Jump to content

Den store tråden for små ting


awf
 Share

Recommended Posts

Noko interesse for enkelt tråder for moderne regissører som Tarantino eller Nolan. Fincher? Spielberg? Verkar som det er diskutering av enkelte filmar (til dømes Prometheus) og regissørar (til dømes Wes Anderson) som har engasjert folk her i det siste. Har jo vert litt Django Unchained og Tarantino debatt og, no dei siste dagane. Eg er også interessert i å diskutere Nolan. Kva tenkjer folk om han? Batman trilogien. Hans andre verker. Eg kan gjerne lage tråd/trådar, visst det er interesse for det.

 

Er også fullt med på The Cabin in the Woods debatt, paah. Men skal gje den eit gjensyn då.

 

Er ikke det bare å hoppe i det og opprette en tråd? Tror du har rett; disse regissørene er kanskje ikke forumfavoritter, men alle har en formening om dem ihvertfall. Bedre med et par overflødige tråder enn for få tråder, er ikke det det?

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Tommy Wirkola er andre nordmann som topper kinolistene i USA (første var Harald Zwart med Karate Kid-filmen sin), uten at det hjelper. Januar er måneden hvor studioene lanserer filmene de ikke har spesielt tro på, den kommer trolig bare til å spille inn halvparten av budsjettet på kino i USA, og man må ta ibruk de nye kinomarkedene Kina, Russland, India og Brasil (som ikke er så vant med Hollywood-film ennå og svelger ned det meste, særlig Russland er et godt marked for smakløsheter) for å gå såvidt i pluss.

Link to comment
Share on other sites

 

Fascinerende skille mellom publikum og kritikere angående den filmen da. 18% på Rottentomatoes. Kjenner litt til Wirkola da. Han er veldig åpen om å kaste tanketomt brød til publikum, men han er jo flink til det. En del gorehounds liker han sikkert da.

Link to comment
Share on other sites

 
Er ikke det bare å hoppe i det og opprette en tråd? Tror du har rett; disse regissørene er kanskje ikke forumfavoritter, men alle har en formening om dem ihvertfall. Bedre med et par overflødige tråder enn for få tråder, er ikke det det?

 

Jo, er vel eigentleg det. Nei, aldri tenkt på dei regissørane som favorittar her, men interessante diskusjonsobjekt. Er vel litt delte meininger om dei, antar eg. Då kjem det i alle fall ein Nolan tråd om eit par dagar.

Link to comment
Share on other sites

 

Noen sannhetens ord fra Roy Andersson om Kon-Tiki, som har vært åpningsfilm på Gøteborg Internasjonale Filmfestival:

(...) men jag måste säga att jag blev förbannad på filmen som kom efteråt.

– Den var totalt talanglös. Tråkig och gjord utan poesi. Den var dålig på alla plan - klipp, rytm, skådespeleri, allting. Jag är ju hedersordförande men festivalen har valt för dåliga invigningsfilmer för många gånger och det här var ett bottenapp.

"Kon-tiki" är den dyraste filmen i norsk filmhistoria, med pengar även från Sverige.

– Det är det som är det skamliga. De blir kanske jätteledsna när de får höra att jag tycker så men jag måste säga det, den är urdålig.
Link to comment
Share on other sites

 

Noen som har sett noe av Pema Tseden? Han blir omtalt som "the first Tibetan filmmaker" i denne korte artikkelen. Beskrivelsen av "The Search" vekker ihvertfall interessen:

 

 

This film uses perfectly framed long takes, from a largely distant yet intimately engaged camera, to tell the story of a film crew driving around Tibet looking for actors to play in a filmed version of the opera. It wraps this quest around two concurrent love stories, and the whole becomes a masterpiece of understated emotional longing set against an urgent desire to preserve a disappearing culture.

 

Lett å tenke Kiarostami, selv om tematikken sikkert bare veldig begrenset overlapper. Men det er interessant med tanke på at de begge må (/måtte) gjennom et sensurregime:

 

 

Given Pema Tseden’s extremely complicated position as a Tibetan in China, and the necessity of having his films pass stringent Chinese censorship, his ability to speak eloquently of individual despair and the emergency of cultural obliteration is masterful; his ability to do this in films of such eloquent, quiet beauty is nothing short of astonishing.
Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...
 
 

Er det noen her med Sherlock Holmes-talenter i forhold til å spore opp filmer? Eller har tilgang til kilder jeg ikke har eventuelt. Jeg ser etter den tsjekkiske filmen Kinoautomat fra 1966. Gjerne på DVD, som den visstnok skal finnes på, men jeg klarer ikke å spore den opp. Hvis noen vet om noen steder jeg kan få tak i den, omså bare på bootleg eller tilogmed i torrentfom i verste fall?

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Jeg har ikke sett den selv, men er det ikke director's cut-versjonen på den nye Criterion-utgaven som er greia? Det er i hvertfall den jeg har tenkt å se.

Link to comment
Share on other sites

 

Det jeg egentlig lurer på om det er verdiløst å se DVD-versjonen på 3 timer og 27 minutter som jeg har hatt stående i hylla noen år. Er det snakk om store forskjeller? (tenker da ikke bildekvalitet).

Link to comment
Share on other sites

 

Christopher Doyle om Oscarpris til Life of Pi:

 

But what it says to the real world is it’s all about us, we have the money, we put the money in, and we control the image. And I say fuck you, wankers. Are you fucking kidding? That’s not cinematography. That’s control of the image by the powers that be, by the people that want to control the whole system because they’re all accounts. You’ve lost cinema. This is not cinema and it’s not cinematography. It’s not cinematography...The award is given to the technicians, to the producers, it’s not to the cinematographer. I think he should’ve actually, if it were me, I would’ve said fuck off. But of course it’s his career. Sorry. Personally, as you probably realised, I will say fuck off. If somebody manipulated my image that much, I wouldn’t even turn up. Because sorry, cinematography? Really?”

 

http://encn.blouinartinfo.com/news/story/874457/christopher-doyle-interview-part-2-life-of-pi-oscar-is-an

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...

Joachim Trier skal ha fått med seg Jesse Eisenberg, Gabriel Byrne og ISABEL HUPPERT til sin neste film. Blir interessant å se hva han kan få til med en av verdens dyktigste skuespillere pr. dags dato.

Link to comment
Share on other sites

 

Nå bryr jeg meg sjelden om kjendiser når man ser de på gata og slik, men en middag i restaurantstrøket borti Hells Kitchen på Manhattan, ble en orgie av meet and greet hvor jeg ble litt starstruck. Liza Minelli, Sting, Cuba Gooding Jr. Danny Glover, Steve Martin, Meryl Streep, Alec Baldwin, Tom Hanks, Jessica Lange og diverse serietryner var alle samlet på samme restaurant. Danny Glover og Tom Hanks var i svært godt humør og pratet og ble med på bilder, mens Baldwin og Streep takket høflig nei.

Link to comment
Share on other sites

 
 

[...] men det er mest fordi jeg sjeldnere og sjeldnere har konsentrasjon til å se en hel film uten å bli distrahert av sosiale medier.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
  • 2 weeks later...
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...