Jump to content

Dario Argento


Jarmusch
 Share

Recommended Posts

http://www.horrorsociety.com/wp-content/uploads/2009/12/dario_argento.jpg

 

Fortjener ikkje mannen ein eigen tråd her? Eg synst det. Uansett har eg akkurat sett min første Argento film og eg er vilt begeistra. Filmen heiter Profondo Rosso (Dep Reed). Mordhistorien i seg sjølv er veldig interesann og filmen er utrolig spennande. Musikken til Goblin passer fantastisk flott inn og filminga er ypperlig. Filmen er meget orginal og lykkes med å bygge ein god stemning uten å bruke sjokkelementer. Det er utrolig mange stilige scener å trekke fram (sånn som scenen der du kun ser augo til mordaren og scenen med den dukkeaktige tingen). Eg får i tillegg eit godt forhold til karakterene og filmen har mange flotte skremmende scener samtidig som den har nokon få eg lo godt av. Mykje av fargene og locationen er også svært så bra.

 

Litt om andre tanker rundt Profondo Rosso (SPOILERS!)

NB: IKKJE LES DETTE VIST DU IKKJE HAR SETT FILMEN, INNEHOLDER SPOILERS!

 

Tenkte eg skulle fortelle litt om kva tanker eg lagde meg under filmen rundt morderen. No eg viste heilt frå eg såg det speilet inne i leiligheten til det første offeret at det var morderen som hadde speila seg. Eit godt stykke ute i filmen misstenkte eg Gianna for å være morderen (heilt til ho vart drept då, så klart). Så, når med får vete at Carlo var morderen begynnte eg å lure litt, men hang med på det. Men etter vert fant eg ut at det måttte være noko feil, og det var det. Eit anna tegn på at mora til Carlo er morderen utenom speilet, er den sminken ho tar på seg i dei augosekvensene. Scenen der Marc hugser at mora til Carlo er morderen var så intens at eg lurte på om eg skulle sette på pause. Godt jobba Argento! I tillegg ser ho heilt jævlig ut med den store slakter kniven og all den kvite sminken. Kva tenkte dykk når dykk såg filmen?

 

Nokon tanker om Argento?

Link to comment
Share on other sites

 
Hva kan man si? Argento lager horror på enorm skala selv når historiene er små. Suspiria er slags mesterstykke av en film i all sin fargerike prakt. Mannen skal ha at han ikke akkurat har vært stødig i karrieren sin, men selv de dårlige fimlene hans har en sjarm som selv middelmådige kinoskrekkfilmer om dagen ikke kan måle seg med. Tommelopp!
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Har ikke det, nei. Men den frister!

 

Kjør på og sjå den! Kjøp denne. Inneholder to verjsoner av filmen, både Italiensk og Engelsk tale også er den uklippt. I tillegg har den mykje stæsj. Filmen er utrolig bra i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

 

Kjør på og sjå den! Kjøp denne. Inneholder to verjsoner av filmen, både Italiensk og Engelsk tale også er den uklippt. I tillegg har den mykje stæsj. Filmen er utrolig bra i tillegg.

 

Hehe, ellers takk. Føler ikke at det er en must-have (kanskje litt dumt å si når jeg ikke engang har sett den), men skal på en eller annen måte få sett den en gang ;-) Takk for tips!

Link to comment
Share on other sites

 
 

Dep Reed er definitivt min favoritt av mannen. Etterfulgt av Supsirria. Oprah er ganske bra også. Girl With the Crystal Earring syntes jeg ikke noe om.

 

Som vanlig en del minneverdige kommentarer i skuddvekslingen lamotta/Jarmusch her. Profondo Rosso ikke must-have-Argento, neida, Psycho er jo heller ikke must-have Hitchcock, Dawn of the Dead ikke must-have-Romero, for all del, hvorfor det liksom.

 

Morn.

Link to comment
Share on other sites

 

Dep Reed er definitivt min favoritt av mannen. Etterfulgt av Supsirria. Oprah er ganske bra også. Girl With the Crystal Earring syntes jeg ikke noe om.

 

Som vanlig en del minneverdige kommentarer i skuddvekslingen lamotta/Jarmusch her. Profondo Rosso ikke must-have-Argento, neida, Psycho er jo heller ikke must-have Hitchcock, Dawn of the Dead ikke must-have-Romero, for all del, hvorfor det liksom.

 

Morn.

 

Rett og slett fordi jeg ikke har en diger samling, har ikke noe mål i å eie alt i filmverdenen.

Kjøper så klart det som topper ønskelista, og jeg føler jeg får behov for å se flere ganger. Tarkovskij, Kubrick, Bergman og Kieslowski sine filmer er eksempler.

Og når du nevner jeg kommer med en del minneverdige og absurde kommentarer, vil jeg bare nevne at jeg ikke har slengt inn en kommentar her på et halvt år omtrent.

 

Er en del yngre enn dere andre her inne på forumet, har andre ting å bruke penger på enn film.

Kanskje ikke dere har det, men ikke la det gå utover meg.

Link to comment
Share on other sites

 

Dep Reed er definitivt min favoritt av mannen. Etterfulgt av Supsirria. Oprah er ganske bra også. Girl With the Crystal Earring syntes jeg ikke noe om.

 

Nå fikk jeg et bilde i hodet mitt av Dario Argento, ikledd lærhansker og utstyrt med barberkniv, stalke Oprah og et Goblin-soundtrack i bakgrunnen.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Hva er det en 14-åring har å bruke penger på utenom film da? Øl, røyk og prostituerte er jo utelukket, eller?

 

Er vel ikke den som sløser vekk alt jeg, da. Men eksempler på innkjøp i forrige måned er Fallout 3 og Uncharted 2: Among Thieves til PlayStation 3, Armani-klokke og åtte rap-CD'er fra Play.com. Har jo så klart kjøpt noen filmer og da. Blir vel kanskje en sydentur med en kompis til høstferien eller noe sånt og. Hatt sommerjobb, og aner ikke hva lønnen skal gå til.

Link to comment
Share on other sites

 

Er ganske ganske lenge siden han har lagd god film nå, men Suspiria, Opera, Inferno, Deep Red, og Tenebrae er fine varer. Suspiria er vel den som har skremt meg mest av alle filmer, ikke bare hans.

Irriterer meg nå over kjedelige skuespillere, lam dubbing, og dumme vrier i historiene hans, ble spesielt forbanna da jeg så Do You Like Hitchcock?

Link to comment
Share on other sites

 
Uff, ja. Giallo var helt streit, men ganske forglemmelig, og samme var The Card Player. Synes mannen burde ta seg sammen og lage noe skikkelig igjen snart. Blir faktisk litt trist hver gang jeg innser at jeg ikke har flere usette Argento-filmer i hylla. :(
Link to comment
Share on other sites

 
Dracula 3D skriker ikke akkurat mer av det gamle og gode. Selv om den var langt fra god, så hadde Non ho sonno et par fine øyeblikk. Men han har ikke gjort noe virkelig bra siden Opera. Desverre.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...