted December 13, 2011 Report Share Posted December 13, 2011 Fasiten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frenzy 5 Posted December 13, 2011 Report Share Posted December 13, 2011 Har ingen problemer med Godard eller Planet of the Apes, men "Paul"? Virkelig? En mer uoppfinnsom og kjedelig film skal man lete lenge etter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engangsgrill 16 Posted December 13, 2011 Report Share Posted December 13, 2011 Har ikke sett noen av dem, jeg. Men skal gi Paul en sjanse. Synes forøvrig det er fint at Armond har sluttet med better than-greia si som begynte å bli ganske parodisk. Veldig spent på Incendies. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty 8 Posted December 14, 2011 Author Report Share Posted December 14, 2011 Jeg liker Paul veldig godt. Hvorfor skal god film veare oppfinnsom? Den har et hjerte, humor og toucher ved hele Spielberg-generasjon. Godard derimot... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Papillon 3 Posted December 14, 2011 Report Share Posted December 14, 2011 Sett på kino i år: 1. Boonmee (Weerasethakul)2. Oslo 31. august (Trier)3. Gutten med sykkelen (Dardenne)4. Im Schatten (Arslan)5. Drive (Refn)6. Cave of Forgotten Dreams (Herzog)7. The Tree of Life (Malick)8. Contagion (Soderbergh)9. Pushwagner (Benestad)10. Attenberg (Tsangari) Edit: La oss ta Mark Kermodes all-time topp 3 i samme slengen. 1. The Exorcist2. Brazil3. Citizen Kane Holder liksom ikke å være feit, stygg, tynn i håret og ute av stand til å parodiere noe annet enn sin egen avskylige low life britiske aksent. Skal man drive satire og oppta plass i offentligheten bør man bestå av noe mer. Men slik er det desverre ikke, det holder å være feit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarmusch 3 Posted December 14, 2011 Report Share Posted December 14, 2011 1. The Exorcist Sorry for avsporing her, men korleis kan folk meine at The Exorcist er tidenes beste film? Altso bevares, ein god film og sjokkerende for sin tidsperiode, men det finnes, vertfall for min del fleire feiltrekk i filmen og ting er erger meg over. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frenzy 5 Posted December 15, 2011 Report Share Posted December 15, 2011 Jeg liker Paul veldig godt. Hvorfor skal god film veare oppfinnsom? Den har et hjerte, humor og toucher ved hele Spielberg-generasjon. Godard derimot... http://www.youtube.com/watch?v=9BoL5XICGZg Et tomt hjerte, dårlig humor og toucher vannoverflaten til Spielberg-generasjonen i såfall. Jeg var fan av Pegg og Frost. Paul gjorde meg lei og irritert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fubarino 4 Posted December 15, 2011 Report Share Posted December 15, 2011 Paul er reinspikka rævmøkk. Nesten så jeg må ta innlegget mitt i grinebiter tråden, men men. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty 8 Posted December 15, 2011 Author Report Share Posted December 15, 2011 Et tomt hjerte, dårlig humor og toucher vannoverflaten til Spielberg-generasjonen i såfall. Jeg var fan av Pegg og Frost. Paul gjorde meg lei og irritert. Noen ord. Hva er god humor? For at vi i det hele tatt skal underholdes, må vi på et eller annet vis knyttes til opplevelsen. Jeg er med andre ord med på leken, og lar meg dermed underholde. Er det dårlig humor? Kanskje, ikke at jeg bryr meg. Er Paul et filmatisk mesterverk? Nei. Byr den på noe nytt? Nei. Blir jeg underholdt? Ja, i høyeste grad. Jeg ler kanskje ikke høyt, det gjorde jeg heller ikke med Shaun, men jeg smiler og koser meg. Jeg forlater filmen med en god følelse, det på tross av noen få anus- og dopvitser. Alt i alt er humor ingen vitenskap, det er et personlig rom vi oppsøker for vår egen del. Ene og alene basert på hvem vi er, eller for den saks skyld ønsker å være. Chacun à son goût, hver sin egen smak. Three tits? Awesome! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Outze 0 Posted December 17, 2011 Report Share Posted December 17, 2011 Jeg tror jeg bare slenger ut lista mi nå jeg også, siden det vil gå mer i fotball, fjas og filmklubb i juletida. Det er to ting som forundrer meg i år; det første er at jeg likte to filmer som jeg trodde jeg ville gi et skuldertrekk, og faktisk godt nok til at de fikk være med på topp-ti (50/50 og Warrior), og det andre er at jeg har vært såpass grinebiter på filmfronten i år at boblere til lista stort sett er filmer jeg bare likte relativt godt (som Melancholia og Hanna). Jaja, det er mye du skal høre før ørene ramler av. 1. Black Swan (Darren Aronofsky)2. The Tree of Life (Terrence Malick)3. Uncle Boonmee… (Apichatpong Weerasethakul)4. Drive (Nicolas Winding Refn)5. Brownian Movement (Nanouk Leopold)6. Winter’s Bone (Debra Granik)7. Meek’s Cutoff (Kelly Reichardt)8. 50/50 (Jonathan Levine)9. Cave of Forgotten Dreams (Werner Herzog)10. Warrior (Gavin O’Connor) Årets beste overraskelse: X-Men: First Class (Matthew Vaughn) – gul.Årets største skuffelse: Contagion (Steven Soderbergh) – døll.Årets kleinkos: Thor (Kenneth Branagh) – glossy og glorete.Årets søtnosfilm: The Thing (Matthijs van Heijningen) – bare kos.Årets dødelige dose: Hanna (Joe Wright) – både slemt og søtt.Årets mest oppskrytte: Midnight in Paris (Woody Allen) – tom.Årets rævmøkk: Conan the Barbarian (Marcus Nispel) – blant mange andre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tristano 0 Posted December 26, 2011 Report Share Posted December 26, 2011 Det virker som om det har vært en større fokus på klassisk historiefortelling eller å feire den i år enn i fjor. Forskjellen er at filmskaperne har tatt i bruk moderne teknikker for å fortelle disse. Bare se på The Adventures Of Tintin, Hugo og Rango. Det er nesten som en reaksjon på teknikkhysteriet etter Avatar. At den gamle garden i Hollywood har sett seg tilbake hvordan det skal gjøres, men også omfavnet den nye teknologien for å kunne fortelle disse historiene. Jeg har ikke lyst til å komme med noen liste helt ennå, men favorittene hitill er uten tvil Rango og Drive. Synes det er rart at ikke Rango er på en eneste annen liste her. Men uansett, det må være den filmen jeg har sett i år som har imponert meg mest. Gammelmodig fortellerglede blandet med nyskapende effekter som ikke overdøver historien men krystalliserer den. Hvordan den fungerer både som en kommentar på western som den amerikanske myten, hvorfor vi forteller historier og som et perfekt bilde på Joseph Campbells "Hero Of A Thousand Faces" Jeg har fortsatt ingen ide hvordan Gore Verbinski, John Logan og Nickelodeon som alle har ekstremt mye dritt på rullebladet klarte å komme opp med en så resonant film. Men de skal ha for Rango. Lett min favoritt i år. Drive er også en film jeg liker av samme grunn som Rango. Hvordan den føles ut som en film som bare kunne ha vært laget i dag og som likevel ser så langt tilbake. I forskjell fra Tarantino gjør Refn noe med materialet han har foran seg. Moderniserer og kommenterer på det. Lar det leve sitt eget liv, isteden for å eksistere utelukkende som en tom referanse. Det enkle narrativet rommer så uendelig mye man kan ta for seg. Det er en klisje og si at det enkleste er ofte det beste, men jeg kommer ikke på noe annet som beskriver Drive bedre. Årets to desidert verste filmer er uten tvil Pax og Mars Needs Moms. Jeg har bredt ut ganske mye om Pax fra før så det gidder jeg ikke igjen, men Mars Needs Moms fortjener en slags hedersplass. Denne filmen er bare ekkel kristen-konservativ propaganda forkledd som en barnefilm. Bare at den livløse og bedritne animasjonen skremte vekk alle med det minste fnugg av vett i skolten, noe som gjorde det til den største floppen på flere år. Ikke bare er animasjonen forkvaklet, men moralen som ligger til grunne for filmen er at det er noe feil med deg hvis du ikke er oppdratt i en familie med en far og en mor. Hvis ikke er det noe gærent med deg. Og jo, kvinner bør ikke være ledere for de er humorløse roboter som vil gjøre hele verdenen om til et følelelsesløst dystopi. "tldr", FUCK DENNE MØKKAFILMEN. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frenzy 5 Posted December 26, 2011 Report Share Posted December 26, 2011 Jeg likter Rango godt! Glemte helt av den. Men den er nok ikke topp 10 for meg. Synes flere burde se The Strange Case of Angelica, Manoel de Oliveiras merkverdige film om en fotograf som forelsker seg i en død pike. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blausen 12 Posted December 29, 2011 Report Share Posted December 29, 2011 Jeg skal prøve å få presset inn noen must-sees de neste dagene før nyttår før jeg kommer med endelig liste. I mellomtiden kan jeg rable ut noen dokumentarer fra året som gikk som er verd å få med seg Veldig bra: SennaTabloidBobby Fischer Against The WorldInside JobCave of Forgotten Dreams Bra: Page One: Inside the New York TimesWaste LandWarton: 1861 - 2010Client 9 - The Rise and Fall of Eliot Spitzer (Anbefales sett med Inside Job)The Tillman StoryVideo Nasties: Moral Panic, Censorship & Videotape Ålreit: MarwencolThe Parking Lot MovieWaiting for SupermanCountdown to Zero Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiddo 0 Posted December 29, 2011 Report Share Posted December 29, 2011 Må virkelig snart få sett noe av Oliveira. Må generelt se mer fra 2011 for å komme med noen liste. Marwencol er jo mye mer enn ”ålreit”, Blausen! Tree of Life var ålreit. For meg har inntrykket av Tree of Life bare dødd hen. Den er borte, som en tåke jeg registrerte for fem dager siden. Jeg har ikke lyst til å sette den på noen toppliste. Jeg tror jeg må se den igjen, en eller annen gang, men akkurat nå kjenner jeg ingenting for den. Det er noen få øyeblikk jeg husker, som har satt seg litt, som er minneverdige minnebilder og ikke bare hastige deler av en monoton-innfølende og selvtilfreds utviklingsstrøm. Det er for eksempel det nære halvnære bildet av Jack, hovedpersonen, som studerer den nyfødte broren sin. Hvorfor husker jeg det? Ikke bare et bilde av en oppdagelse, men et bilde på oppdagelse på samme tid! Jacks ansiktsuttrykk vektlegges -- nei, utheves -- ved å oppta størstedelen av bildet. Men like sentralt er valget av å la morens hender og det nyfødte barnet være ansiktsløse. Og Jack spilles jo av en liten kar som sikkert ikke vet at han spiller engang, ansiktets uttrykk og utvikling oppleves som noe naturlig, ikke affektert, og kamera studerer som om det er vitne til en lignende oppdagelse som dette ansiktet. På en måte er det jo ikke noe spesielt med et bilde som dette. Men akkurat dette bildet er det noe spesielt med: det vibrerer. Og kanskje det kan komme av kombinasjonen av insisteringa på det konkrete, det kroppslige, den menneskelige nærheten, sammen med det generaliserende (i Eisensteins forståelse: hva det avbilda (dette møtet i bildet) implisererer: oppdagelse), det blir et nå-bildet, et bilde interessert i nåets formasjon (Malick er vel så ambisiøs som vanlig at han vil gi sin form til livets jævla formasjon gjennom hele denne filmen?), men som samtidig forsøker å fryse nået, for en liten tid iallefall -- nei, ikke fryse, forsegle noe flyktig, foregle det uten å ødelegge flyktigheten. Det er Malick på topp: komposisjonen viser hvordan oppdagelse avtegner seg i et ansikts formasjon, nå-forsegla av en som husker. Vedder på at han har brukt noen minutter av åra sine på å finne fram til dette bildet. Marwencol derimot, har en kontinuerlig fantasi og vitalitet. Jarmuch: sjekk ut denne for å sjekke hvordan stillbilder kan funke i film, uten å arrestere bevegelighet (jeg synes jo stillbildene funker i Onkel Boonmee, men de bryter jo hardt med den myke nå-flyten i de bevegelige bildene). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blausen 12 Posted December 29, 2011 Report Share Posted December 29, 2011 For min del ble Marwencol litt for ujevn. Jeg likte svært godt stillbildene og innlevelsen til fyren i universet han stadig boltrer seg i. Bildene fungerte på flere plan for min del, både som avbrudd og fortelling i selve filmen, men også interessant med tanke på komposisjoner og elementer fra et fototeknisk perspektiv. Men jeg klarte ikke helt å engasjere meg i hans personlige historie. Både fordi håndverket fremstod litt amatørmessig og lite gjennomført, og at Hogencamp selv er en sliten, til tider stusselig karakter jeg syns er vanskelig å plassere. Jeg er også usikker på hvor mye 'artist' fyren faktisk er. De fleste bildene i filmen er tatt av andre, han har jo ikke lagd dukkene selv, men kjøper inn det meste av utstyret, og vi får aldri se noe oppbygd 'Marwencol" som en helhet i hagen hans. Jeg tipper det fins en haug med dukkefantaster som kan diske opp med langt mer imponerende saker. Uansett, for min del var det historien i bildene og deres fremførelse som ga meg noe her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty 8 Posted December 29, 2011 Author Report Share Posted December 29, 2011 Kiddo: Helt enig, Tree of Life var helt grei. Men ikke noe utover det. Jeg satt ogsaa igjen med sveart lite, og det irriterte meg nesten hvor lite jeg egentlig foelte. Det var fint aa se paa, men der var ingenting utover det. Uansett, fin tekst. Blaus: Har hoert saa mye bra om Senna, forhaapentligvis faar jeg sett den foer nyaaret er omme. Foroevrig en av aarets favorittfilmer fra Kermode. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiddo 0 Posted December 29, 2011 Report Share Posted December 29, 2011 Til Blaus: jeg liker den naive innfallsvinkelen, hvordan filmteamet helhjerta omfavner hovedpersonen Marks verden, prega av udefinerbar stusslighet (for å semisitere deg), og formidler den med filmatisk vitalitet som ikke dikterer men meddikter (litt som Herzog med hulemaleriene i Cave). For Mark virker jo dukkene hovedsakelig å være en sentral del av det nye livet etter overfallet, "kunsten" hans er hans venner og trygghet. Det tvilrådige om hvorvidt Mark er artist(en) eller ikke, blir nettopp en av filmens styrker. Filmdokumentaristene (eller artistene, om du vil) virker nesten å lage performancekunst av Marks praktiske kunst/konstruerte virkelighet (?), og spør: hva er forholdet mellom kunst og virkelighet? Fantasi og virkelighet? morty: jeg synes absolutt den har noe utover å se fin ut, men jeg takler ikke helt det jeg opplever som en sentimental-monoton selvtilfredshet som sandpapirsliper poesi til sirup, en tendens hos Malick som stadig begrenser krafta i filmene hans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blausen 12 Posted December 31, 2011 Report Share Posted December 31, 2011 Min liste 1. Nader and Simin: A Separation2. Melancholia3. Black Swan4. The Tree of Life5. Incendies6. Oslo, 31. August7. Meek's Cutoff8. Another Year9. Drive10. The King's Speech11. Blue Valentine12. True Grit13. Castaway on the Moon14. The Skin I Live in15. Warrior16. The Woman17. Martha Marcy May Marlene18. Contagion19. Jane Eyre20. Barney's Version Årets verste crap 1. Sucker Punch2. Kommandør Treholt og Ninjatroppen3. Drive Angry4. Fright Night5. The Ward6. The Hangover Part 27. Apollo 188. Red Riding Hood9. The Tourist10. The Eagle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted December 31, 2011 Report Share Posted December 31, 2011 Ikke sett nok til å sette sammen rangert liste enda, men her er noen foreløpige kandidater:50/50 (Levine)Another Year (Leigh)Black Swan (Aronofsky)La Piel que Habito / The Skin I Live In (Almodóvar)Meek's Cutoff (Reichardt)Melancholia (von Trier)Midnight in Paris (Allen)Oslo 31. August (Trier)Rango (Verbinski)The Future (July)Winter's Bone (Granik) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zann 8 Posted December 31, 2011 Report Share Posted December 31, 2011 Min topp 10: 1. Nader og Simin – et brudd2. Im Schatten3. Drive4. Meek’s Cutoff5. Melancholia6. Le quattro volte7. The Woman8. Poesi9. Cave of Forgotten Dreams10. Another Year Andre filmer jeg likte: Bobby Fischer Against the World, The Kid With a Bike, Jane Eyre, The Tree of Life, Le Havre, True Grit, The King's Speech, Sound of Noise, Tuesday After Christmas, Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives, The Illusionist og Enter the Void. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angeleno 0 Posted December 31, 2011 Report Share Posted December 31, 2011 Mine ti: 1. Drive2. Melancholia3. The Artist4. La piel que habito5. Another Year6. The Illusionist7. The Tree of Life8. This Must be the Place9. Blue Valentine10. The King's Speech Regner Certified Copy og Black Swan som 2010, hvis ikke hadde Copy toppet og Swan tatt tredjeplassen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty 8 Posted January 2, 2012 Author Report Share Posted January 2, 2012 Det faar bli slik.... 1.Cave of Forgotten Dreams2.La piel que habito/The Skin I Live In3.Hugo4.Los ojos de Julia/Julia's Eyes5.Drive6.Black Swan7.The Artist8.Rango9.Midnight in Paris10.The Future Guilty Pleasures: Paul, Attack the Block & SubmarineSkuffelse: Melancholia & Essential Killing. Melancholia har jeg ikke engang giddet skrive om, saapass skuffende var det.Ræv: Zookeper, Apollo 18 & Essential Killing Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarmusch 3 Posted January 2, 2012 Report Share Posted January 2, 2012 Morty: Vist med held oss til norske premieredatoer, teller vel verken The Artist eller Hugo. Altso, burde med ikkje besteme oss? Enten norske eller første premiere, eller amerikanske eller kva med vil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
herr_kalkun 9 Posted January 2, 2012 Report Share Posted January 2, 2012 Akkurat det er vel strengt tatt ikke så forferdelig nøye. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.