Jump to content

Julefilmkarusellen


Peru
 Share

Recommended Posts

I anbefal film-tråden spurte jeg om noen tips til julefilmer, og nå skal de, og andre, sees. Regner med at andre snart slenger seg på - desember er for kort når man skal gjennom så mange klassikere.

 

Zann traff spikeren på hodet med noen 40-tallsanbefalinger - jeg er svak for de gamle sesongorienterte Hollywood-filmene. Åpnet ballet med Meet Me in St. Louis. Joda, den har jeg sett før, men det er lenge siden, og den er trivelig lettbeint nok, og ikke helt 100% julete uansett, så den passet fint som første film.

 

"I can't believe it - right here where we live". Befriende enkel musikal - det er kanskje derfor den kan bruke så mye tid på et "spel i spelet" med den fine Halloween-sekvensen - og en morsom påminnelse om hvor store enkelte store barnestjerner var: Margaret O'Brien får nesten like stor heading som Judy Garland, og wikipedia opplyser oss om at Garland "was also afraid that Margaret O'Brien would steal the film."

 

På juleskalaen får den selvsagt masse ekstrapoeng for å debutere 'Have Yourself A Merry Little Christmas', en av de beste kosejulesanger av de mange amerikanske kosejulesanger.

Link to comment
Share on other sites

 
Etter juleskalaen din kor mange nisser, snøfnugg, pepperkaker eller juletrer ville du gitt Meet Me in St. Louis? Uansett fint opplegg, kjem til å gjere det same, men får ikkje julestemningen på kroppen før i Desember. Har dessuten bestemt meg for å ha Twin Peaks som julekalender i år, det einaste som blir krevende er å sjå berre ein episode pr. dag. Har sjølvsagt sett serien før, men brenner etter eit gjennsyn.
Link to comment
Share on other sites

 

Have Yourself A Merry Little Christmas er min favorittjulesang, tror jeg. På 40-tallet kunne Hollywood det der med varm og sympatisk kos på som ikke bikker over i det kvalmende.

 

Skal nok se et par julefilmer jeg også i år, men det blir ikke før i desember. Alt julete må vente til da. Utenom juleøl, da. Det er så godt at det må drikkes mens det er tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

 

Etter juleskalaen din kor mange nisser, snøfnugg, pepperkaker eller juletrer ville du gitt Meet Me in St. Louis?

 

Må tenke litt på det, juleskalaen er jo separat fra filmens kvalitet. Meet Me har en flott julesang men omhandler jo hellers et helt år med familien, så helt julete er den ikke. Det er derimot

 

http://cache2.artprintimages.com/p/LRG/37/3724/X5OAF00Z/art-print/christmas-in-connecticut-sydney-greenstreet-dennis-morgan-barbara-stanwyck-1945.jpg

 

Farse er synonymt med jul og dette er en gjennomført farse, om ikke like hysterisk plottet som enkelte andre. En matspaltist som later som at hun har en gård, mann og barn i Connecticut, og attpåtil ikke kan å lage mat, ender opp med å måtte huse et utvalg karakterer hele jula, og så er vi i gang. Tidvis meget sjarmerende, men jeg føler vel ikke de har 'utnyttet' Stanwyck fullt ut. Noen ganger blir karakteren hennes for simpel og dum.

 

Jul er det dog hele veien igjennom, og vi får både peiskos og sledetur og masse snø. Det er positivt. Slutten blir ikke helt varm og godslig nok.

Link to comment
Share on other sites

 
Christmas in Connecticut er jo egentlig en ganske mørk film. Her har vi altså en hovedperson som er nødt til å lyve på seg et mainstreamliv, samfunnet aksepterer nemlig ikke at hun er barnløs og enslig karrierekvinne. Ser ikke for meg en mainstream romantisk komedie med denne tematikken produsert i dag.
Link to comment
Share on other sites

 

Jo, men så lyver hun også på seg hele kvalifikasjonen hun har for å kunne skrive spalten.

 

"Ser ikke for meg en mainstream romantisk komedie med denne tematikken produsert i dag"

 

Vel, jeg ser at Arnold Schwarzenegger regisserte en remake i 1992, med Kris Kristoffersen. Blir ikke sett i år!

Link to comment
Share on other sites

 

Kom til å tenke på The Dead av Huston, men den foregår vel strengt tatt ikke i jula, men like på nyåret.

 

Selv har jeg foreløpig bare en film på programmet: Miracle on 34th Street. Må finne noen flere.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Jeg så forresten It's a Wonderful Life i helga, men har ikke så mye nytt å tilføye. Juleelementene er på plass; som en slags omvendt Christmas Carol sier det seg selv, og hvem i hele verden kunne passet bedre i denne rollen enn James Stewart?

 

Apropos - jeg kjører til med min første anbefaling, og jeg nevnte vel den i fjor også. "Scrooge" , fra 1951, er den ultimate filmatisering av Dickens-fortellinge, og noe som nærmer seg den ultimate julefilm uansett. Alastair Sim! Alastair Sim! Alle Skruer etter han virker noe glatte.

 

http://www.findingdulcinea.com/docroot/dulcinea/fd_images/features/feature-articles/2008/december/5-Movies-for-Your-Inner-Scrooge/features/0/image.jpg

 

Se hele filmen her: http://youtu.be/jxXpXmfabB8

 

http://www.sheeplaughs.com/scrooge/1951poster.jpg

 

Forandringer er gjort fra bok til lerret. Denne er mørkere på sitt mørkeste og mer rørende i sine klimaks fordi Sim har fulgt karakteren så langt ned. Stor!

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

http://blog.badangel.org.uk/wp-content/uploads/2010/12/White-Christmas.jpg

 

En slags variant av "Holiday Inn", som jeg ennå ikke har sett, får jeg høre. Denne likte jeg godt, selv om den 'gjenbruker' tittellåten. For en som meg, som ser julefilmer for gode filmopplevelser, men også for å jage etter 'julefølelsen' fanget på det store lerrettet, blir dette en fin metafor - det ventes og ventes på denne mytiske snøen som skal gjøre alt godt, både økonomi, kjærlighet og jula sjøl. Slutten er storslagent amerikansk juleglitter.

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 2 weeks later...

http://www.peoplequiz.com/images/quizzes/bad_santa_2003.jpg-3375.jpg

 

Tja, kanskje var det feil timing å se den en lys formiddag med middels tålmodighet. Som film er den rimelig overfladisk og glatt, men lettbeintheten står i kontrast til løs struktur, ingen tydelig spenningskurve og selvsagt mye faenskap og stygt språk. Jeg vet ikke, det funket ikke for meg. Coen-brødrene er involvert og Zwigoff vil tydelig at denne skal være litt som deres svarte komedier, uten god moral, med en antihelt som dras ned i uløkka. Men manuset er ikke skarpt nok, den løse og ledige stilen føles mer som amatørmessig klums.

 

Julefilm med innslag av anarki kan funke topp det, men denne funket ikke for meg. Mange liker den jo, så her er det fullt mulig at jeg har gått glipp av kvaliteter og hatt en dårlig dag.

 

---

 

Bonus:

 

http://www.youtube.com/watch?v=LtgYDpvRCMI

 

En ganske straight, tradisjonell julespesial. Jeg har ikke sett den før. Det spesielle er at muppets, sesame street og fragglene er samlet på ett fat. Når man ser hvor like de er, hvor mye de har til felles, så føles det rart at de nå eies av tre forskjellige selskaper. Denne kan ikke gis ut på nytt og vi ser nok ikke noe lignende igjen.

Link to comment
Share on other sites

 

http://www.the-reel-mccoy.com/movies/2003/images/Elf_poster.jpg

 

Jeg har problem med å underholdes av voksne mennesker som oppfører seg som barn. Will Ferrel er ikke bare naiv i menneskenes verden, han fremstår mentalt syk også på Nordpolen. Han er rett og slett dum som en unge, og det er ikke morsomt. Et eksempel på det motsatte finner vi i Disneys "Enchanted", der en fantasiprinsesse ender opp i New York, hvor humoren har vidd og et tykkere lag av det absurde, og heltinnen ikke er en hjelpesløs idiot.

 

Ellers er jo filmen ålreit laget og når et veldig klassisk julete klimaks med fokus på 'the christmas spirit' som et konkret brenselstoff for julenissens ferd, men det føles ikke velfortjent etter at jeg har måttet lide meg gjennom pinlig humor på bekostning av denne dåren.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Har du sett Mon oncle Antoine, Peru? Kanskje ikke så julekoselig som mye av det andre som blir nevnt i denne tråden, men den er veldig god, og den skildrer jula på landsbygda i Canada på 40-tallet. En av de bedre coming of age-filmene.
Link to comment
Share on other sites

 

Så av en eller annen grunn ikke denne posten - nope, ikke sett. Skal prøve å skaffe meg, er nå hos familie og tid til å sløse bort på egen forlystelse er minkende, men kan vel få sneket inn noe. Høres koselig ut.

 

Okey, trenger julefilm tips. Har gått heilt tom for ideer no og føler eg burde sjå litt julefilm sidan det er desember og nærmer seg jul. Så, anyone?

 

Bare å se på titlene i denne tråden det.

Link to comment
Share on other sites

 

A Muppet Family Christmas er soet, ja. Mer Henson...

 

Emmet Otter's Jug-Band Christmas

 

 

 

The Christmas Toy

 

 

 

Kjearringa har ogsaa en tradisjon med Little Women, maa si jeg ogsaa liker den veldig godt. Ikke en rendyrekt julefilm, men likevel verdig en plass i julefilmkarusellen.

Link to comment
Share on other sites

 

http://farm6.static.flickr.com/5188/5632918823_1877c2ce73.jpg

 

Lille Ralphie oensker seg en Red Ryder Ranger Model Air Rifle -en BB-gun- til jul, men alle de voksene forteller ham hvor farlig den er. Men pjokken gir ikke opp, og proever aa selge oensket paa alle mulige maater. Men naar selv julenissen sier: You'll shoot your eye out, kid!, virker alt haap ute. Selv med sine svakheter saa er dette sjarmerende, og har faatt seg et kultstatus her over dammen. Den har ogsaa flere legendariske scener, bl.a. en som omhandler en gyselig lampe i form av et kvinneben. Bonuseffekt med aa se denne i en fullsatt kino.

 

God Jul!

Link to comment
Share on other sites

 
  • 10 months later...

Vil karusellen snurre videre i år?

 

Jeg så The Shop Around the Corner for et par uker siden. Finfin førjulsfilm. Har planer om å se Christmas in Connecticut, Meet Me in St. Louis, Remember the Night, Holiday Inn og Miracle on 34th Street når jula nærmer seg for alvor.

Link to comment
Share on other sites

 

Vil karusellen snurre videre i år?

 

Jeg så The Shop Around the Corner for et par uker siden. Finfin førjulsfilm. Har planer om å se Christmas in Connecticut, Meet Me in St. Louis, Remember the Night, Holiday Inn og Miracle on 34th Street når jula nærmer seg for alvor.

 

Ja, til en viss grad. Jeg oppholder meg for tiden i et land som riktignok har begynt å få opp julepynt i Starbucks-vinduene allerede, men ikke omfavner julekos slik vi ser på juletradisjoner. Men så skal jeg 'home for Christmas' og får en god del av desember i hjemlandet, og da, og før den tid, må jeg få sett et par filmer ihvertfall. Ble ikke noe Mon oncle Antoine i fjor, så den står kanskje øverst på lista, om jeg får tak i den på et vis eller annet her borte.

 

Shop Around the Corner? Kanskje. Barbara Stanwyck igjen? Kanskje det og.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
  • 2 weeks later...
 

http://img11.imageshack.us/img11/449/christmasevilmovieposte.jpg

Christmas Evil aka You Better Watch Out (1980)

 

 

Harry Stadling (Brandon Maggart) har et noe unormalt forhold til julen.

Som liten var han vitne til en bissar hendelse som stadig hjemsøker ham.

 

I voksen alder er Harry fullstendig besatt av alt som har med julen å gjøre, og når han ikke overvåker nabobarna med kikkert for å finne ut hvem som har vært snill og slem, jobber han til daglig på en stor leketøysfabrikk hvor han gjør sitt beste for å overbevise sine lite sympatiske kollegaer om viktigheten og magien av julen og kvaliteten på lekene de lager.

 

Men ingen tar ham på alvor.

De bare flirer av Harry og lurer ham til å ta på seg ekstra med arbeid mens de selv kan dra ut på byen å feste og more seg.

 

Når Harry finner ut at det kanskje ikke er nok leker til alle barna på et sykehus grunnet udugelige og griske politikere ser han rødt.

 

Lei av å bli utnyttet og latterliggjort bestemmer Harry seg for å ta saken i egne hender og sammen med sin egen oppdaterte versjon av nissens slede fylt opp med gaver og våpen, drar han utkledd som nissefar ut om natten for å levere gaver til de snille og straffe de slemme.

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...